Het eeuwige geluk niet gevonden

hier is plaats voor alle wereldreligies

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

30 mar 2017, 15:24

maior domus schreef:
Reini schreef:Uw persoonlijke geloof , M Domus , is dus een middel om de dood te overstijgen, u wil niet eeuwig dood zijn.
Wat is daar eigenlijk mis mee, met eeuwig dood zijn ?
Als men incarneert, wordt er immers nooit iets herinnerd uit een vorig leven, het zou lijken als een nieuw (wat het uiteraard is).
Natuurlijk wil ik niet eeuwig dood zijn, en dat zal ook niet gebeuren.
Men reïncarneert immers zoveel als nodig om een goddelijke staat te bereiken.
Bij elke reïncarnatie heeft men lessen te leren.
Tenslotte zal men één worden met het goddelijke en zal van elkeen de ziel (niet het lichaam) eeuwig leven.

Dat is het principe van de reïncarnatie volgens verschillende religies.
En daar geloof ik in.
Alhoewel ik als geboren Christen soms wel twijfel of we eens overleden, blijven slapen tot men ons bij de eindtijd wakker maakt om dan over ons te oordelen.
Maar dat scenario lijkt mij fantasierijker en dus ongeloofwaardiger dan het idee van reïncarnatie.
De reïncarnatie sluit meer aan bij wat bepaalde wetenschappers ervan denken, namelijk dat we uit materie en energie bestaan en dat de energie niet verloren gaat als we dood zijn, maar als een entiteit verder bestaat.
Ik blijf me steeds maar verbazen over zulke uitspraken.... lijkt me wel een "sprookje" ??? Keep on dreaming zegt men in het Engels !

Heb nog nooit iemand zien terugkomen en dat zal nooit zo zijn, dood is dood, hoe pijnlijk dat ook blijft voor sommigen, maar al die mystiek waarmede godsdiensten ons opzadelen is er teveel aan !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

30 mar 2017, 17:17

Misschien moeten wij eerst en vooral proberen te bepalen wat "leven" eigenlijk is. om te weten wat "dood" is.
In de huidige stand van de wetenschap staat het vast dat onze zon binnen afzienbare tijd, minder lang dan de tijdloze eeuwigheid, zal overgaan in een supernova. Lang vóór dat gebeurt zal de aarde opgaan in een zwart gat. Hoe dan, zou een individu daarna nog "vlees" worden ? Wie dat gelooft is toch een meester in zelfbegooscheling ?
Wij waren al een eeuwigheid dood voor we mens werden, wie herinnert zich daar nog iets van ? Dood is de perfecte homeostase, het wegvallen van elke spanning, van elk te kort, als we de dood bewust zouden kunnen "beleven" zou dat waarschijnlijk zalig aanvoelen. Alle "geloof" is enkel "hoop"!
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

31 mar 2017, 08:39

socrates schreef:Misschien moeten wij eerst en vooral proberen te bepalen wat "leven" eigenlijk is. om te weten wat "dood" is.
In de huidige stand van de wetenschap staat het vast dat onze zon binnen afzienbare tijd, minder lang dan de tijdloze eeuwigheid, zal overgaan in een supernova. Lang vóór dat gebeurt zal de aarde opgaan in een zwart gat. Hoe dan, zou een individu daarna nog "vlees" worden ?
Maar socrates, u gaat weer kort door de bocht hoor.
Er zijn MILJARDEN sterren in onze melkweg.
En er zijn MILJARDEN sterrenstelsels zoals de melkweg in ons heelal.
We zijn echt niet de enige plaats waar leven is hoor, we zijn niet uniek.
Onze ziel kan nog op vele andere plaatsen reïncarneren.
Zodra u overleden zijt zal uw energie, niet gehinderd door enige afstanden, naar elders in het universum reizen.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

31 mar 2017, 08:41

Klaartje schreef:
Ik blijf me steeds maar verbazen over zulke uitspraken.... lijkt me wel een "sprookje" ??? Keep on dreaming zegt men in het Engels !

Heb nog nooit iemand zien terugkomen en dat zal nooit zo zijn, dood is dood, hoe pijnlijk dat ook blijft voor sommigen, maar al die mystiek waarmede godsdiensten ons opzadelen is er teveel aan !
U zit op een dwaalspoor Klaartje, een dwaalspoor dat letterlijk doodloopt. Maar als u zich daar comfortabel bij voelt, het zij dan maar zo.
Ondank is 's werelds loon

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

31 mar 2017, 08:52

maior domus schreef:
Klaartje schreef:
Ik blijf me steeds maar verbazen over zulke uitspraken.... lijkt me wel een "sprookje" ??? Keep on dreaming zegt men in het Engels !

Heb nog nooit iemand zien terugkomen en dat zal nooit zo zijn, dood is dood, hoe pijnlijk dat ook blijft voor sommigen, maar al die mystiek waarmede godsdiensten ons opzadelen is er teveel aan !
U zit op een dwaalspoor Klaartje, een dwaalspoor dat letterlijk doodloopt. Maar als u zich daar comfortabel bij voelt, het zij dan maar zo.
verklaar u dan maar even MD...... de spirituele wereld is voor mij vaak een héél groot vraagteken en zal het wel zo blijven, heb daar niet genoeg fantasie voor denk ik !!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 apr 2017, 20:07

maior domus schreef:
socrates schreef:Misschien moeten wij eerst en vooral proberen te bepalen wat "leven" eigenlijk is. om te weten wat "dood" is.
In de huidige stand van de wetenschap staat het vast dat onze zon binnen afzienbare tijd, minder lang dan de tijdloze eeuwigheid, zal overgaan in een supernova. Lang vóór dat gebeurt zal de aarde opgaan in een zwart gat. Hoe dan, zou een individu daarna nog "vlees" worden ?
Maar socrates, u gaat weer kort door de bocht hoor.
Er zijn MILJARDEN sterren in onze melkweg.
En er zijn MILJARDEN sterrenstelsels zoals de melkweg in ons heelal.
We zijn echt niet de enige plaats waar leven is hoor, we zijn niet uniek.
Onze ziel kan nog op vele andere plaatsen reïncarneren.
Zodra u overleden zijt zal uw energie, niet gehinderd door enige afstanden, naar elders in het universum reizen.
Ja MD U gaat volgens mij nog veel korter door de bocht, Enerzijds door mijn bijdrage hierboven gedeeltelijk te amputeren en anderzijds door zomaar te stellen dat wij een ziel hebben. Is die ziel dan een aparte entiteit die na de ontbinding van de vleesatomen haar eigen leven gaat leiden in een andere dimensie ? Dat er meerdere universa bestaan zou een feit zijn.
Ik beweer helemaal niet dat er op andere hemellichamen geen "leven" zou kunnen bestaan. Maar eerst zouden we het hier op aarde wel ééns moeten zijn over wat wij leven noemen.
Dat er überhaupt zoiets als een ziel zou bestaan, die na onze dood in een andere dimensie zou verder "leven", is misschien toch een paar stappen te ver ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

05 apr 2017, 10:15

Klaartje schreef: verklaar u dan maar even MD...... de spirituele wereld is voor mij vaak een héél groot vraagteken en zal het wel zo blijven, heb daar niet genoeg fantasie voor denk ik !!
Het is moeilijk, zo niet onmogelijk om een rationeel en materialistisch ingesteld iemand, spritueel te laten worden.
Ik heb ten eerste niet de bedoeling om iemand te bekeren tot spiritualiteit, alhoewel ik vind dat zo'n levensinstelling niets dan voordelen biedt.
Men ervaart een grotere geestelijke kracht en vrijheid.
Ten tweede is de al dan niet ontvankelijkheid voor spiritualiteit iets waarmee je geboren wordt volgens mij.

Ik heb het nu voor alle duidelijkheid over spiritualiteit, niet over godsdienstigheid en ook niet over vliegende schotels of iemand “zien” terugkomen uit de dood.

