klimaat en wat kunnen we zelf doen ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

09 jan 2018, 17:05

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:IEen zonneboiler op het dak zou ik ook al zeker niet willen , gaat niet lang mee , is ingewikkeld en duur.  Ik hou het ook bij een 150 liter boiler op electriciteit - en dan nog met een tijdsklok ertussen. 
Ziedaar het hoogtechnologische ontwerp van de SoF: een boiler met tijdsklok, alleen een internetingenieur bedenkt zoiets! 
Van alle futuristische prietpraatjes (valmeren, de halve Noordzee vol  windmolens) die je hier al hebt zitten propageren is er tot hier toe geen enkel die de toets met de werkelijkheid kan trotseren, SoF. Probeer maar eens met dat groene gedoe meer dan 90% van onze energiebehoeften te dekken binnen de zeven jaar, ik ben benieuwd (als ik tegen dan nog leef, tenminste).
Deze post begrijp ik niet, zeker niet van MichelN, een ex zelfstandige technieker.
- Wanneer je beschikt over een dubbele meter kan je een schakelaar laten plaatsen door de netbeheerder, die dan via een relais de boiler opschakelt wanneer het stille uren tarief ingaat. Dat heet in volksjargon een tijdsklok, een programmator, enz ...
- Wil je een boiler plaatsen maar geen interventie van de netbeheerder betalen, zet dan zelf een tijdsklok geprogrammeerd van 22h00 tot 07h00 (de stille uren).
Gast

09 jan 2018, 18:05

Flashback schreef:
MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:IEen zonneboiler op het dak zou ik ook al zeker niet willen , gaat niet lang mee , is ingewikkeld en duur.  Ik hou het ook bij een 150 liter boiler op electriciteit - en dan nog met een tijdsklok ertussen. 
Ziedaar het hoogtechnologische ontwerp van de SoF: een boiler met tijdsklok, alleen een internetingenieur bedenkt zoiets! 
Van alle futuristische prietpraatjes (valmeren, de halve Noordzee vol  windmolens) die je hier al hebt zitten propageren is er tot hier toe geen enkel die de toets met de werkelijkheid kan trotseren, SoF. Probeer maar eens met dat groene gedoe meer dan 90% van onze energiebehoeften te dekken binnen de zeven jaar, ik ben benieuwd (als ik tegen dan nog leef, tenminste).
Deze post begrijp ik niet, zeker niet van MichelN, een ex zelfstandige technieker.
- Wanneer je beschikt over een dubbele meter kan je een schakelaar laten plaatsen door de netbeheerder, die dan via een relais de boiler opschakelt wanneer het stille uren tarief ingaat. Dat heet in volksjargon een tijdsklok, een programmator, enz ...
- Wil je een boiler plaatsen maar geen interventie van de netbeheerder betalen, zet dan zelf een tijdsklok geprogrammeerd van 22h00 tot 07h00 (de stille uren).
Voilà !   Michelin ziet dat allemaal veel te "fancy" modern , allemaal dingen die kapot kunnen gaan.  Mijn Kangoo ZE laad ik ook via een extern Theben  klokje tussen 24h00 en 02h00 ( daltarief ) op. Gewoon 's avonds de stekker in zijn neus steken en 's morgens kan ik er 30 km verder mee rijden.  Idem een klokje voor de 15 liter boiler onder de gootsteen. Die warmt sowieso op een kwartier tijd op , waarom zou je die buiten de gebruiksuren laten opwarmen. Idem voor de 150 liter boiler die op 3 uur ook warm staat.  Waarom zou je het ingewikkeld maken als het eenvoudig ook kan. Voordeel van electrische boilers is dat de centrale verwarming in de zomer volledig afgeschakeld kan worden.

De Victronenergy.nl apparatuur die ik zou gebruiken voor mijn zonnepanelen+batterijen systeem zou ook kunnen communiceren met een smartphone om bvb. de celspanningen binnen de batterijen te kennen , of als er ergens een alarm optreedt. Maar wat heb je daaraan als je bvb. 50 km van huis bent ? Nikske van dat alles , en zelfs minimaal gebruik van de software die erin zit !  Wat niet actief is kan ook niet "buggen" ( vermijden dat software fouten de boel in de war sturen ) . Ik hou van een "black box" systeem dat op zich intelligent genoeg is om te weten wat er te doen staat.  Dat is de toekomst , men gaat toch trouwens ook niet om de minuut naar de electriciteitsteller kijken.  KISS is een algemeen bekend begrip en betekent "keep it simple stupid" en robuustheid is voor mij troef.  Het is niet omdat het "supermodern high tech" is dat het ook beter is dan wat er vroeger bestond. Men moet het geval per geval nuchter bekijken.

Nog een voorbeeld : mijn oude 150 liter boiler is pas na 25 jaar doorgeroest geraakt. De man die de nieuwe kwam installeren beweerde heel eerlijk dat de nieuwe dat niet zolang ging uithouden. Daar zitten dan ook weeral wat batterijtjes in die vervelend kunnen leeggeraken , wat software die het water om de 14 dagen tot 80 graden opwarmt om de legionella bacterie en nog van dat soort te doden.  Nodig ?  Bij mij staat die poespas af , en ik verwarm steeds gedurende minstens 3 uur op 80 graden - daarna wordt de boiler uitgeschakeld.  Er bestaan toch mengkranen om geen heet water over je lijf te krijgen , nietwaar.


 

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

09 jan 2018, 20:09

Flashback schreef:Deze post begrijp ik niet, zeker niet van MichelN, een ex zelfstandige technieker.
Ik had het kunnen denken! Ooit van Piet Grijs - alias Hugo Brandt Corstius, gehoord? Allicht niet, dat was namelijk de briljante columnist van Vrij Nederland die, lang voor Al Gore het internet uitvond, ervoor pleitte een nieuw leesteken in te voeren met name het ironieteken dat, geplaatst bij het begin van een zin, de lezer erop attendeerde hetgeen volgde niet al te letterlijk te nemen.
In de context van SoF's pleidooi voor allerlei futuristische gadgets waarvan het nut en rendabiliteit nog ver van bewezen is komt hij dan nog aandraven met godbetert een schakelklok!
- Wanneer je beschikt over een dubbele meter kan je een schakelaar laten plaatsen door de netbeheerder, die dan via een relais de boiler opschakelt wanneer het stille uren tarief ingaat. Dat heet in volksjargon een tijdsklok, een programmator, enz ...
- Wil je een boiler plaatsen maar geen interventie van de netbeheerder betalen, zet dan zelf een tijdsklok geprogrammeerd van 22h00 tot 07h00 (de stille uren).
Ja suske, het gebruik en de werking van die dingen is mij wel min of meer bekend.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

09 jan 2018, 20:32

Tja MichelN, wil je me/ons dan waarschuwen welk leesteken je gaat gebruiken om attent te maken op ironische inhoud ?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

09 jan 2018, 20:35

The Spirit of Flanders schreef:[Voilà !   Michelin ziet dat allemaal veel te "fancy" modern , allemaal dingen die kapot kunnen gaan.  Mijn Kangoo ZE laad ik ook via een extern Theben  klokje tussen 24h00 en 02h00 ( daltarief ) op. Gewoon 's avonds de stekker in zijn neus steken en 's morgens kan ik er 30 km verder mee rijden.  
Met die 30 km kom ik er nog altijd twintig te kort om tot bij mijn dochter te geraken. Is een logische module van een bekende Duitse elektronicafabrikant dan zo fancy of modern? Ik heb er staan bij klanten sinds 1999 en die hebben nog nooit gemankeerd, daarmee schakel je 8 tot 12 apparaten, verlichting, regenwaterpompen, poorten e.d.m. tot op de seconde met één enkele module. Zelfs de residentiële relais gaan nog altijd mee.
Een boiler opwarmen tot 80 graden is nu niet bepaald een briljant idee.
Gast

09 jan 2018, 21:26

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:[Voilà !   Michelin ziet dat allemaal veel te "fancy" modern , allemaal dingen die kapot kunnen gaan.  Mijn Kangoo ZE laad ik ook via een extern Theben  klokje tussen 24h00 en 02h00 ( daltarief ) op. Gewoon 's avonds de stekker in zijn neus steken en 's morgens kan ik er 30 km verder mee rijden.  
Met die 30 km kom ik er nog altijd twintig te kort om tot bij mijn dochter te geraken.
Als ik meer km wil rijden , dan weet ik dat meestal ook de dag voordien , en dan haal ik dat klokje ervan tussen zodat hij volledig opgeladen kan geraken. Kost mij één minuut.
Is een logische module van een bekende Duitse elektronicafabrikant dan zo fancy of modern? Ik heb er staan bij klanten sinds 1999 en die hebben nog nooit gemankeerd, daarmee schakel je 8 tot 12 apparaten, verlichting, regenwaterpompen, poorten e.d.m. tot op de seconde met één enkele module. Zelfs de residentiële relais gaan nog altijd mee.
Bedoel je zoiets als een PLC sturing ? Wat voor extra bedrading heb je dan wel niet nodig.  Wat is de meerwaarde van dergelijke complexere systemen ten opzicht van bvb. een Theben klokje.  Ik heb geen behoefte aan het automatisch aanschakelen van verlichting , wasmachine of droogkast op bepaalde uren en op bepaalde dagen. Ik wil het risico niet lopen dat mijn wasruimte een zwemkom wordt , en mijn waterpomp slaat automatisch aan als de druk verlaagt - dus als ik water afneem.  Vroeger had ik zelfs een CV thermostaat ( met batterijen ) die je voor iedere dag apart kon instellen. Dat werkte niet meer betrouwbaar als de batterijen ver leeg waren , en nu gebruik ik dus een veel eenvoudiger type ( van hetzelfde merk ) zonder batterijen waarbij je slechts één daginstelling kan programmeren.

Een boiler opwarmen tot 80 graden is nu niet bepaald een briljant idee.
Onder de 80 graden krijg je de beestjes amper dood.  Tot 60 graden kweken ze , en die zestig graden - en lager - vind je heel gemakkelijk terug in de inwendige hoekjes en kantjes van kranen waar er amper stroming is.  De warmwaterleiding nu en dan eens met water van 80 graden laten doorspoelen is geen luxe , vooral als je de douche gebruikt en/of vatbaar bent voor longontsteking ( dus ook als je ouder wordt).

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

11 jan 2018, 13:32

Wat liggen we nog wakker van de CO2 uitstoot .... in Duitsland breken ze wel  een dorp af om een nieuwe bruinkoolmijn te kunne openen ....
Bruinkool is dat niet bij de meest vervuilende dingen om te verbranden?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180110_03290664

Heb in augustus verleden jaar een trip gemaakt door enkele zuiderse staten van de VS : 
Zonnepanelen ..zo goed als geen enkele opgemerkt????
Plastic tasjes.....in zowat elke winkel/supermarkt vlot van der hand!
Drinkwaterbesparing...... WC's met dubbele spoelmogelijkheid : niet gezien !



   

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

11 jan 2018, 17:09


Paul Siemons schreef:Wat liggen we nog wakker van de CO2 uitstoot .... in Duitsland breken ze wel  een dorp af om een nieuwe bruinkoolmijn te kunne openen ....
Bruinkool is dat niet bij de meest vervuilende dingen om te verbranden?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180110_03290664

Heb in augustus verleden jaar een trip gemaakt door enkele zuiderse staten van de VS : 
Zonnepanelen ..zo goed als geen enkele opgemerkt????
Plastic tasjes.....in zowat elke winkel/supermarkt vlot van der hand!
Drinkwaterbesparing...... WC's met dubbele spoelmogelijkheid : niet gezien !



   
Zij die wel wakker moeten liggen van het klimaat en de CO2 uitstoot trekken er zich niets van aan ,maar schoppen jan modaal wel een geweten omdat het zijn schuld zou zijn van de verloedering van het klimaat
Maar van de grote industrie zwijgen ze 71% CO2 uitstoot komt van de groot vervuilers, waar geld belangenrijker is dan schone lucht,doe daar het steeds toenemende verkeer, de transport, de vliegtuigen en de scheepvaart bij,en ook de oorlogen, (Raket)ontploffingen,en milieu rampen zoals nu de tanker die in brand staat,helpen het klimaat niet en langzaam maar zeker verstikken we,komt er nog bij dat ze dagelijks hectaren bomen omleggen of verbranden in het amazone woud,en elders in bosrijke gebieden,dan verminderen de longen van moeder aarde snel.
En daar China vanaf 1 januari een invoer verbod invoert op afval,en voornamelijk plastiek,gaan we het voelen in onze portemonnee.
Europa gaat het oplossen met een taks op plastiek te heffen, kwestie van een gerust geweten te hebben.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180110_03290704
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 jan 2018, 14:52

Wat brengt het op dat men hier spreekt van afbouw van kerncentrales, zelfs van een studie voor nieuwe kerncentrales,en men hier alles aandoet om de CO2,zwaveldioxide en stikstofoxiden, naar beneden te krijgen door het opleggen van boetes, het meer isoleren van gebouwen, en het minder met vervuilende auto's te rijden , als de Oostblok landen massaal blijven inzetten op steenkool en bruinkool,dat is dweilen met de kraan open,of denk men dat die vuile lucht boven het land van herkomst blijft hangen?

https://www.mo.be/nieuws/bulgarije-steu ... ncentrales
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

12 jan 2018, 17:35

tokkio schreef:Wat brengt het op dat men hier spreekt van afbouw van kerncentrales, zelfs van een studie voor nieuwe kerncentrales,en men hier alles aandoet om de CO2,zwaveldioxide en stikstofoxiden, naar beneden te krijgen door het opleggen van boetes, het meer isoleren van gebouwen, en het minder met vervuilende auto's te rijden , als de Oostblok landen massaal blijven inzetten op steenkool en bruinkool,dat is dweilen met de kraan open,of denk men dat die vuile lucht boven het land van herkomst blijft hangen?

https://www.mo.be/nieuws/bulgarije-steu ... ncentrales
Je moet nog niet in het voormalige oostblok gaan zoeken : onze direkte oosterbuur ontgint bruinkool en bouwt/renoveert zijn centrales dat het een lust is!!

En hier maar zeiken dat we geen kernenergie meer mogen hebben ...... in GB zijn ze er nog aan het bijbouwen !
Andere centrales ..... hola niet hé .....
Het gaat zover komen dat we binnen afzienbare tijd zowat het grootste deel van onze benodigde energie in het buitenland moeten gaan aankopen ....... energie die geproduceerd word door jawel : kernenergie....kolen en  bruinkoolcentrales waar we hier zo liggen op te kappen!!
 

 
Gast

12 jan 2018, 21:21

Paul Siemons schreef:
tokkio schreef:Wat brengt het op dat men hier spreekt van afbouw van kerncentrales, zelfs van een studie voor nieuwe kerncentrales,en men hier alles aandoet om de CO2,zwaveldioxide en stikstofoxiden, naar beneden te krijgen door het opleggen van boetes, het meer isoleren van gebouwen, en het minder met vervuilende auto's te rijden , als de Oostblok landen massaal blijven inzetten op steenkool en bruinkool,dat is dweilen met de kraan open,of denk men dat die vuile lucht boven het land van herkomst blijft hangen?

https://www.mo.be/nieuws/bulgarije-steunt-polen-rechtszaak-tegen-eu-normen-kolencentrales
Je moet nog niet in het voormalige oostblok gaan zoeken : onze direkte oosterbuur ontgint bruinkool en bouwt/renoveert zijn centrales dat het een lust is!!

En hier maar zeiken dat we geen kernenergie meer mogen hebben ...... in GB zijn ze er nog aan het bijbouwen !
Andere centrales ..... hola niet hé .....
Het gaat zover komen dat we binnen afzienbare tijd zowat het grootste deel van onze benodigde energie in het buitenland moeten gaan aankopen ....... energie die geproduceerd word door jawel : kernenergie....kolen en  bruinkoolcentrales waar we hier zo liggen op te kappen!!
 

 
De uitstoot is vooral afhankelijk van de bevolkingsdichtheid.  Een land met weinig bevolking en industrie heeft maar een fractie aan stroom nodig , en wat maakt het dan uit of één steenkoolcentrale over een oppervlakte zo groot als Belgie CO2 uitstoot als er  zo maar één te vinden is.  Idem voor de CO2 uitstoot van hun wagenpark. Vergelijk eens de bevolkingsdichtheid van Belgie met Bulgarije:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... sdichtheid 


We zouden ook onze mentaliteit kunnen wijzigen. In plaats van altijd maar te zagen over "heiliger dan de paus te willen zijn" en anderen doen het ook niet goed , kunnen we streven naar CO2-nul-uitstoot en zonder kernenergie en zonder extra stroomimport. Als het ons lukt kunnen we stoefen met "Wir haben es geschaft , probeer ons nu maar eens na te doen"  :) Toch een mooie uitdaging , en daarmee zouden we eens kunnen bewijzen dat we dan toch niet de domste zijn van de Europese klas.
Laatst gewijzigd door Gast op 13 jan 2018, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

12 jan 2018, 21:59

The Spirit of Flanders schreef:
De uitstoot is vooral afhankelijk van de bevolkingsdichtheid.  Een land met weinig bevolking en industrie heeft maar een fractie aan stroom nodig , en wat maakt het dan uit of één steenkoolcentrale over een oppervlakte zo groot als Belgie CO2 uitstoot als er  zo maar één te vinden is.  Idem voor de CO2 uitstoot van hun wagenpark. Vergelijk eens de bevolkingsdichtheid van Belgie met Bulgarije:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... sdichtheid 
Ja 8O 8O... met Uw redenering heeft Trump overschot van gelijk dat hij het klimaatakkoord niet ondertekend!
Waarom zou de VS, een land met zo'n lage bevolkingsdichtheid, mee moeten boeten omdat andere landen, met een grotere bevolkingsdichtheid dus, de schuldigen zijn die het klimaat om zeep helpen?
Voortbordurend op Uw visie kunnen dan zowat 3/4 van alle landen ter wereld het voorbeeld van Trump volgen wegens een lage bevolkingsdichtheid?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevolking ... ty_map.PNG
 



 


 

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

12 jan 2018, 22:16

Ik ben kwaad op mijn koffiepot . Speciaal ene gekocht met een lichtje. Na een kwartier stopt dat ding  :x . Je gaat eten, zet dat ding aan en als je niet vlug genoeg eet dan heb je verse koude koffie.
Een thermos ,maar die moet je ook wassen met warm water of de vaatwas. Juist zoals die kookprogs, de mensen op kosten jagen en de producten in andere (laagloon) landen laten maken met andere wetten.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
Gast

12 jan 2018, 22:35

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
De uitstoot is vooral afhankelijk van de bevolkingsdichtheid.  Een land met weinig bevolking en industrie heeft maar een fractie aan stroom nodig , en wat maakt het dan uit of één steenkoolcentrale over een oppervlakte zo groot als Belgie CO2 uitstoot als er  zo maar één te vinden is.  Idem voor de CO2 uitstoot van hun wagenpark. Vergelijk eens de bevolkingsdichtheid van Belgie met Bulgarije:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... sdichtheid 
Ja 8O 8O... met Uw redenering heeft Trump overschot van gelijk dat hij het klimaatakkoord niet ondertekend!
Waarom zou de VS, een land met zo'n lage bevolkingsdichtheid, mee moeten boeten omdat andere landen, met een grotere bevolkingsdichtheid dus, de schuldigen zijn die het klimaat om zeep helpen?
Voortbordurend op Uw visie kunnen dan zowat 3/4 van alle landen ter wereld het voorbeeld van Trump volgen wegens een lage bevolkingsdichtheid?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevolking ... ty_map.PNG
 

 
Er wel een probleem , en dat is dat de globale CO2 dan toch maar blijft stijgen. Grote steden ( en regio's als Vlaanderen ) zijn eigelijk de schouwen van die geconcentreerde uitstoot , en dus daar ter plaatse moet er iets gebeuren.  Ten tweede , er is niet alleen de CO2 , maar samen met dat gaat er nog veel rommel de lucht in ( NOx stikstofoxides , koolwaterstoffen CxHy , fijn stof ) . Dat zijn ook broeikasgassen die ons op de koop toe ziek maken omdat ze net in de "schouwen" geconcentreerd voorkomen : New York , Beijing ( Peking ) , etc ... en zelfs Vlaanderen zelf met zijn zeer intens verkeer.  

Bekijk de kaarten hier : 
http://www.duurzamebrabanders.nl/blog/2 ... bronnen-2/ 

Ze geven de NO2 uitstoot waarden weer , maar lopen ongeveer parallel met de uitstoot van CO2. NO2 is trouwens ook een broeikasgas.


Ge kunt ook dagelijks de uitstoot van NO2 opvolgen :

http://projects.knmi.nl/omi/news/temis/ ... gions.html

En wat boven ons land gebeurt ( evolutie om het uur ) kan je hier volgen :

http://deus.irceline.be/~celinair/actai ... php?lan=nl

Links ergens opslaan , en volgende zomer eens regelmatig bekijken , een echte aanrader ....

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

13 jan 2018, 18:49

Ik denk dat er veel meer rommel lucht is boven de grootsteden dan boven Vlaanderen,Parijs, New York,Peking, ezv  allemaal miljoenen steden, meer volk dan in heel België,maar het is een feit, er is zoveel stroom en licht dat men het vanuit de ruimte kan zien,en Parijs verlicht al jaar en dag met de verbranding van afval.
Hier gaan ze de kerncentrales afbouwen, en eens een klapke doen over een nieuwe, ze zijn al 10 jaar te laat ,die nieuwe moderne centrales met de nieuwste technologie moest al lang werken,voor ze ook maar een zouden afbreken,zij die er moeten over beslissen gaan binnen 10 jaar het licht uitdoen, zeker als al die slimme meters geplaatst  zijn, dan is het gemakkelijk, 1 druk op de knop en jan modaal zal met de kiekens kunnen gaan slapen, 2 jaar terug was er al een afkoppel plan omdat Thiange en Doel stil lagen.
Ze staan er ongeinteresseert bij,en als het zover komt is het de schuld van een ander.
En zoals The Spirit of Flanders zegt,zolang ze het teveel aan stroom,op goede zon en wind dagen niet kunnen opslagen, is er geen ander alternatief dan nieuwe centrales.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.