Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Wit brood

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Eten en drinken Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
denlowie

BerichtGeplaatst: Di 13 Jun 2017, 11:05    Onderwerp: Wit brood Reageer met quote

Zoals de meesten hier weten ben ik nauwelijks tot niet op de hoogte van bakken .

Nu ik heb geen vaste bakker, en ik koop onderweg overal witbrood!

Nu vraag ik me af hoe het komt dat geen enkel bakker witbrood heeft met de zelfde smaak, daar zit een enorm verschil op van de ene warme bakker en de andere bakker.

Ondanks dat het brood toch bijna allemaal de zelfde samenstelling heeft namelijk bloem, water, vetstaf, zout en gist.

Dit is een vraag dat ik me al jaren afvraag

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Di 13 Jun 2017, 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

De hoeveelheden van de producten die gebruikt worden en vooral : de kwaliteit. Je hebt boter van Fama, je hebt gewone goeie boter bv de Ierse, maar je hebt ook de dumpingproducten zoals die van Colruyt bv. Je hebt boter en je hebt margarine. Met olie juist hetzelfde.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
denlowie

BerichtGeplaatst: Di 13 Jun 2017, 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk de kwaliteit van e grondstoffen doet veel, maar er is toch een hemelsbreed verschil in smaak en structuur tussen twee warme bakkers !

Bij warenhuisbrood is er duidelijk minder verschil.

MichelN

BerichtGeplaatst: Do 15 Jun 2017, 10:20    Onderwerp: Re: Wit brood Reageer met quote

denlowie schreef:
Ondanks dat het brood toch bijna allemaal de zelfde samenstelling heeft namelijk bloem, water, vetstaf, zout en gist.
Dit is een vraag dat ik me al jaren afvraag

De samenstelling mag dan wel dezelfde zijn, het voornaamste verschil zit 'm in de kwaliteit van de bloem, de ene bakker gebruikt bloem met een hoog eiwitgehalte, bv 13/680, de andere zal, om de prijs te drukken, gebruik maken van een minderwaardig product zoals bloem voor koekjesfabrieken. Tel daarbij het aantal toevoegsels, zogenaamde broodverbeteraars, witmakers, enzymen e.d.m. en het plaatje wordt al een stuk duidelijker.
Wie thuis zelf bakt zal ook al wel het verschil gemerkt hebben tussen bloem van grote producenten ŕ la Soubry of Aveve en bloem/meel van een lokale maalder die werkt met streekproducten. Bloem van Aveve bv is twee jaar houdbaar, die van mijn bloemmolen hooguit zes maanden.

Naar boven
denlowie

BerichtGeplaatst: Do 15 Jun 2017, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dus hier uit leer ik dat de kwaliteit van de bloem zeer belangrijk is voor de smaak, natuurlijk zullen de smaakverbeteraars ook wel hun werk doen.

Wat ik wel weet dat is dat smaakverbeteraars en glutomaten, van grondstoffen met bedenkelijke kwaliteit geen hogere kwaliteit maken.

Natuurlijk iemand die zelf zijn brood bakt kan eens experimenteren met verschillenden bloem soorten.

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Do 15 Jun 2017, 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

denlowie schreef:
Dus hier uit leer ik dat de kwaliteit van de bloem zeer belangrijk is voor de smaak, natuurlijk zullen de smaakverbeteraars ook wel hun werk doen.

Wat ik wel weet dat is dat smaakverbeteraars en glutomaten, van grondstoffen met bedenkelijke kwaliteit geen hogere kwaliteit maken.

Natuurlijk iemand die zelf zijn brood bakt kan eens experimenteren met verschillenden bloem soorten.

Voila en dan ga je zien en merken dat het de kwaliteit van de producten is. Ook bakkers gebruiken broodverbeteraars. De hoeveelheid suiker en zout spelen ook een grote rol.
Ik moet eerlijk zijn, ik bak mijn brood zelf met bloem van Aveve (de all-in soorten) en ik voeg er per brood toch nog altijd een 4 gr jodiumzout bij. Trouwens sinds ik dat jodiumzout bij voeg in mijn brood is mijn schildklier daar dankbaar voor.

Naar boven
duikertje

BerichtGeplaatst: Di 08 Aug 2017, 15:52    Onderwerp: wit brood Reageer met quote

Beste ,na 45 jaar warme bakker te zijn durf ik jullie zeggen dat elke bakker zijn eigen smaakt heeft , naar gelang zijn werkmethode en zijn rijs tijden dat hij hanteert , want niets dat meer de smaak bepaald zijn de toevoeging van het zout ,en vooral de rusttijden waarin de werking van de gist de smaak bepaald
Met vriendelijke groet , Bakkertje Hans

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Eten en drinken Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: