België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

27 okt 2017, 15:19

flupke2 schreef: ... Dat kan inderdaad. Als men van "ambtenaar" spreekt denken velen, zeker dejules, direct aan iemand die "op zijn luie kont achter een bureau zit niks te doen"
Maar om enkele voorbeelden te noemen ook dit zijn ambtenaren : politiemensen, militairen,brandweerlui, enzoverder...
En daar zitten wel degelijk mensen tussen die een op verschillende vlakken zwaar beroep uitoefenen.
Ik zeg niet dat alle leden van bovengenoemde categorieën een zwaar beroep hebben,laat dat duidelijk zijn. Maar als je even nagaat wat ze doen kan je zelf vaststellen dat deze beroepen niet zomaar een "ambtenarenjobke" zijn.
Probleem zal wel zijn om binnen die door jou omschreven categorieën een wig te gaan drijven door bv. te stellen dat de ene flik de andere niet is en dus vroeger op pensioen mag. Hetzelfde voor militairen uit gevechtseenheden, enz.
Hoe ze dat gaan waarmaken ? Mij een raadsel, maar de 'witte-boord ambtenaren' die kunnen allemaal in dezelfde stoofpot hé Sof ! :roll:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 okt 2017, 15:31

flupke2 schreef:.....
En daar zitten wel degelijk mensen tussen die een op verschillende vlakken zwaar beroep uitoefenen.
.....
Zoiets als een administratief medewerkster die in Roeselare op een plein twee keer per week het aantal weggegooide sigarettenpeuken moet gaan tellen?

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

27 okt 2017, 17:31

Ik moet even een aanpassing aan de stoofpot maken want volgens een berichtje uit welingelichte bron (het nieuws-forum :wink: ) blijken de ambtenaar onderwijzers in de categorie 'zwaar beroep op ambtenaar-niveau' te vallen. :roll:
Da's een heleboel zware beroepen ineens ...
Gast

27 okt 2017, 17:44

Flashback schreef:...Mij een raadsel, maar de 'witte-boord ambtenaren' die kunnen allemaal in dezelfde stoofpot hé Sof ! :roll:
Maar ba-ja. Die zitten allemaal knus in de warmte , hoeven geen fysieke inspanning te doen. En diegenen die het "geestelijke" werk als lastig ervaren , die moeten dan maar handenarbeid gaan doen , m.a.w. die werken boven hun geestelijke vermogens.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

27 okt 2017, 18:00

MichelN schreef:
flupke2 schreef:.....
En daar zitten wel degelijk mensen tussen die een op verschillende vlakken zwaar beroep uitoefenen.
.....
Zoiets als een administratief medewerkster die in Roeselare op een plein twee keer per week het aantal weggegooide sigarettenpeuken moet gaan tellen?
Je moet lezen wat ik geschreven heb : ik sprak van politiemensen,militairen en brandweer waarvan er een deel een zwaar beroep uitoefenen.NIET van een administratief medewerkster
Gast

29 okt 2017, 19:54

Gespot door een spotter :lol: :

Iemand rijdt om 8h30 met de fiets naar het station ( ongeveer 10 km ) , neemt daar de trein naar Brussel , komt om 16h00 met de fiets terug thuis. Weet je waar die werkt in Brussel ? Bij de FOD ! Waarschijnlijk doet die zelf niet eens de moeite om er zijn jas uit te doen , na een koffieke en een babbelke mag hij rechtsomkeer maken. :)
dejules

09 nov 2017, 09:53

De pensioenleeftijd voor het treinpersoneel en de militairen blijft volgend jaar op respectievelijk 55 en 56 jaar. De afbouw van de gunstregimes in de ambtenarenpensioenen gaat namelijk toch niet in vanaf volgend jaar, zo blijkt uit de beleidsnota voor 2018 van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR), waarover De Tijd en L'Echo donderdag berichten.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ook-v ... 1510209371

"All animals are equal, but some animals are more equal than others" .

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

11 nov 2017, 10:21

Uit de Nederlandse krant De Tijd van gisteren :


Afbeelding
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
Gast

11 nov 2017, 19:39

sibarita schreef:Uit de Nederlandse krant De Tijd van gisteren :


Afbeelding
En nog dit :

“België heeft nog maar één internationaal opererend bedrijf over: InBev. De rest is weg. En ze hadden er heel veel.”

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 nov 2017, 21:23

Klopt niet:

- Ackermans & van Haaren: wereldwijd actief in waterbouw en baggeraar
- Agfa Gevaert heeft productie-eenheden in Brazilië (Suzano), China (Wuxi), France (Pont-à-Marcq), Duitsland (Peiting, Peissenberg, Schrobenhausen and Wiesbaden), Italië (Manerbio), V.K. (Leeds), United States (Branchburg and Bushy Park), Canada (Mississauga).
- Atenor: vastgoedontwikkelaar die ook internationaal actief is.
- Barco: heeft kantoren en R&D in 29 verschillende landen.

enzovoort (ik stop na 2 letters van het alfabet, anders wordt die lijst veel te lang)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

11 nov 2017, 23:24

Wil. schreef:Klopt niet:

...
Klopt natuurlijk niet wijsneus. Ik citeerde gewoon efkens Rutte. Ge vergeet zelfs nog De Nul en Deme

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

12 nov 2017, 09:41

The Spirit of Flanders schreef:
Wil. schreef:Klopt niet:

...
Klopt natuurlijk niet wijsneus. Ik citeerde gewoon efkens Rutte. Ge vergeet zelfs nog De Nul en Deme

Hij vergat niets, hij schreef toch dat hij stopte bij de B omdat de lijst anders te lang zou worden :roll:
Gast

12 nov 2017, 10:47

flupke2 schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Wil. schreef:Klopt niet:

...
Klopt natuurlijk niet wijsneus. Ik citeerde gewoon efkens Rutte. Ge vergeet zelfs nog De Nul en Deme

Hij vergat niets, hij schreef toch dat hij stopte bij de B omdat de lijst anders te lang zou worden :roll:
Ah ja , ben jij ook ambtenaar ? Je denkt in elk geval met de logica van een zich uit nesten wringende ambtenaar :lol: De gezonde logica begint niet bij de A , die plaats ze in een rangorde van belangrijkheid ( of winst , of aantal werknemers , of aantal .... enz ). Dat deed Rutte ook , maar vond er maar ééntje :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 nov 2017, 10:54

SOF, ik had wel degelijk begrepen wat jij bedoelde. Je kreeg van mij in feite gelijk en ik heb meteen het antwoord aan Rutte gegeven door een summier lijstje op te stellen en in alfabetische orde even de grote bedrijven te overlopen. Welk het grootste is, of welk het meeste werknemers heeft, doet er hier écht niet toe.

Jouw reactie is dus naast de zaak en by the way: DEME is geen apart bedrijf. Het is een onderdeel van Ackermans & van Haaren, maar dat weet je blijkbaar niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

12 nov 2017, 16:47

Na zijn studie werkte Minister-President Mark Rutte gedurende tien jaar bij het levensmiddelenbedrijf Unilever op de afdeling personeelszaken. De man kent het bedrijfsleven van binnen en van buiten dit in tegenstelling tot Belgische politici die meestal uit de statutaire ambtenarij komen. Rutte heeft recht van spreken want België kent de grootste deïndustrialisatie die het Westen ooit mocht aanschouwen. Volgens de NBB veel erger dan in Griekenland. Had België maar een KLM of een DSM of een Philips of een Akzonobel of een Unilever of een Ahold of een Heineken of een Shell of een ...
Nederland heeft voor 1.400 miljard Euro pensioenreserves, een economische groei die het dubbele bedraagt van België, een staatsschuld die 57% BBP bedraagt (België 106% BBP), ...
En wij Mijnheer, wij hebben ambtenaren. 1 op 2 krijgt zijn inkomen als actieve uit de schatkist. Zo een maatschappij wenst de mercantiele Nederlander niet en M-P Rutte heeft groot gelijk dat Nederland nooit wil aankomen als België.