draaierig

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

16 mar 2017, 17:08

hallo ik heb reeds een maand draaierig gevoel in mijn hoofd, en last in mijn oor niet altijd ik heb medicatie gekregen van de arts maar het betert niet , ik ben nu de eerste maal bij de kine geweest het zou van mijn hals voortkomen denkt de arts doet wel pijn mijn hals iemand ervaring of het draaierig daarmee beter wordt? bedankt

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

16 mar 2017, 19:39

Draaiduizeligheid of vertigo, en problemen met het horen.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=12176

Naar de huisdokter gaan.

Staat op meerdere plaatsen in deze rubriek.

(Mijn vrouw heeft dat verschillende keren gehad jaren terug, Medicatie bètahistine. Maar daar oordeelt de dokter over).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

susieke
Lid geworden op: 13 nov 2006, 23:38

16 mar 2017, 22:32

Hallo,
ik heb de ziekte van Menière , het lijkt daar wel erg op , mail me maar als je vragen hebt ,
mvg,
Suzanne

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

17 mar 2017, 09:16

vraagje dat een verschil maakt :
Heb jij het gevoel dat je zelf draait ?
Of
Draait de kamer rond jou , ook als je de ogen sluit, en heb je nystasmus ?

Waarom niet een neuroloog consulteren ? Na een maand medicatie van een oorarts moeten de draaiingen normaal opgehouden zijn.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

17 mar 2017, 10:53

hallo ik heb bij de arts moete oefeningen doen voor meniere, da was het nietzegt hij , het is niet dat de kamer draait rond mij het is meer als ik in beweging ben, als ik neerzit heb ik het niet medicatie helpt niet, ik zal nog eens terug moete gaan eens afwachte of het bij kine niet verbetert, ik heb nog maar een keer geweest hij zegt wel dat gans mijn hals geblokeerd zit dus nog wat afwachte, en dan ga ik terug naar arts hou jullie op de hoogte bedankt

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

17 mar 2017, 11:10

Ménière = 3 zaken tegelijkertijd.
dat staat hier
Ménière is gekenmerkt door een combinatie van drie symptomen: draaiduizeligheid + oorsuizen + gehoorverlies. Dat kan in 1 oor of 2 oren zijn.
t962459 zegt een? of twee?

* * * * *

Vertigo of draaiduizeligheid of tollen. (Film Vertigo Hitchcock).
Dit is er enkel als men het hoofd beweegt. (zoals draaien in bed, vooroverbuigen, omhoog kijken...). Het is alsof de slaapkamer rond u draait. 1 of 2 oren in problemen.

Heel gemakkelijk om te vinden of het dat is.
(1) Lig in bed, ogen openhouden, zit in bed, voeten op de grond.
(2) Lig in bed, ogen gesloten, zit in bed, voeten op de grond, tel tot 15.

(1) bevestigt de draaiduizeligheid, alles rond u draait.
(2) bewijst de draaiduizeligheid [men geeft het evenwichtsorgaan in beide oren (te vergelijken met een waterpas) de tijd om te stabiliseren.]
Niets draait meer.

Dit lost men op met huisdokter (€ 4) en EG-histamine (enkele €'s).
Dit verdwijnt in 2-3 dagen, en kan terugkomen 1 week later, jaren later of nooit meer.

Dit is beschreven in deze twee websites

https://nl.wikipedia.org/wiki/Evenwichtsorgaan
hier zoeken naar kristallen

http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_ ... action=art
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

17 mar 2017, 11:27

last van oorsuizen of gehoor verlies heb ik niet, ik heb wel betahistine gekrege van dokter maar daar betert dat niet mee, ik ga het zeker proberen de oefeningen en ik hou je op de hoogte bedankt

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

17 mar 2017, 18:08

Vertigo - tollen - draaiduizeligheid.

Mijn vrouw heeft dat gehad in de periode 1994-1998.
Onmiddellijk dokter, Betahistine EG 24 mg of 32 mg (weet niet meer).
Na 3,5 dagen was het weg.

Enkele weken later was het er terug. Na een dag weg.

Anderhalf jaar later was het er weer. Na een dag weg.

Daarna nooit meer gezien.

* * * * *

Een waterpas moet altijd horizontaal liggen.

In het oor is er een viskeuze vloeistof zoals in een waterpas.
(viscositeit. stroperig, traag vloeibaarheid).

Als men het hoofd beweegt, dan past die vloeistof zich aan om horizontaal te liggen en stuurt via een microchemisch proces de hersenen aan om de ogen aan te passen aan de realiteit.

Als er nu kristallen in die vloeistof vallen, dan is er een opstopping en de vloeistof zal vertraagd via een microchemisch proces de hersenen aansturen en de ogen zijn vertraagd ten opzichte van de realiteit. De ogen zien de muren alsof ze draaien. Vandaar de duizeligheid.
Dat is vertigo of tollen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

18 mar 2017, 10:14

In mijn jonge jaren had ik dat ook, zeer erg zelfs, 'smorgens opstaan en dan gans de dag draaien, zelfs zo erg dat ik mij soms moest vasthouden. Ik ben toen naar een internist geweest met volgend resultaat: Ik moest volledig onderzocht worden, dus 1 week hospitaal. Zij hebben mij binnenste buiten gekeerd en toen zij mijn oren uitgespoten hadden draaide ik nadien zo erg dat ik enkele minuten niets meer zag. Zoals pastoor schrijft, is vertigo het juiste woord. Ik kreeg toen medicatie "temesta 5 mg"Die heb ik enkele dagen moeten nemen maar moest in bed blijven. Ik deed niets dan slapen.
Nadien is de medicatie aangepast naar 3, 2 en 1 mg. Het draaien was gedaan en ik voelde mij een heel ander mens. Nu neem ik smorgens nog altijd temesta 1 mg. Volgens de dokter werkt dat maar een half uurtje. Het is de bedoeling om bij het wakker worden een goed gevoel te hebben. Stel het eens voor aan de dokter, want het is enkel verkrijgbaar op voorschrift.
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

18 mar 2017, 12:34

hallo het is niet dat de muren tollen het is meer geen vaste voet ik kan niet rechtdoor stappen, ik wankel ik neem al 14 dagen bètahistine maar betert niet, en als ik neerzit heb ik het niet ik heb al 2 maal kine geweest de hals hangt goed vast zegt hij afwachte dan verder onderzoek bedankt

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

18 mar 2017, 16:11

t962459,

* * * * * * * * * *

bètahistine EG 24 mg bijsluiter.

Hoe neemt u Betahistine EG in. Neem Betahistine EG altijd in precies zoals uw arts u dat heeft verteld.

Twijfelt u over het juiste gebruik? Neem dan contact op met uw arts of apotheker.

De gebruikelijke dosering is: Volwassenen: Een halve tot een hele tablet tweemaal daags.

Het kan enkele weken duren voordat u een verbetering bemerkt

Wijze van gebruik: De tabletten kunnen het best met voedsel ingenomen worden.

* * * * * * * * * *

bètahistine EG 16 mg bijsluiter.

Hoe neemt u Betahistine EG in? Neem dit geneesmiddel altijd in precies zoals uw arts u dat heeft verteld.

Twijfelt u aan het juiste gebruik? Neem dan contact op met uw arts of apotheker.

De aanbevolen dosering is:
- 1 à 2 tabletten Betahistine EG 8 mg driemaal per dag.
- of 1 tablet Betahistine EG 16 mg driemaal per dag.

Gewoonlijk is reeds enkele dagen na het begin van de behandeling een verbetering merkbaar.

In vele gevallen dient de behandeling meerdere weken te worden voortgezet om een gunstig resultaat te bekomen en nieuwe aanvallen te voorkomen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.