Elektriciteit

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

11 jul 2017, 13:57

Regelmatig valt de teco uit aan de meter en geen enkel automaat of differentieel.
Ik zet alle automaten dan uit en de hoofdteco terug op en zet dan één voor één de automaten terug op met de verwachting dat er een automaat zou afslaan.
Hier begint voor mij een raadsel want geen enkel automaat valt uit en de teco aan de meter ook niet.
Geen probleem zou men denken ,alles werkt terug maar na verloop van tijd valt de teco weer uit en het spelletje blijft maar duren.
Wat kan dat in godsname zijn,heerlijk gezegd een beetje ten einde raad!
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 jul 2017, 16:19

Uwen teco die stilletjesaan op zijn laatste benen aan het lopen is ?
Het zou den eerste niet zijn.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 jul 2017, 22:13

Charlie Maru schreef:Uwen teco die stilletjesaan op zijn laatste benen aan het lopen is ?
Het zou den eerste niet zijn.
Die oude teco's (wel degelijk die van het merk TECO - made in Luik-Belgium) hadden maar een beperkte kortsluitvastheid, 1500A als ik mij niet vergis en niet te vergelijken met de huidige aansluitautomaten qua techniek en vormgeving.
Welja, allicht sleet en al iets te veel kortsluitingen moeten doorstaan.

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

12 jul 2017, 13:29

Aller nieuwste TECO en meter twee jaar geleden geplaatst door elektriciteit maatschappij bij verwijderen van bovenleidingen en vervangen door ondergrondse.
Ik vermoed dat de TECO gevoeliger is dan de automaten.
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 jul 2017, 22:14

Fadre schreef:Aller nieuwste TECO en meter twee jaar geleden geplaatst door elektriciteit maatschappij bij verwijderen van bovenleidingen en vervangen door ondergrondse.
Ik vermoed dat de TECO gevoeliger is dan de automaten.
Eigenlijk zou het in principe net omgekeerd moeten zijn; precies om ontijdig uitschakelen te voorkomen plaatst men aansluitautomaten met een trage uitschakelcurve (C= standaard snel; D en F= traag) en hoge kortsluitvastheid 6 - 10kA.
Veel hangt af van de waarde van de aansluitautomaat (32, 40 of 63A mono en 20, 25 of 32 tri). Het kan dus zijn dat op het ogenblik dat hij uitslaat je dicht tegen die grenswaarde aanzit. Als er dat ogenblik een aantal apparaten in dienst zijn, bv met kookfornuis+oven+wasmachine+droogkast gelijktijdig zit je al aan 13kW, in mono goed voor meer dan 50A, 32A tri 230V en 18A in 400V.
PS: maatschappijen gebruiken diverse merken van aansluitautomaten, Teco is er daar één van naast GE, Schneider, BBC e.d.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

13 jul 2017, 12:35

.
Wat ik hierboven lees lijkt me een echt of Klussers- of DHZ-er onderwerp.

Aan de vraagsteller én ook aan hen die geantwoord hebben zou ik willen voorstellen :
Ga eens via de linkerkant van de homepagina van Seniorennet, naar de Mailgroepen.

Afbeelding

En bekijk dan eens of het soms geen goed idee is om lid te worden van deze mailgroep.
Lid worden is erg simpel : kies een schuilnaam en een wachtwoord. En geef je mailadres. Meer is er niet vereist.

Afbeelding

procman4
.

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

13 jul 2017, 13:07

Uiteindelijk oorzaak gevonden!
Na grondig onderzoek van alle leidingen van het oud gedeelte van de woning heb ik een onbeveiligde (automaten-differentieel) leiding gevonden waar waarschijnlijk spanningverlies is en de teco laat uitvallen.
Tot hiertoe de meest logische verklaring.
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

13 jul 2017, 18:20

procman4 schreef:.Wat ik hierboven lees lijkt me een echt of Klussers- of DHZ-er onderwerp.
Aan de vraagsteller én ook aan hen die geantwoord hebben zou ik willen voorstellen :
Ga eens via de linkerkant van de homepagina van Seniorennet, naar de Mailgroepen.

Ge moogt gij voorstellen zoveel gij wilt, als ik hier iemand kan helpen dan doe ik dat. Dat geldt ook voor de rubriek "Wonen & Zorg' waar ge met net hetzelfde komt aandraven.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

13 jul 2017, 18:42

MichelN schreef:
procman4 schreef:.Wat ik hierboven lees lijkt me een echt of Klussers- of DHZ-er onderwerp.
Aan de vraagsteller én ook aan hen die geantwoord hebben zou ik willen voorstellen :
Ga eens via de linkerkant van de homepagina van Seniorennet, naar de Mailgroepen.

Ge moogt gij voorstellen zoveel gij wilt, als ik hier iemand kan helpen dan doe ik dat. Dat geldt ook voor de rubriek "Wonen & Zorg' waar ge met net hetzelfde komt aandraven.


Dat vind ik nu ook .... als ge voor die ene keer speciaal naar een mailgroep moet gaan .

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

13 jul 2017, 21:56

MichelN schreef: Ge moogt gij voorstellen zoveel gij wilt, als ik hier iemand kan helpen dan doe ik dat.
Vind ik een goede ingesteldheid van uw kant. ---> Helpen : dat probeer ik ook te doen. Door de weg te wijzen naar een andere help-mogelijkheid op ditzelfde Seniorennet.


Dat geldt ook voor de rubriek "Wonen & Zorg' waar ge met net hetzelfde komt aandraven.
Zie blauw hierboven.
En ook daar handelt het over een DHZ- of Klussers probleem(pje).
Dus ...
Hallokes (!) MichelN, ik zie niet in waarom ik niet iemand zou kunnen attent te maken op een andere mogelijkheid om hulp en antwoorden te vinden. :?: :?:

Gelukkig mag men op een forum van mening verschillen.
VOORSTEL : Om het onderwerp van vraagsteller "Fadre" niet onnodig te verzwaren, kan u mij altijd een PB sturen. Waarop ik dan eventueel weder-antwoord kan sturen.

.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

13 jul 2017, 21:57

.
Paul Siemons schreef: Dat vind ik nu ook .... als ge voor die ene keer speciaal naar een mailgroep moet gaan .
Ik bemerk hier op het forum leden die bijna dagelijks antwoorden neerpennen.
En één of twee keer op een jaar tijd, ... is het een zinnig antwoord. :twisted:

(citaat) Als ge voor die ene of twee keren, speciaal naar het forum moet gaan.

:lol: :lol: :lol: maar ook . :roll: :roll: :roll:

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

13 jul 2017, 23:44

MichelN schreef: Ge moogt gij voorstellen zoveel gij wilt, als ik hier iemand kan helpen dan doe ik dat.
Vind ik een goede ingesteldheid van uw kant. ---> Helpen : dat probeer ik ook te doen. Door de weg te wijzen naar een andere help-mogelijkheid op ditzelfde Seniorennet.


Dat geldt ook voor de rubriek "Wonen & Zorg' waar ge met net hetzelfde komt aandraven.
Zie blauw hierboven.
En ook daar handelt het over een DHZ- of Klussers probleem(pje).
Dus ...
procman4, geen reacties plaatsen in een quote van iemand anders aub

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

14 jul 2017, 05:20

Fadre schreef:Uiteindelijk oorzaak gevonden!
Na grondig onderzoek van alle leidingen van het oud gedeelte van de woning heb ik een onbeveiligde (automaten-differentieel) leiding gevonden waar waarschijnlijk spanningverlies is en de teco laat uitvallen.
Tot hiertoe de meest logische verklaring.
Lijkt mij onwaarschijnlijk.

Een "Teco" reageert niet op "spanningsverlies" enkel op een overbelasting of kortsluiting. In een kabel is dit na een tijdje onvermijdelijk fataal vanwege de warmteontwikkeling op die plaats.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

14 jul 2017, 10:00

procman4 schreef: Om het onderwerp van vraagsteller "Fadre" niet onnodig te verzwaren, kan u mij altijd een PB sturen. Waarop ik dan eventueel weder-antwoord kan sturen. [/color]
.
En heb je ook een antwoord op het probleem van Fadre, of is dat maar bijkomstig?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

14 jul 2017, 18:15

procman4 schreef:Ik bemerk hier op het forum leden die bijna dagelijks antwoorden neerpennen.
En één of twee keer op een jaar tijd, ... is het een zinnig antwoord.
Jij hebt hier 170 berichten gepost in acht jaar tijd (!) waarvan de overgrote meerderheid om andere posters af te katten of om als een schoolmeester met opgeheven vingertje klaar te staan.
Die onnozele kleurtjes mag je ook achterwege laten, veruit iedereen weet intussen wat een computer allemaal kan, jij hebt dat blijkbaar net ontdekt, alleen is het irritant om te lezen en je maakt er heus geen indruk mee.
Ik heb bovendien geen behoefte om met jou privé te converseren.