Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Kind noch kraai...
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cyper

BerichtGeplaatst: Wo 12 Apr 2017, 21:53    Onderwerp: Kind noch kraai... Reageer met quote

Een vraag die veel alleenstaanden zich afvragen, maar waar heel weinig informatie over te vinden is:
Als je ouder wordt en je hebt een (bescheiden) eigendom, wat moet er dan in je testament komen te staan?
- Voor mensen die erg veel geld hebben, daarvoor is het antwoord gemakkelijk: voor iedereen die ze willen zoveel of zo weinig als ze willen, binnen de perken van de wet. Af. makkelijk.
- Voor mensen die erg veel familieleden en/of partners hebben, is het ook makkelijk: aan iedereen in de wettelijke volgorde wat hij/zij toekomt. Af. Ook makkelijk.

Maar wat als je zoals dat heet, "kind noch kraai" hebt?
Dat is voor veel ouder wordende alleenstaanden het geval. Je hebt geen kinderen. Je hebt geen echtgeno(ot)e. Je hebt geen ouders meer. Hier of daar zit misschien een verre neef, die je nog nooit gezien hebt, maar dat is het zowat.
Je hebt waarschijnlijk wel vrienden, waar je erg veel van houdt, maar dat zijn geen familieleden. Als je die iets wil geven, dan houdt de Staat daar 9/10 van af en dan krijgt die vriend van jou 2,3¤, of zo. Of niks nougabollen. Want als meneer Neef uit de onbekendheid opduikt en jouw erfenis opeist, krijgt HIJ die 2,3¤ en kan je vriend of kennis of wie het ook is er naar fluiten.
Voor mensen die véél hebben, valt daar sedert kort een mouw aan te passen: een "gift". Je geeft zoveel je wil aan die vriend vóór je doodgaat. Zonder graairage van de Staat. Maar iemand, die alleen maar een klein huisje heeft (waar hij zelf in woont) en verder niks, die kan dat niet doen... want hij moet zélf nog kunnen leven, en niemand weet hoelang hij in leven zal blijven.

Kortom: voor zover ik het kan uitmaken, zijn (ja duhhh...) de rijken altijd weer de "chancards", maar voor wie het minst heeft, is dit nog maar weer eens een bijkomend probleem.

Wat denken jullie? Zouden verre of minder verre neven echt je erfenis kunnen opstrijken, althans altijd met minder fiscale bestraffing, enkel omwille van de (futiele) bloedverwantschap, ten voordele van iemand die je liever wil begunstigen, omdat die het veel meer verdient, ... maar die geen familiebanden heeft?

Ik heb al vaker mensen deze verzuchting horen slaken, of iets in die aard, en ik ben zelf in dat geval. Maar om daar nu een notaris te gaan ambeteren...

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
sanne

BerichtGeplaatst: Wo 12 Apr 2017, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

een notaris heeft ooit tegen mij gezegd :

je moet alles opdoen, genoeg overhouden voor je begrafenis, en de rest zelf opdoen en genieten.

En hij heeft gelijk.

En schenkingen doen bij overlijden aan een dierenasiel, de blinden of iets dergelijks. Uw huis bv kan u na uw overlijden schenken aan zo'n organisaties.
En uw vrienden laat je meegenieten tijdens je leven, of geef je een kostbaar stuk , zonder mede weten van anderen.

pastoor

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper,

Bij schenking aan derden zijn de tarieven iets goedkoper.
De successierechten zijn 45% tot ¤ 75.000, 55 % tot ¤ 125.000. daarboven 65 %.

maior domus

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 8:09    Onderwerp: Re: Kind noch kraai... Reageer met quote

Cyper schreef:
Maar iemand, die alleen maar een klein huisje heeft (waar hij zelf in woont) en verder niks, die kan dat niet doen... want hij moet zélf nog kunnen leven, en niemand weet hoelang hij in leven zal blijven.

Een optie die niet meer in de mode is, maar nog wel bestaat: uw huis verkopen op lijfrente.
Dan zijt ge zeker van een levenslang inkomen, of ge nu kort of lang leeft.
Dan kunt ge ook voor een rusthuis gebruik maken van dat extra inkomen.
Als ge gezond blijft om thuis te wonen, is het extra inkomen ook meegenomen.
Op die manier moet ge uw huis niet verkopen om het op te eten zoals ze zeggen.

