België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2017, 20:09

Eerst werken de mensen 24/24.
Nu  zijn het de bedrijven die de klok rond draaien. Hoe zit het nu? En als er in zo'n bedrijf 3 ploegen actief zijn, hoeveel uren doen die werknemers daar dan per dag? En als het in de ambtenarij 9 tot 5 is, hoeveel uren zijn dat dan? :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

03 dec 2017, 20:11

Wil. schreef:Eerst werken de mensen 24/24.
Nu  zijn het de bedrijven die de klok rond draaien. Hoe zit het nu? En als er in zo'n bedrijf 3 ploegen actief zijn, hoeveel uren doen die werknemers daar dan per dag? En als het in de ambtenarij 9 tot 5 is, hoeveel uren zijn dat dan? :roll:
Zijt ge de mieren aan het neuken?
Gast

03 dec 2017, 20:34

Wil. schreef:..... Maar eens ik gelanceerd was in de ambtenarij heb ik altijd interessante zaken kunnen doen en met toffe medewerkers kunnen samenwerken. OK, ik kon meer verdienen maar door mijn idealisme ben ik toen gebleven waar ik was. Ik beklaag me dat niet.

......
Idealisme in de ambtenarij :lol: :lol:  Ge zijt er mee aan 't lachen , of wat ?  :lol:

Ik heb nog nergens gelezen wat je tijdens je actieve ambtenaren loopbaan hebt uitgespookt , en dus blijf je voor mij de witte-boord pakjesdrager ( of dossiersleurder misschien - na een exaampje ? )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2017, 20:53

Oei, je hebt me gedegradeerd. Vroeger was ik de prof. emeritus.  Gelukkig blijft mijn pensioen, euh ... uitgestelde wedde onveranderd. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

03 dec 2017, 21:08

Ah ja , internet-professor islamofobie , glad vergeten dat dat ook een ambtenaren stiel is. :)
dejules

22 dec 2017, 20:57

Het beste statuut in België is intussen dat van ambtenaar. Door decennia van lobbywerk en nauwe contacten met politici - ze vormen een belangrijk en hecht kiezersblok - hebben ze een combinatie van het beste uit de privésector en het beste van de overheidssector kunnen onderhandelen. Dat alles zonder de dreiging van de markt, of andere disruptie. Robots kunnen potentieel alle jobs vervangen, behalve die van de Belgische ambtenaar. Aan het einde van de loopbaan wacht hem een inflatie- en welvaartsvast pensioen, dat gemiddeld 1.400 euro per maand, of 17.000 euro per jaar hoger ligt dan dat van een werknemer uit de privésector.

‘Ja maar die heeft een tweede pensioenpijler.’ Die tweede pijler wordt gefinancierd door de werkgever en met bijdrages van de werknemer, en bij slechts 70 procent van de werknemers. Door de daling van de rente kan het opgespaarde kapitaal echter niet meer de kloof met een ambtenarenpensioen dichten.
Een staatsgegarandeerd, welvaartsvast en inflatievast jaarlijks bedrag van 17.000 euro vereist, onder meer door de stijging van de roerende voorheffing tot 30 procent, een kapitaal van meer dan 5 miljoen euro (OLO 10 jaar). Met een gemiddelde tweede pijler van 120.000 euro heb je na 6,5 jaar - rekening houdend met inflatie - je kapitaal dus helemaal opgegeten. Het geld van die tweede pijler zit trouwens in het gezichtsveld van de overheidsexperts die ze willen afromen om de andere pensioenen te kunnen financieren.Ambtenaren vormen dus een erg vermogende klasse in België die er nooit op zal worden aangesproken. Geen roerende voorheffing, transactietaksen, Reynderstaksen of andere abonnementstaksen. Hun vermogen is onzichtbaar, geen bank of verzekeraar die het beheert. Als een land een ambtenarenstatuut verheft tot het meest aantrekkelijke statuut in zijn economie, stimuleert het een risicoloze attitude en carrière bij zijn bevolking.

https://www.tijd.be/opinie/column/noels ... 65798.html

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

23 dec 2017, 19:14

:D

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 dec 2017, 22:58

En dan wordt die tweede peiler nog eens belast.
Eerst biij het ontvangen 21% 
En dan op mijn pensioen Soladarireitsbijdrage.
Allemaal door dien dikke CD&V er.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

24 dec 2017, 01:27

dejules,

Lees dit,

http://www.knack.be/nieuws/belgie/het-a ... 10851.html 

Dan is het gedaan met uw gezever over de ambtenaren pensioenen.
Het gemiddeld ambtenaren pensioen is € 2.498. 
Het gemiddeld werknemers pensioen = € 1.659 ( 2010 ).

Verschil € 839 per jaar of € 69 per maand of € 2.33 PER DAG.
Het gemiddeld verschil per jaar is 10068 en niet 17000. Dat is 68 % te veel.

Een contractuele  ambtenaar heeft niet veel meer dan een werknemerspensioen.  
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
dejules

24 dec 2017, 09:44

Wil je werken bij de overheid of in één van de vele overheidsdientsen? Weet dan dat deze job veelzijdiger zijn dan enkel administratieve jobs. Zo is de overheid ook op zoek naar douaniers, auditors, bewakingsagenten of projectmanagers. Ook als je werkzekerheid belangrijk vindt, zit je bij de overheid goed. Als statutaire ben je namelijk vast benoemd. Maar hoeveel verdien je in overheidsdiensten? Uit de meest recente cijfers van onze salarisenquête (2017) blijkt dat werknemers in overheidsdiensten gemiddeld 3.526€ per maand verdienen. Daarnaast staat de overheid ook nog eens op de 7de plaats als best betalende sector van België (FOD Economie, 2017).

Aan de slag bij de overheid
Als je als starter aan de slag gaat bij de overheid, ligt je loon iets lager dan in de privésector. Die loonverschillen verdwijnen echter eens je meer ervaring hebt opgebouwd. Daarnaast zal je ook zien dat de overheid met niveaus werkt. Niveau A komt overeen met een masterdiploma. Volgens onze salariskompas (2017) ligt jouw startersloon dan gemiddeld rond 2.728€. Met een bachelordiploma, of niveau B, start je met een gemiddeld loon van 2.473€ per maand. Heb je geen hoger onderwijs gevolgd (niveau C), dan ligt je loon in dezelfde orde (gemiddeld 2.341€). Voor een een job bij de overheid in niveau D is geen diploma vereist. 

Wat met ervaring?
In de bepaling van je loon wordt naast de vaste barema’s, ook rekening gehouden met je anciënniteit. Heb je al 5 jaar een job in een overheidsdienst, dan verdien je als niet-kaderlid gemiddeld 2.727€. Als kaderlid is dit 3.225€. Met 20 jaar ervaring verdien je als niet-kaderlid al gauw meer dan 3.291€ per maand. Als kaderlid zie je je maandloon tegen dan oplopen tot gemiddeld 4.877€.

Extralegale voordelen en premies
Bovenop je loon krijg je ook extralegale voordelen en andere premies bij de overheid. Ongeveer 85% heeft een eindejaarspremie. 50 tot 60% krijgt ook maaltijdcheques en 60 tot 70% een hospitalisatieverzekering. Maar het zijn voornamelijk de premies die de overheidsdiensten populair maken, samen met de vakantiedagen (gemiddeld 32 dagen). Zo zie je je loon maandelijks met 20 tot 110 € toenemen als je tweetalig bent. Ook als je verantwoordelijk bent voor een bepaald project, kan je jaarlijks een bonus tussen 2.382€ en 5.785€ verwachten. De overheid voorziet daarnaast nog kortingen voor o.a. opvang, pretparken, haard- of standplaatstoelages voor haar werknemers!

https://www.hln.be/geld/vacature/zoveel ... /#comments

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

24 dec 2017, 10:58

pastoor schreef:dejules,

Lees dit,

http://www.knack.be/nieuws/belgie/het-a ... 10851.html 

Dan is het gedaan met uw gezever over de ambtenaren pensioenen.
Het gemiddeld ambtenaren pensioen is € 2.498. 
Het gemiddeld werknemers pensioen = € 1.659 ( 2010 ).

Verschil € 839 per jaar of € 69 per maand of € 2.33 PER DAG.
Het gemiddeld verschil per jaar is 10068 en niet 17000. Dat is 68 % te veel.

Een contractuele  ambtenaar heeft niet veel meer dan een werknemerspensioen.  
Als het gemiddeld ambtenarenpensioen  € 2.498 is en het gemiddeld werknemerspensioen € 1659 dan is dat  € 839 verschil PER MAAND ( en niet per jaar) en (afgerond) € 28 per dag.
Het gemiddeld verschil per jaar is dan  € 28 x 365 = € 10220
dejules

24 dec 2017, 11:47

pastoor schreef:dejules,

Lees dit,

http://www.knack.be/nieuws/belgie/het-a ... 10851.html 

Dan is het gedaan met uw gezever over de ambtenaren pensioenen.
Het gemiddeld ambtenaren pensioen is € 2.498. 
Het gemiddeld werknemers pensioen = € 1.659 ( 2010 ).

Verschil € 839 per jaar of € 69 per maand of € 2.33 PER DAG.
Het gemiddeld verschil per jaar is 10068 en niet 17000. Dat is 68 % te veel.

Een contractuele  ambtenaar heeft niet veel meer dan een werknemerspensioen.  
Hoewel statutaire ambtenaren maar 20% van de gepensioneerden uitmaken gaan ze lopen met 36% van alle uitbetaalde pensioengelden. In 2030 zal dat reeds meer dan 50% zijn!
dejules

24 dec 2017, 11:53

flupke2 schreef:
pastoor schreef:dejules,

Lees dit,

http://www.knack.be/nieuws/belgie/het-a ... 10851.html 

Dan is het gedaan met uw gezever over de ambtenaren pensioenen.
Het gemiddeld ambtenaren pensioen is € 2.498. 
Het gemiddeld werknemers pensioen = € 1.659 ( 2010 ).

Verschil € 839 per jaar of € 69 per maand of € 2.33 PER DAG.
Het gemiddeld verschil per jaar is 10068 en niet 17000. Dat is 68 % te veel.

Een contractuele  ambtenaar heeft niet veel meer dan een werknemerspensioen.  
Als het gemiddeld ambtenarenpensioen  € 2.498 is en het gemiddeld werknemerspensioen € 1659 dan is dat  € 839 verschil PER MAAND ( en niet per jaar) en (afgerond) € 28 per dag.
Het gemiddeld verschil per jaar is dan  € 28 x 365 = € 10220

Een Belgische werknemer heeft 700 Euro per maand minder pensioen dan in de buurlanden. Er zijn nog nauwelijks buitenlandse investeringen in ons land want die investeren niet in ambtenarenzooi.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-pe ... 73479.html
dejules

24 dec 2017, 11:54

De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB heeft een intern promotie-examen geannuleerd omdat er vermoedens van fraude waren. Dat zegt de RTBF. Sommige kandidaten zouden de vragen en antwoorden vooraf gekregen hebben. Na een intern onderzoek besliste de MIVB om de resultaten te schrappen en een nieuw examen uit te schrijven. Het ging om een examen voor de benoeming van beheerders van de metrolijnen. Er waren negen kandidaten voor twee functies. Een uitgebreider onderzoek moet nu aantonen wie er verantwoordelijk is voor de fraude en of ze nog andere gevallen zijn. 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/24 ... an-fraude/


Schaf het leeglopersstatuut af en maak er werknemers van. Dit stelsel is pervers en creërt leeglopers en dieven.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 dec 2017, 12:23

Schaf het leeglopersstatuut af en maak er werknemers van
"Bij welke firma werkt gij, Frans?"
"Bij Rechtbank&Co"
"En? Goeie baas?"
"Dat valt wel mee. We volgen de klanten goed op en als ze de volgende keer weer voor ons kiezen, dan krijgen ze 20% korting. Wij hebben ondertussen het grootste klantenbestand van het land. En ik heb goeie doorgroeikansen: ik word bijna zeker rechter over een jaar want ik heb de meest klanten aangebracht de voorbije 24 maanden."

:roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.