Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 nov 2017, 12:09

The Spirit of Flanders schreef:Misschien is dat nog niet zo dom van die meisjes. Als een ICT bedrijf een softwarepakket voor een bank of iemand anders ( een boekhoudkantoor bvb . ) ontwikkelt , dan is dat per definitie een éénmalig inkomen voor dat ICT bedrijf. Eenmaal "af" zijn de ICT'ers van dat bedrijf werkloos , tenzij ....
Neen, Sof, die pakketten worden verstrekt als licenties met een bepaalde duur, meestal jaarlijks, daarna blijven die betalend, ook bij de upgrades.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2017, 12:18

socrates schreef:Is er een mogelijke link tussen deze opvallende trend en het al dan niet overheersen van de katholieke leer in de onderzochte landen ? Hoe is dat bv. in Spanje of in Polen ?
Neen, die link is er niet. Ierland is de 5e beste in die ranglijst van zo'n 40 landen. Spanje staat bij de beste helft. Portugal is voorlaatste. En Turkije is de 5e slechtste in de rij.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

07 nov 2017, 12:19

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Misschien is dat nog niet zo dom van die meisjes. Als een ICT bedrijf een softwarepakket voor een bank of iemand anders ( een boekhoudkantoor bvb . ) ontwikkelt , dan is dat per definitie een éénmalig inkomen voor dat ICT bedrijf. Eenmaal "af" zijn de ICT'ers van dat bedrijf werkloos , tenzij ....
Neen, Sof, die pakketten worden verstrekt als licenties met een bepaalde duur, meestal jaarlijks, daarna blijven die betalend, ook bij de upgrades.
De licentie is doorgaans van onbepaalde duur ( men kan heel moeilijk beletten dat het pakket blijft doorwerken - tijdelijke werking wordt trouwens wettelijk niet geaccepteerd - tenzij het shareware of demo-software is ). De onderhoudscontracten zijn betalend , en daar horen die dus zogenaamde "onvermijdelijke" updates en nieuwe versies toe.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 nov 2017, 18:25

The Spirit of Flanders schreef:
dejules schreef:België trekt veel te weinig meisjes aan die informatica willen studeren. Nergens beginnen in verhouding minder meisjes aan hogere ICT-studies dan in België.
.....
Misschien is dat nog niet zo dom van die meisjes. Als een ICT bedrijf een softwarepakket voor een bank of iemand anders ( een boekhoudkantoor bvb . ) ontwikkelt , dan is dat per definitie een éénmalig inkomen voor dat ICT bedrijf..
Zoals elke auteur kan het ICT. Bedrijf toch eigenaar blijven van zijn product en het verhuren waarbij de huurder het programma mag gebruiken maar zeker niet wijzigen of updaten. Zo krijgt de ontwikkelaar toch een geregeld inkomen, hij kan een pakket aan meerdere gebruikers aanbieden. Als uw visie geldt dan is dat ook zo voor jongens en heeft olgens u een STEM studie geen toekomst meer, wat dan wel, verpleging ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 nov 2017, 20:14

The Spirit of Flanders schreef:De licentie is doorgaans van onbepaalde duur ( men kan heel moeilijk beletten dat het pakket blijft doorwerken - tijdelijke werking wordt trouwens wettelijk niet geaccepteerd - tenzij het shareware of demo-software is ). De onderhoudscontracten zijn betalend , en daar horen die dus zogenaamde "onvermijdelijke" updates en nieuwe versies toe.
Heb jij betalende software op je pc staan? Allicht niet, waarschijnlijk gedownload van een of andere duistere site. Wat ik wel weet is dat ik voor antivirus-, anti malware e.d software jaarlijks mijn abonnement moet vernieuwen of ze werken niet meer. Dat is ook zo voor bepaalde boekhoud- of pro-tekenpakketten, idem in de industrie voor Windows- en aanverwante toepassingen. Hoeveel jaar ben jij trouwens al niet meer actief in die branche?
Gast

08 nov 2017, 00:03

socrates schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
dejules schreef:België trekt veel te weinig meisjes aan die informatica willen studeren. Nergens beginnen in verhouding minder meisjes aan hogere ICT-studies dan in België.
.....
Misschien is dat nog niet zo dom van die meisjes. Als een ICT bedrijf een softwarepakket voor een bank of iemand anders ( een boekhoudkantoor bvb . ) ontwikkelt , dan is dat per definitie een éénmalig inkomen voor dat ICT bedrijf..
Zoals elke auteur kan het ICT. Bedrijf toch eigenaar blijven van zijn product en het verhuren waarbij de huurder het programma mag gebruiken maar zeker niet wijzigen of updaten. Zo krijgt de ontwikkelaar toch een geregeld inkomen, hij kan een pakket aan meerdere gebruikers aanbieden. Als uw visie geldt dan is dat ook zo voor jongens en heeft olgens u een STEM studie geen toekomst meer, wat dan wel, verpleging ?
De meeste ICT bedrijven besteden hun opdracht uit aan Indiers , ook omdat ze oh zo goedkoop zijn - weinig verschil met wat in de bouw gebeurd met Oost Europeanen. Wij maken geen batterijen voor electrische auto's , de Chinezen maken die. Wij maken geen BMW's , de Duitsers maken die. We maken geen TV's , de Zuid Koreanen maken die. En ga zo maar door. Veel van dit soort dingen hebben wij in de goede ouwe tijd ook gemaakt - nu niet meer. Hoe komt dat ? Eén ding staat vast : diegenen die nu een zelfstandige activiteit opstarten willen zo snel als mogelijk rijk worden met zo weinig mogelijk inspanningen en risico - en dan zijn alle middelen goed. Het mankeert ons tegenwoordig vooral aan chauvinisme , doorzettingsvermogen en durf.
MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:De licentie is doorgaans van onbepaalde duur ( men kan heel moeilijk beletten dat het pakket blijft doorwerken - tijdelijke werking wordt trouwens wettelijk niet geaccepteerd - tenzij het shareware of demo-software is ). De onderhoudscontracten zijn betalend , en daar horen die dus zogenaamde "onvermijdelijke" updates en nieuwe versies toe.
Heb jij betalende software op je pc staan? Allicht niet, waarschijnlijk gedownload van een of andere duistere site. Wat ik wel weet is dat ik voor antivirus-, anti malware e.d software jaarlijks mijn abonnement moet vernieuwen of ze werken niet meer. Dat is ook zo voor bepaalde boekhoud- of pro-tekenpakketten, idem in de industrie voor Windows- en aanverwante toepassingen. Hoeveel jaar ben jij trouwens al niet meer actief in die branche?
Ik heb tot verleden jaar 1000 Dollar per jaar aan Microsoft betaald voor wat zij noemen een "MSDN membership". In ruil hiervoor mag je o.a. alle versies van Windows dowloaden en installeren , zelfs hun server versies - met uiteraard een license key. Een hint : Windows 10 bevat reeds een antivirusprogramma dat ( in het engels ) "Windows Defender" noemt. Niet meer nodig om die andere , veelal rommel , op je PC te installeren. Er bestaan vrij te verkrijgen Office paketten ( Open Office ) , tekenpaketten ( Paint Shop Pro ) Browsers en email programma's ( Firefox , Google chrome , Thunderbird ) . Wat heb je als gewone gebruiker nog meer nodig aan rommel dan dat ? Ik heb uiteraard nog dingen , maar dat zijn dan onderdelen van software ontwikkelings tools uit dat MSDN abonnement en open source prullen van https://sourceforge.net/

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

08 nov 2017, 11:14

The Spirit of Flanders schreef:Ik heb tot verleden jaar 1000 Dollar per jaar aan Microsoft betaald voor wat zij noemen een "MSDN membership". In ruil hiervoor mag je o.a. alle versies van Windows dowloaden en installeren , zelfs hun server versies - met uiteraard een license key. Een hint : Windows 10 bevat reeds een antivirusprogramma dat ( in het engels ) "Windows Defender" noemt. Niet meer nodig om die andere , veelal rommel , op je PC te installeren. Er bestaan vrij te verkrijgen Office paketten ( Open Office ) , tekenpaketten ( Paint Shop Pro ) Browsers en email programma's ( Firefox , Google chrome , Thunderbird ) . Wat heb je als gewone gebruiker nog meer nodig aan rommel dan dat ? Ik heb uiteraard nog dingen , maar dat zijn dan onderdelen van software ontwikkelings tools uit dat MSDN abonnement en open source prullen van https://sourceforge.net/
Ik heb het niet over de pc-programma's van oma Wis en nonkel Oscar, SoF, maar over professionele software die voor een zelfstandige of bedrijf onontbeerlijk is. Ooit al eens geprobeerd schema's te tekenen of schakelborden te ontwerpen met Paint Shop of telefooncentrales te programmeren met een Office pakket? Dat je met Win10 geen antivirus meer nodig hebt weet ik ook wel, dat is vroeger wel eventjes anders geweest, of niet soms? En dan maar klagen dat je je huis moet verwarmen met een kolenkachel als je 1000 USD per jaar betaalt aan MSDN membership terwijl ik mij niet kan voorstellen dat je dat als gepensioneerde nodig zou hebben.
Gast

08 nov 2017, 12:00

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Ik heb tot verleden jaar 1000 Dollar per jaar aan Microsoft betaald voor wat zij noemen een "MSDN membership". In ruil hiervoor mag je o.a. alle versies van Windows dowloaden en installeren , zelfs hun server versies - met uiteraard een license key. Een hint : Windows 10 bevat reeds een antivirusprogramma dat ( in het engels ) "Windows Defender" noemt. Niet meer nodig om die andere , veelal rommel , op je PC te installeren. Er bestaan vrij te verkrijgen Office paketten ( Open Office ) , tekenpaketten ( Paint Shop Pro ) Browsers en email programma's ( Firefox , Google chrome , Thunderbird ) . Wat heb je als gewone gebruiker nog meer nodig aan rommel dan dat ? Ik heb uiteraard nog dingen , maar dat zijn dan onderdelen van software ontwikkelings tools uit dat MSDN abonnement en open source prullen van https://sourceforge.net/
Ik heb het niet over de pc-programma's van oma Wis en nonkel Oscar, SoF, maar over professionele software die voor een zelfstandige of bedrijf onontbeerlijk is. Ooit al eens geprobeerd schema's te tekenen of schakelborden te ontwerpen met Paint Shop of telefooncentrales te programmeren met een Office pakket?
In mijne tijd ging dat met een potlood en een gom. :lol: De schema' werden in "het net" getekend door een tekenaar op een tekenplank met chineese inkt , en de ponsdame ponste de assembler bron code op ponskaarten :)

En later , toen ik nog uitsluitend software schreef , werd de bron code van een programma direct aan terminal of PC ingegeven met een programma dat het niet veel beter deed dan Notepad.exe . De MSDN tools bevatte de compiler , etc .... In het begin dat ik voor PC begon te programmeren ( DOS , Win95 , Win 98 , NT40 ) heb ik inderdaad ontwikkelings paketten van Borland en het "Wordperfect" aangekocht. Kosten een bom geld , en meer in vergelijk met nu. Reden : ik wou thuis verder kunnen programmeren aan wat ik op het werk in mekaar aan 't steken was. Idioot nietwaar ?
Dat je met Win10 geen antivirus meer nodig hebt weet ik ook wel, dat is vroeger wel eventjes anders geweest, of niet soms? En dan maar klagen dat je je huis moet verwarmen met een kolenkachel als je 1000 USD per jaar betaalt aan MSDN membership terwijl ik mij niet kan voorstellen dat je dat als gepensioneerde nodig zou hebben.
Natuurlijk met een kolenkachel :) De ware reden is eigelijk dat ik niet meer wou investeren in dat huis. Dat staat nu te koop , en heb een potentiele koper die het eerst volledig gaat renoveren en dan , volgens hem , het terug kwijt kan krijgen voor 300.000 Euro. Ik persoonlijk heb geen goesting meer om hierin tijd te steken. Verhuren ging al zo niet meer kunnen omdat het niet meer aan de wettelijke normen voor verhuur voldoet ,

En dan nog de kolenkachel omdat ik het geen enkele aandeelhouder of andere parasiet van Eandis of Engie het gun om op mijn kap rijk te worden. Ik heb in mijn kinderjaren de pijn van armoede leren verdragen , en de miserie rond kolen en kou kon ik best doorstaan , ook al kon ik me veel meer dan dat permitteren.
dejules

08 nov 2017, 17:51

wardje schreef:Daarom roepen ze vanuit de regering Jobs, Jobs en nog ne keer JOBS , ze zitten daar niet met hun vingers te draaien :D :D
Werkloosheid is geen kanker maar de vrucht van de automatisering.
We zijn nu in het tijdperk van technologische automatisering door machines en robots.
Machines en robots draaien nu 24 uur per dag en 7 dagen per week, dat is een non-stop productie van 168 uren per week, 8% van de bevolking produceert momenteel alles, de rest gebeurt door machines en robots, binnen 15 jaar zullen de arbeidsplaatsen halveren.
De komende 15 jaar verandert de wereld evenveel als de afgelopen 700 jaar.
We zitten momenteel in een revolutie overgangsperiode van mensen die nog steeds kunnen/mogen werken en mensen die niet meer kunnen/mogen werken door automatisering.
dejules

09 nov 2017, 09:42

Belgische economie trekt opnieuw aan, maar tewerkstelling volgt niet

Enkel Zwitserse en Deense werknemers zijn winstgevender, blijkt uit het rapport dat woensdag werd voorgesteld.
Er zit echter een serieuze 'maar' aan het verhaal. Het personeelsbestand volgt de productiviteitsstijging niet. Het aantal fte's lag in 2016 (547.000) nog steeds onder het niveau van 2006 (556.000) en 2008 (569.000). De tewerkstelling ging voornamelijk sterk achteruit in de industrie terwijl er in de farmacie, de dienstverlening en retail- en vrijetijdssector wel jobs bijkwamen.

http://trends.knack.be/economie/belgisc ... 1510208130

Een recordaantal belgen moet terugvallen op een leefloon, en dat aantal blijft nog toenemen. Dat komt vooral omdat de voorwaarden voor een werkloosheidsuitkering verstrengd zijn.
Jobs, jobs, jobs is een leugen!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 nov 2017, 09:54

dejules schreef:Belgische economie trekt opnieuw aan, maar tewerkstelling volgt niet

Enkel Zwitserse en Deense werknemers zijn winstgevender, blijkt uit het rapport dat woensdag werd voorgesteld.
Er zit echter een serieuze 'maar' aan het verhaal. Het personeelsbestand volgt de productiviteitsstijging niet. Het aantal fte's lag in 2016 (547.000) nog steeds onder het niveau van 2006 (556.000) en 2008 (569.000). De tewerkstelling ging voornamelijk sterk achteruit in de industrie terwijl er in de farmacie, de dienstverlening en retail- en vrijetijdssector wel jobs bijkwamen.

http://trends.knack.be/economie/belgisc ... 1510208130

Een recordaantal belgen moet terugvallen op een leefloon, en dat aantal blijft nog toenemen. Dat komt vooral omdat de voorwaarden voor een werkloosheidsuitkering verstrengd zijn.
Jobs, jobs, jobs is een leugen!
Dat zou ik eerder propaganda noemen. Dat zijn mooi verpakte goed gekozen leugens. In dit “tromp” tijdvak zou ik dat nog eerder “fake news” noemen.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

09 nov 2017, 17:17

dejules schreef:
wardje schreef:Daarom roepen ze vanuit de regering Jobs, Jobs en nog ne keer JOBS , ze zitten daar niet met hun vingers te draaien :D :D
Werkloosheid is geen kanker maar de vrucht van de automatisering.
We zijn nu in het tijdperk van technologische automatisering door machines en robots.
Machines en robots draaien nu 24 uur per dag en 7 dagen per week, dat is een non-stop productie van 168 uren per week, 8% van de bevolking produceert momenteel alles, de rest gebeurt door machines en robots, binnen 15 jaar zullen de arbeidsplaatsen halveren.
De komende 15 jaar verandert de wereld evenveel als de afgelopen 700 jaar.
We zitten momenteel in een revolutie overgangsperiode van mensen die nog steeds kunnen/mogen werken en mensen die niet meer kunnen/mogen werken door automatisering.
Dat is wat ons te wachten staat,binnen afzienbare tijd zal er een leger van Artificial Intelligence robots zijn dat het werk zal doen,dus geen geklooi met vakbonden want die robots staken niet, en ze werken dag en nacht,zonder pauze.........en de mens kan levenslang op vakantie(pensioen)gaan. :D
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/a ... ~a6ca7469/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 nov 2017, 17:42

tokkio schreef:
dejules schreef:
wardje schreef:Daarom roepen ze vanuit de regering Jobs, Jobs en nog ne keer JOBS , ze zitten daar niet met hun vingers te draaien :D :D
Werkloosheid is geen kanker maar de vrucht van de automatisering.
We zijn nu in het tijdperk van technologische automatisering door machines en robots.
Machines en robots draaien nu 24 uur per dag en 7 dagen per week, dat is een non-stop productie van 168 uren per week, 8% van de bevolking produceert momenteel alles, de rest gebeurt door machines en robots, binnen 15 jaar zullen de arbeidsplaatsen halveren.
De komende 15 jaar verandert de wereld evenveel als de afgelopen 700 jaar.
We zitten momenteel in een revolutie overgangsperiode van mensen die nog steeds kunnen/mogen werken en mensen die niet meer kunnen/mogen werken door automatisering.
Dat is wat ons te wachten staat,binnen afzienbare tijd zal er een leger van Artificial Intelligence robots zijn dat het werk zal doen,dus geen geklooi met vakbonden want die robots staken niet, en ze werken dag en nacht,zonder pauze.........en de mens kan levenslang op vakantie(pensioen)gaan. :D
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/a ... ~a6ca7469/
Het aantal "eters" neemt exponentieel toe, het aantal robots straks ook, maar wie zal al die miljarden robots van elektriciteit kunnen voorzien ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
dejules

09 nov 2017, 23:13

Tegen 2040 zal bijna de helft van alle jobs in België deeltijds zijn. En bedrijven in het land moeten meer inzetten op opleiding en ontwikkeling. Dat zijn de meest opvallende conclusies en aanbevelingen uit een studie van adviesbureau PricewaterhouseCoopers.

In 2006 was 75 procent van de deeltijdse werknemers een vrouw. In 2016 was dat 71 procent. Dat komt omdat ruim de helft van de nieuwe deeltijdse banen werd ingevuld door mannen.
Bij de bedrijven die PwC onderzocht was één derde van alle banen in 2016 deeltijds. De onderzoekers schatten dat tegen 2040 de helft van de werknemers in die bedrijven deeltijds zal werken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/31 ... behoeften/
Ice

10 nov 2017, 00:08

dejules schreef:
wardje schreef:Daarom roepen ze vanuit de regering Jobs, Jobs en nog ne keer JOBS , ze zitten daar niet met hun vingers te draaien :D :D
Werkloosheid is geen kanker maar de vrucht van de automatisering.
We zijn nu in het tijdperk van technologische automatisering door machines en robots.
Machines en robots draaien nu 24 uur per dag en 7 dagen per week, dat is een non-stop productie van 168 uren per week, 8% van de bevolking produceert momenteel alles, de rest gebeurt door machines en robots, binnen 15 jaar zullen de arbeidsplaatsen halveren.
De komende 15 jaar verandert de wereld evenveel als de afgelopen 700 jaar.
We zitten momenteel in een revolutie overgangsperiode van mensen die nog steeds kunnen/mogen werken en mensen die niet meer kunnen/mogen werken door automatisering.
DUS: de bedrijven maken door robots en machines met hun non-stop productie ook véél meer winst, het uitsparen van loonlasten alleen al...tiens en waarom worden die dan ook niet veel zwaarder BELAST zodat hun afgedankte werknemers ook een menswaardig bestaan kunnen krijgen vanuit de belastingpot zoals een basis inkomen bijvoorbeeld? Want waarvan gaan al die werklozen (over)leven? (Zoals nu? Nét teveel om te sterven en te weinig om van te leven?)
Miljarden door belastingen op robots te heffen die gebruikt kunnen worden om armoede tegen te gaan voor hun ontslagen werknemers die vervangen werden?
Of ben ik nu aan het dromen? :twisted:

Of is dat net de bedoeling: verarming van de ménsen om ze in het gareel te krijgen?
Nog meer winst voor de werkgevers (lees: politici) door vennootschapsverlaging die ze al niet betaalden, loonlasten verlaging, loonstop en dan helemaal géén loon meer aan robots...wel, dan moeten ze ook maar fors belast worden op élke robot vervanger voor élke werknemer die zijn werk verliest door hun honger naar meer winst door automatisering.
Afstraffen voor elke werkloze die ze bijmaken: toch een prima motivatie om werkgelegenheid te behouden en te stimuleren? Jobs, jobs, jobs, hé
Het zou een nieuwe melkkoe voor de politiek kunnen zijn, belasting op ijzeren ventjes, ware het niet dat het weer de slager is die zijn eigen vlees keurt.... :evil: