Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 feb 2018, 14:40

The Spirit of Flanders schreef:Je hebt het wel over onze generatie.  Contracten van onbepaalde duur waren toen ook zowat het enige dat bestond en men bleef zo goed als zijn ganse loopbaan bij dezelfde werkgever.
Jij misschien wel bij gebrek aan enige ambitie of zin voor initiatief, ik heb het gemiddeld nooit langer dan drie jaar bij dezelfde baas uitgehouden in de jaren dat ik nog werknemer was.
ZZP is trouwens een typisch Hollandse toestand.
[...]
ZZP'ers of interimmers moeten al het geluk hebben om te kunnen doorgroeien.  Als je 10 jaar en langer in dergelijke situaties belandt ga je niet sparen , en ga je nadien ook geen kinderen kunnen steunen. Op die manier creeer je generatiearmoede.
Onzin, een ZZP-er is geen  interimmer! Geen van mijn kinderen heeft langer dan 18 maanden (de jongste, omdat die steevast een vast contract weigerde) en de andere zes maanden interims gedaan.
Gast

19 feb 2018, 14:44

voorn schreef:De Amerikanen die wij opgeleid hebben vonden het raar dat we jaren bij dezelfde firma bleven werken.
Zij vinden het een meerwaarde diverse firma's te doorlopen. Meer ondervinding op meerdere vlakken en meer loon.
Goed voor jobs waar niet veel nagedacht hoeft te worden. Voor R&D'ers en zelfs voor software ontwikkelaars is dit hersencel dodend.
Gast

19 feb 2018, 14:47

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Je hebt het wel over onze generatie.  Contracten van onbepaalde duur waren toen ook zowat het enige dat bestond en men bleef zo goed als zijn ganse loopbaan bij dezelfde werkgever.
Jij misschien wel bij gebrek aan enige ambitie of zin voor initiatief, ik heb het gemiddeld nooit langer dan drie jaar bij dezelfde baas uitgehouden in de jaren dat ik nog werknemer was.
ZZP is trouwens een typisch Hollandse toestand.
Kan ik best van u geloven. Je kon geen "baas" rondom u horen of zien.
[...]
ZZP'ers of interimmers moeten al het geluk hebben om te kunnen doorgroeien.  Als je 10 jaar en langer in dergelijke situaties belandt ga je niet sparen , en ga je nadien ook geen kinderen kunnen steunen. Op die manier creeer je generatiearmoede.
Onzin, een ZZP-er is geen  interimmer! Geen van mijn kinderen heeft langer dan 18 maanden (de jongste, omdat die steevast een vast contract weigerde) en de andere zes maanden interims gedaan.
Jouw kinderen misschien niet , maar het gaat bergaf voor de interimmers.  Werkgevers krijgen meer en meer de smaak ervan te pakken.

In een groot bedrijf krijg je meestal de kans om promotie te maken , vroeger althans , en dat zelfs zonder van werkplek te wisselen.  Interimmers krijgen per definitie die kans nooit. 
Laatst gewijzigd door Gast op 19 feb 2018, 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 feb 2018, 14:51

Na mijn ondervinding bij Fina schoot ik al direkt de hoofdvogel af bij mijn nieuwe werkgever.
Ik heb waarschijnlijk door mijn voorstel de rest gratis gewerkt.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 feb 2018, 15:08

The Spirit of Flanders schreef:
MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Je hebt het wel over onze generatie.  Contracten van onbepaalde duur waren toen ook zowat het enige dat bestond en men bleef zo goed als zijn ganse loopbaan bij dezelfde werkgever.
Jij misschien wel bij gebrek aan enige ambitie of zin voor initiatief, ik heb het gemiddeld nooit langer dan drie jaar bij dezelfde baas uitgehouden in de jaren dat ik nog werknemer was.
ZZP is trouwens een typisch Hollandse toestand.
Kan ik best van u geloven. Je kon geen "baas" rondom u horen of zien.
Neen, da's waar, ik functioneer niet in een groep, vandaar dat ik zelf baas werd.:-)
Onzin, een ZZP-er is geen  interimmer! Geen van mijn kinderen heeft langer dan 18 maanden (de jongste, omdat die steevast een vast contract weigerde) en de andere zes maanden interims gedaan.
Jouw kinderen misschien niet , maar het gaat bergaf voor de interimmers.  Werkgevers krijgen meer en meer de smaak ervan te pakken.

In een groot bedrijf krijg je meestal de kans om promotie te maken , vroeger althans , en dat zlfs zonder van werkplek te wisselen.  Interimmers krijgen per definitie die kans nooit. 
Natuurlijk niet, dat is discriminatie van de eigen werknemers. 

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 feb 2018, 17:09

In Finland loopt een proef projekt met een basis  inkomen voor werklozen.
560€ zonder verplichting volgens HLN.
Nooit van België gehoord zeker.
dejules

19 feb 2018, 17:44

voorn schreef:In Finland loopt een proef projekt met een basis  inkomen voor werklozen.
560€ zonder verplichting volgens HLN.
Nooit van België gehoord zeker.
Ik begrijp U niet. België heeft de laagste uitkeringen en pensioenen vd Oeso. Veel schoolverlaters hebben geen of heel kort toegang tot een werkloosheidsuitkering. Vele 10.000den jongeren vallen nu ten laste van hun ouders anders zijn ze niet sociaal verzekerd. Wat bedoelt U met "Nooit van België gehoord zeker"?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 feb 2018, 18:15

560 € lijkt me toch weinig t.o.v België waar nog altijd geen tijdslimiet is.
of het moet in Finland spotgoedkoop zijn om in zijn levens onderhoud te voorzien.
dejules

19 feb 2018, 18:17

voorn schreef:560 € lijkt me toch weinig t.o.v België
of het moet in Finland spotgoedkoop zijn om in zijn levens onderhoud te voorzien.
Die mogen dat basisinkomen behouden als ze een inkomen hebben.
Ik denk dat het leven in Finland veel duurder is maar 560 Euro is wat je krijgt in België na 30 jaar werken als uw partner nog een inkomen heeft!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 feb 2018, 18:23

Dat mag men behouden :roll:
Weer iets om van te profiteren.
Nonkel Jos ontslaat me en nonkel Piet neemt na een paar maanden  aan.560€ winst
dejules

19 feb 2018, 19:02

voorn schreef:Dat mag men behouden :roll:
Weer iets om van te profiteren.
Nonkel Jos ontslaat me en nonkel Piet neemt na een paar maanden  aan.560€ winst
Het basisinkomen is voor iedereen. Dat is uw pensioen, uw werkloosheidsuitkering, ...
In vergelijking met een statutair leegloperspensioen stelt dit niets voor!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

21 feb 2018, 09:06

De regering debatteert over de zware beroepen.
Eén van de voorstellen is een hoger pensioen.
Begrijpen die dan niet dat een zwaar beroep juist vraagt om vroeger te stoppen.
Als het vat af is op zestig dan is het gedaan punt andere lijn.
Gast

21 feb 2018, 09:14

voorn schreef:De regering debatteert over de zware beroepen.
Eén van de voorstellen is een hoger pensioen.
Begrijpen die dan niet dat een zwaar beroep juist vraagt om vroeger te stoppen.
Als het vat af is op zestig dan is het gedaan punt andere lijn.
Toch slim bekeken. De zware beroepers leven minder lang , gaan dus amper iets uit de pot halen met hun hoger pensioen .....

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

21 feb 2018, 10:14

Het bewijst dat die politici geen enkel idee hebben van fysieke of mentale overbelasting.
dejules

22 feb 2018, 02:06

Het bedrijf Nortek Global HVAC Belgium in Menen sluit de deuren. 71 mensen verliezen hun job. De productie verhuist grotendeels naar Mexico en voor een stukje ook naar Engeland. Er komt enkel nog een magazijn en logistiek centrum in Zuid-West-Vlaanderen, goed voor 17 banen.  Het bedrijf, beter gekend als Reznor, produceert onder meer industriële aircotoestellen. Het nieuws werd bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad, in aanwezigheid van de vakbonden. Straks volgt er een personeelsvergadering.
https://www.hln.be/geld/economie/71-men ... ~a3f2b6cb/