klimaat en wat kunnen we zelf doen ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Gast

04 feb 2018, 20:03

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Jongen toch , een Kangoo ZE korte versie is een tweezit en laat zich alleen inschrijven als lichte vracht.  De Kangoo lange versie is een vijf-zit waarvan je de achterste bank kan verwijderen , en met dus nog een grotere ruimte dan de korte versie.   De electrische Renault Kangoo verschilt in uiterlijk niet met de benzine of dieselversie , dus Google maar eventjes voor zijn afmetingen.   
En jij hebt de vijfzitversie als ik het goed heb?
Nee , de korte , en dat was een heel bewuste keuze. 

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

04 feb 2018, 20:18

The Spirit of Flanders schreef:
Smijt dan maar de droogkast , de wasmachine en de 150 liter electrische boiler die 16 Amperer trekt ook maar buiten !  Mijn Kangoo laadt aan 10 Ampere , dus 230x10 = 2300 Watt.  Is dat zo enorm ?  Snelladers worden direct aan laagspanningskabines aangesloten ...
Ik begin zo stillekensaan het gevoel te krijgen dat  U gewoonweg niet weet waarover we hier aan het praten zijn.... 
"...mijn wagenske ... maar 10 amp .... 2300 watt is dat zo enorm ?"   8O

Het gaat niet alleen over "uw wagentje " dat aan het net hangt .... het gaat, als men het doordrijft dat er binnen niet al te lange tijd 10 msschien wel 100duizenden tegelijk met "hun klein wagentje " aan het net gaan MOETEN hangen ..... allemaal het verbruik van een frieketel!
En daar is de energievoorziening dan en voor zover ik kan vooruitzien in de toekomst totaal niet voor voorzien en dat wil er bij U blijkbaar niet ingaan!  
The Spirit of Flanders schreef: Alleen idioten beweren dat er voor het opvangen van piekbelastingen geen oplossingen bestaan.
Probeer het me eens uit te leggen hoe je dat gaat oplossen !
The Spirit of Flanders schreef:  Straks ga ik  nog een tweede carriere als "consultant" moeten opstarten om al die idioten uit de nood te helpen 


Wees wijs en laat die "tweede carriere " maar !
[s]
[/s]
Laatst gewijzigd door Paul Siemons op 04 feb 2018, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

04 feb 2018, 20:29

The Spirit of Flanders schreef:Jongen toch , een Kangoo ZE korte versie is een tweezit en laat zich alleen inschrijven als lichte vracht.  De Kangoo lange versie is een vijf-zit waarvan je de achterste bank kan verwijderen , en met dus nog een grotere ruimte dan de korte versie.   De electrische Renault Kangoo verschilt in uiterlijk niet met de benzine of dieselversie , dus Google maar eventjes voor zijn afmetingen.   
Maar het blijft wel een camionette waar ze ruiten hebben ingezet. Als ik wat moet vervoeren hoef ik niet eerst de zetels uit te breken, de achterste bank neerklappen duurt 20 seconden.
"Met de Flexi Charger-kabel kunt u nu en dan uw Kangoo Z.E.33 ook opladenaan een klassiek 230 V-stopcontact thuis. Volledig opladen duurt dan 17 uur." In de winter goed voor een actieradius van 120 km, ik moet dan wel al om drie uur in de namiddag beginnen opladen. Daarmee haal ik net een retourtje tot bij mijn dochter als het een beetje meezit met de files en de omleidingen.
Gast

04 feb 2018, 21:58

MichelN schreef:.....
Maar het blijft wel een camionette waar ze ruiten hebben ingezet. Als ik wat moet vervoeren hoef ik niet eerst de zetels uit te breken, de achterste bank neerklappen duurt 20 seconden.
"Met de Flexi Charger-kabel kunt u nu en dan uw Kangoo Z.E.33 ook opladenaan een klassiek 230 V-stopcontact thuis. Volledig opladen duurt dan 17 uur." In de winter goed voor een actieradius van 120 km, ik moet dan wel al om drie uur in de namiddag beginnen opladen. Daarmee haal ik net een retourtje tot bij mijn dochter als het een beetje meezit met de files en de omleidingen.
Ik heb ik geen achterste zetels in mijn korte versie. Iets lang vervoeren doe je ook niet alle dagen , dus met een lange versie zou ik ook geen probleem gehad hebben.  Met de korte versie kan ik een gedemonteerde kleerkast vervoeren , en voor grotere zakens kan je beroep doen op een verhuisfirma.  Al wat ikzelf alleen kan opheffen , kan ik dan ook in mijn korte Kangoo kwijt geraken.  Had ik in mijn driejarige "pendelperiode" van herstelling en verhuis een klassieke wagen met versnellingsbak moeten gebruiken , dan had ik beslist in de kosten gezeten voor een nieuwe koppelingsschijf of zelfs meer. Als eens beseft wat een auto moet doorstaan als die vanaf begin tot eindbestemming maar telkens slechts stukken van 100 meter kan rijden zonder te schakelen en te remmen , zomer en winter ?  Voor een electrische is dat helemaal geen probleem , en dus lag de keuze voor de hand.  Nu zou ik hem van de hand kunnen doen omdat ik niet meer hoef te pendelen , maar dan zou ik alleszins gene meer kopen met verbrandingsmotor.  Ik ben verwend geraakt aan electrisch rijden.

Volledig opladen met 10 Ampere duurt bij mij 8 uur in de zomer en hiermee rij ik 130 km ver.  Ik verbruik dus "aan de pomp" 230 x 10 x 8 = 18,4 kWh/130km of 14,1 kWh/100km . Dat is ook ongeveer wat mijn verbruiksmeter in de auto tijdens de zomer aanduidt. In de winter is dat wat meer nl.  15,1 kWh/100km .  En ik heb gedurende de drie jaar dat ik hem heb nog niets anders gebruikt dan mijn "Flexi Charger".  De mijne heeft nog nooit aan een laadpaal gehangen ( is trouwens veel te duur )

@Paul : Om piekbelastingen op te vangen kan men bij de laadpunten lokaal bufferen in batterijen , en men zal verplicht zijn om dat te doen als men snellaadstations op afgelegen plaatsen wil installeren die niet in de nabijheid van een cabine staan.  Weet je wat snelladen ( mode 4 ) van een Tesla S doorgaans aan vermogen vraagt ? Dat is 80 kW !  En dat gebeurt met een gelijkspanning van rond de 400 Volt bij ( 80.000 / 400  = ) 200 Ampere !  Dit is geen kattepis nietwaar. Die hangen echter niet allemaal tegelijk "aan de pomp" , vergelijk dat maar eens hoeveel er tergelijkertijd nu aan een benzinestation staan te tanken.  En dus is er tijd om de batterij "buffers" terug langzaam op te laden , bvb.  aan 100 Ampere bij 230 Volt wisselspanning.

Ik laad nu maximaal 2 uur 's nachts op aan 10 Ampere , goed voor ongeveer 30 km.   Ga nu maar eens na hoeveel auto's ook effectief meer dan 30 km per dag afleggen ..... of anders , hoeveel  kilometer legt het ganse wagenpark van privé wagens in Vlaanderen per dag af.  Ik ben er van overtuigd dat ons net het vermogen dat 's nachts hiervoor zou gevraagd worden nu al zonder problemen zou kunnen verwerken , zelfs als dat de vraag aan vermogen dat overdag gevraagd wordt zou overstijgen.  Het zal uiteraard wel een verandering van gedrag vragen , namelijk van niet meer overdag te "tanken" aan laadpalen , maar wel thuis en gedurende de nacht.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

05 feb 2018, 06:53

:idea:
Laatst gewijzigd door Silver Wolf op 05 feb 2018, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

05 feb 2018, 14:45

Even verder staat te lezen dat als in de VS  25 procent van de wagens electrisch zouden rijden er 640 extra centrales moeten bijkomen ... opgelet nogmaals: dit is een berekening
gemaakt als het wagenpark van de VS uit maar 25 % zou bestaan ... aan
een prognose voor een wagenpark bestaande uit 100% electrische  hebben
ze zich daar niet gewaagd vermoed ik wegens astronomische cijfers?
Dus als men logisch nadenkt, zonder kerncentrale lukt het niet om het licht te laten branden,en wordt het hoog tijd dat men om moderne,relatief veilige  kerncentrales gaan bouwen.
Want als iedereen elektrisch gaat rijden.........en heel Vlaanderen vol zonnepanelen ligt komt men er niet.
Want als men weet dat het grootste zonnepark dat men in Drenthe bouwt goed is voor 23 MW.
http://www.wattisduurzaam.nl/12022/ener ... t-drenthe/
En de centrales in Doel goed zijn voor +/- 3000 MW moet men er geen tekening bij maken zeker.
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3739 ... es-in-Doel
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

05 feb 2018, 16:17

tokkio schreef: Dus als men logisch nadenkt, zonder kerncentrale lukt het niet om het licht te laten branden,en wordt het hoog tijd dat men om moderne,relatief veilige  kerncentrales gaan bouwen.
Want als iedereen elektrisch gaat rijden.........en heel Vlaanderen vol zonnepanelen ligt komt men er niet.
Want als men weet dat het grootste zonnepark dat men in Drenthe bouwt goed is voor 23 MW.
http://www.wattisduurzaam.nl/12022/ener ... t-drenthe/
En de centrales in Doel goed zijn voor /- 3000 MW moet men er geen tekening bij maken zeker.
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3739 ... es-in-Doel
Er is ook nog (in België)...
 Afbeelding
Wat een nieuwe kerncentrale betreft...
Doel 4 kostte destijds 45 miljard oude Bfr. (dus meer dan 1 miljard Euro)
en nu zou zo'n eenheid bouwen het dubbele kosten....
Men mag ook de kost niet vergeten, die na het sluiten blijft bestaan...!

Tegelijk heeft EDF destijds al op de toekomst gegokt en kunnen hun Franse kerncentrales zelfs België voorzien van elektriciteit.

https://www.sciencejournalist.be/blog/k ... rensgebied

Er staan "strategisch" opgestelde Franse kerncentrales vlakbij de grenzen van ons kleine landje.
In Cattenom , in Gravelines en in Chooz.

silver wolf
Gast

01 apr 2018, 17:56

De Vlaamse regering gaat 6 miljoen uittrekken voor het leggen van zonnepanelen op  ..... meren , vijvers en kreken in Vlaanderen !  Als dit geen 1 april grap is , is dit het super idiootste  idee dat ik ooit van een regering mocht horen.  Kan het echt nog debieler met die omhooggevallen nieuwe generatie politiekers ?  Dat kan zo niet verder blijven duren  mensen , buitenlanders krijgen echt kompassie met ons ....

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

02 apr 2018, 00:58

The Spirit of Flanders schreef:De Vlaamse regering gaat 6 miljoen uittrekken voor het leggen van zonnepanelen op  ..... meren , vijvers en kreken in Vlaanderen !  Als dit geen 1 april grap is , is dit het super idiootste  idee dat ik ooit van een regering mocht horen.  Kan het echt nog debieler met die omhooggevallen nieuwe generatie politiekers ?  Dat kan zo niet verder blijven duren  mensen , buitenlanders krijgen echt kompassie met ons ....
Buitenlanders hebben al heel lang compassie met ons! Meer nog ... ze begrijpen niet dat de bevolking die jarenlange klucht zomaar toelaat.
De historische periode van revolutie, anarchisme enz. is reeds een tijdje geleden. Politici zouden eens moeten nadenken dat dit in een oogwenk zou kunnen terugkomen.

Diegenen die in Mei 68 op de barricades stonden zien nu de gepensioneerden op straat komen ... en merken op dat het dezelfde mensen zijn van toen.

En inderdaad, ik verslikte me ook in mijn Trappist toen ik Tommelein het grapje van de "waterzonnepanelen" hoorde afsteken. Zal ik binnenkort weer eens mijn rechter-bottine uit één of anale sluitspier moeten recupereren? Er zitten nu al verschillende soorten faeces op :roll:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

06 apr 2018, 18:26

En ze blijven ons blaaskes wijsmaken,en met het vingertje wijzen dat we zuinig moeten zijn, en milieu vriendelijker, maar ze willen niet inzien dat ze zonder kerncentrales niet verder kunnen,ondertussen kopen ze 1/3 van de stroom die we verbruiken aan in Noorwegen,daar maken ze van grijze , groene stroom.......

https://www.demorgen.be/politiek/dubbel ... f1a8a20c2f
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

06 apr 2018, 20:05

tokkio schreef:En ze blijven ons blaaskes wijsmaken,en met het vingertje wijzen dat we zuinig moeten zijn, en milieu vriendelijker, maar ze willen niet inzien dat ze zonder kerncentrales niet verder kunnen,ondertussen kopen ze 1/3 van de stroom die we verbruiken aan in Noorwegen,daar maken ze van grijze , groene stroom.......

Maar het is wel een bewijs dat de NV(A) er geen snars van snapt !   Uiteraard ligt er geen kabel van Noorwegen naar hier ... Hun stroom gaat via Denemarken en het vastenland ( Zweden , Finland , Duitsland ... ) op het Europese net.  Al wat die Europese landen zelf niet kunnen gebruiken "vloeit" verder , en dus eventueel naar ons land.  En wees gerust , de Noren hebben ECHTE groene stroom in overvloed , geen grijze.

En wat de kerncentrales betreft , er werd nu besloten dat die dicht gaan. Jambonneke beweert echter dat "we zullen zien" of dat in de praktijk ook mogelijk zal zijn , binnen een paar jaar of zo ... 
Wel , als men NU besluit om die kerncentrales dicht te doen , dan zullen er geen vernieuwingswerken meer plaatsvinden. Als men die "binnen een paar jaar of zo" toch wil openhouden , dan moet men NU al met die vernieuwingswerken beginnen ( wat geld gaat kosten ) , zoniet kan men ze "binnen een paar jaar of zo" niet draaiende houden ! ! ! ! ! 
Gast

06 apr 2018, 20:20

Paca schreef:...

En inderdaad, ik verslikte me ook in mijn Trappist toen ik Tommelein het grapje van de "waterzonnepanelen" hoorde afsteken. Zal ik binnenkort weer eens mijn rechter-bottine uit één of anale sluitspier moeten recupereren? Er zitten nu al verschillende soorten faeces op :roll:
Gisteren , bij de heropening van de  vernieuwde luchthaven van Oostende , sprak hij zelfs over vliegtuigen op zonne-energie :lol:  Die man heeft er dat ééntje ooit rond de aarde zien vliegen en laat zijn kinderfantasie er nu maar op los .... man , man , man ....  :cry:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

07 apr 2018, 08:53

The Spirit of Flanders schreef:En wees gerust , de Noren hebben ECHTE groene stroom in overvloed , geen grijze.! ! 
En waar wil je nu met dit zinnetje heen....... nog meer afhankelijk worden van het buitenland.... rare gedachtenkronkel !!! 
Gast

07 apr 2018, 09:38

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:En wees gerust , de Noren hebben ECHTE groene stroom in overvloed , geen grijze.! ! 
En waar wil je nu met dit zinnetje heen....... nog meer afhankelijk worden van het buitenland.... rare gedachtenkronkel !!! 
Door de idiotie van onze huidige regeringen zie ik de afhankelijkheid van buitenlanders nog groeien. En neen , kerncentrales zijn geen optie meer.  Wie gaat 10 miljard ophoesten voor een centrale die pas binnen 20 jaar klaar gaat zijn , en waar ga je die neerploffen ?  In uwe tuin ?
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... le/9940624

Zelfs koploper Frankrijk denkt er niet meer aan :
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.3021327

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 apr 2018, 09:39

Groene stroom is vaak niets meer en niets minder dan een groen certificaat dat energieleveranciers in het buitenland kopen, bijvoorbeeld in Noorwegen, waar dank zij waterkracht groene elektriciteit eindeloos is. Voor de prijs hoeven de stroomleveranciers het niet te laten. De 3,5 Noorse certificaten om een gemiddeld gezin (met 3500 kWh verbruik) een jaar lang stroom met een groen stickertje te leveren.
Eén Noors certificaat voor 1000 kWh kost momenteel zo'n 40 cent.
Ook IJsland, dat met zijn geothermische bronnen veel meer groene elektriciteit zou kunnen opwekken dan het zelf nodig heeft, heeft zich inmiddels op de handel in certificaten gestort. Dit land heeft echter één belangrijk probleem: het is niet met een kabel verbonden aan het Europese vasteland.
Als Belgie in de toekomst in zijn eigen energie wil voorzien zal het moeten overgaan op kerncentrales van de nieuwe generatie.
Als er geld is voor Defensie dan moet er ook geld zijn om burgers van nutsvoorzieningen te voorzien voor een goeie prijs.