Buxus-ziekte

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

17 jul 2017, 10:00

Sedert enkele weken gaan al de buxussen (een 10-tal) in de hof kapot, ze vallen open en de bladeren worden bruin. Dit zou een serieus verlies zijn.
Heb ergens horen zeggen dat er dit jaar een buxus-ziekte zou zijn.
Is hier iets aan te doen met produkt of snoeien?

Graag reactie waarvoor dank.

C.E.
Lid geworden op: 22 nov 2004, 17:17
Locatie: De "stille" Kempen

17 jul 2017, 11:20

HP Intel(R) Core(TM) i5-4590T CPU @ 2.00 GHz RAM 8.00 GB / Windows 10 / Avast Free / Edge / Printer Canon Pixma MG4250 / Malwarebytes / Spybot / CCleaner / Telenet Wigo

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

19 jul 2017, 07:26

Er zijn twee soorten aantastingen, schimmelziekte of de buxusmot. Op het zicht is het hetzelfde ziektebeeld. Mijn ervaring is dat je het met schimmelaantasting mag vergeten. Om te zien of het de mot is goed schudden met de plant, als het de buxusmot is, dan zal je zien dat er vlinders inzitten of er rupsen onder de struik vallen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

03 aug 2017, 10:03

die rupsen zijn moeilijk te zien
ze hebben een uitstekende camouflagekleur
en ze kunnen springen
net zoals spinnen
doen ze zoals spiderman op tv
schieten een kleefdraad op een blad of dergelijks af , dat plakt en daar trekken ze zich aan op

het enigste middel is spuiten , en na 4 weken nog eens spuiten

en als ze al kaal staan , gewoon spuiten en wachten
buxus is iets dat héél véél haarwortel heeft
dus die komt der altijd wél terug door
gewoon gedult hebben (en het spuiten niet vergeten)

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

03 aug 2017, 14:34

Je kan ook begin maart tot eind september over de buxus een fijn netje spannen,
Voordeel,
Je moet niet van die dure chemische brol spuiten want 4 weken tussen pauze is te lang,
De vlinders kunnen niet door de mazen, resultaat gans het jaar mooie buxus.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

03 aug 2017, 17:08

het uitzicht zal ook niet mis zijn
een net van maart tot september der overheen , waar alles wat los zit en rondvliegt in blijft hangen

ik zien hier al die buxus netten over gaan hangen , das niet te doen
en wat heb je der dan aan , dan kan je der beter géén hebben
trouwens dergelijks kunt ge zelfs met een "net" niet tegenhouden
t'is nu het eerste jaar dat het zo massaal toeslaat
ik zal die spuitbrol der wél bijnemen , gewone mensen mogen ook eens spuiten
de proffesionelen spuiten met véél lelijker middelen , en dan zijn we nog verplicht van het op te eten ook
hoe denk je dat de velden der anders zouden uitzien , als ze die grond niet bespuiten telkens voor ze iets planten , en telkens tussentijds ook nog , en nadat ze het van het veld halen , en de tussenhandel die ook nog eens der een spuit over doet
zoals bv. de aardappelen , de mais , enz.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

04 aug 2017, 08:11

Een fijn groen netje valt niet op, maar ja als jij graag euroos uitgeeft aan sproeimiddel
Tijdens een fiets tochtje in Hoevenen heb ik dit gezien, ik vond dit een goede oplossing.

En nog dit, de professionele gebruiken andere sproeimiddelen die de gewone burger niet kan kopen.

En akkoord, de groenten worden ook behandeld, maar daar gaat dit topic niet over, het gaat over de buxus :wink:

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

04 aug 2017, 09:25

De buxusmot komt op het licht af, ik fotografeer nog al eens nachtvlinders. Je kan ze met de hand vangen in de struiken.
Ik heb een grote tuin met tal van struiken en bloemen, nog nooit heb ik gif gebruikt, ook niet tegen het onkruid. Dagelijks wieden, maar als je een tuin ziet als een hobby, dan moet je er maar voor over hebben!

Afbeelding

PS: gif doodt ook de bijtjes, de vlinders, de insecten die de meesjes broodnodig hebben...
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

04 aug 2017, 09:40

normaal gebruik ik ook nooit iets hoor
maar bij dergelijke uitbraken of excessen kan men niet anders
zal waarschijnlijk gekomen zijn door die uitzonderlijke warmte toen veronderstel ik
als ge ziet wat der nu al op de containerperken ligt aan buxus
terwijl het een plantje is dat weinig onderhoud nodig heeft (traag groeier )
en men het gemakkelijk kan kweken
een takje in de grond steken en voila , het groeit
en der moet nog zijn voor de palmenzondag hé :P
zoals de tijd vliegt tegenwoordig

in italy doen ze dat met olijftakken inplaats van met palm

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

04 aug 2017, 10:31

De eerste buxusmot in Vlaanderen werd pas gespot in 2010 in een plantencentrum in Ekeren. Voor West-Europa: 2006 in Duitsland. Hij kwam mee met ingevoerde buxusplanten uit Azië. Hij is dus relatief nieuw in onze streken. Maar misschien is wijwater ook een optie ! :wink:
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

corine
Lid geworden op: 25 nov 2005, 10:40

17 aug 2017, 15:07

En wat ik mij afvraag;

Om vruchtbare eitjes te leggen , moet er toch en mannelijke en vrouwelijke mot zijn.

IS die witte , met bruine rand de mannelijke ? en hoe ziet de vrouwelijke er dan uit ?Wie weet er het fijne van ?

Ik doe nu bijna dagelijks controle, en heb al heel veel rupsen uit de buxus gehaald .
En weet je wat , 's anderendaags zitten er weer heel veel, ik weet niet hoe zij dat lappen, ofwel groeien zij op een nacht van ei tot grote rups,
en dat kan toch niet denk ik .

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

17 aug 2017, 16:21

ik heb één keer gespoten , héél goed binnenin ook (eind juli of begin augustus (zo juist weet ik het niet meer )
en ik heb der géén méér gezien bij mij , en ze beginnen terug blaadjes te krijgen (degene die het hardste had )
de andere zijn blijven groeien
nu zal ik nog een tweede maal spuiten eind augustus of begin september
zodat ze niet opnieuw opgegeten worden (zo staat het op de verpakking)
de struik neemt het ook op , als ze dus beginnen te .. dan zijn ze der direkt aan
en t'is bio

ze hebben daar al véél ervaring in , qua die motten

die rupsen vangen is een ondoenbare zaak
ik loop nu al elke avond rond om slakken te vangen , da's genoeg
en ze komen allemaal van bij de buren , naar ons stinkers

uiteraard heb ik draad rond de gespoten buxus gezet , zodat ons pruts der niet aankan en ook géén andere dieren

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

17 aug 2017, 17:24

Ik heb al verschillende motten gezien, maar of het vrouwelijke of mannelijke zijn, daar kan ik me niet over uitspreken Bij sommige dagvlinders zie je een duidelijk verschil, zoals de vrouwelijke citroenvlinder die veel bleker is.

De buxusmot legt z'n eitje IN het blad, dus voor het blote oog onzichtbaar, en vreet zich zo naar buiten. Dan is het te laat in feite.

Slakken, Verhaegen, daarvan heb ik er al duizenden gevangen denk ik, vanaf de vroege lente tot nu. Ik verzamel ze in een pot en breng ze naar een verre gracht en ik hoop dat de vogels er plezier aan beleven.

In het begin vele segrijnslakken, later de tuin- naakt- en wegslakken.

Volgens mij een echt slakkenjaar.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

17 aug 2017, 17:53

ik pak elke avond , maar alléén de naaktslakken
en op verschillende uren
bv. vandaag om 10.30 , morgen om 11.30 enz.
ik kap ze in een potje met azijn
en op de bladeren ruif die ik staan heb , als der vanboven opzitten , dan spuit ik ze even met azijn
dan zijn ze direkt onschadelijk
de huisjesslakken die laat ik gewoon zitten , die doen géén kwaad
de egels vangen de naaktslakken in de hof niet hoor
der zitten hier dikwijls 2 egels hier in de hof , maar slakken eten , salu zeggen die
k'moet soms uitkijken als ik in de hof gaan in de donkere met mijn lamp , want die blijven gewoon zitten , ge zoud der over vallen als ge niet uitkijkt
en soms als ge der voorbij bent en achterom kijkt , hebben ze een spurt waar lewis jaloers op kan zijn


ik begin der dit jaar toch al minder last van te hebben hoor , maar verleden jaar (of was het het jaar daarvoor ) was het .........
bij mij zitten ze niet meer , maar ze komen verdorie van al de buren naar mij

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

17 aug 2017, 22:06

Deze avond alleen segrijnslakken gezien, ongeveer 50, dat zijn wel degelijk planteneters. Het zijn onze grootste huisjesslakken. De ondertussen bijna afgevreten hosta's zijn hun geliefde voedsel. De kleinere tuinslakken met hun mooie ringen eten alleen maar dode bladeren. Maar die vormen een minderheid.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...