klimaat en wat kunnen we zelf doen ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Ice

03 jun 2017, 15:44

Prima Vera schreef:Maar meteen geef je aan Ice dat de klant zelf ook in de fout gaat door persé te willen kiezen voor het goedkoopste product. Ook dat zou moeten veranderen.
Ik voor mij zal altijd voor het duurdere belgische product kiezen hoor.
Voor een alleenstaande ouder met kinderen is die keuze simpel: op 't einde vd maand moeten ze ook nog eten op tafel kunnen zetten dus gaan ze noodgedwongen voor het goedkoopste.

@flupke: je zegt het zelf: als een boer geen nevenkosten heeft door niet naar de groothandel/veiling... te gaan (tussenpersonen gaan altijd lopen met de grootste winst) en rechtstreeks ad klant te verkopen, dan kunnen ze onder de prijs vd warenhuizen gaan, ook mét winst maar dan komt de hebzucht door een grotere winstmarge in zicht en snijden ze zo in eigen vel.

Want: waarom extra verplaatsing naar de groenteboer als je voor dezelfde prijs én groenten, fruit, vlees, beleg, brood én alle andere benodigdheden ineens kunt halen in de supermarkt?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jun 2017, 16:20

Ice schreef:
Prima Vera schreef:Maar meteen geef je aan Ice dat de klant zelf ook in de fout gaat door persé te willen kiezen voor het goedkoopste product. Ook dat zou moeten veranderen.
Ik voor mij zal altijd voor het duurdere belgische product kiezen hoor.
Voor een alleenstaande ouder met kinderen is die keuze simpel: op 't einde vd maand moeten ze ook nog eten op tafel kunnen zetten dus gaan ze noodgedwongen voor het goedkoopste.

@flupke: je zegt het zelf: als een boer geen nevenkosten heeft door niet naar de groothandel/veiling... te gaan (tussenpersonen gaan altijd lopen met de grootste winst) en rechtstreeks ad klant te verkopen, dan kunnen ze onder de prijs vd warenhuizen gaan, ook mét winst maar dan komt de hebzucht door een grotere winstmarge in zicht en snijden ze zo in eigen vel.

Want: waarom extra verplaatsing naar de groenteboer als je voor dezelfde prijs én groenten, fruit, vlees, beleg, brood én alle andere benodigdheden ineens kunt halen in de supermarkt?
De boeren zijn niet zo hebzuchtig als jij wil laten uitschijnen hoor ; Ze moeten zorgen dat ze uit de kosten geraken en op het eind van de maand nog iets overhouden voor zichzelf en hun gezin.
Ice

04 jun 2017, 00:29

Nogmaals: dat geldt evenzeer voor hun klanten en als de boeren zich niet willen onderscheiden van de supermarkten door hun prijzen, dan moeten ze ook niet klagen over te weinig cliënteel...tis zo lang als het breed is...

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

04 jun 2017, 17:06

Het is niet de boer die het grote geld verdiend, maar al de tussen personen voor het op onze tafel komt,we weten allemaal dat Blokske het ingenieuze idee kreeg om een extra suikertaks in te voeren op blikjes frisdrank, het zou de gebruiker "maar "1 cent kosten beweerde ze, dus peanuts, maar die ene cent is wel voor de gebruiker 10 cent geworden,ik vraag mij dikwijls af,als ik soms lees dat de boer voor zijn aardappelen 5 cent de kilo krijgt ,maar ik in de winkel 1 euro moet betalen.
Omdat zij met een pak en een das aan ,die nog nooit een aardappel veld gezien hebben de prijs bepalen, en de boer zit daar met een paar hectare aardappelen, het is dat of laten rotten,slikken of stikken,het pak koopt bij de boer aan zijn prijs of hij gaat ze halen een paar duizend kilometer verder,dat dat een grotere ecologise afdruk geeft, en slecht is voor het klimaat zal hem worst wezen,
het draait om winst, de aandelen moeten stijgen, en de eindgebruiker zal het wel betalen.
Wat ze allemaal niet aanvoeren, met hele vliegtuigen, boten en vrachtwagens vol,slecht voor de opwarming en het klimaat, maar ze trekken er zich niets van aan, geld voert de bovenhand,en dat kan men er bij de regeringen niet inkrijgen,de eigen markt beschermen,als ze op de rozen van Nigeria, de boontjes van Peru of Maroco ,de aardbeien van Spanje of Egypte een groter invoer taks moesten heffen, dan gaan onze boeren hun eigen producten hier kunnen verkopen.
Zo is het ook met het vlees,hele schepen Argentijns vlees komt hier binnen, onze garnalen, die doen een vliegtuig,of vrachtwagen reis naar maroco waar ze gepeld worden ,en dan terug naar hier komen, of dat er hier aan de Belgische kust geen garnaal pellers/pelsers zijn,is het loon hier echt zo duur?
En wat doet onze minister van landbouw, die slaapt rustig verder,want de consument betaald toch.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

05 jun 2017, 11:12

In elk geval , we kunnen beginnen met electrisch te rijden ( elektrieken auto en vélo ;) ) . Ge boycot dan ook nog een beetje de Saoudies en de oliebaronnen in de VS.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

05 jun 2017, 17:32

"we kunnen beginnen met electrisch te rijden"

En dan komen ze met het capaciteitstarief - meer betalen al naar gelang de sterkte van Uw aansluiting. Wil je een elektrische auto thuis opladen zal je je aansluiting een stevige boost moeten geven...

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

05 jun 2017, 18:35

Duitse Elektrische aansluiting.

3000 Watt gedurende 8 uren of 24 kilo Watt.
1 kilo Watt alles in begrepen kost € 0,285.
Een volledige lading kost ( 24 * € 0,285 ) = € 6.84.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

05 jun 2017, 21:49

frits1955 schreef:"we kunnen beginnen met electrisch te rijden"

En dan komen ze met het capaciteitstarief - meer betalen al naar gelang de sterkte van Uw aansluiting. Wil je een elektrische auto thuis opladen zal je je aansluiting een stevige boost moeten geven...
Maar nee ... Ik laat thuis mijn Kangoo ZE op aan exact 9,5 Ampere met een ding zoals aan die laadpaal op de foto hangt. Let wel , die laadpaal levert een ordinaire 230 Volt monofaze wisselspanning , iets wat iedereen in huis heeft. Je hebt dus hoegenaamd geen zwaardere aansluiting nodig.

Afbeelding

Eén uur laden aan 9,5 Ampere betekent een verbruik van 230 V x 9,5 Ampere x 1 uur =~ 2,2 kWh. Aangezien mijn Kangoo ongeveer 15 kWh per 100 km verbruikt , kan is dus met een uur laden 100 x 2,2/15 =~ 14,5 km ver rijden.

De batterij geraakt volgeladen na ongeveer 8 uur laden ( aan 9,5 Ampere ) als die uiteraard voordien volledig ontladen was. Hiermee rij ik dan ongeveer 120 km ver , en dat kost mij ... 2,2 kWh x 8 = 17,6 kWh. kijk zelf op jullie factuur wat één kWh kost ( met alle diefstal kosten van Eandis , Wkk , etc... erbij ). Ik reken tegenwoordig aan 30 Eurocent / kWh. Ik rij dus 100 km ver voor 15kWh x 0,30 Euro = 4,5 Euro.

( p.s. 't Is hier bijzonder stil geweest vandaag , ik heb precies de indruk dat de Heiligen Geest van Pinksteren alle sennetters in en diepe slaap heeft gehypnotiseerd :lol: )

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

06 jun 2017, 09:39

The Spirit of Flanders schreef:
frits1955 schreef:"we kunnen beginnen met electrisch te rijden"
En dan komen ze met het capaciteitstarief - meer betalen al naar gelang de sterkte van Uw aansluiting. Wil je een elektrische auto thuis opladen zal je je aansluiting een stevige boost moeten geven...
Maar nee ... Ik laat thuis mijn Kangoo ZE op aan exact 9,5 Ampere met een ding zoals aan die laadpaal op de foto hangt. Let wel , die laadpaal levert een ordinaire 230 Volt monofaze wisselspanning , iets wat iedereen in huis heeft. Je hebt dus hoegenaamd geen zwaardere aansluiting nodig.
Afbeelding
Eén uur laden aan 9,5 Ampere betekent een verbruik van 230 V x 9,5 Ampere x 1 uur =~ 2,2 kWh. Aangezien mijn Kangoo ongeveer 15 kWh per 100 km verbruikt , kan is dus met een uur laden 100 x 2,2/15 =~ 14,5 km ver rijden.
De batterij geraakt volgeladen na ongeveer 8 uur laden ( aan 9,5 Ampere ) als die uiteraard voordien volledig ontladen was. Hiermee rij ik dan ongeveer 120 km ver , en dat kost mij ... 2,2 kWh x 8 = 17,6 kWh. kijk zelf op jullie factuur wat één kWh kost ( met alle diefstal kosten van Eandis , Wkk , etc... erbij ). Ik reken tegenwoordig aan 30 Eurocent / kWh. Ik rij dus 100 km ver voor 15kWh x 0,30 Euro = 4,5 Euro.
( p.s. 't Is hier bijzonder stil geweest vandaag , ik heb precies de indruk dat de Heiligen Geest van Pinksteren alle sennetters in en diepe slaap heeft gehypnotiseerd :lol: )
Mijnen ellentrieke velo verbruikt ongeveer 0,5 kW per 100 km. Aan 0,30 € per kW is dat dus 0,15 € per per 100 km. Ik hoop dat mijn cijfers kunnen want ik versta daar weinig van. Ik ben tenslotte genen inzeneur... :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

06 jun 2017, 09:44

LUC7515 schreef:Dit is de oplossing.
Vorige week nog kritiek op Trump, nu wil België zelf ook minder streng klimaatbeleid

Trump = 1 mens in heel de VS

Min.Mergem = 1 mens in héél Belgie


Wat is het verschil? Geen, 't zijn personen en geen gans land.
Gast

06 jun 2017, 11:57

Prima Vera schreef:
LUC7515 schreef:Dit is de oplossing.
Vorige week nog kritiek op Trump, nu wil België zelf ook minder streng klimaatbeleid

Trump = 1 mens in heel de VS

Min.Mergem = 1 mens in héél Belgie


Wat is het verschil? Geen, 't zijn personen en geen gans land.
Mergem is teruggefloten door Michel !

@Fokke

Berekening zal wal kloppen , maar schrijf kWh i.p.v. kW :)

Als een toestel 1 ampere "trekt" bij 230 Volt , dan verbruikt dat een vermogen van 1 ampere x 230 volt = 230 Watt . Laat ge dat 1 uur aan staan , dan hebt ge een energie verbuikt van 1 ampere x 230 volt x 1 uur = 230 WattUur of 0,230 KiloWattUur ( kWh ) , en dat is wat je op je teller ziet en betaalt. Zo simpel is dat , dus om nooit meer te vergeten. :)

Theor
Lid geworden op: 06 mei 2010, 12:22
Locatie: Vlaanderen

06 jun 2017, 13:12

The Spirit of Flanders schreef:In elk geval , we kunnen beginnen met electrisch te rijden ( elektrieken auto en vélo ;) ) . Ge boycot dan ook nog een beetje de Saoudies en de oliebaronnen in de VS.
ja, maar dan geen electriciteit gebruiken die werd opgewekt via gascentrale of steenkool e.d.m.

nog eventjes wachten en dan beginnen de electriciteitskabels te smelten wegens overbelasting.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

06 jun 2017, 13:33

" Aangezien mijn Kangoo ongeveer 15 kWh per 100 km verbruikt , "

En een Tesla? :wink:

Ik had begrepen dat een 3-fasige aansluiting noodzakelijk was voor het deftig opladen van elektrische wagens en dat men van overheidswege niet zou nalaten om te gaan belasten op capaciteit.
Ik overweeg dan ook nog eens zonnepanelen te plaatsen (6000 kWh) en ik betrouw het fiscale plaatje niet naar de toekomst toe...

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 jun 2017, 14:35

The Spirit of Flanders schreef:In elk geval , we kunnen beginnen met electrisch te rijden ( elektrieken auto en vélo ;) ) . Ge boycot dan ook nog een beetje de Saoudies en de oliebaronnen in de VS.
Ge kunt uwen ellentrieken auto steken waar de zon nooit schijnt! En dat zit ge hier nog putten uit de grond te lamenteren dat uwen ellentriek zo duur is, tss...

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

06 jun 2017, 14:49

The Spirit of Flanders schreef:
Prima Vera schreef:
LUC7515 schreef:Dit is de oplossing.
Vorige week nog kritiek op Trump, nu wil België zelf ook minder streng klimaatbeleid
Trump = 1 mens in heel de VS
Min.Mergem = 1 mens in héél Belgie
Wat is het verschil? Geen, 't zijn personen en geen gans land.
Mergem is teruggefloten door Michel !
@Fokke
Berekening zal wal kloppen , maar schrijf kWh i.p.v. kW :)
Als een toestel 1 ampere "trekt" bij 230 Volt , dan verbruikt dat een vermogen van 1 ampere x 230 volt = 230 Watt . Laat ge dat 1 uur aan staan , dan hebt ge een energie verbuikt van 1 ampere x 230 volt x 1 uur = 230 WattUur of 0,230 KiloWattUur ( kWh ) , en dat is wat je op je teller ziet en betaalt. Zo simpel is dat , dus om nooit meer te vergeten. :)
Meestal zet ik die "h" er ook bij maar ik was te "muug" en die schoot er over! :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!