België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Gast

04 mar 2018, 12:27

flupke2 schreef:....
Maar : "Ich gehe IM bed" is niet correct. .....


Vraag me nu niet naar de grammaticale uitleg , die weet ik niet, nooit geleerd; maar na meer dan 50 jaar samen te zijn met een Duitse echtgenote denk ik toch de taal machtig te zijn :) 
Grammaticaal is het correct , maar het zou dan betekenen dat  je op het bed zelf heen en weer stapt ... :lol:

Toemaatje : ik hoorde ooit eens een collega door de telefoon aan een duitser zeggen : "der die das gemacht hat .... " en dat heeft verdorie lang als mop blijven bestaan , vooral als Belgenmop onder de duitsers .... :lol: Eigelijk was daar niets verkeerd aan , maar goed , het klonk plezant.

Van sommige duitsers mag je ook wel wat rare dingen verwachten.  Ik heb zelf ooit eens het verschil aan een jonge duitser moeten uitleggen wat ( schriftelijk ) het verschil is tussen "das" en "daß" ( of dass ).  
Laatst gewijzigd door Gast op 04 mar 2018, 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

04 mar 2018, 12:40

""Dat invoeren van die attesten is kul.
Wat als iemand slechte resultaten behaald door persoonlijke reden ( bv scheiding ouders, zware ziekte  van een geliefd persoon)"

Het één heeft niets met het andere te maken.
Als iemand slechte resultaten behaald door ziekte, onverwachte omstandigheden...kan die herexamens afleggen. Dat is vandaag de dag op de meeste scholen nog de enige reden waarom herexamens toegelaten worden. Wie er een heel jaar zijn voeten aan heeft zitten vegen krijgt geen kans op herexamens meer.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

04 mar 2018, 17:38

sof schreef :"Grammaticaal is het correct , maar het zou dan betekenen dat  je op het bed zelf heen en weer stapt ... Afbeelding "

Dat klopt als een bus.
Ken je ook het verschil tussen " darf ich bei dir schlafen" en " darf ich mit dir schlafen"   :?: :oops:
Gast

04 mar 2018, 18:44

flupke2 schreef:sof schreef :"Grammaticaal is het correct , maar het zou dan betekenen dat  je op het bed zelf heen en weer stapt ... Afbeelding "

Dat klopt als een bus.
Ken je ook het verschil tussen " darf ich bei dir schlafen" en " darf ich mit dir schlafen"   :?: :oops:
't eerste is ernaast , en 't tweede is erop , zeker ?   :)
dejules

20 mar 2018, 13:48

Een 'redesign' of afslankingskuur van de overheid moest de staatskas 550 miljoen euro in drie jaar opbrengen. Het is er 496 miljoen minder geworden. Een slankere, efficiëntere overheid die een betere dienstverlening verzekert en vooral meer doet met minder: dat was de inzet van de hervorming van de federale administratie die bij de start van de regering-Michel in 2014 werd aangekondigd.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/hoe-e ... e=Facebook

Ook N-VA durft niet raken aan de moddervette ambtenarij want dat is hun biotoop!
Gast

20 mar 2018, 18:36

Toevallig ontdekt :

BELGIË TELT 56 MINISTERS ( en daar zijn de staatsecretarissen nog niet bijgeteld )  EN 68 MINISTERPOSTEN ! 

http://www.unionbelge.be/?p=10229

Ge moet het maar kunnen , hé zeg ! :lol:

Duitsland heeft er 14 met Merkel erbij .... Nederland heeft er 26 inclusief staatssecretarissen.   Hoe kleiner  het land hoe groter de bankettafel. 
Laatst gewijzigd door Gast op 21 mar 2018, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

20 mar 2018, 19:52

Goeie website om informatie op te doen die je het hele "Federale systeem" gewoon doen uitkotsen !
Een conclusie die ook ergens uit de tekst komt :
"De Belgen hebben helemaal geen nood aan dit leger van kolonels waarvan de ene nog onbekwamer, duurder, nuttelozer en zelfs schadelijker is dan de andere !"
En dan de bevolking (inclusief de kasteelheren en de lijfeigenen hé Wil.) maar wijsmaken dat jobs-jobs-jobs de oplossing is voor de immense schuldenberg.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 mar 2018, 20:00

Je weet toch nog wel dat we uit een 'union' komen? Dat systeem werd door iedereen uitgekotst.
Het staat iedereen vrij om terug te keren naar die 'union' . 
"Kier-ne-keer were" ?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

20 mar 2018, 20:13

Wil. schreef:Je weet toch nog wel dat we uit een 'union' komen? Dat systeem werd door iedereen uitgekotst.
Het staat iedereen vrij om terug te keren naar die 'union' . 
"Kier-ne-keer were" ?
Iedereen ?
Of 32 % van de toenmalige Belgen ?
Of zoals de Britten beduveld werden met hun Bexit ?
Waarom nu geen nationaal referendum houden om de vinger aan de pols te houden van de doorsnee Belg ?

Natuurlijk zullen de partijen tegen zijn, er zouden onvoorstelbaar veel postjes verloren gaan mocht er terug een stevige "unie" wind gaan waaien ... maar dromen zijn bedrog, dat weet ik wel.

Laat het Belziekske maar de Titanic achterna gaan, wat zijn nalatenschap betreft daar zal voor gevochten worden want een schuldenberg is moeilijk op te delen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 mar 2018, 20:26

Flashback schreef:
Wil. schreef:Je weet toch nog wel dat we uit een 'union' komen? Dat systeem werd door iedereen uitgekotst.
Het staat iedereen vrij om terug te keren naar die 'union' . 
"Kier-ne-keer were" ?
Iedereen ?
Ja. Iedereen. Ken jij een partij die toen bestond die zichzelf niet in twee heeft gesplitst?
Laat het Belziekske maar de Titanic achterna gaan, wat zijn nalatenschap betreft daar zal voor gevochten worden want een schuldenberg is moeilijk op te delen.
Moeilijk gaat ook. Degene die de schulden gemaakt heeft, moet ze mee naar huis nemen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

20 mar 2018, 22:38

Wil. schreef: Ken jij een partij die toen bestond die zichzelf niet in twee heeft gesplitst?
Uiteraard waren er voldoende argumenten voor de partijen om de ganse boel aan stukken te rijten en +/- 4 x meer postjes met bijhorende centen te creëren in de nieuwe staatsvorm.
Nog beter ... iedere inwoner mocht alleen maar stemmen op de politici van hun eigen regio = minder concurrentie en via de taalwetgeving gemakkelijk hanteerbaar.
Heeft men ooit de Belgische bevolking gewezen op het stijgen van de kosten om naar 56 ministers te klimmen of ook maar enige raadpleging ter informatie overwogen ?
't Is natuurlijk gemakkelijk schrijven nu we al enige jaren hebben kunnen ervaren wat een zooi het geworden is in bv. Vlaanderen.
Gelukkig zal het in de huidige tijden voor de aanwas van die politieke partijen helemaal niet simpel zijn om een meerderheid te vinden voor een onafhankelijk Vlaanderen, de natte droom van toen .... :roll:

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

20 mar 2018, 23:35

Daarom zijn de Finnen zo gelukkig
Hun land is 10  maal groter en ze hebben maar 1 regering :evil:

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

21 mar 2018, 00:37

Toen ik eens aan een paar Amerikanen uitlegde hoeveel ministers, regeringen en onnodige ambtenaren wij, een zakdoek-groot landje, hadden  ... begonnen ze te lachen en geloofden me, in het begin, zelfs niet. Later noemden ze het "usurpatie" en waard om een revolutie op te starten. Quousque tandem abutere patientia nostra?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mar 2018, 09:48

Buitenlanders begrijpen vaak de situatie, noch de geschiedenis van andere naties.

Dat geldt ook voor ons t.o.v. de VS. Toen - en nu nog - lachten velen wanneer the Donald zich kandidaat stelde voor het hoogste ambt. In het thuisland is het lachen omgeslagen in groen lachen of uitlachen, maar the boss blijft. 
Hun geduld zal hij nog twee en half jaar op de proef stellen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

21 mar 2018, 10:14

Audit Vlaanderen legt jarenlang gesjoemel bij het vroegere Departement Leefmilieu bloot. Voor Groen volstaat het niet tuchtmaatregelen te nemen tegen de ambtenaren.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 94024.html