Spiritualiteit is volgens mij vooral overtuigd zijn van energie, van onzichtbare dingen.
En daar gaan de haren van de materialistisch ingestelde mensen al recht staan.
Wat we niet kunnen zien, bestaat voor hen immers niet, zoals bijvoorbeeld de ziel.

Men doet wel eens meewarig over spirituele mensen, ze zijn goedgelovig, naïef en zo.
Ik vind eerder de rationeel ingestelde mensen armer van geest dan de spiritueel ingestelde.
Ik denk dat u het redelijk goed verwoordt Klaartje door te zeggen dat u niet genoeg fantasie hebt.
Jammer toch om u zo krampachtig vast te houden aan al wat kunnen aanraken en zien.
En om de spirituele wereld te verwerpen of negeren.

In de wikipedia lezen we de basics over spiritualiteit:

Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

De betekenissen van "religie" en "spiritualiteit" liggen vaak erg dicht bij elkaar. In een strikte betekenis wordt er het bewustzijn mee aangeduid, de menselijke ziel of het menselijke innerlijk zijn, dat zijn oorsprong in een goddelijke of andere transcendentie heeft, of in relatie staat tot een hogere werkelijkheid. De spiritualiteit is een bijzondere, maar niet noodzakelijk confessioneel begrepen religieuze levenshouding van een mens,die zich op het transcendente of immanente goddelijke Zijn concentreert, respectievelijk op het principe van de transcendente waarheid of hoogste werkelijkheid.

Na WOII werden spiritualiteit en religie begripsmatig van elkaar losgekoppeld. Er ontstond een nieuw discours waarin (humanistische) psychologie en mystieke tradities worden vermengd: het ‘ware zelf’ kan bereikt worden door selfdisclosure, vrije expressie en meditatie. Spiritualiteit is steeds meer gaan betekenen dat iemands beleving meer persoonlijk, minder dogmatisch en meer pluralistisch is, met meer openheid voor nieuwe ideeën en invloeden, dan het geloof van de gevestigde religies.

Nog een uitsmijtertje van Einstein:
“energy cannot be created or destroyed, it can only be changed from one form to another”.

Vermits de ziel energie is, gaat hij over naar een andere vorm als we hier sterven.
Ik ben ervan overtuigd dat Einstein het mij eens zou zijn.
Ondank is 's werelds loon

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 apr 2017, 10:40

Als ziel = energie en Energie = ziel wat hebben we dan geleerd ? Geen van beiden acht ik definieerbaar en dus ook ongeschikt om er over te discussiëren. Zolang we niet dezelfde betekenis geven aan dezelfde symbolen is communicatie onmogelijk en dus vrij zinloos. Wat gebeurt er na hun ontbinding met de ziel van een kip of van een olifant of gorilla ? Wie zeker weet dat de mens een ziel heeft weet dus even duidelijk dat het dier geen ziel heeft en stelt impliciet dat de mens dus geen dier is. Quid ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

05 apr 2017, 21:53

De al-dan-niet spirituelen onder ons kunnen misschien onderstaande link -manueel of via de kracht van de geest - eens aanklikken. Ik kan de site van SKEPP overigens van ganser harte aanbevelen ....


http://skepp.be/nl/levensbeschouwing-ev ... OVKEaJcJPY

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 apr 2017, 01:18

frits1955 schreef:De al-dan-niet spirituelen onder ons kunnen misschien onderstaande link -manueel of via de kracht van de geest - eens aanklikken. Ik kan de site van SKEPP overigens van ganser harte aanbevelen ....
Maar Frits toch :oops: :!: :oops: :!:
Die fanatieke manipulators, gelijkhebberige ketters en oproerkraaiers van Skepp.
Met hun website zou ik nu niet bepaald te koop durven lopen.
Psychoanalyse
Freud
het brein
autisme
kunst
literatuur
ales moet eraan geloven bij Skepp.
Niet direct een fraai vertoon.

