België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

12 nov 2017, 16:51

dejules schreef:Na zijn studie werkte Minister-President Mark Rutte gedurende tien jaar bij het levensmiddelenbedrijf Unilever op de afdeling personeelszaken. De man kent het bedrijfsleven van binnen en van buiten dit in tegenstelling tot Belgische politici die meestal uit de statutaire ambtenarij komen. Rutte heeft recht van spreken want België kent de grootste deïndustrialisatie die het Westen ooit mocht aanschouwen. Volgens de NBB veel erger dan in Griekenland. Had België maar een KLM of een DSM of een Philips of een Akzonobel of een Unilever of een Ahold of een Heineken of een Shell of een ...
Nederland heeft voor 1.400 miljard Euro pensioenreserves, een economische groei die het dubbele bedraagt van België, een staatsschuld die 57% BBP bedraagt (België 106% BBP), ...
En wij Mijnheer, wij hebben ambtenaren. 1 op 2 krijgt zijn inkomen als actieve uit de schatkist. Zo een maatschappij wenst de mercantiele Nederlander niet en M-P Rutte heeft groot gelijk dat Nederland nooit wil aankomen als België.
't Is weer de schuld van de "statutaire ambtenaren" (althans volgens dejules) :lol: :evil:
Gast

12 nov 2017, 19:07

Wil. schreef:SOF, ik had wel degelijk begrepen wat jij bedoelde. Je kreeg van mij in feite gelijk en ik heb meteen het antwoord aan Rutte gegeven door een summier lijstje op te stellen en in alfabetische orde even de grote bedrijven te overlopen. Welk het grootste is, of welk het meeste werknemers heeft, doet er hier écht niet toe.

Jouw reactie is dus naast de zaak en by the way: DEME is geen apart bedrijf. Het is een onderdeel van Ackermans & van Haaren, maar dat weet je blijkbaar niet.
Holdings zijn voor mij geen bedrijven maar parasieten ....

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 nov 2017, 20:17

"Ackermans & van Haaren: wereldwijd actief in waterbouw en baggeraar "

En op de Maagdeneilanden.Maar niet om te baggeren :lol:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 nov 2017, 20:47

frits1955 schreef:En op de Maagdeneilanden.Maar niet om te baggeren :lol:
Als zelfs koninklijke families (de Britse) en de overheid van een land (Be) ginds mogen" baggeren", waarom zou een bedrijf dat dan niet mogen doen? Wie zegt trouwens dat al die transacties illegaal zijn?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 nov 2017, 21:48

Het probleem is net dat die constructies niet "illegaal" zijn - alhoewel het toch moeilijk uit te leggen is hoe die holdings miljarden doorsluizen naar een belastingparadijs om te laten "belasten" ( aan 0%) zonder dat ze daar op de Maagdeneilanden of Bermuda of... ook maar een spatje economische activiteiten ontplooien. In tegenstelling tot bv. de vestigingen in ons land waar wel productie is maar waar men dan weer door die offshore constructies ontsnapt aan lokale belastingen. Tegelijkertijd krijgen bedrijven zoals Nike in ons land miljoenen aan steun en subsidies - belastinggeld dus.
Effectief belasten op de plaats waar er productie is zou al een hele vooruitgang zijn. De belastingontwijking in ons land zou volgens binnen- en buitenlandse studies oplopen tot een kleine 40 miljard per jaar- goed voor een kleine 10% van het bbp. De verhoging van de pensioenleeftijd tot 67 jaar zou goed zijn voor 1 tot 1,6% van het bbp. Dat bedrag is nauwelijks 10% van het bedrag dat we kunnen recupereren mocht de regering echt strijden tegen fiscale fraude...
Gast

12 nov 2017, 23:14

frits1955 schreef:.... waar men dan weer door die offshore constructies ontsnapt aan lokale belastingen. Tegelijkertijd krijgen bedrijven zoals Nike in ons land miljoenen aan steun en subsidies - belastinggeld dus.
...
Samengevat sluizen die dus ons belastingsgeld door naar de offshore .... Wie hier het etiket "legaal" of ethisch durft op plakken moet toch ergens een knoop in zijn hersenen hebben.
dejules

13 nov 2017, 10:00

flupke2 schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Wil. schreef:Klopt niet:

...
Klopt natuurlijk niet wijsneus. Ik citeerde gewoon efkens Rutte. Ge vergeet zelfs nog De Nul en Deme

Hij vergat niets, hij schreef toch dat hij stopte bij de B omdat de lijst anders te lang zou worden :roll:
Wie de samenstelling van de Bel20 bekijkt, de sterindex van de Brusselse beurs, kan meteen vaststellen dat de spoeling aan de top dun is.
Om aan twintig grote beursgenoteerde bedrijven te raken, moeten wij in de Bel20 bedrijven als het Franse Engie en het Luxemburgse Aperam opnemen.
En de voorzitter momenteel van het Verbond der Belgische Ondernemingen (VBO), de patroon der patroons zeg maar, is de nummer twee – boven hem staat een Fransman - van het ingenieursbedrijf Tractebel, een filiaal van Engie.
Dat zegt ook veel.

https://www.tijd.be/opinie/commentaar/H ... te/9952333

Onder de vorige regeringen werden verkocht : Generale Mij, Tractebel, Electrabel en Petrofina : de hele energieketting gaat naar Frankrijk , Wat nog? : Banken: Fortis aan BNP en BBL aan ING en Royale Belge aan Axa, Anhyp aan Axa. Industrie : Cockerill aan Usinor, CBR aan Heidelberg, Tiense suiker van Sudsucker, Distributie; GIB aan Carrefour en Delhaize naar Ahold. Ga zo maar door. Ford Genk en GM Anwerpen dicht, Renault Vilvoorde dicht. "Meer dan een brug te ver" van Rutte ??.
dejules

15 nov 2017, 11:53

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits legt meer dan 100 miljoen euro op tafel voor de 200.000 mensen die in de sector werken. Gisteren werden de onderhandelingen voor een nieuw loonakkoord op gang getrokken en de CD&V-minister legde al van bij het begin een gevulde envelop op tafel.

Wie hoeveel krijgt, moet nog worden uitgemaakt, maar nu al is zeker dat een groot deel naar meer loon zal gaan voor leraren, administratief personeel of directeurs. De onderwijsvakbonden willen dat de 108 miljoen volledig wordt gebruikt voor een loonsverhoging.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171115_0318 ... ag-leraren

Vlaanderen heeft de snelst stijgende schuldenberg vd wereld.
Gast

15 nov 2017, 12:39

dejules schreef:.... Ford Genk en GM Anwerpen dicht, Renault Vilvoorde dicht. "Meer dan een brug te ver" van Rutte ??.
Siemens weg in Oostkamp ( + 3000 arbeidsplaatsen ) , Philips in Limburg weg ( + 3000 arbeidsplaatsen ) ; Bell-Alcatel weg uit Antwerpen ( ??? arbeidsplaatsen )


Het GROTE probleem is dat , toen zij ( en anderen ) weggingen , wij NIETS van die know how hebben opgeslagen of er iets mee hebben aangevangen. De Chinezen deden dat wel , en met onmiskenbaar resultaat. Wat voor soort sukkels zijn Vlamingen eigelijk ?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

15 nov 2017, 13:26

The Spirit of Flanders schreef:
dejules schreef:.... Ford Genk en GM Anwerpen dicht, Renault Vilvoorde dicht. "Meer dan een brug te ver" van Rutte ??.
Siemens weg in Oostkamp ( + 3000 arbeidsplaatsen ) , Philips in Limburg weg ( + 3000 arbeidsplaatsen ) ; Bell-Alcatel weg uit Antwerpen ( ??? arbeidsplaatsen )


Het GROTE probleem is dat , toen zij ( en anderen ) weggingen , wij NIETS van die know how hebben opgeslagen of er iets mee hebben aangevangen. De Chinezen deden dat wel , en met onmiskenbaar resultaat. Wat voor soort sukkels zijn Vlamingen eigelijk ?
Natuurlijk slaat Rutte de spijker vol op de kop: bedrijven binnenhalen is zijn motto .... en dat doen ze in Nederland door het verlagen of zelfs afschaffen van de belastingen voor die bedrijven !
Gast

15 nov 2017, 13:42

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
dejules schreef:.... Ford Genk en GM Anwerpen dicht, Renault Vilvoorde dicht. "Meer dan een brug te ver" van Rutte ??.
Siemens weg in Oostkamp ( + 3000 arbeidsplaatsen ) , Philips in Limburg weg ( + 3000 arbeidsplaatsen ) ; Bell-Alcatel weg uit Antwerpen ( ??? arbeidsplaatsen )


Het GROTE probleem is dat , toen zij ( en anderen ) weggingen , wij NIETS van die know how hebben opgeslagen of er iets mee hebben aangevangen. De Chinezen deden dat wel , en met onmiskenbaar resultaat. Wat voor soort sukkels zijn Vlamingen eigelijk ?
Natuurlijk slaat Rutte de spijker vol op de kop: bedrijven binnenhalen is zijn motto .... en dat doen ze in Nederland door het verlagen of zelfs afschaffen van de belastingen voor die bedrijven !
Zelf bedrijven oprichten die ethisch handelen en niet voor het snelle gewin gaan. Dat zou het motto hier en elders moeten zijn. Back to the future , of zoals het vroeger was met bedrijven die minstens 50 jaar stand houden , zonder gesjoemel met subsidies en belastingsontduiking , belastingsparadijzen , beursspellekes en al dat soort dingen -en die tenminste ook iets kwalitiefs op de markt brengen. Al wat ze nu praktiseren gaat ooit eens wereldwijd ontploffen - en de Chinezen gaan dan wegens hun aanpassingsvrmogen de enigste zijn die dat gaan overleven.
dejules

16 nov 2017, 16:05

Werknemers dreigen met staking
Brusselse loketbedienden boos omdat ze van NMBS stipt hun werkdag moeten starten

Concreet moet de loketbediende die werkt van 6 tot 14 uur, stipt om 6 uur zijn dienst kunnen starten. “Voor sommigen die heel vroeg beginnen en de trein nemen, betekent dit dat ze soms al 40 minuten op voorhand op hun werk aankomen”, zegt secretaris Philippe Dubois. Werknemers die te laat zijn, riskeren een sanctie.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171116_03189663

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

16 nov 2017, 20:24

dejules schreef:Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits legt meer dan 100 miljoen euro op tafel voor de 200.000 mensen die in de sector werken. Gisteren werden de onderhandelingen voor een nieuw loonakkoord op gang getrokken en de CD&V-minister legde al van bij het begin een gevulde envelop op tafel.
"Ik ben regentes Frans in het College in Neerpelt. Ik geef les aan het tweede en derde middelbaar.
Doe je je job graag?
Ja, heel graag, je kan echt iets overbrengen op de leerlingen. Je krijgt de kans om de kinderen te zien evolueren.
Zou je van werk veranderen voor een hoger loon?
Nee, ik hou van mijn job en ik heb veel vrije tijd en dat is fijn met mijn kinderen.
Wat verdien je?
1.899 euro netto. Bruto is dat 3.052 euro.
Wat vind je van je loon?
Dat is geen slecht loon. Moeilijk te vergelijken natuurlijk. Het is minder dan bij de politie,maar dan moest ik ook wel 38 uur per week werken, terwijl dat er nu 22 zijn.
Hoeveel uren per week werk je?
22 uren per week, zonder voorbereidingstijd uiteraard. Die 22 uren zijn dus effectief lesgeven."
https://www.jobat.be/nl/artikels/het-lo ... tent=blok1[/u]
dejules

16 nov 2017, 20:51

Onderzoekers waarschuwen ervoor dat  China België meer geld kost dan dat het oplevert.
De laatste jaren zien we dat het aantal Chinese investeringen in ons land toeneemt.
Analisten berekenden aan de hand van cijfers van de nationale bank dat het handelstekort met China ons de voorbije tien jaar 17 tot 20 miljard euro heeft gekost.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/16 ... r-17-tot-/
dejules

16 nov 2017, 20:53

MichelN schreef:
dejules schreef:Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits legt meer dan 100 miljoen euro op tafel voor de 200.000 mensen die in de sector werken. Gisteren werden de onderhandelingen voor een nieuw loonakkoord op gang getrokken en de CD&V-minister legde al van bij het begin een gevulde envelop op tafel.
"Ik ben regentes Frans in het College in Neerpelt. Ik geef les aan het tweede en derde middelbaar.
Doe je je job graag?
Ja, heel graag, je kan echt iets overbrengen op de leerlingen. Je krijgt de kans om de kinderen te zien evolueren.
Zou je van werk veranderen voor een hoger loon?
Nee, ik hou van mijn job en ik heb veel vrije tijd en dat is fijn met mijn kinderen.
Wat verdien je?
1.899 euro netto. Bruto is dat 3.052 euro.
Wat vind je van je loon?
Dat is geen slecht loon. Moeilijk te vergelijken natuurlijk. Het is minder dan bij de politie,maar dan moest ik ook wel 38 uur per week werken, terwijl dat er nu 22 zijn.
Hoeveel uren per week werk je?
22 uren per week, zonder voorbereidingstijd uiteraard. Die 22 uren zijn dus effectief lesgeven."
https://www.jobat.be/nl/artikels/het-lo ... tent=blok1[/u]
Wat is je grootste kost?
Vroeger de lening van mijn huis, nu zoek ik iets nieuws, dus dat gaat dan weer de grootste kost zijn.

Wat zou dat "nieuws" zijn?
Een opbrengsteigendom?
En dat voor een prille 30-er die deeltijds werkt als statutair?