"Elza, schoonste der sirenen...."

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over muziek, cd's, artiesten, alle genres,...

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

15 jun 2017, 20:48

Hallo,
Al bijna mijn hele leven zoek ik naar iemand, die gehoord heeft van de stokoude ballade die ikin een schoolschrift van m'n moeder heb gelezen. Zij heeft hem opgeschreven toen ze zelf nog op school zat, en dat moet wel bijna 80 jaar geleden zijn.
Het is een liefdeslied, en het ziet er zo goed uit, zij het in heel ouderwets Vlaams (juist daarom, ergens) dat ik er toen ik een tiener automatisch een melodie op gemaakt heb, om het te kunnen zingen.
Ik dacht toen jammer genoeg dat mijn moeder voor eeuwig zou leven, en daarom stelde ik een heleboel dingen uit die ik haar vragen wilde, en waar ik nu al 30 jaar spijt van heb. :cry:

Nu zoek ik Internet af naar dat lied, maar ik vind het nergens, en ik begin mijn moeder ervan te verdenken het zelf te hebben gemaakt.
Indien niet, dan is er een herinnering aan een heel mooi stukje volkskunst verloren gegaan, tenzij hier nog iemand iets een belletje hoort rinkelen...

Ik geef hier dan dus de tekst, met een klein beetje gemoderniseerde spelling om het wat leesbaarder te maken. Maar je zult het meteen merken, dat het romantisch en schoontriestig liefdeslied is.
Wie met énig componeertalent begiftigd is, zal spontaan een melodie in z'n hoofd op voelen komen, omdat het ritmisch goed gestructureerd is.
Zoals het een ballade past, eindigt iedere strofe op dezelfde zin.

Hier komt het:

Ballade voor Elza
(door -geen flauw idee-)

Elza, schoonste der sirenen,
waar is toch die avond hene
toen wij voor de laatste maal
bij elkander neergezeten
in de zoetste welisweten
midden 't schone lentepraal?
'k ga sinds elke avond wachten,
tranen storten bij de vliet...
'k roep u daar in bittere smarten:
"Elza, Elza, waarom kom je niet?"

Lang is 't briesje heengevaren
dat uw bruinkoleurig haren
golven deed tot op mijn wang
waar ik 't minnend kusje plukte,
op uw lippen wederdrukte
en u in mijn armen prang!
'k ga sinds elke avond wachten,
tranen storten bij de vliet...
'k roep u daar in bittere smarten:
"Elza, Elza, waarom kom je niet?"

Elza, nu de wilgentwijgen
nieuwe lentelover krijgen,
ga naar 't wilgenwoud niet heen.
Ga niet onder groene bomen,
zoek mij niet waar beekjes stromen
maar op 't dodenveld alleen!
Vind daar op mijn graf geschreven
wat mij stervend is ontvlied
met de jongste zucht van 't leven:
"Elza, Elza, waarom kwam je niet?"


Voilà. Als er iémand ergens dit lied heeft gehoord, of er iets over kan vertellen, dan zou ik dat wreed graag horen.
Als niemand het ooit heeft gezien, gehoord noch gelezen, dan besluit ik eruit dat wijlen mijn moeder bij haar vele talenten dat van songtekstschrijver voor ons verborgen heeft gehouden...

(en wat "welisweten" betekent daar wil ik misschien ook eens een taalkundige over horen...)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

17 jun 2017, 11:59

Cyper schreef:Hallo,
Al bijna mijn hele leven zoek ik naar iemand, die gehoord heeft van de stokoude ballade die ik in een schoolschrift van m'n moeder heb gelezen. Zij heeft hem opgeschreven toen ze zelf nog op school zat, en dat moet wel bijna 80 jaar geleden zijn. [...]
Het is vrijwel onbegonnen werk van die honderden Vlaamse "liekens" meer informatie te vinden om de eenvoudige reden dat die maar sporadisch op grammofoonplaten uitgebracht werden. Veel van die dingen kregen in de loop der jaren, dikwijls afhankelijk van de streek, andere teksten. Ook de auteurs zijn niet zelden illustere onbekenden.
In de nalatenschap van wijlen mijn schoonouders vond ik ook zo'n schriftje met talloze liedjes, soms zelf gecomponeerd, met bijna altijd hetzelfde thema: onbeantwoorde liefdes, stukgelopen relaties, soldaten- en matrozenverhalen, soms ook wel met lichtjes aangebrande teksten. In het seizoen trokken zij daarmee ieder weekend de parochie- en cafézaaltjes rond. "Bal spelen" heette dat toen, en zo'n mini-orkestje - doorgaans accordeon plus een trommelaar - was een "jazz".

Axl Peleman, de bassist van De Kreuners, heeft enkele jaren geleden een paar albums gemaakt met oude Antwerpse volksliedjes die hij opgetekend had uit de mond van een bejaarde volksvrouw om er nadien een hedendaagse melodie en muziek op te zetten.
Google eens op "Axl Peleman liedjes"
Allicht ook te vinden op YouTube.
Ik vrees dat het in jouw geval een hopeloze zoektocht wordt.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

17 jun 2017, 17:33

Ja, je hebt gelijk. Die liedjeszangers gingen van kermis naar kermis, en maakten hun liederen zelf en die gingen van mond tot mond, van eeuwen vóór er platen bestonden, dat heb ik gelezen in de boeken van Ernest Claes. Hij herinnerde zich ook zulke songs, ik herinner me dat hij het had over een lied over een "Klein Blind Peerdeken" en ook één over "Het edel Kind van Napoleon de Grote aan het Graf van zijnen Vader".
Waarschijnlijk is Elza enzovoort ook zoiets. Jammer dat er zoveel verloren zijn gegaan.
We zouden eigenlijk al onze oude koppen bij mekaar moeten steken en een bundel uitgeven met alles wat we ons nog kunnen herinneren, niet alleen van Antwerpen maar van overal in Vlaanderen,hé?

Te oordelen aan de kwaliteit van dit Elza-lied kan dat nog een mooie collectie waardevol materiaal opleveren. En in een tijd van samplen en rappen en DJ's die geld verdienen met het afspelen van muziek van anderen, wil ik wedden dat er mensen dit soort songs eigenlijk wel tof zouden vinden!
(niet die van 15 jaar, waarschijnlijk... die zullen liever "kind van de Duivel" horen) :roll: