België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

14 sep 2017, 13:20

Horus1 schreef:Ja en? Wat je aanhaalt zijn zaken uit het verleden.
Het heden!!
Gast

14 sep 2017, 16:19

Echt grappig , die "Grap" :D "Gematigd anarchist" , wacht eens , wat moet ik me daar bij voorstellen :)
dejules

02 okt 2017, 18:23

Wat doe je voor job?
Ik ben wereldambtenaar in Merelbeke. Mijn taak is de wereld binnen te loodsen in de gemeente. Mensen bewustmaken dat er achter de schaduw van de kerktoren ook een wereld bestaat die je niet in de traditionele vakantiebrochures vindt, en die de meesten van ons daarom ook zelden te zien krijgen.

Bob D’Haeseleer (27), Gent
Beroep: wereldambtenaar gemeente Merelbeke
Privé: ongehuwd, geen kinderen
Nettoloon: 1.400 euro
Extra: maaltijdcheques

http://www.jobat.be/nl/artikels/het-loo ... rtikel-biz
Laatst gewijzigd door dejules op 07 okt 2017, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

02 okt 2017, 19:11

Nog met je papierslag bezig juleke? Is een artikel uit 2012?? Hoe negatief iemand zijn en blijven? Ga solliciteren of doe iets.
dejules

02 okt 2017, 19:26

Horus1 schreef:Nog met je papierslag bezig juleke? Is een artikel uit 2012?? Hoe negatief iemand zijn en blijven? Ga solliciteren of doe iets.



6 redenen om statutair ambtenaar te worden

http://www.jobat.be/nl/artikels/6-reden ... te-worden/
dejules

07 okt 2017, 17:19

Horus1 schreef:Nog met je papierslag bezig juleke? Is een artikel uit 2012?? Hoe negatief iemand zijn en blijven? Ga solliciteren of doe iets.
Hoe zou zo'n "wereldambtenaar" zijn "werk"-dag volmaken? Waarschijnlijk luistert die naar wereldmuziek en heeft hij wereldklokken in zijn kantoor met de tijd van Sydney, Los Angeles, Moscou, ... Zou die ook een secretaresse hebben en een eigen diensthoofd? Wie vervangt hem als hij ziek is of zijn 3 maanden verlof opneemt?

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

07 okt 2017, 20:03

Slaapverwekkend ......Je verhaal wordt/is eentonig....
Gast

07 okt 2017, 20:11

Slaapverwekkend ......Je verhaal wordt/is eentonig....
Bij de lezersbrieven van de krant " De Tijd " zit ook zo'n typeke die op geregelde tijdstippen hetzelfde verhaaltje afsteekt. Daar noemden ze die gast zelfs " oelewapper " en dat komt niet van mij.
Die persoon daar is wel een stuk beleefder want moest hij daar de vocabulaire gebruiken die Dejules hier gebruikt zouden zijn berichten snel gewist worden.
dejules

08 okt 2017, 09:20

Dicksy schreef:
Slaapverwekkend ......Je verhaal wordt/is eentonig....
Bij de lezersbrieven van de krant " De Tijd " zit ook zo'n typeke die op geregelde tijdstippen hetzelfde verhaaltje afsteekt. Daar noemden ze die gast zelfs " oelewapper " en dat komt niet van mij.
Die persoon daar is wel een stuk beleefder want moest hij daar de vocabulaire gebruiken die Dejules hier gebruikt zouden zijn berichten snel gewist worden.
Er zijn honderdduizenden "typekes" op elk forum, lezersrubriek en vooral op de sociale media die het niet langer nemen dat zij voor een lange en harde loopbaan een pensioen krijgen dat niet eens de helft is van "oelewappers" zoals jij. Zelfs de regering begint het te dagen want er zijn recent al heel wat maatregelen gekomen om de leegloperspensioenen en de statuten aan te pakken. En weet je wat, dit is nog maar het begin!!
dejules

15 okt 2017, 11:23

Het gemiddeld pensioen van een ambtenaar bedraagt 2.635 euro per maand, van een werknemer 1.207 en van een zelfstandige 807 euro, en dan moet de fiscus nog aan de tafel van magere Hein passeren. Wie geen eigen afbetaalde woning bezit is tot de bedelstaf veroordeeld. De ambtenarenpensioenen zijn op 10 jaar tijd met 33% procent gestegen, van 2,4 procent van het BBP in 1995 naar 4 procent in 2015. In dat laatste jaar waren er zelfs 9.595 pensioenen van meer dan 5.000 euro p.m. (gemiddeld 5.786 euro)
Een gunstregime met een uitstapleeftijd van 59 jaar voor een kleine groep politieagenten werd na een oekaze bij het Grondwettelijk Hof uitgebreid naar het volledig korps in 2015. Een tournee génerale van hun voogdijminister Jan Jambon. Jan Modaal mag ondertussen tot op zijn 67-ste zijn werkkiel aantrekken. De overheidsvakbonden daarentegen bepalen zelf wanneer ze er de brui aan willen geven. De zwijgende meerderheid die niet tot een machtige overheidssector behoort valt tussen de plooien, en krijgt een overlevingspensioentje dat meestal amper de helft is van die van een staatambtenaar. Alhoewel, niet de ambtenaar is te veel betaald, maar de werknemer te weinig. De laagst betaalde EU-ambtenaren krijgen zelfs 7.913,28 euro per maand netto in hun pensioenzakje. Europese kleptokraten graaien vrij in hun belastingvrije zelfbedieningszaak.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/pensi ... 410_0_0_25
dejules

27 okt 2017, 00:03

Ambtenaren die tijdens hun carrière emotionele of mentale belasting ervaren, zullen in aanmerking komen voor een zwaar beroep en zullen dus vroeger op pensioen kunnen.

Men zou wel niet vroeger dan 60 jaar op pensioen kunnen. Wie niet vervroegd op pensioen wil, zou aanspraak kunnen maken op een hoger pensioen.

Dat staat in een oriëntatienota die vandaag is voorgesteld op het federaal pensioencomité.

Vakbonden en werkgevers onderhandelen al bijna twee jaar over wie al dan niet een zwaar beroep uitoefent.

In de nota staat welk mechanisme zal gebruikt worden om vast te stellen wie een zwaar beroep uitoefent, en wat de gevolgen zullen zijn.
Dat zal gebeuren aan de hand van vier criteria:
fysiek zwaar werk, een belastende werkorganisatie, een verhoogd veiligheidsrisico en mentale
en emotionele belasting.
Vooral dat laatste zorgde er voor dat in de privésector het overleg mislukte.
Bij de overheid zouden de criteria wel gelden.

https://www.hln.be/geld/emotionele-bela ... ~a47bd08d/

Ambtenaren zullen 7 jaar vroeger met pensioen kunnen gaan aan een veel hoger pensioen dan de 67 jarige werknemer uit de privésector.
België is een ambtenarenland waar 1/2 zijn loon rechtstreeks uit de schatkist krijgt. Deze groep van meer dan 2 miljoen mensen vormt een staat binnen de staat en zij bepaalt de regels.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

27 okt 2017, 00:27

Een ambtenaar met een zwaar beroep .... :roll: :roll: :roll:

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

27 okt 2017, 13:22

Flashback schreef:Een ambtenaar met een zwaar beroep .... :roll: :roll: :roll:
Dat kan inderdaad. Als men van "ambtenaar" spreekt denken velen, zeker dejules, direct aan iemand die "op zijn luie kont achter een bureau zit niks te doen"
Maar om enkele voorbeelden te noemen ook dit zijn ambtenaren : politiemensen, militairen,brandweerlui, enzoverder...
En daar zitten wel degelijk mensen tussen die een op verschillende vlakken zwaar beroep uitoefenen.
Ik zeg niet dat alle leden van bovengenoemde categorieën een zwaar beroep hebben,laat dat duidelijk zijn. Maar als je even nagaat wat ze doen kan je zelf vaststellen dat deze beroepen niet zomaar een "ambtenarenjobke" zijn.
Gast

27 okt 2017, 13:29

flupke2 schreef:.....
En daar zitten wel degelijk mensen tussen die een op verschillende vlakken zwaar beroep uitoefenen.
.....
Als ik het hier over ambtenaren hebt , dan schrijf ik altijd "witte-boord-ambtenaren" . :)