klimaat en wat kunnen we zelf doen ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

29 jan 2018, 16:28

The Spirit of Flanders schreef:
davang schreef:Toch even meegeven, mijn verontschuldiging, is niet in het Nederlands...


https://mail.telenet.be/service/home/~/ ... 941&part=2
Kan niet gelezen worden zonder identificatie , misschien eventjes tekst knippen en plakken ?

Nochtans kan ik zowel de link te zien op m'n reactie of die van U perfect openen... :o
Wat niet al lachend kan gezegd.....
Gast

29 jan 2018, 17:16

davang schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
davang schreef:Toch even meegeven, mijn verontschuldiging, is niet in het Nederlands...


https://mail.telenet.be/service/home/~/ ... 941&part=2
Kan niet gelezen worden zonder identificatie , misschien eventjes tekst knippen en plakken ?

Nochtans kan ik zowel de link te zien op m'n reactie of die van U perfect openen... :o
Jij wel , maar dan dan jij wel alleen.  Als ge uw Telenet email adres en paswoord hier te lezen zet gaan wij dat allemaal ook kunnen lezen :lol:  Niet doen uiteraard !  :wink:

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

29 jan 2018, 18:35

https://www.youtube.com/watch?v=lS72duhZQY4


Oeps... :oops: :oops: 't is maandag hè...

Link is verwijderd...
Laatst gewijzigd door davang op 29 jan 2018, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat niet al lachend kan gezegd.....
Gast

29 jan 2018, 19:33

Prachtig educatief voorgesteld !  :D

Alleen , de veranderingen die we nu de laatste 50-100 jaar op relatief korte termijn meemaken kunnen niet door die parameters veroorzaakt of verklaard worden.  Die parameters hebben een invloed over een veel langere periode.

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

29 jan 2018, 19:51

The Spirit of Flanders schreef:
Prachtig educatief voorgesteld !  :D

Alleen , de veranderingen die we nu de laatste 50-100 jaar op relatief korte termijn meemaken kunnen niet door die parameters veroorzaakt of verklaard worden.  Die parameters hebben een invloed over een veel langere periode.
Dank voor de 'bloemetjes' voor het aanbrengen van die link Sof. :)
Maar gedurende die "veel langere periode" is het toch logisch dat er nu en dan zich schommelingen voordoen zoals we nu(?) meemaken...en daarbij zijn er alles bijeen op nogal plaatsen veel diepere temperaturen voorgekomen(en nog), die de veel hogere procentueel overstijgen.
Wat niet al lachend kan gezegd.....
Gast

29 jan 2018, 20:40

davang schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Prachtig educatief voorgesteld !  :D

Alleen , de veranderingen die we nu de laatste 50-100 jaar op relatief korte termijn meemaken kunnen niet door die parameters veroorzaakt of verklaard worden.  Die parameters hebben een invloed over een veel langere periode.
Dank voor de 'bloemetjes' voor het aanbrengen van die link Sof. :)
Maar gedurende die "veel langere periode" is het toch logisch dat er nu en dan zich schommelingen voordoen zoals we nu(?) meemaken...en daarbij zijn er alles bijeen op nogal plaatsen veel diepere temperaturen voorgekomen(en nog), die de veel hogere procentueel overstijgen.
Eigelijk kunnen de mini-ijstijden die we in de Middeleeuwen hebben gekend zelfs niet het gevolg zijn van die  Milankovic  parameters , de grote ijstijden in het verre verleden wel.  Wat wel een invloed op korte termijn zou kunnen hebben is de activiteit in de kern van onze aarde zelf.  Alleen wordt daar niet over gesproken , en dat zou eigelijk moeten betekenen dat er geen verandering te bespeuren valt  ( tenzij dat wetenschappers zo dom geworden zijn dat ze dat niet meer zouden opmeten - wat ik niet kan geloven).

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 jan 2018, 06:44

Enkele "kleine" fenomenen, zonder impact van de mens...
QUOTE;
Ten opzichte van de sterren verandert de positie van de aardas. De grootste beweging heet precessie;
de aardas beschrijft een 
kegel met een periode van 25.800 jaar.
Over ca. 13.000 jaar staat de poolster daardoor ca. 47 graden van de noordelijke hemelpool en niet er vlakbij zoals nu.

. . . / . . .
De aardas beweegt ook ten opzichte van de aarde zelf. Die bewegingen worden veroorzaakt door massaverplaatsing binnen de aarde, in de oceanen en in de atmosfeer. Het smelten van de ijskap op Groenland is een voorbeeld van zo'n massaverplaatsing.
Ze bedragen tot 0,25 boogseconden, dat komt overeen met ca. 9 meter aan het aardoppervlak. De grootste van deze bewegingen heet Chandler wobble en heeft een periode van ca. 435 dagen en een amplitude van ca. 6,3 meter. Niet-periodieke bewegingen worden bv. veroorzaakt door zeebevingen.../...

En zo zijn er nog lang voor de wereldbevolking tot meer dan 7 miljard uitgroeide en alle daarmee gepaard gaande activiteit, wel eerdere klimaatveranderingen ontstaan, waar de mens weinig of niets mee te maken heeft.

Waarmee natuurlijk niet bedoeld wordt, dat men maar wat aan moet modderen en de pollutie van ons leefklimaat niet zou mogen aanpakken. Maar soms gaat het er wel erg fanatiek aan toe.
En...in de marge van dat sleutelen aan het milieu bewegen zich ook de lobbygroepen van grote wereldconcerns, die er economisch belang bij hebben, dat hun investeringen in allerlei alternatieve energie en aanverwanten renderen.
Money honey, makes the world go round   8)

sw
Gast

30 jan 2018, 10:40

Silver Wolf schreef:.....
Dit is een goeie :lol:

De aardas beweegt ook ten opzichte van de aarde zelf. Die bewegingen worden veroorzaakt door massaverplaatsing binnen de aarde, in de oceanen en in de atmosfeer. Het smelten van de ijskap op Groenland is een voorbeeld van zo'n massaverplaatsing.
Ze bedragen tot 0,25 boogseconden, dat komt overeen met ca. 9 meter aan het aardoppervlak. De grootste van deze bewegingen heet Chandler wobble en heeft een periode van ca. 435 dagen en een amplitude van ca. 6,3 meter. Niet-periodieke bewegingen worden bv. veroorzaakt door zeebevingen.../...

En zo zijn er nog lang voor de wereldbevolking tot meer dan 7 miljard uitgroeide en alle daarmee gepaard gaande activiteit, wel eerdere klimaatveranderingen ontstaan, waar de mens weinig of niets mee te maken heeft.
De massaverplaatsing van alle asielzoekers en transmigranten kan dus de aarde doen gaan "wobble"-en :lol:

Waarmee natuurlijk niet bedoeld wordt, dat men maar wat aan moet modderen en de pollutie van ons leefklimaat niet zou mogen aanpakken. Maar soms gaat het er wel erg fanatiek aan toe.
En...in de marge van dat sleutelen aan het milieu bewegen zich ook de lobbygroepen van grote wereldconcerns, die er economisch belang bij hebben, dat hun investeringen in allerlei alternatieve energie en aanverwanten renderen.
Money honey, makes the world go round   8)

sw
Ok , maar er worden sterke veranderingen waargenomen  over een periode van slechts 100 jaar  - bvb. het afsmelten van de ijskap op Groenland is nog nooit eerder gebeurt , en die kunnen dus niet het gevolg zijn van een cyclus die zich bvb. om de 25.800 jaar voordoet.  

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

30 jan 2018, 16:51

Laatst gewijzigd door Silver Wolf op 01 feb 2018, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jan 2018, 18:37

Silver Wolf schreef:(...) Als de fusie niet voldoende is, zal ze groeien; Als er te veel, ze achteruit.
(...)
Je de woorden neemt de uit mond me. :D
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

01 feb 2018, 16:56

Wil. schreef:
Silver Wolf schreef:(...) Als de fusie niet voldoende is, zal ze groeien; Als er te veel, ze achteruit.
(...)
Je de woorden neemt de uit mond me. :D
Woehahahaha :lol:

Wil
 I
k had enkel geciteerd wat op die websites stond, maar dat zijn blijkbaar vertalingen die een computer maakte. 8)
Mijn enige doel was, om via verwijzing naar enkele websites aangeven, dat er meer dan één theorie in omloop is.
Wat dan ook... er zal altijd een prof A zijn, die iets totaal anders beweert dan prof B, zelfs in eenzelfde universiteit.

Maar... dank zij mijn letterlijke citaat is nu aangetoond, dat u Wil één der weinigen bent die ook leest wat er staat. :idea:
Maar verder mag het klimaat doen, waar het zin in heeft want ook achter alle alternatieve kunstgrepen schuilen wereldwijde concerns, die zaakjes doen met heel die heisa.

Intussen hoeft men enkel in de grotten van o.a. de Ardèche te gaan kijken, om te zien, dat het peil van de oceanen al lang voor de industrialisatie (eeuwen geleden) op en af ging.
Wel was de wereldbevolking toen veel kleiner in aantal en verhuisde (wie niet verzoop) van lager naar hoger en omgekeerd.

Ps.: Toevallig bracht ik mijn kinderjaren door in de RUPELSTREEK, waar men in de kleilagen tanden van haaien kon vinden. Allicht nog uit de tijd van de ark van Noa!?

sw

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

02 feb 2018, 20:33

The Spirit of Flanders schreef: De massaverplaatsing van alle asielzoekers en transmigranten kan dus de aarde doen gaan "wobble"-en :lol: 
Lach er maar niet mee...

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180201_03333542


Willen of niet we worden zuiderlingen... :o
Wat niet al lachend kan gezegd.....
Gast

02 feb 2018, 21:29

"wobbling" is wel iets totaal anders dan de omkering van het aards magneetveld. :) 


De oudste menselijke fossielen die men onlangs gevonden heeft zijn 200.000 jaar oud.  Zoals men schrijft dat “De vorige ommekeer dateert wel al van zo’n 780.000 jaar geleden" terwijl die voordien om de 200.000 à 300.000 jaar optrad , mag ons toch ertoe besluiten dat er hierbij een zekere stabliteit opgetreden is.  Stel dat het nog maar 100.000 jaar zou duren vooraleer dat magneetveld omkeert , en bekijk dat in de optiek dat de mens "slechts" 200.000 jaar oud is , hoe gaat "de mens" er dan op reageren binnen die 100.000 jaar ?  Die is dan al lang gemuteerd naar een hogere levensvorm , en misschien zijn we dan willens nillens wel allemaal asielzoekers op Mars geworden. :lol:

carnac2009
Lid geworden op: 25 aug 2009, 10:24
Locatie: Roeselare

04 feb 2018, 11:08

wat kunnen we erzelf aan doen????

Heb mijn diesel taks aan de pomp, en mijn diesel-autootje inschrijving betaald die merkelijk (duurder ) is geworden.
:) :) :), dus ik heb nu meegedaan voor een schonere luchtkwaliteit,via die taks, :? moest- wel- van de regering,.... en nu  :D  een jaartje vrij te rijden in het landje. :D :D
Hopelijks ga die taks MIJN auto mooiere luchtkwaliteit geven. :) :) :)
Gast

04 feb 2018, 11:40

In Noorwegen betaal je 10.000 Euro aan inschrijvingstaks voor een nieuwe auto met verbrandingsmotor. Geen enkel politiek kieken durft dat hier voorstellen , zelfs geen hypocriete Groene , die rijden zelf met een diesel.