Cyper

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

sanne schreef:
een notaris heeft ooit tegen mij gezegd :
je moet alles opdoen, genoeg overhouden voor je begrafenis, en de rest zelf opdoen en genieten.
En hij heeft gelijk.
En schenkingen doen bij overlijden aan een dierenasiel, de blinden of iets dergelijks. Uw huis bv kan u na uw overlijden schenken aan zo'n organisaties.
En uw vrienden laat je meegenieten tijdens je leven, of geef je een kostbaar stuk , zonder mede weten van anderen.

Jaja, dat is makkelijk gezegd.Notarissen zijn meestal rijk, althans naar mijn normen.
Ik kan mijn vrienden niet laten "meegenieten", tijdens mijn leven, want bakstenen lusten ze niet en dat is al wat ik heb (ik neem nu mijn persoonlijke geval maar als voorbeeld, want in concreto kan ik niet over andere gevallen spreken). En verder heb ik niks dan mijn pensioentje, waar ik net van kan leven, en waar niemand van kan meegenieten, want verdeeld in twee wordt dat twee keer niks. (voral sedert de elektriciteitsfactuur een tweede belastingaanslag geworden is). Dus dat is leuk voor mensen met een ruim budget, dat genieten en meegenieten, maar niet voor iemand die nét rondkomt... daar valt niks te genieten. Sowieso al niet.

En bovendien... alles opdoen? en op straat gaan leven? Want als je huis nu 't enige is wat je bezit, wat moet je dan opdoen? Het is nog niet eens helemaal afbetaald, laat staan dat ik het zou kunnen "opdoen"! Als ik dood ben kan het mij niet meer schelen, maar nu heb ik nog altijd graag een dak boven mijn hoofd.
Verder is er niks.
En wannéér je dood zult gaan weet je niet, dat kan langer duren dan je denkt. Mijn moeder is plotseling gestorven, jonger dan ik nu ben; maar mijn vader is nu 97 en still going strong... dus ik heb de kans dat ik Pa in zijn voetsporen treed. Wanneer moet ik dat dan beginnen "opdoen"? Als ik dat nù doe, stel dat ik zo gek was, dan zat ik mooi, voor de rest van mijn dagen! Stel dat ik honderd word? Dat pensioentje blijft wel, maar gaat niet omhoog. Voor het afschaffen van de index zal de huidige regering wel zorgen. En voor nog méér belastingen op consumptie eveneens.
Enfin, tot zover mijn eigen situatie, die het "opdoen tijdens je leven" en het "vrienden laten meegenieten" feitelijk onmogelijk maakt.

Je laatste bezittingen aan een goed doel overmaken, dat ken ik wel: maar dat is dan een vaag "goed doel", waarvan je niet weet wie het zal krijgen, terwijl ik juist zo graag zou willen dat één bepaald iemand en zijn gezinnetje, mijn kameraad die in Congo vecht om te overleven, het zou krijgen! Maar hij is een individu, geen "goed doel", ook al is hij de goedheid zelve. Hij is mijn beste vriend en hij heeft mij geholpen toen ik toen we jong waren, in "dire straits" was. Ik vergeet zoiets niet.
Alleen... een vriend is geen bloedverwant, ook al spreken wij elkaar aan met "mon frère". Dat is een Afrikaanse gewoonte: Afrikanen noemen hun vrienden hun broers, en wij hechten veel meer gewicht aan het woord "vriend".

En tenslotte: mijn huisje is klein, oud en behept met allerlei gebreken waar ik het geld niet voor heb om ze te laten doen. En van sparen is al helemaal geen sprake (mede opnieuw dankzij de huidige regering). Dus: dat verkopen op lijfrente zal ook geen gigantische fortuinen opleveren, en alleszins niet genoeg om er een hele poos van te kunnen leven, en er na je dood nog iets van over te kunnen houden. Hier in dit land waar alles zo duur is, en de taksen steeds maar groeien, brengt dat een habbekrats op.
Als ik de verkoopprijs integraal naar hém zou kunnen opsturen, zou hij daar helemaal mee gered zijn, want aldaar zou dat véééééél geld zijn.
Maar ja, als er 45% af moet, dan is dat ook niks meer, zelfs voor Congo niet.
Kortom: mijn maat zit niet in het dierenasiel, hij zit in Congo. Hij is geen officieel "Goed Doel".

Andere mensen in mijn geval hebben misschien een vriend of vriendin of bevriend gezin, of een meisje dat vrijwillig jarenlang voor hen gezorgd heeft, of een ex-pleegkind, weetikveel, er zijn ontelbare mogleijkheden waarom je graag wat er na je dood overblijft, al is het nog zo weinig, liever aan een niet-bloedverwant zou willen nalaten dan aan een onbelangrijke verre neef of nicht die nooit iets voor jou betekend heeft. Ik ben zeker niet de enige in dat geval.

45%, is dat weinig volgens jou, Pastoor? Dat hangt dan helemaal af waarvan die 45% vanaf gehaald wordt, dan... van een paar miljarden zal zélfs na aftrek van 45% nog wel wat overblijven. Maar je zult wel al begrepen hebben dat het hier niét over miljarden gaat...

Naar boven
procman4

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 14:17    Onderwerp: Kind noch kraai Reageer met quote

.
Je kan (het zekerste is bij de notaris) je hele vermogen - of een deel - via een testament wegschenken aan een "goed doel". Het Rode Kruis, Arsten zonder Grenzen, de Kankerliga, Blindenliga enz enz.

En dan ook bijkomend in dat testament laten noteren dat dat goede doel een bepaald bedrag, netto moet uitkeren aan die ene favoriete neef van jou ; of aan een goede vriend van jou. Of aan om het even wie.
Of je zegt een bepaald % van je hele vermogen. Of bvb 50 % van de verkoopsom van jouw huis. Steeds netto !

Het goede doel mag de rest houden. Wel moet dat goede doel alle successierechten van jouw hele erfenis betalen aan Vadertje Staat. Of liever aan Vlaanderen.

Het goede doel is daar immers best mee tevreden. Want als goed doel betalen zij veel minder successierechten dan jouw verre neef, of je goede vriend. En ... belangrijk : zij houden er zelf nog een mooie som aan over.

Deze constructie heet "duo-legaat voor goed doel".

Bevraag je maar eens bij één of andere notaris.

Voor jou : alleen de kosten van de opmaak van dit testament.

Doen hoor ! Want anders verdwijnt bijna heel je huidig vermogen in de schatkist ; die echter geen bodem heeft.

--------------------

Google eens met de woorden : "brochure duolegaat". Je ziet er tientallen goede doelen staan.

Bel er eentje op, vraag een brochure. Er staan beslist voorbeelden en berekeningen in.

----------------------

Succes in je zoektocht. Neem het advies van hierboven ook ter harte. T.t.z. geniet er nog lang van.
.

Laatst aangepast door procman4 op Do 13 Apr 2017, 14:23, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
procman4

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

.
Zoals ik hierboven schreef : aan één of andere vriend. Dat wordt dan :

---> die persoon in Congo.

Dat is volgens mij de beste formule in jouw geval.
.

Naar boven
Cyper

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Aaaah ja. Duo legaat. Beetje ingewikkeld, maar dan lukt het toch. Hoeveel het percentage successierechten dàn is voor de begunstigde, dat ga ik dan eens nakijken. Of het dan toch geen verloren moeite is.

Qua goede doelen hoef ik niet lang te zoeken: mijn favoriete goedoel is altijd al de Artsen Zonder Grenzen geweest.
Maar ik dacht dat ik ook daarmee alleen vooral bloedverwanten mee kon begunstigen. Maakt niet uit wie, zeg je?
Okee. Goed om weten.

Het is nog niet voor morgen, want ik ben van plan om nog heel lang te leven. Razz Maar je weet nooit, hé, ik fietste gisteren door het industrieterrein tussen de tientonners die aan moordtempo langs je heenrazen zodat je bijna weggeblazen wordt naar een àndere tientonner; Shocked ... dus het kan elk moment gedaan zijn.

Ik moet in elk geval nog zorgen dat ik zéker blijf leven tot mijn huis afbetaald is... anders "begunstig" ik de begunstigden niet met een gift, maar met een ver-gift-igd geschenk: een hypoteek! Surprised

Naar boven
miel

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 15:57    Onderwerp: Kind notch kraai Reageer met quote

cyber, je bent neon dromer.

maior domus

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper schreef:

Qua goede doelen hoef ik niet lang te zoeken: mijn favoriete goedoel is altijd al de Artsen Zonder Grenzen geweest.

Oei, die hebben geen al te goede naam meer he.
Als knuffelaars van de terroristen.
Waarom niet GAIA als goede doel kiezen?
De dieren hebben onze steun nodig want ze kunnen niet voor zichzelf opkomen tegen het onrecht dat hen aangedaan wordt.

Cyper

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Als jij zin hebt om de rechtse leugens te geloven, die worden rondgestrooid over AZG, dat moet jij weten. Feit is, dat de kinderen in Aleppo en overal op de wereld waar oorlog, hongersnood of epidemieën heersen, weinig weet hebben van de "reputatie" die hun levensredders hebben opgespeld gekregen hebben van Vlaamsbelangers en consoorten. De mensen in Afrika die doodgingen aan Ebola, en nu nog van ondervoeding, tuberculose, melaatsheid of Gele koorts, hebben aan die rechtse politiekers heus geen boodschap, hoor.
Vroeger had Gaia een slechte reputatie, en stonden dezelfde rechtsen te lachen toen Michel Vandenbosch ei zo na doodgeschopt werd door paardenbeulen in Ciney.
Dat soort "reputaties", daar veeg ik mijn broek aan. Die stervende kinderen kunnen ook niet voor zichzelf opkomen.

Naar boven
Cyper

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 17:10    Onderwerp: Re: Kind notch kraai Reageer met quote

miel schreef:
cyber, je bent neon dromer.

Pardon, CyPer, niet Cyber...
En dan: wat is dat, een neon dromer?
Is dat slecht?
En waarom ben ik er één?

Naar boven
Dicksy

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper maak het U niet moeilijk. U bent alleenstaand, leef uw leven zoals U denkt te moeten doen en waar U zich het gelukkigst bij voelt. Uw vrienden zullen uw vrienden wel blijven tot aan Uw dood, als het tenminste echte vrienden zijn, en dan stopt dit ook allemaal. U moet toch niet wakker liggen van het feit dat U niemand hebt om iets achter te laten of wat er gaat gebeuren met U goederen zoals geld, woning enz.... dood is dood en meenemen kun je het toch niet.
Het is hier al meermaals gezegd en geschreven, laat een testament maken en schenk alles aan AZG. Ze zullen U dankbaar zijn en na Uw dood U zot verklaren. Man leef eens a.u.b en kom eens met Uw voeten op de grond.
En ja ik heb recht om zo te spreken want tot voor 8 maanden was ik nog vrijgezel maar heb wel broers en zussen en die wisten hoe ik er toen over dacht nl dat ze het maar uitvechten en zorgen dat ik in de grond geraak en mijn huidige echtgenote weet ook dat ik nu nog datzelfde principe hanteer.
Als U zich rapper in de kist wilt helpen met U zorgen te maken over wat er met Uw zaken na de dood zal gebeuren bent U goed op weg.

Naar boven
miel

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 17:29    Onderwerp: Kind notch kraai Reageer met quote

Cyper, als het onroerend goed niet van U is , droom je .

Cyper

BerichtGeplaatst: Do 13 Apr 2017, 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

O, bedoel je dàt. Maar het is echt wel van mij, hoor. Binnen vijf en een half jaar!

En zoals ik zei: ik ben niet van plan om dood te gaan vóór het zover is.
Dus als ik ooit het loodje leg (liefst zo laat mogelijk), dan is het onroerend huisje wel degelijk van mij.

Dromen doe ik wel, maar die hypoteekafbetalingen die ik elke maand doe, zijn harde werkelijkheid. Veel is het niet, maar het is wél echt...

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: