Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nalatenschap verwerpen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dicksy

BerichtGeplaatst: Vr 23 Jun 2017, 21:37    Onderwerp: Nalatenschap verwerpen Reageer met quote

Op de webblog van advocatenkantoor Elfri De Neve van 15.07.2009 lees ik het volgende ivm het verwerpen van een nalatenschap:
Voor eens en altijd:
Men kan zich niet laten onterven van zijn ouders of een andere erflater zolang deze nog in leven is;

Mijn vraag:
Heeft er iemand een idee van of dit vroeger wel kon ? En zo ja ( indien geweten ) wanneer dit gewijzigd werd ?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maior domus

BerichtGeplaatst: Vr 23 Jun 2017, 22:55    Onderwerp: Re: Nalatenschap verwerpen Reageer met quote

Dicksy schreef:

Men kan zich niet laten onterven van zijn ouders of een andere erflater zolang deze nog in leven is

Ja dat lijkt mij nogal logisch.
Zo lang er leven is, is er geen erfenis.

pastoor

BerichtGeplaatst: Za 24 Jun 2017, 6:26    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Men kan zich niet laten onterven van zijn ouders of een andere erflater zolang deze nog in leven is.

Dit is juist, en is bekeken van uit het standpunt van de kinderen.

* * * * *

Men kan het zaakje anders bekijken.

1. Wat is het minimum erfdeel van de langstlevende echtgenoot en de afstammelingen? Dat is afhankelijk van het aantal kinderen:
- er is 1 kind: dit kind heeft recht op minimum de helft.
- er zijn 2 kinderen: deze 2 kinderen hebben recht op minimum 2/3.
- er zijn 3 of meer kinderen: de kinderen hebben recht op minimum 3/4.
? krijgen die dat wel ?

2. Er zijn verschillende methodes om de kinderen te onterven.
Dat staat hier:
klikken, kinderen onterven

3. Men kan zijn echtgenoot onterven.
Dat staat hier:
klikken, onterven van echtgenoot.

* * * * *

--> Dat zijn 3 gevallen waarbij de langstlevende partner wel eens alleen maar roerende goederen ( centen ) heeft. Die persoon zou normaal de centen voor de reservataire erfgenamen aan de kant leggen en de intresten krijgen. Niemand kan dat verplichten. De langstlevende kan alles opdoen.

--> De kinderen zien dat gebeuren en gaan naar een advocaat of notaris om het zaakje te laten veranderen. En dat kan niet zolang de langstlevende echtgenoot nog in leven is.

Dicksy

BerichtGeplaatst: Za 24 Jun 2017, 6:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ben akkoord met wat Maior Domus en Pastoor schrijven dat het bij leven niet kan.
Maar het is niet omdat het (nu) niet kan dat het niet ooit anders geweest is en dat was mijn eigenlijke vraag.
*** Tijdens een gesprek met vrienden kwam het verwerpen van de nalatenschap ter sprake en dat dit niet kon als de erflater nog in leven was. Iedereen akkoord want dit wisten we tot ik de vraag stelde is dit ooit anders geweest, is er een tijd geweest dat dit wel kon ? Een tijd die we nog bewust kunnen herinneren, dus geen 200 jaar geleden of zo. En daar zaten we. Laughing

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Za 24 Jun 2017, 7:26    Onderwerp: Re: Nalatenschap verwerpen Reageer met quote

Dicksy schreef:
Op de webblog van advocatenkantoor Elfri De Neve van 15.07.2009 lees ik het volgende ivm het verwerpen van een nalatenschap:
Voor eens en altijd:
Men kan zich niet laten onterven van zijn ouders of een andere erflater zolang deze nog in leven is;

Mijn vraag:
Heeft er iemand een idee van of dit vroeger wel kon ? En zo ja ( indien geweten ) wanneer dit gewijzigd werd ?

Heeft ook nooit gekunnen. Dat doe je na het overlijden én je doet het ook in naam van je kinderen anders zitten die met de miserie.

Naar boven
Wiana

BerichtGeplaatst: Za 24 Jun 2017, 7:37    Onderwerp: Re: Nalatenschap verwerpen Reageer met quote

Prima Vera schreef:

Heeft ook nooit gekunnen. Dat doe je na het overlijden én je doet het ook in naam van je kinderen anders zitten die met de miserie.

Juist, Prima Vera én je eventuele kleinkinderen ! Het kan jaren duren, maar ook die generatie kan nog aangesproken worden.

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Za 24 Jun 2017, 8:06    Onderwerp: Re: Nalatenschap verwerpen Reageer met quote

Wiana schreef:
Prima Vera schreef:

Juist, Prima Vera én je eventuele kleinkinderen ! Het kan jaren duren, maar ook die generatie kan nog aangesproken worden.

Ja idd maar die kleinkinderen moet dan door de ouders gedaan worden. Grootouders kunnen dat niet doen daarom dat ik het niet vermeldde.
't is wel erg dat het allemaal zo ingewikkeld in elkaar moet steken voor iets waar je je hele leven voor gewerkt hebt. maar het is nu éénmaal zo en je kan er niet tussenuit.

Naar boven
procman4

BerichtGeplaatst: Za 24 Jun 2017, 10:36    Onderwerp: Re: Nalatenschap verwerpen Reageer met quote

.

Indien je het over erven, nalatenschappen, verwerpen, testamenten e.d.m. wil hebben, dan is het, omwille van de correctheid van belang, dat je volledig bent.
Tot in de kleinste details toe. Exclamation

Kijk even hieronder.

Prima Vera schreef:

Heeft ook nooit gekunnen. Dat doe je na het overlijden én je doet het ook in naam van je minderjarige kinderen anders zitten die met de miserie.

... mijn huis laat ik na aan het OCMW van Halle
... mijn huis laat ik na aan het OCMW van Halle (prov. Antwerpen)

Lijn één is onvolledig.

Er is immers Halle (Vlaams-Brabant) en Halle (Antwerpen)
En zelfs in het buitenland zijn meerdere gemeenten 'Halle" ; dit laatste ter vervollediging Wink Wink
.

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Za 24 Jun 2017, 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Je bent een zaag Procman4 en ga je nu echt commentaar geven op alles wat ik schrijf? Zo ja, veel plezier!

Naar boven
procman4

BerichtGeplaatst: Zo 25 Jun 2017, 21:31    Onderwerp: verwerpen Reageer met quote

.
@ allen

Punt 1.
Een betrouwbaar(!) artikel - (Krant de Tijd) - vlot leesbaar en op de hoop toe, recent (31/03/2017) ; zelfs naar de toekomstige plannen van minister Geens gericht, vind je bij deze link : (ook voor niet- abonnementen te lezen)

http://www.tijd.be/netto/dossier/erfenisgids2017/Een-erfenis-weigeren-kan-dat/9877063

Punt 2.
Waarom ik in het rood een vervollediging aanbracht ? Lees het voorbeeld hier onder.

Foute of onvolledige/foute antwoorden jagen de mensen op kosten Exclamation
En daarom reageer ik.

- Opa Jef overlijdt, met een berg schulden
- Zijn zoon Stanny verwerpt voor zich zelf en zijn 3 kinderen (advies Prima Vera)
- Maar kan dit alleen voor zich zelf en zijn 2 minderjarige kinderen
- Zoon Stanny betaalt een standaardtarief voor deze formaliteit (voor zichzelf, en de 2 minderjarigen)
- Maar .. Stanny's meerderjarig kind (het kleinkind van Opa Jef) moet nog eens apart langs komen, om in eigen naam...
- En betaalt voor zich zelf ook weer eens het standaardtarief. KASSA, KASSA.

Veel beter ware het geweest, met zijn allen - iedereen die wettelijk tot de erfenis geroepen kan zijn (kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen, broers, zussen, neven nichten ...) - allemaal te samen, in één enkele akte de nalatenschap te verwerpen. Slechts één maal aktekosten betalen.
BESPARING, want men erft al niets, en dan nog kosten maken Evil or Very Mad

Punt 3.
Waarom Prima Vera mij uitscheldt ? Ze heeft mogelijk niet graag dat haar "onvolledige antwoorden" aangevuld worden.

Question Question  

Question Question

Laatst aangepast door procman4 op Zo 25 Jun 2017, 23:23, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Zo 25 Jun 2017, 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Procman4 het begint op stalken te kijken. Als je het woord zagen ook al onder schelden catalogeert heb jij wel een serieus probleem.
Ik heb trouwens in het algemeen een antwoord gegeven zonder in detail te treden.
Waarom blijf jij zo doorboren?

Naar boven
procman4

BerichtGeplaatst: Zo 25 Jun 2017, 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

LUC7515 schreef:
Iemand heeft nu een erfenis gedaan aan de kinderen van zijn / haar partner waarmee hij of zij samenwoont( bij notaris) . Maar als zij of hij daarna een belegging doen waarop er staat dat na een plotselinge dood dat waardestuk aan een partner gegeven moet worden, gaat dat dan naar die partner of gaat de notariële akte voor?
Dank bij voorbaat.

't Is me niet echt duidelijk wat je schrijft en wat je vraagt.

Ik zou in uw geval een "eigen" en nieuw onderwerp starten. En ... wat meer informatie geven.

Belangrijk : heeft die persoon (die u omschrijft als "iemand") reservataire erfgenamen ? Zoals : ouder(s), kind(eren), plaatsvervangende kleinkinderen (indien de ouder langs "iemands" kant vooroverleden is ??

Een erfenis gedaan: bedoelt u : maatregelen genomen ? Maar wat dan ?

Bij een notaris : een testament, een samenlevingscontract met daarin bepalingen naar diegene waarmee die "iemand" samenwoont, een gift onder levenden (maar dan wat ? - Een onroerend goed (stuk weiland of riant appartement aan de kust). Een roerend goed ? (kunstverzameling bvb)

Een belegging doen waarop slaat dat ... ? ? Een belegging veronderstelt iets bij een bank. Maar .. behoudens enkele beschermende clausules, primeert de wet ! !
Bij een (levensverzekerings)maatschappij : Ja, je kan een begunstigde aanduiden. Ook buiten je familie.
Een belegging doen ... Had je nu geschreven doet ipv doen...
Doen (met een "n" laat de mogelijkheid open dat ze het met zijn tweeën realiseren. Uw "iemand" met de partner waarmee samengewoond wordt.

...dat waardestuk aan een partner moet gegeven worden. ? ?
Een partner ? ? Diezelfde persoon als waar "iemand" mee samenwoont ? Of is het een zakenpartner. Je schrijft "een partner"; die "een" schept onduidelijkheid.

Plotselinge dood (? ?) , of het zien aankomen. Maakt wettelijk gezien weinig uit. Tenzij
- een levensverzekering met (mogelijke) zelfdoding ; en dan nog geldt er vaak een korte beginperiode.
- een gewelddadige dood ; wanneer één van de aangehaalde personen er de hand in had.

Verduidelijking aub is nodig.

-------------------

Een voorbeeld :

Jef (heeft geen ouders meer, heeft nooit kinderen gehad) woont samen met Maria. In de woning van Maria, die haar volledige eigendom is. Idem voor de inboedel. Jef is er alleen gedomicilieerd. Er is totaal geen vorm van samenlevingscontract.

Maria is weduwe en heeft twee kinderen 18+, en één van 16 j.

Bij de notaris heeft Jef in 2016 een testament gemaakt dat zijn hele nalatenschap zal vererfd worden door de 3 kinderen van Maria

Jef en Maria hebben echter in januari 2017 als belegging een "time share" gekocht voor een appartement aan één of andere Spaanse Costa. Zij kochten zich in voor de maanden juni en juli ; voor een periode van 20 jaar. Ieder voor de helft.

Ondanks zijn testament van 2016 (= alles naar zijn 3 stiefkinderen) wil Jef dat die "time share" , een gezamenlijke aankoop van Jef & Maria in 2017, nà zijn overlijden voor het verdere verbruik (genot), tot einde overeenkomst, voor Maria blijft. Wat trouwens zo beschreven staat in de Spaanse aankoopovereenkomst.
Eigendom, gebruik en genot voor beide aankopers samen, of bij het overlijden van één van hen, voor de overlevende partner.

Mijn vraag : Indien Jef komt te overlijden wat krijgt voorrang ?
Ofwel : het testament van Jef ? (met hierin ALLES naar zijn 3 stiefkinderen. Ook zijn 1/2 in die Spaanse Timeshare ?
Ofwel : alles van Jef, min zijn 1/2 Timeshare naar zijn 3 stiefkinderen.

--------------------------
't Is maar een voorbeeld. En diegene die u zal antwoorden, zal beslist nog enkele concrete vragen willen stellen, om "goed" en "volledig" te kunnen antwoorden.

Typisch voor mijn voorbeeldgeval : de successierechten gelden voor het "wereldvermogen" van Jef. Dus ook voor zijn 1/2 timeshare.
De vererving op zich van de timeshare, dat is andere koek. Het land en het aankoopcontract spelen daar een rol. Welke rol ? Dat is maar de vraag.

Succes er mee.
.

Naar boven
Dicksy

BerichtGeplaatst: Ma 26 Jun 2017, 7:53    Onderwerp: Reageer met quote

Beste mensen:
Mijn vraag was heeft het ooit bestaan of zijn er ( toevallig ) mensen die weten of afzien van nalatenschap bij leven van de erflater ooit bestaan heeft ?
Over de verwerping van de nalatenschap door de kinderen e.a is genoeg te vinden op internet maar dit was mijn vraag niet.
Daar ik op internet niets kan vinden ga ik er vanuit dat het nooit geweest is tenzij het verwijderd werd om verwarring te vermijden. Rolling Eyes
Allen bedankt.

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Ma 26 Jun 2017, 8:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dicksy schreef:
Beste mensen:
Mijn vraag was heeft het ooit bestaan of zijn er ( toevallig ) mensen die weten of afzien van nalatenschap bij leven van de erflater ooit bestaan heeft ?
Over de verwerping van de nalatenschap door de kinderen e.a is genoeg te vinden op internet maar dit was mijn vraag niet.
Daar ik op internet niets kan vinden ga ik er vanuit dat het nooit geweest is tenzij het verwijderd werd om verwarring te vermijden. Rolling Eyes
Allen bedankt.

Dicksy het heeft nooit bestaan omdat het simpelweg niet kon noch kan. Zo simpel zit het leven in elkaar! Wink

Naar boven
procman4

BerichtGeplaatst: Ma 26 Jun 2017, 13:51    Onderwerp: verwerpen Reageer met quote

vanwege procman4

Er blijken "opmaak-fouten" te voorschijn te komen. (vetjes, kleur, edm) Ik ga de lay-out nakijken.

Maar kom vanavond nog terug.

procman4

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in CET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: