België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2017, 10:12

Twee opmerkingen:

1. degenen die NU gepensioneerd zijn, zijn in hoofdzaak mensen die in de jaren 70 en 80 in dienst gekomen zijn. Die mensen hebben nog 15 jaar lang lagere lonen gehad dan in de privé. Degenen die nog eerder in dienst zijn gekomen (jaren 60) hebben aan een hongerloon gewerkt terwijl er in de jaren 60 in de privé goud te rapen viel. De economie groeide dat het niet normaal was. Een werknemer kon jobhoppen zoveel hij wou, en daarbij telkens verbetering op het vlak van het totaalpakket bekomen (auto, tankkaart enz)
De ambtenaar zat op zijn plaats en kon enkel via examens (of een lange arm in de jaren '60) kleine sprongen naar boven maken.

Wie nu in de ambtenarij komt, doet dat meestal onder het statuut van contractuele werknemer. Zij krijgen een werknemerspensioen en dat is ook normaal: hun loon is gelijkwaardig aan het loon in de privé.

2. Uit eigen ervaring kan ik het volgende zeggen: men heeft mij een paar keer gevraagd om in de privé te komen werken aan een hoger loon. Ik heb dat geweigerd. Ik had een groep mensen om me heen waarmee ik goed kon samenwerken, ik deed interessant werk en het vooruitzicht op een degelijk pensioen was ook van belang. En zie: het is uitgekomen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

03 dec 2017, 10:34

Wil. schreef: men heeft mij een paar keer gevraagd om in de privé te komen werken aan een hoger loon.
Weinig geloofwaardig maar indien waar nam je de juiste beslissing.
In de privésector moet je je elke dag bewijzen ... en kan je tevens elke dag werkloos worden, meestal buiten uw wil.
U wou dit risico niet nemen en besloot verder leeg te lopen in de ambtenarij en dat is menselijk.
Daarom moet men het leeglopersstatuut afschaffen want het belemmerd de arbeidsmobiliteit.
Schaf het ambtenarenstatuut af en stuur de honderdduizenden verstopte werklozen naar de VDAB.
Wij kunnen geen 2.3 miljoen mensen onderhouden die hun LOON rechtstreeks uit de schatkist krijgen.
Dit is waanzin!

Daarbij, U werd nooit een hoger pensioen tov de privésector beloofd. De Haene heeft pas in 1993 de pensioenen geplafonneerd op (toen) 50.000 Bfr maar onder doodsbedreigingen vd overheidsvakbonden (oa met subtiele verwijzingen naar wat met André Cools gebeurd was) niet voor de leegloperij!
Laatst gewijzigd door dejules op 03 dec 2017, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2017, 10:45

dejules schreef:U werd nooit een hoger pensioen tov de privésector beloofd.
Ben  je nu niet slimmer of doe je dat met opzet? De stroman-drogredenering: eerst een foutief beeld ophangen om het vervolgens gemakkelijker te kunnen bekampen.

Ik heb nergens geschreven dat ik een hoger pensioen verwachtte. Ik schreef dat ik een degelijk pensioen kon verwachten, en dat is ook uitgekomen. Drie dagen geleden zag ik de eurootjes weer binnenkomen. Er klonk weinig gerinkel want het waren vooral zware briefjes :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 dec 2017, 10:59

Ik ben nog niet zeker dat ik met mijn zelfde diploma de eindbalans pensioen plus groepsverzekering in de prive
met een veel hoger inkomen gedurende jaren de rekening voor als ambtenaar te werken ( kans die ik ook gehad heb) uiteindelijk beter was geweest.Of ik moest misschien tot mijn 35 a 40 in de prive gebleven zijn om dan over te stappen.
dejules

03 dec 2017, 11:49

voorn schreef:Ik ben nog niet zeker dat ik met mijn zelfde diploma de eindbalans pensioen plus groepsverzekering in de prive
De voorwaarden betreffende de wettelijke pensioenen moeten voor iedereen gelijk zijn!
Of U gehuwt zijt, eigenaar bent van een huis, aan pensioensparen deed, spaarde voor een levensverzekering, kinderloos zijt, veel aandelen kocht, veel erfde, met een deel van uw loon deelnam aan een groepsverzekering (indien U die kans al kreeg!), ... doet niet ter zake!!!
Gast

03 dec 2017, 11:58

Wil. schreef:Twee opmerkingen:

1. degenen die NU gepensioneerd zijn, zijn in hoofdzaak mensen die in de jaren 70 en 80 in dienst gekomen zijn. Die mensen hebben nog 15 jaar lang lagere lonen gehad dan in de privé. Degenen die nog eerder in dienst zijn gekomen (jaren 60) hebben aan een hongerloon gewerkt terwijl er in de jaren 60 in de privé goud te rapen viel. De economie groeide dat het niet normaal was. Een werknemer kon jobhoppen zoveel hij wou, en daarbij telkens verbetering op het vlak van het totaalpakket bekomen (auto, tankkaart enz)
De ambtenaar zat op zijn plaats en kon enkel via examens (of een lange arm in de jaren '60) kleine sprongen naar boven maken.

Wie nu in de ambtenarij komt, doet dat meestal onder het statuut van contractuele werknemer. Zij krijgen een werknemerspensioen en dat is ook normaal: hun loon is gelijkwaardig aan het loon in de privé.

2. Uit eigen ervaring kan ik het volgende zeggen: men heeft mij een paar keer gevraagd om in de privé te komen werken aan een hoger loon. Ik heb dat geweigerd. Ik had een groep mensen om me heen waarmee ik goed kon samenwerken, ik deed interessant werk en het vooruitzicht op een degelijk pensioen was ook van belang. En zie: het is uitgekomen.
Ik denk dat ge u een beetje vergist. In de jaren '60 was er van salariswagens en tankkaarten nog geen sprake , die kwamen er pas eind jaren '80. Hoger kader kreeg dan wel een telefoon abonnement en soortgelijk snik-snak terugbetaald , maar veel meer dan dat was er niet.

Nu , ik kreeg onlangs iemand ( 50 jaar ) over de vloer die van arbeider naar statutair ( jawel , wegens gezagsfunctie , en neen , geen politie ) was overgestapt. Die heeft zijn pensioen op 65 jaar met de nieuwe MyPension laten berekenen , en eerlijk gezegd , het is gene vette !  Ik denk dat de beste jaren voor ambtenaren ook achter de rug zijn.
Gast

03 dec 2017, 12:09

Eindelijk het licht gezien Sof ?  :lol:
Gast

03 dec 2017, 13:51

Dicksy schreef:Eindelijk het licht gezien Sof ?  :lol:
Ik niet , die nieuwbakken ambtenaar van 50 jaar wel.  Had die in de privé blijven sukkelen was zijn pensioen nog lager geweest. :)

7de Dag :  Daar was daar "iemand" die  7000 Euro netto binnenrijft , en die vindt dat "heel normaal" , ook al steekt hij hiervoor geen poot uit.
dejules

03 dec 2017, 16:35

Wil. schreef: Degenen die nog eerder in dienst zijn gekomen (jaren 60) hebben aan een hongerloon gewerkt terwijl er in de jaren 60 in de privé goud te rapen viel. De economie groeide dat het niet normaal was. Een werknemer kon jobhoppen zoveel hij wou, en daarbij telkens verbetering op het vlak van het totaalpakket bekomen (auto, tankkaart enz)
De ambtenaar zat op zijn plaats en kon enkel via examens (of een lange arm in de jaren '60) kleine sprongen naar boven maken.
1/ Wie hield U tegen om goud te gaan scheppen in de Belgische industrie?
2/ Mag ik er U op wijzen dat in de industrie de mensen niet van 9 to 5 werken maar, zeker in de gouden tijden,  24/24 en 7 op 7. Die premies om in nachtploegen te werken, in het weekend, tijdens zon- en feestdagen, vol-continu, 3-ploegen, etc hadden jullie ook kunnen krijgen door de ambtenarij vaarwel te zeggen en economisch actief te worden. De arbeidsomstandigheden en veiligheid waren toen zeer bedenkelijk met vele zware arbeidsongelukken en doden tot gevolg. De waarheid is dat het vooral de leeglopers waren die naar de ambtenarij trokken, mensen waar de luiigheid zo vanaf viel. Die hebben zich later voordelen toegeëigend zonder enige prestatiedruk : tot 4 maanden verlof, opgespaarde ziektedagen, verlofopbouw tijdens ziekte, dubbele pensioenen, gratis trein-tram-bus, gratis vreten in de kantine, etc. De waanzin in het kwadraat.
dejules

03 dec 2017, 16:41

The Spirit of Flanders schreef: Had die in de privé blijven sukkelen was zijn pensioen nog lager geweest. :)
93% kans dat hij voor zijn 65ste ontslagen werd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 dec 2017, 17:12

In de ambtenaarij zijn er ook die shift lopen.
Brandweer, politie, OCMW ziekenhuizen enz
dejules

03 dec 2017, 18:53

voorn schreef:In de ambtenaarij zijn er ook die shift lopen.
Brandweer, politie, OCMW ziekenhuizen enz
In de "golden sixties" werkte zowat elk bedrijf 24/24 en 7/7 en hoeveel verlof hadden die mensen ... en hoeveel in de ambtenarij?
Hoeveel van die ambtenaren zijn vanaf hun 50ste-55ste met vervroegd pensioen kunnen gaan met een dik pensioen?
Hoeveel van de werknemers zijn ontslagen op die leeftijd? En hoeveel zijn er daarvan tot hun 65ste veroordeeld tot de bedelstaf vd werkloosheid??

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2017, 19:49

dejules schreef:
Wil. schreef: Degenen die nog eerder in dienst zijn gekomen (jaren 60) hebben aan een hongerloon gewerkt terwijl er in de jaren 60 in de privé goud te rapen viel. De economie groeide dat het niet normaal was. Een werknemer kon jobhoppen zoveel hij wou, en daarbij telkens verbetering op het vlak van het totaalpakket bekomen (auto, tankkaart enz)
De ambtenaar zat op zijn plaats en kon enkel via examens (of een lange arm in de jaren '60) kleine sprongen naar boven maken.
1/ Wie hield U tegen om goud te gaan scheppen in de Belgische industrie?
Ik was toen nog te jong. Maar eens ik gelanceerd was in de ambtenarij heb ik altijd interessante zaken kunnen doen en met toffe medewerkers kunnen samenwerken. OK, ik kon meer verdienen maar door mijn idealisme ben ik toen gebleven waar ik was. Ik beklaag me dat niet.

2/ Mag ik er U op wijzen dat in de industrie de mensen niet van 9 to 5 werken maar 24/24 en 7/7
Dwaasheid zonder einde. Geen mens werkte 24/24. Denk toch eens na over wat je schrijft swt-mannetje.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

03 dec 2017, 19:58

Wil. schreef:
2/ Mag ik er U op wijzen dat in de industrie de mensen niet van 9 to 5 werken maar 24/24 en 7/7
Dwaasheid zonder einde. Geen mens werkte 24/24. Denk toch eens na over wat je schrijft swt-mannetje.
Er zijn veel bedrijven die 24/24 en 7/7 werken oa in de chemie, hoogovens (die leg je niet zo maar eventjes stil om dan dadelijk op te starten). Ik heb meer dan 10 jaar vol-continu gewerkt nl morgen-nacht-middag  : telkens 8 u (soms 10u als de vervanger niet kwam opdagen wegens ziekte, ongeval, ...) en 3 dagen per shift en tussen elke shiftwissel 2 dagen vrij. Voor mensen uit de leegloperij is dat niet te vatten want niet uw biotoop. Die leeglopersloketten "werken" van 9-16. Meestal telefonisch niet te bereiken en veelal onverwacht gesloten wegens glijdende uren, zomerregeling, extra feestdagen en overtal aan brugdagen en andere leeglopersdagen.
Laatst gewijzigd door dejules op 03 dec 2017, 20:41, 3 keer totaal gewijzigd.
dejules

03 dec 2017, 20:08

Wil. schreef: Ik was toen nog te jong. Maar eens ik gelanceerd was in de ambtenarij
Heeft U een innovatie doorgevoerd en dat laten patenteren?
Of had U gewoon de juiste partijkaart?