Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

blokkering bankrekening na overlijden partner
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cyper

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 1:04    Onderwerp: blokkering bankrekening na overlijden partner Reageer met quote

Hallo,
Toen mijn moeder overleed een 30-tal jaren geleden ontdekte ik voor het eerst het fenomeen, dat bij de dood van één van de partners in een huwelijk de bankrekening van de weduwe/weduwnaar opeens wettelijk geblokkeerd werd. Daar viel niet aan te ontsnappen, en iedere weduwe/weduwnaar komt voor dit onaangename maar voldongen feit te staan.
Talloos zijn de mensen die op die manier in de problemen zijn geraakt; denk maar aan iemand die een cheque van een hoog bedrag heeft uitgeschreven, onwetend wat er ging gebeuren, en uitgerekend op het moment dat hij/zij weduwe of weduwnaar wordt, krijgt de bestemmeling van die cheque het onzalige idee om die cheque te willen verzilveren... die cheque botst terug, en de treurende weduwe/weduwnaar vliegt bovenop zijn verlies nog's in de bak wegens het uitschrijven van onverzekerde cheques, wat strafbaar is. Of er dan genoeg geld op zijn rekening staat of niet, maakt niet uit, want de bestemmeling kan er niet bij.
Mijn vader had er niet zulke problemen mee, maar ik herinner me wel dat het best vervelend was.

Ik heb me sedertdien altijd afgevraagd waarom dat exact is, en hoe dat zit met de termijn: ik heb de indruk dat dat varieert per persoon. Ik kan me niet meer precies herinneren hoelang het duurde bij mijn vader.
Ik vraag me dus af of het van iedereen hetzelfde is, of niet? En hoelang duurt het precies?
En wie beslist dat eigenlijk?
Dat zou ik graag eens willen weten.
Ben benieuwd.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dat uitschrijven van een 'ongedekte' cheque is in dit geval ferm overdreven. Tenslotte kan je ten allen tijde bewijzen dat er een overlijden mee gemoeid was. Dus niet te snel panikeren want want je daar zegt zijn gewoon pure nonsens. Zo vlug vlieg je niet in't gevang hoor en je moet er ook geen schrik meer van hebben aangezien cheques niet meer worden uitgeschreven (dat zijn hier en daar nog uitzonderingen en dan infeite enkel nog voor professionelen).

Normaliter staat er een termijn van drie maanden (gemiddeld) tussen tijd van overlijden en deblokkeren van de rekening. Dit is als alles vlot verloopt en er geen verrassingen naar boven komen. Zijn er erfgenamen die niet willen meewerken kan het veel langer duren en dan is een jaar iets van niets. Bank deblokkeert enkel op het moment dat alle erfgenamen akkoord zijn.
is er geen testament, zijn er geen giften, geen eigendom en geen huwelijkscontract kan de rekening gedeblokkeerd worden zonder meer na overhandiging van de erfrechtverklaring. Erfgenamen vragen dit attest aan de belastingen en gaan er mee naar de bank. Bank stelt de nodige documenten op, erfgenamen tekenen en de rekening(en) worden vrijgegeven. Dient wel voor elke bank gedaan te worden waar overledene een rekening had (hoe meer banken hoe meer loperij).
Om gemakkelijk te zijn wordt er aan de langstlevende de raad gegeven een nieuwe rekening te open op zijn/haar naam waar dan na het overlijden van de partner het pensioen op kan gestort worden.
Door de bank worden de rekeningen van ziekenhuis, gas, en zo verder gewoon doorbetaald (zo lang er geld op de rekening staat uiteraard).

Naar boven
verhaegen
Support SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 9:29    Onderwerp: Reageer met quote

het verschilt van bank tot bank
hoewel dat niet zou mogen eigenlijk
zelfs rekeningen die sommige banken blijven uitvoeren , zijn der ook die het niet doen
ik heb het persoonlijk al ondervonden
ge kunt der dus géén lijn in trekken
ongeacht der bepalingen zijn die ....
der zijn banken die gewoon zeggen , bij ons is dat .....
en doe daar maar is iets aan , hopenloos zelfs met de wettexten in de hand in het kantoor
houd der dus maar rekening mee dat zelfs doorlopende opdrachten soms niet uitgevoerd worden
en dat je soms herinneringen krijgt van onbetaalde rekeningen
en t'is niet dat ik me laat doen hoor , ik kan goed mijn mannetje staan , maar tegen dergelijke heb je gewoon géén ......

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

verhaegen schreef:
het verschilt van bank tot bank
hoewel dat niet zou mogen eigenlijk
zelfs rekeningen die sommige banken blijven uitvoeren , zijn der ook die het niet doen
ik heb het persoonlijk al ondervonden
ge kunt der dus géén lijn in trekken
ongeacht der bepalingen zijn die ....
der zijn banken die gewoon zeggen , bij ons is dat .....
en doe daar maar is iets aan , hopenloos zelfs met de wettexten in de hand in het kantoor
houd der dus maar rekening mee dat zelfs doorlopende opdrachten soms niet uitgevoerd worden
en dat je soms herinneringen krijgt van onbetaalde rekeningen
en t'is niet dat ik me laat doen hoor , ik kan goed mijn mannetje staan , maar tegen dergelijke heb je gewoon géén ......

Verhaegen, het blokkeren van de rekeningen is bij elke bank hetzelfde, is verplicht. Wat betreft doorlopende opdrachten: deze worden gewoon geschrapt, praktisch bij elke bank. Hier moet de klant zelf zijn rekening in het oog houden, de overschrijving wordt normaliter naar huis gezonden en dient door de klant zelf binnen gebracht te worden. Waar ik het wel met je eens ben is dat niet alle banken dezelfde rekeningen willen betalen vanuit de geblokkeerde rekening.

Naar boven
Cyper

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Prima Vera schreef:
Dat uitschrijven van een 'ongedekte' cheque is in dit geval ferm overdreven. Tenslotte kan je ten allen tijde bewijzen dat er een overlijden mee gemoeid was. Dus niet te snel panikeren want want je daar zegt zijn gewoon pure nonsens. Zo vlug vlieg je niet in't gevang hoor en je moet er ook geen schrik meer van hebben aangezien cheques niet meer worden uitgeschreven (dat zijn hier en daar nog uitzonderingen en dan infeite enkel nog voor professionelen).

Dat van die cheque is nochtans een feit uit de realiteit. Natuurlijk moet ik erbij zeggen dat de persoon in kwestie, de weduwnaar dus, al door het gerecht "begluurd" werd en ze op vinkenslag lagen om hem te pakken te krijgen, dus dat ze dit met beide handen hebben aangegrepen als excuus om hem in de bak te draaien, en voor het gemak het -inderdaad makkelijk bewijsbare- overlijden van zijn echtgenote hebben genegeerd. Later is hij voor andere feiten tot gevangenisstraf veroordeeld, niet voor die cheque. Het is inderdaad vandaag de dag letterlijk zo niet meer mogelijk, omdat we geen cheques meer gebruiken, maar dit feit is al een poos geleden en toen gebruikte iedereen nog cheques. Het dient slechts als voorbeeld. Ik had netzogoed kunnen zeggen: stel dat een weduwnaar opeens een dag na de dood van zijn vrouw de polis van de brandverzekering niet kan betalen, en uitgerekend op de dag dat de polis geschrapt wordt doordat de rekening niet betaald is brandt zijn huis af. Reken maar dat de verzekeringsmaatschappij er alles aan zal doen om ook net te doen alsof ze niet weten dat het door een overlijden komt, en in eerste instantie een hele poos weigert uit te betalen, en slechts mits véél gesoebat of de hulp van een proces (en wie betaalt je advokaat, als jij niet aan je geld kunt?) terug tot betere gedachten te brengen is. Dat zou ook kunnen gebeuren; het spreekwoord zegt: een ongeluk komt nooit alleen.
Hoedanook, het is en blijft lastig. En het is geen "pure nonsens", het is echt gebeurd, zij het een poos geleden, in de tijd van de cheques.
Prima Vera schreef:
Normaliter staat er een termijn van drie maanden (gemiddeld) tussen tijd van overlijden en deblokkeren van de rekening. Dit is als alles vlot verloopt en er geen verrassingen naar boven komen. Zijn er erfgenamen die niet willen meewerken kan het veel langer duren en dan is een jaar iets van niets. Bank deblokkeert enkel op het moment dat alle erfgenamen akkoord zijn.
is er geen testament, zijn er geen giften, geen eigendom en geen huwelijkscontract kan de rekening gedeblokkeerd worden zonder meer na overhandiging van de erfrechtverklaring. Erfgenamen vragen dit attest aan de belastingen en gaan er mee naar de bank. Bank stelt de nodige documenten op, erfgenamen tekenen en de rekening(en) worden vrijgegeven. Dient wel voor elke bank gedaan te worden waar overledene een rekening had (hoe meer banken hoe meer loperij).
Om gemakkelijk te zijn wordt er aan de langstlevende de raad gegeven een nieuwe rekening te open op zijn/haar naam waar dan na het overlijden van de partner het pensioen op kan gestort worden.
Door de bank worden de rekeningen van ziekenhuis, gas, en zo verder gewoon doorbetaald (zo lang er geld op de rekening staat uiteraard).

Drie maanden?!! Amai, en dat is dan nog "als alles vlot verloopt"...
Shocked Ik herinner me niet dat het van mijn vader zo lang duurde. Ik denk dat mijn vader een goeie bankier had, die hem zo vlot mogelijk geholpen heeft, want ik heb hem niet horen roepen: hoe moet ik nu de huisvuilbelasting betalen? of zoiets.
Maar er waren dan ook geen conflicten over erfgenamen, dat waren wij dus, en wij maakten geen problemen, vermits er een huwelijkssysteem "langstleeft langstbeest" gold. Dus alles was gewoon nog van hem. Hij was immers ook de enige kostwinner.
Wat is dat precies, een erfrechtverklaring? Ik bedoel, ik kan het woord wel begrijpen, maar met juridische termen weet een mens nooit wat hij leest. Wie schrijft dat, en wat staat daar in?

@Verhaegen: bedankt, maar ik begrijp niet goed wat je schrijft, met die half afgemaakte zinnen! Embarassed Bedoel je dat er banken zijn die het je nog extra moeilijk maken, bovenop de wettelijke situatie? Of bedoel je iets anders?

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dat verhaal van die check dat daar verteld wordt is toch een extreme situatie die meer te maken had met de professionele kant dan met het overlijden.
Wij maakten er vroeger op ons bankkantoor erezaak van om een nalatenschap af te werken binnen de 4 à 6 weken. Dat kon toen nog : een akte van bekendheid werd afgeleverd binnen 48 uur. Het was bovendien nodig dat alle erfgenamen vlot hun medewerking verleenden. Het was zelden van doen dat er een nieuwe rekening werd geopend voor de langstlevende partner.
De laatste jaren is het moeilijker vooral omdat een attest van erfopvolging pas na 4 weken (of meer) wordt bezorgd. Reken dus op afhandeling van zo'n 2 maanden bij eensgezindheid. Daar staat tegenover dat de langstlevende echtgenoot (niet de kinderen) kan beschikken over de helft van de tegoeden met maximum 5000 ¤ tot de deblokkering. Dat moet volstaan om de dagelijkse kosten te dragen tijdens de periode van geblokkeerde rekeningen. Begrafenis, ziekenhuis en derg. kunnen steeds betaald worden. En inderdaad, soms gaat de ene bank daarin verder dan een andere. Hangt van het totale plaatsje af zeker!
En eigenlijk , als de volgende maand het pensioen van de LLE wordt gestort op die geblokkeerde rekening , moet die partner over dat geld kunnen beschikken, want dat valt buiten de nalatenschap.
Ik heb steeds ondervonden dat indianenverhalen werden verteld over 'geblokkeerde rekeningen'. De realiteit is gelukkig in de meeste gevallen eenvoudiger. Zo ben ik ook niet gelukkig met een commentaar in Plusmagazine van deze maand over dit punt.

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper die drie mnd zijn gemiddeld. Ik heb al zaken geweten of anderhalve tot twee maand (zonder notaris).
En als die persoon met die cheque al geviseerd was, werpt dat een heel ander licht op de zaak.
Maar door een cheque uit te schrijven en die dan ongedekt was door een overlijden, daar vlieg je echt niet voor in de bak hoor! Smile

Wat je van die verzekeringsmij zegt met die brand ook daar heb je gelijk in, als ze kunnen zullen ze al het mogelijke doen om dat af te wijzen en dan kan je beginnen met een rechtszaak e.d.

die erfrechtverklaring is een document waarbij de belastingen attesteren wie er de rechtmatige erfgenamen zijn (met naam, toenaam adres en geboortedatum), die ook onderzoeken of er een testament neergelegd is en of huwelijkscontract. Dat kan je bekomen bij je belastingsdienst op vertoon van de overlijdensakte en trouwboekje.

Naar boven
Cyper

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, bedankt. het gaat niet om mij hoor.
Dat van die cheque was inderdaad een dubieuze kwestie: het kon idd heel makkelijk bewezen worden dat de cheque niet kón gedekt worden, maar de politie en het gerecht deden telkens of ze plotseling tijdelijk blind werden van zodra de beklaagde het overlijdensbericht bovenhaalde. En wat baten kaars en bril, als de uil niet zien en wil, hé...

't Is toch erg lang, vind ik. Mensen die geen grote reserve hebben kunnen toch wel in de problemen komen, lijkt me. Ik wil wedden dat er in elk OCMW wel al 's een paar huilende weduwen of weduwnaars zijn komen aankloppen omdat ze geen geld meer hebben om eten te kopen!
Als er nu overduidelijk geen erfenis is (wat met veel mensen die het niet breed hebben en geen huis bezitten het geval is, op een paar euro's op de bank na), wat heeft dat dan voor zin, vraag ik me af, om die mensen zo lang op droog zaad te zetten? Dat kan toch geen maanden moeten duren, om van zo iemand officieel vast te stellen, dat er geen erfenissen van miljoenen te betwisten zijn...

Nu, ik snap je uitleg. Welbedankt, Prima Vera.

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper schreef:
Ah, bedankt. het gaat niet om mij hoor.
Dat van die cheque was inderdaad een dubieuze kwestie: het kon idd heel makkelijk bewezen worden dat de cheque niet kón gedekt worden, maar de politie en het gerecht deden telkens of ze plotseling tijdelijk blind werden van zodra de beklaagde het overlijdensbericht bovenhaalde. En wat baten kaars en bril, als de uil niet zien en wil, hé...

't Is toch erg lang, vind ik. Mensen die geen grote reserve hebben kunnen toch wel in de problemen komen, lijkt me. Ik wil wedden dat er in elk OCMW wel al 's een paar huilende weduwen of weduwnaars zijn komen aankloppen omdat ze geen geld meer hebben om eten te kopen!
Als er nu overduidelijk geen erfenis is (wat met veel mensen die het niet breed hebben en geen huis bezitten het geval is, op een paar euro's op de bank na), wat heeft dat dan voor zin, vraag ik me af, om die mensen zo lang op droog zaad te zetten? Dat kan toch geen maanden moeten duren, om van zo iemand officieel vast te stellen, dat er geen erfenissen van miljoenen te betwisten zijn...

Nu, ik snap je uitleg. Welbedankt, Prima Vera.

Dat van het ocmw zal vroeger wel veelvuldig geweest zijn, ik denk (hoop) dat die tijd nu wel wat meer voorbij is. Zelfs mensen met eigendom werden niet gespaard want weduwe/weduwnaar moest echt alles verkopen om de erfenisrechten te betalen, dat is nu al een geluk ook niet meer waar. Dat is ook allemaal veranderd.
En dat het niet rechtvaardig is, daar is iedereen het over eens.

Naar boven
Cyper

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, die erfenisrechten, daar had ik nog niet eens aan gedacht!
Ik dacht gewoon aan mensen die domweg van een minimumloon leven en van maandloon tot maandloon leven, niks hebben qua eigendom en dus absoluut niet kunnen wachten tot de heren en dames van de Dienst Administratie Justitie of wat is het, op hun dooie gemakje drie maanden (of een beetje minder) de tijd nemen om die rekening vrij te geven!

Erfenisrechten zijn toch niet van toepassing als er een langstleeft-langstbeest-huwelijksregeling is, hé? Dan zou dat feitelijk alleen van tel zijn na de dood van je laatste ouder, dàn pas komt erfbelasting (want dat héét wel recht, maar of dat een correcte benaming is, laat ik in het midden...) op de proppen, toch?

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper schreef:
Tja, die erfenisrechten, daar had ik nog niet eens aan gedacht!
Ik dacht gewoon aan mensen die domweg van een minimumloon leven en van maandloon tot maandloon leven, niks hebben qua eigendom en dus absoluut niet kunnen wachten tot de heren en dames van de Dienst Administratie Justitie of wat is het, op hun dooie gemakje drie maanden (of een beetje minder) de tijd nemen om die rekening vrij te geven!

Erfenisrechten zijn toch niet van toepassing als er een langstleeft-langstbeest-huwelijksregeling is, hé? Dan zou dat feitelijk alleen van tel zijn na de dood van je laatste ouder, dàn pas komt erfbelasting (want dat héét wel recht, maar of dat een correcte benaming is, laat ik in het midden...) op de proppen, toch?

Idd Cyper maar dat heeft betrekking op de eigendom, op roerende goederen dient wel betaalt te worden! Dat is iets dat Wanton jou gemakkelijker kan uitleggen als je dat wenst.

Maar rekeningen blijven niet geblokkeerd als er maar een habbekrats op staat. Dan worden die vrij gegeven na overhandiging van dat attest hoor. Infeite hebben die mensen (buiten hun emotioneel leed) daar nog het minste last van. En het is niet enkel de dienst van de belastingen, ook de bank moet zijn administratie kunnen doen. Het is een samenspel van verschillende factoren. Als je enig kind bent bv is het gemakkelijker binnen springen bij een bank om te tekenen. Woon je ver uit elkaar en je bent met verschillende broers en zussen (eventueel als er nog in het buitenland wonen) dan pas word het moeilijk. Maar ja als er éne koppige bij is die naast de bank woont en niet wilt tekenen wordt ook alles opgehouden. Je ziet het, het is niet zo simpel.

Naar boven
verhaegen
Support SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper schreef:
Tja, die erfenisrechten,
Erfenisrechten zijn toch niet van toepassing als er een langstleeft-langstbeest-huwelijksregeling is, hé?

toch wél hoor
mijn schoonvader overleden , ook van langstlevend ...
maar toch erfenisrechten betalen door de echtgenote hoor

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

verhaegen schreef:
Cyper schreef:
Tja, die erfenisrechten,
Erfenisrechten zijn toch niet van toepassing als er een langstleeft-langstbeest-huwelijksregeling is, hé?

toch wél hoor
mijn schoonvader overleden , ook van langstlevend ...
maar toch erfenisrechten betalen door de echtgenote hoor

Naargelang de clausule/huwelijkscontract.

Naar boven
Cyper

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een gedoe. Confused
Je zou alleen daarvoor vrijgezel en kinderloos blijven.
Wie er dan in de problemen komt na je dood, daar heb je dan tenminste tijdens je leven geen hoofdbrekens over, want wie dan leeft, wie dan zorgt!
Toch?

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 31 Mei 2017, 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Cyper schreef:
Wat een gedoe. Confused
Je zou alleen daarvoor vrijgezel en kinderloos blijven.
Wie er dan in de problemen komt na je dood, daar heb je dan tenminste tijdens je leven geen hoofdbrekens over, want wie dan leeft, wie dan zorgt!
Toch?

Dat is waar! Het enige dat je dan als vrijgezel te doen hebt is een testament opstellen voor een goed doel, museum, tehuis weet ik wat als je geen zin hebt de staat eigenaar van je bezittingen te laten worden. Wink Tenminste als je iets achterlaat hé! Very Happy

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in CET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: