Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
Raquel

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 14 Jul 2017, 11:14  Onderwerp: Tomatensoep
Als ik tomatensoep maak doe ik daar een halve selder in, 2 wortels,
6 tomaten (normale grootte) en nog een doosje tomatenpuree en wat tapioca om goed gebonden te zijn.
Mijn tante zegt dat er ook wat prei in moet. Klopt dat ?
klok

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 14 Jul 2017, 13:26 
moeten niet maar het mag, ik doe het wel . Ook doe ik er aardappel in (1 of 2 of meer naargelang de hoeveelheid soep die ik maak ) dit dikt de soep. Ik mix de soep ook.

grtn

klok
Windows 7 professional 32 bits
Pentium dual core T4300 2,100GHz
2 GB Ram
JAGUAR

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 14 Jul 2017, 14:16 
Die tabioca vind ik niet goed dat maakt de soep te papperig.

Ik doe :
3 sjalotten
2 wortels
1 teentje knoflook
1Kg.tomaten
1 groene selder
2 grote aardappelen

als de soep gaar gekookt is doe ik er een 1/2 bokaal Bertoli Tomaat met Basilicum in + een doosje tomatenpuree in en mix de soep dan laat ik ze een nachtje trekken dat geeft extra smaak.,doe er ook altijd blletjes in van kippegehakat.

mmmmmmm heel lekker!!!! Smile

Laatst aangepast door JAGUAR op Vr 14 Jul 2017, 15:11, in toaal 2 keer bewerkt
LAPTOP: SONY-Vaio F13M1E-i5//Win.7//SP1-64Bit//RAM.4GB//IE11//KaspTotalSéc.//Opera//AdBlock//Eusing/CCleaner/MBytes.
DESKTOP:Pent4//2,4Ghz//1280MB//80GB//Win.XP-SP3//GeF4MX440//AVG//IE8
TABLET :SamsungGalaxyTab.2//10.1"//Android4.2//AVG//Opera Mini
Prima Vera

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 14 Jul 2017, 14:36 
Basis voor tomatensoep is prei, selder, wortel en ui en een teentje look. Eventueel enkele aardappelen en dan is die tabioca langs geen kanten nodig (dat is persoonlijke smaak). Tomatenpuree en peper of zout ofwel bouillonblokjes als je niet werkt met soepvlees of kippenbil of zo. Eventueel gehaktballetjes.
Je kan er ook altijd verse tomaten aan toevoegen ipv tomatenpuree.
Reini

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 1:17 
Echte koks maken deze soep met alleen tomatenpuree...en waarom ?
Omdat de puree van zongerijpte tomaten gemaakt wordt in het land van oorsprong. De soep heeft dan ook een diepe smaak en geen zurigheid zoals van gewone tomaten, die toch al op niet veel trekken.
En dan heb je nog werk om ze klein te snijden en dan die zaadlijsten !
Ik moet die pitjes niet in mijn tomatensoep.
Ik gebruik voor een flinke pot : flink wat selder, 2 flinke uien en geen prei, 2 wortels , 2 blaadjes laurier, 2 bouillonketeltjes en 2 gewone rundsbouillonblokjes , 2 doosjes tomatenpuree zijn voldoende want zeer geconcentreerd.
Je kan op het laatst nog 5 minuutjes wat vermicelli laten meekoken, dikt ook de soep wat.
En mixen kan natuurlijk ook.
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 7:51 
Reini schreef:
Echte koks maken deze soep met alleen tomatenpuree...en waarom ?
Omdat de puree van zongerijpte tomaten gemaakt wordt in het land van oorsprong. De soep heeft dan ook een diepe smaak en geen zurigheid zoals van gewone tomaten, die toch al op niet veel trekken.
En dan heb je nog werk om ze klein te snijden en dan die zaadlijsten !
Ik moet die pitjes niet in mijn tomatensoep.
Ik gebruik voor een flinke pot : flink wat selder, 2 flinke uien en geen prei, 2 wortels , 2 blaadjes laurier, 2 bouillonketeltjes en 2 gewone rundsbouillonblokjes , 2 doosjes tomatenpuree zijn voldoende want zeer geconcentreerd.
Je kan op het laatst nog 5 minuutjes wat vermicelli laten meekoken, dikt ook de soep wat.
En mixen kan natuurlijk ook.

Ik zou toch zeer opletten met deze uitspraak!!

De klassieke keuken die kent de tomatensoep zoals wij die kennen niet
Zij spreken over een andalisische, ministrone, een sol ferino en over een portugese soep!

En ja die gebruiken WEL verse tomaten, ik heb in de repertoire de cuisine nog gebladerd en ook in de A.Escoffier .

En ja hier in Belgie zal je zeer goede restaurants tegen komen met Tomaten creem soep.

De koks die u Echte koks noemt, dit zijn wiens chef , MAGI, KNORR, HUGLI of HACOSAN noemen.

Ja de koks van de middel en de lagere restaurants nemen hun toevlucht tot de conserven, en één van de meest gebruikte is tomatenpuree.

Is dit fout, NEEN

Maar zeggen ECHTE koks, dit zou ik toch achterwege laten en vervangen door de gewone kok uit de gewone keuken !

Je moet met mijn opmerkingen niet akkoord te gaan, maar ik heb dit toch zo geleerd, ten andere ik heb ook maar een paar jaar de weekends mee gedraaid in een één ster, dus wat zou ik daar nu echt met zekerheid weten. Laughing Laughing
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
Prima Vera

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 8:09 
Er zijn echte chefkoks die wel degelijk gebruik maken van tomatenpuree en tomaten uit blik omdat zij weten dat deze van kwaliteit dikwijls beter zijn dan de plaatselijke tomaten. Dus Lowie je stelling gaat niet volledig op. Zelfs italiaanse chefkoks zullen zweren op tomaat uit blik omdat deze zeer lekker en goed zijn om sauzen en soepen mee te maken.
Fokke

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 8:29 
Ik ben zo een beetje tuinier en kweek in mijn serre en ook buiten zelf tomaten, prei, selder, paprika, lava en al wat wil groeien. Wat ik niet direct kan gebruiken vries ik in of deel het uit aan mijn kinderen of de buren. Als ik soep maak doe ik er van alle groenten in... Laughing Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 8:31 
Dit kan zeker zijn, voor het gemak en zoals je zegt zeker voor de smaak, maar ik heb dit vroeger in een klasse restaurant nooit gezien, dit was taboe!

En ja ik gebruik ook tomaten puree, waarom niet ?

Maar om te zeggen de ECHTE KOKS dit vind ik toch van het goede teveel, en als ze deze al gebruiken zal het voor hun bruine fond zijn als men de beenderen braad.
Maar wie gebruikt er no nog zelfgemaakte FOND ??

Ik ken een tomaten bedrijf(bio) waar elke week een massa misvormde tomaten naar een luxe grootkeuken naar toe gaat voor hun bereidingen.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
Reini

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 10:20 
denlowie schreef:
Dit kan zeker zijn, voor het gemak en zoals je zegt zeker voor de smaak, maar ik heb dit vroeger in een klasse restaurant nooit gezien, dit was taboe!

En ja ik gebruik ook tomaten puree, waarom niet ?

Maar om te zeggen de ECHTE KOKS dit vind ik toch van het goede teveel, en als ze deze al gebruiken zal het voor hun bruine fond zijn als men de beenderen braad.
Maar wie gebruikt er no nog zelfgemaakte FOND ??

Ik ken een tomaten bedrijf(bio) waar elke week een massa misvormde tomaten naar een luxe grootkeuken naar toe gaat voor hun bereidingen.

Luxe grootkeuken, tja, die vangen wel wat aan met tomaten natuurlijk, je kan ze immers ook als gewone groenten gebruiken.
Of is het een vruchtgroente ? Smile
Lowie, ik heb dat zelf al een hele tijd geleden gelezen : dat de beste koks tomatenpuree gebruiken voor de betere tomatensoep.
En waarom ? omdat bv. dit zeer geconcentreerd materiaal is, zonder al dat water en die pitten. En natuurlijk zongerijpt ter plaatse.
Je weet ook dat tomaat een echte watervrucht is.
En als in warmere landen toch de gewone tomaat voor soep wordt gebruikt, dan is dat omdat de tomaten van veel betere kwaliteit zijn, toevallig weet ik dat van iemand die dat ondervond.
Ik vind tomatensoep van gewone tomaten ZUUR.
Je kan me niet verleiden met dat soort soep Lowie . Wink
Reini

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 10:24 
Fokke schreef:
Ik ben zo een beetje tuinier en kweek in mijn serre en ook buiten zelf tomaten, prei, selder, paprika, lava en al wat wil groeien. Wat ik niet direct kan gebruiken vries ik in of deel het uit aan mijn kinderen of de buren. Als ik soep maak doe ik er van alle groenten in... Laughing

Dat is dan groentesoep. Smile Niks mis mee, maar wij eten graag gevarieerde en ik heb zo een lijst met soepen in mijn kast hangen die ik dan telkens op hun beurt maak.
MyriamC

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 12:31 
Ik gebruik ajuin, een paar aardappelen, 2 kilo verse tomaten en een klein doosje tomatenpuree. Geen prei, selder of wortelen. Wel veel kruiden zoals tijm, laurier, zwarte peper. En groentebouillonblokjes.
De tomaten rooster ik eerst in de oven, dan krijgen ze een veel diepere smaak.
Prima Vera

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 12:39 
MyriamC schreef:
Ik gebruik ajuin, een paar aardappelen, 2 kilo verse tomaten en een klein doosje tomatenpuree. Geen prei, selder of wortelen. Wel veel kruiden zoals tijm, laurier, zwarte peper. En groentebouillonblokjes.
De tomaten rooster ik eerst in de oven, dan krijgen ze een veel diepere smaak.

Dat is ook een lekkere manier van tomatensoep.
Fokke

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 12:52 
Bedankt voor de tips! Ik ben maar een kookamateurke! Laughing Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
Prima Vera

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 23 Jul 2017, 13:07 
Fokke schreef:
Bedankt voor de tips! Ik ben maar een kookamateurke! Laughing

Iedereen kan tips gebruiken hoor! Wink

Ga naar: