anker electr.motor wordt warm

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

16 mei 2017, 20:41

Boormachine:
Bestaat uit een electr.motor en een mechanisch gedeelte(tandwielenkast).
Om zoveel mogelijk wrijving(belasting) te vermijden,deze afgekoppeld.Zodat de motor(anker) vrij kan ronddraaien.Draait vrij rond tussen de 2 kogellagers,collector en koolborstels zijn o.k; Toch wordt na inschakelen,korte tijd nadien deze anker zeer warm !!(met rookontwikkeling).
Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?

Groetjes.
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

17 mei 2017, 10:14

Het zal voor een nieuw zijn, als hem gedampt heeft is het kalf verdronken.

Willy

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 mei 2017, 10:57

kortsluiting in de wikkelingen rondom het anker.... vaak veroorzaakt door vocht.... komt waarschijnlijk nooit meer goed 8O

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

17 mei 2017, 12:17

Floppy schreef:Boormachine:

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?
Is overbelast geweest, vernis van de wikkeling beschadigd door oververhitting, vandaar rookontwikkeling.
Rijp voor de schroot.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

17 mei 2017, 14:09

Floppy schreef:..... Toch wordt na inschakelen,korte tijd nadien deze anker zeer warm !!(met rookontwikkeling).

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?
Typisch verschijnsel......
Gebruiken met boren die quasi niet meer snijden.......het gaat niet snel genoeg......enz.....
Om toch maar vooruit te geraken gaat men dan harder(en regelmatig) gaan duwen totdat het toerental begint te vertragen .
Eens dat het toerental begint te vertragen,en zoals hierboven al vermeld, is het boormachien al goed in overbelasting met uiteindelijk het resultaat dat je voor hebt.

Men kan dat gemakkelijk horen en aanvoelen wanneer het in overbelasting gaat; is dit niet het geval, dan is het volgende boormachien waarschijnlijk ook geen al te lang leven geschoren.

De meeste mensen dragen voor hun eigen materiaal meestal redelijk zorg, maar als met het uitleent weet je ook nooit wat er mee uitgestoken wordt.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

17 mei 2017, 16:06

Charlie Maru schreef:De meeste mensen dragen voor hun eigen materiaal meestal redelijk zorg, maar als met het uitleent weet je ook nooit wat er mee uitgestoken wordt.
Breek me begot de bek niet open! En dan komen ze die machine (Bosch boorhamer, anderhalf jaar oud, nieuwprijs toen 780€) stilletjes in het donker voor de garagepoort dumpen. "Ja, het ging precies niet goed meer" was de uitleg.
Résultat sportif 340€ kosten, ondanks dat ik hen op het hart gedrukt had een beetje voorzichtig te zijn met een boor van 28 x 450 in volle beton.
Enfin, het is de laatste keer geweest.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

17 mei 2017, 20:55

Idd. MichelN, zo gaat het meestal.......

En als gereedschap dan teruggebracht wordt, - als men tenminste niet moet gaan bedelen om zijn eigen materiaal terug te krijgen - dan wordt het soms meteen weggelegd en heeft men het pas maar een paar maand later nodig.
Als men dan tot de constatatie komt dat het spel om zeep is, ga dan maar eens gaan uitleggen dat het al een paar maand eerder gebeurd is......

Elektrisch gereedschap uitlenen doe ik ook niet, wel de tip geven waar ik het gekocht heb en hoeveel ik er voor betaald heb, zodat ze er zelf een kunnen gaan kopen.

Nen hamer of een schop, daar zit ik niet veel mee in om dat uit te lenen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

17 mei 2017, 21:40

En om het verhaal te vervolledigen - heeft wel niets meer met de originele post te zien maar is toch in relatie ervan......

G'hebt op dat gebied 2 soorten mensen:
Om het simpel te zeggen:
1) mensen die alléén in het bezit zijn van een hamer, schroevendraaier en trektang en verder weten waar en bij wie ze kunnen gaan lenen als ze iets nodig hebben.
2) mensen die van niemand willen afhangen en zelf telkens een stuk gereedschap (bij)kopen als ze het nodig hebben.

Een kleine anekdote:
Ik kocht mij jaren geleden een stuk elektrisch gereedschap (ik zou begot niet meer weten wat). Wel, nog geen 2 weken later stond schoonvader al aan de deur om het te lenen - nog vóór ik het zelf voor de eerste keer in gebruik genomen had. Om maar te zeggen........
Ik heb hem dan op een vriendelijke manier wandelen gestuurd.

Bij een volgende aankoop stelde ik hem voor om het samen te kopen; dat was dan weer te veel, zo zie je maar.....
Hij is nadien nooit meer iets komen lenen.

jef11
Lid geworden op: 26 okt 2008, 15:56
Locatie: kempen

17 mei 2017, 22:10

wie zegt dat dit was uitgeleend,? :D :D
ben niet rijk maar soms gelukkig

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

17 mei 2017, 22:42

jef11 schreef:wie zegt dat dit was uitgeleend,? :D :D
Niemand.......


Maar de discussie is wel verder gegaan op deze zin:
Charlie Maru schreef: De meeste mensen dragen voor hun eigen materiaal meestal redelijk zorg, maar als met het uitleent weet je ook nooit wat er mee uitgestoken wordt.
En hier heb ik dan ook nooit beweerd dat het uitgeleend geweest is.....
Alléén dat men nooit weet wat er mee gebeurt ALS men het uitleent.

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

18 mei 2017, 14:38

Aan allen,
Als je mijn topic goed leest,is er geen sprake van welke "overbelasting" dan ook.Het mechanisch gedeelte is gedemonteerd. Alleen de(motor) het anker kan nog draaien.Het anker kan zonder wrijving(zonder enige belasting dan ook) soepel draaien tussen de 2 kogellagers.
Na inschakelen draait de anker,maar wordt nadien zeer warm.
Er is een suggestie van kortsluiting in de spoel van het anker!Indien zo,kan het anker dan alsnog draaien?
Groetjes.
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

19 mei 2017, 11:20

Floppy schreef:....Toch wordt na inschakelen,korte tijd nadien deze anker zeer warm !!(met rookontwikkeling)....
Floppy schreef:Als je mijn topic goed leest,is er geen sprake van welke "overbelasting" dan ook.
Eigenlijk een contradictie.....
Warm worden en rookontwikkeling komt voort van een veel te hoge amperage wat dus eigenlijk "overbelasting" is; wat de originele oorzaak dan ook mag zijn.
Kortweg gezegd: uwe anker is verbrand, en de goedkoopste oplossing zoals hierboven al gezegd is u een ander aanschaffen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 mei 2017, 11:54

Floppy schreef:Aan allen,
Als je mijn topic goed leest,is er geen sprake van welke "overbelasting" dan ook.Het mechanisch gedeelte is gedemonteerd. Alleen de(motor) het anker kan nog draaien.Het anker kan zonder wrijving(zonder enige belasting dan ook) soepel draaien tussen de 2 kogellagers.
Het zou natuurlijk ook helpen als je eens wat meer gegevens prijsgaf (merk, type), uit je summiere uitleg heb ik begrepen dat het om een kolomboormachine gaat met tandwielkast om de versnellingen te regelen. Die hebben doorgaans geen koolborstels maar een startcondensator.
Die motor gaat niet uit zichzelf zomaar warm lopen, de oorzaak ligt dus aan het eerdere gebruik want ik veronderstel dat de machine wel normaal werkte totdat je die anomalie hebt vastgesteld. En dat kan dus overbelasting door verkeerd gebruik geweest zijn.

Floppy
Lid geworden op: 02 feb 2005, 17:55
Locatie: Zele

19 mei 2017, 15:00

Ik moet toch weer vaststellen dat mijn laatste gegevens niet goed gelezen worden . Het warm worden van de anker heeft natuurlijk te maken als gevolg van een te hoge stroom,alleen wat veroorzaakt die hoge stroom?vermits geen enkele belasting(zie vorige uitleg.

Om onnodige polemiek te vermijden,wens ik deze topic te sluiten.
Met vriendelijke groet.
Ook een waarheid--Na zonneschijn komt regen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

19 mei 2017, 15:30

Floppy schreef:Het warm worden van de anker heeft natuurlijk te maken als gevolg van een te hoge stroom,alleen wat veroorzaakt die hoge stroom?
Uwen anker heeft en ligt nog te doempen, met als gevolg dat de vernis van de wikkelingen verbrandt en zodoende geleidelijk aan in kortsluiting komen te liggen. Vandaar de hoge stroom.
Hoe je het draait of keert, de wikkelingen van den anker zijn verbrand en dat krijg je niet meer goed, tenzij een nieuwe anker of laten herwikkelen, maar waarschijnlijk het sop van de kool niet waard.

Wat de eigenlijke oorzaak is zul je in het verleden moeten gaan zoeken, want dit gebeurt niet zomaar.
=>> En dan zit je terug bij "Overbelasting"

En eerlijk gezegd, nekeer rookontwikkeling, dan zoals eerder al vermeld is het kalf verdronken.