Airco

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

bomper
Lid geworden op: 13 feb 2005, 16:10
Locatie: achter den hoek

01 jul 2017, 10:23

Heb een airco installatie laten plaatsen met een binnen en buitenunit,
De vraag is : ververst de airco ook de vuile binnenvlucht ?
Vuile lucht moet toch afgevoerd kunnen worden en daar zie ik geen leiding voor!
Wie weet uitleg,met vriendelijken dank.
Bompe

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

01 jul 2017, 10:28

De lucht in uw kamer die gekoeld word heeft niks te maken met het buitendeel: daar word enkel het (warme) koelmiddel afgekoeld

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 jul 2017, 11:44

Een Airco doet niet meer dan vocht uit de lucht onttrekken.

* * *

1. Ventilatie is eigenlijk onmisbaar in elke woning. Een mechanisch ventilatiesysteem vormt samen met degelijke isolatie en een zuinig verwarmingssysteem het raamwerk van een comfortabele en gezonde leefomgeving in huis. Een ventilatiesysteem ververst de lucht in huis, zodat je te allen tijde geniet van verse lucht binnen.

2. Airco zorgt in tegenstelling tot ventilatie voor actieve koeling. Zo’n systeem verbruikt uiteraard heel wat meer stroom. In ruil voor deze extra kost geniet je van een heerlijk frisse woning op elk moment van de dag.

-> Een mechanisch ventilatiesysteem is een must.

-> Airco is een handig extraatje als je graag volledige controle wil over het binnenklimaat.

* * * * *

Split-aircosysteem

1. Het principe van airconditioning gelijkt sterk op de werking van een koelkast, waar warmte wordt verwijderd en in de keuken terechtkomt.
Door het afkoelen van de lucht zal de in de lucht aanwezige waterdamp condenseren, afvoer achter de frigo.

2. Een split-aircosysteem bestaat uit een binnen- en buitenunit die via buisjes met elkaar verbonden zijn.

De airco onttrekt warmte uit de ruimte (via de binnen unit) en voert die af naar buiten via de buitenunit. Door het afkoelen van de lucht zal de in de lucht aanwezige waterdamp condenseren. Daardoor treedt een ander voordeel van airconditioning op: de luchtvochtigheid neemt af. Het condenswater wordt opgevangen in een speciaal reservoir of afgeleid via een leiding.

Een airco ververst de lucht niet (gesloten circuit).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 jul 2017, 12:42

pastoor schreef: -> Een mechanisch ventilatiesysteem is een must.
Een must? Wat is er mis met ramen en deuren open te zetten? Een mechanisch ventilatiesysteem wordt ons opgedrongen door de overheid omdat onze nieuwbouwwoningen te goed geïsoleerd zijn. Geen spleten en kieren meer, alles potdicht. Dus zetten we in die energiezuinige woning een duur ventilatiesysteem dat de nodige energie verbruikt. Ik snap dat niet, maar dat zal aan mijn boerenverstand liggen.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 jul 2017, 12:46

pastoor schreef: Een airco ververst de lucht niet (gesloten circuit).
http://www.toshiba-airconditioner.be/ve ... lde-vragen

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

01 jul 2017, 14:47

MyriamC schreef: Dus zetten we in die energiezuinige woning een duur ventilatiesysteem dat de nodige energie verbruikt. Ik snap dat niet, maar dat zal aan mijn boerenverstand liggen.
Het ergste wat je kan doen is twijfelen aan de verstandelijke vermogens van onze beleidsmakers, zij weten tenslotte wat goed voor ons is. NOT.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

01 jul 2017, 15:46

pastoor schreef:De airco onttrekt warmte uit de ruimte (via de binnen unit) en voert die af naar buiten via de buitenunit. Door het afkoelen van de lucht zal de in de lucht aanwezige waterdamp condenseren. Daardoor treedt een ander voordeel van airconditioning op: de luchtvochtigheid neemt af. Het condenswater wordt opgevangen in een speciaal reservoir of afgeleid via een leiding.

Een airco ververst de lucht niet (gesloten circuit).
Toe maar, waar Wikidinges al niet goed voor is!
Neen, airconditioning is totaal iets anders dan een bakske binnen en een bakske buiten en het is al helemaal geen gesloten circuit, het betekent letterlijk niets meer of niets minder dan het op een constante temperatuur en luchtvochtigheid houden in een bepaald lokaal of een heel gebouw. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand de condities van een computerlokaal (18°, max 40% luchtvochtigheid) als comfortabel gaat beschouwen, tenzij je graag tv kijkt met wollen sokken aan en een fleecedeken om de schouders.

In tegenstelling tot wat pastoor vertelt is airco wel degelijk luchtzuiverend door de aanwezigheid van diverse filters, zeker in complexere systemen met warmtepomp e.d. zoals men die in nieuwere woningen aantreft. Je hebt dan namelijk twee aparte kanalen: pulsie (buitenlucht) en extractie (afvoeren slechte binnenlucht) die elk elektronisch gestuurd worden dmv sensoren die constant binnen- en buitentemperatuur, vochtigheid, luchtstroom enz. bewaken. In de praktijk is het wat ingewikkelder dan dat maar daar komt het in principe op neer.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 jul 2017, 17:19

MichelN

Heb heel mijn loopbaan airco gehad
Victoria Regina plantsoen Brussel
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

02 jul 2017, 09:58

pastoor schreef:MichelN

Heb heel mijn loopbaan airco gehad
Victoria Regina plantsoen Brussel
Ja, en? Is dat soms een argument van deskundigheid?

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

02 jul 2017, 11:09

Blijkbaar wel hé Michel. En de airco's van de jaren stillekes met die van nu vergelijken??? Ik weet niet zenne ...

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

02 jul 2017, 18:47

Michelnn,
In tegenstelling tot wat pastoor vertelt is airco wel degelijk luchtzuiverend door de aanwezigheid van diverse filters, zeker in complexere systemen met warmtepomp e.d. zoals men die in nieuwere woningen aantreft. Je hebt dan namelijk twee aparte kanalen: pulsie (buitenlucht) en extractie (afvoeren slechte binnenlucht) die elk elektronisch gestuurd worden dmv sensoren die constant binnen- en buitentemperatuur, vochtigheid, luchtstroom enz. bewaken. In de praktijk is het wat ingewikkelder dan dat maar daar komt het in principe op neer.


Zo een systeem kan niet iedereen zich veroorloven.
We hadden dat wel op het werk (toren van 25verdiepingen in Brussel), geruisloos en perfect. Dat was een Amerikaanse airco voor het ganse gebouw (individueel niet regelbaar).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

30 okt 2017, 16:34

airco met splitsysteem kan ook verwarmen. nuttig in het tussen seizoen.

Mebo870
Lid geworden op: 22 mei 2005, 13:11
Locatie: Laarne

07 mar 2018, 23:35

In tegenstelling tot wat pastoor vertelt is airco wel degelijk luchtzuiverend door de aanwezigheid van diverse filters, zeker in complexere systemen met warmtepomp e.d. zoals men die in nieuwere woningen aantreft. Je hebt dan namelijk twee aparte kanalen: pulsie (buitenlucht) en extractie (afvoeren slechte binnenlucht) die elk elektronisch gestuurd worden dmv sensoren die constant binnen- en buitentemperatuur, vochtigheid, luchtstroom enz. bewaken. In de praktijk is het wat ingewikkelder dan dat maar daar komt het in principe op neer.


Je hebt het hier over warmtewisselaars, dat heeft niks te maken met de werking van airco op zich, het is gewoon een extra systeem dat er aan toegevoegd wordt.
Men kan vochtigheid onttrekken aan de lucht maar ook toevoegen, mits te gaan vernevelen.
 
The key to happiness
Stay away from idiots

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

09 mar 2018, 14:29

 ik heb een 7 tal jaar airco's hangen met split systeem - warmen en koelen - is goed in zomer en in de tussen  syzoenen. airco's hebben 3 het ingevoerde vermogen als opbrengst.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 mar 2018, 16:58

Met al hun nieuwe supergeïsoleerde en zogenaamd geventileerde nieuwbouw woningen zullen we binnen enige jaren nog een keertje spreken: zoveel meer mensen met respiratoire problemen, schimmel in huis wegens geen deftige ventilatie, allergieën bij de vleet wegens niet gekuiste filters enz. enz. enz...
Hoeveel aandelen hebben sommige beleidsmakers in bepaalde firma's die bepaalde dingen verkopen????

Ik zet elke morgen mijn ramen open en als het moet de schuifdeur ook nog eens. 
Ik wil lucht en ik wil kunnen ademen en zolang ik leef zal ik mijn goesting doen, beleidsmakers met richtlijnen op of af....

Enfin, dat heeft nu wel niets met airco te maken.

Ik weet alleen dat maar dat een familielid dat in zo een airco gekoeld gebouw zonder ramen werkte de ene verkoudheid op de andere respiratoire infectie had. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.