Misschien kan u het volgende interessante artikel van Robrecht Vanderbeeken, doctor in de wijsbegeerte aan de Universiteit van Gent, eens lezen.
Het zal uw liefde voor Skepp wel enigszins bekoelen.


https://www.apache.be/2012/02/08/scepti ... ver-skepp/
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 apr 2017, 01:22

Over Skepp:

"Deze gesublimeerde sensatiezucht slaat echter tilt zodra men onder het mom van de sceptische blik ook bepaalde ideologische agenda’s wil behartigen: pr voor de biotech industrie (De Ceulaer pleit tussendoor voor meer ggo-industrie en big pharma (Magiels was en is misschien nog steeds een werknemer voor een farmaceutisch bedrijf), tegen de ecologische beweging, tegen het linkse politieke denken dat zich beroept op psychoanalyse en literatuur."

Hoe rijmt u dit met uw linkse politieke signatuur, Frits?
Ondank is 's werelds loon

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

06 apr 2017, 09:11

Vrij van religieuze of politieke opvattingen onderzoekt SKEPP (Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale) beweringen en verschijnselen die volgens de huidige stand van de wetenschap bijzonder onwaarschijnlijk of onmogelijk zijn.

SKEPP is wel wat meer dan een bijdrage van De Ceulaer .Verder heeft een sceptische levenshouding niks te maken met links, rechts of averechts. Uiteraard roept één en ander nogal wat weerstand op en zo hoort dat ook.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 apr 2017, 10:22

frits1955 schreef:Vrij van religieuze of politieke opvattingen onderzoekt SKEPP (Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale) beweringen en verschijnselen die volgens de huidige stand van de wetenschap bijzonder onwaarschijnlijk of onmogelijk zijn.
OK, allemaal goed en wel.
Maar hier maken jullie (rationeel ingestelde mensen) weer diezelfde redeneerfout:
jullie zeggen het niet met zoveel woorden, maar het is klaar en duidelijk uit jullie betogen: “wetenschap staat boven spiritualiteit.”
Wat we niet kunnen waarnemen of meten is de werkelijkheid niet.
Onderbouw die stelling maar eens!
Ik zeg u: u maakt (bewust of onbewust) een intellectueel oneerlijke redeneerfout.
Wetenschap en spiritualiteit en zelfs religie (ik heb het nu niet over godsdienst en over de bijbel) zijn gelijkwaardig aan elkaar als het om het beschrijven van de werkelijkheid gaat.
Kom weer niet af met “dingen die niet te bewijzen” zijn.
Heel wat zaken zijn nog niet te bewijzen met die zogenaamde huidige stand van de wetenschap, en heel wat zaken laten zich waarschijnlijk nooit bewijzen door de wetenschap.
Maar daarom zijn ze nog niet per definitie onwerkelijk, daarom zijn ze niet ondergeschikt.
De volledige werkelijkheid zou ook wel eens dingen kunnen omvatten die zich niet laten bewijzen, maar dat sluiten jullie op voorhand uit, en dat is uiteraard intellectueel oneerlijk.
Persoonlijk vind ik het zelfs een soort geestelijke starheid en armoede.
Ondank is 's werelds loon

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

06 apr 2017, 10:57

De "wetenschap" is een nog steeds voortdurende ontwikkeling van kennis en doorzicht. Dat hierdoor niet alles bewezen wordt is volkomen correct. Vraag is dan wel, waarom het "onbewezene" zou moeten gelden als deel van de werkelijkheid ? Als wetenschap nog niet kan aantonen wat ze niet kan meten, hoe kan u dan aantonen dat uw spiritualiteit ûberhaupt realiteit is en noodzakelijk leidt tot een reïncarnatie ?
Als de mens niet een minimum rationeel zou zijn, wat anders dan ratio onderscheidt haar/hem dan van andere dieren ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

06 apr 2017, 18:48

" De volledige werkelijkheid zou ook wel eens dingen kunnen omvatten die zich niet laten bewijzen, maar dat sluiten jullie op voorhand uit, en dat is uiteraard intellectueel oneerlijk. "

Dat is natuurlijk een bijzonder comfortabel standpunt in de aard van "Ik kan niet bewijzen dat er een god bestaat maar ik denk dat het zou kunnen en het zou mij goed van pas komen dus god bestaat". De vraag is dus welk standpunt eigenlijk intellectueel oneerlijk is?