Gedragsverandering man

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

Leontientje
Lid geworden op: 28 mei 2017, 17:01
Locatie: Brugge

28 mei 2017, 17:31

Sinds een tijdje merk ik een gedragsverandering bij mijn man, wat me wel verontrust. Weet wel, we worden ouder en veranderen, maar toch...
Zo kan hij heel verschillend reageren op iets : ene keer normaal, andere keer uitvliegen. Soms herhaalt hij tot 3 x toe korte zinnen. Ik hoor wel, dus daarvoor niet. Vergeet heel veel, ik hoor zo veel :ik heb er niet aan gedacht. Als we per auto weg nemen die we gewoon zijn, durft hij wel eens te vragen : moet ik naar links of ?? Maar moeilijkst van al is dat gedrag, ik weet het soms niet meer. Hij kan zo kwaad worden, gestoord zijn, als iets niet naar zijn zin is. Dan andere keren weer niet.
Weet iemand waarop dit zou kunnen wijzen ? Hij wil hiervoor niet naar dokter, ik heb het hem al dikwijls gevraagd...

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

28 mei 2017, 19:52

Hij weet maar al te goed wat er gaande is.
Eigenlijk moet hij zelf het initiatief nemen om naar een dokter te gaan, zonder dat jij het hem zegt en eventueel zonder dat jij het weet.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

29 mei 2017, 09:55

In jouw plaats zou ik zelf naar de huisarts gaan en met hem/haar overleggen wat er moet gebeuren.
Jouw man heeft nu in feite niets te willen, hij heeft medicatie nodig om erger te voorkomen of op z'n minst het proces te vertragen.
Veel moed gewenst.

Leontientje
Lid geworden op: 28 mei 2017, 17:01
Locatie: Brugge

30 mei 2017, 11:24

Leah, dank voor je antwoord. Herken jij dat dat ? Iemand in je nabije omgeving die zich zo gedraagt ? Mijn probleem is dat mijn man niet naar zelfde huisdokter als de mijne gaat. Hij gaat maar eens per jaar voor bloedafname. Verder (fysiek) kerngezond. Volgens hem is er niets aan de hand en hij ontkent alles. Moeilijk hé, geen klein kind dat je bij de hand neemt. Zijn vader had aderverkaling...maar wou ook niet naar dokter.
Bepaalde tips of aanwijzingen zouden welkom zijn.
Gast

30 mei 2017, 14:05

Leontientje,

Ik ben geen arts maar toen ik las wat jij schreef kwam bij mij het woord "dementie" op.
Ik heb gewerkt bij demente bejaarden, ik herken dus wel de symptomen.
Zo gauw mogelijk naar een arts met je man, met de juiste medicatie kan het proces misschien nog vertraagd worden.
Tips of aanwijzingen komen best van de arts, daar durf ik mij als leek niet aan te wagen.