Buxus-ziekte

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

18 aug 2017, 08:25

hosta's zijn inderdaad ook lievelingsvoedsel voor die .........

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

19 aug 2017, 12:48

Massal Indische loopeenden houden. Voor de lezers van Beatrix Potter: Jozefien Kwebbeleend. Die eenden eten massaal slakken. Sinds buurman er twee heeft, die kuikentjes hebben gekregen, is het slakkenbestand hier sterk uitgedund.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

19 aug 2017, 13:08

ja
maar dan ligt heel de hof weer vol met ......
net zoals die zwarte die ge in de bomen krijgt , dan kunt ge ook géén stam meer zetten onder de bomen van de uitwerpselen
(bij mij komen die niet in de bomen zitten , omdat ik af en toe eens op het spadeblad sla (kunnen niet tegen die klank blijkbaar)
maar de bomen in de buurt zitten vergeven van die zwarte s'avonds

corine
Lid geworden op: 25 nov 2005, 10:40

19 aug 2017, 19:14

Ik heb ook gespoten , maar heeft niet veel geholpen ,(ik heb er veel dood genepen ,met handschoenen aan natuurlijk .)
en als het regent , is het allemaal weg,
en de buxus moet het spuitsel toch eerst opnemen ,
het product werkt maar als het in de blaadjes zit , en de rups daarvan eet.

Of bestaat er misschien een beter product .dan (edialux for-insect)?

Het is mij opgevallen dat de buxus die in de schaduw staat, veel minder last heeft van de rupsen .

Ik denk dat ik hier , met al mijn zorgen , toch mijn buxus zal kunnen behouden .

Twee overburen hebben alles uitgetrokken.

de willy
Lid geworden op: 24 mei 2005, 20:27
Locatie: Tussen de zee en de Ardennen

21 aug 2017, 23:10

Er bestaat nu ook een buxusval van Bayer (te koop bij Aveve): ik heb die sinds een maand. Die trekt de mannelijke buxusmotten aan.
Ge moet 2x per jaar er een product indoen die de reuk van vrouwelijke "feromonen" afgeeft en die de mannetjes dus aantrekken. Ik heb er nu 1 mot in zitten maar vrienden van mij in Wachtebeke hebben er sinds begin dit jaar een laag van 1cm mannelijke motten inzitten.

Proberen maar!

de willy
Als de nood het hoogst is, is de redding nabij.

Laptop: Aspire E1-771
MS Windows 8.1 64bit, Intel Core i5.3230M
CPU@2.60GHz, 4 GB Ram, Intel HD Graphics 4000 Micr.Office 2007, AVAST, Malw.Anti-Malw,
Ccleaner, Int.expl.11, Win. Live Mail 2012, Ggle Chrome

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

22 aug 2017, 06:24

verhaegen schreef:ja
maar dan ligt heel de hof weer vol met ......
net zoals die zwarte die ge in de bomen krijgt , dan kunt ge ook géén stam meer zetten onder de bomen van de uitwerpselen
(bij mij komen die niet in de bomen zitten , omdat ik af en toe eens op het spadeblad sla (kunnen niet tegen die klank blijkbaar)
maar de bomen in de buurt zitten vergeven van die zwarte s'avonds
Je bedoelt vermoedelijk kauwen , ze verzamelen 's avonds om naar de slaapplaats te vliegen ... Zijn wel zeer plaatselijke verschijnsels . Ik zie er hier op de gemeente nog amper na het broedseizoen verplaatsen ze zich .
Ook eters van dierlijk voedsel , slakken , engerlingen , pieren , kevers en wormen
Doe wel en zie niet om !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 aug 2017, 08:47

hier begint de buxus zich goed te herstellen
degene die beschadigd was is hersteld
en degene die helemaal ... was , begint overal al kleine blaadjes te krijgen

AfbeeldingAfbeelding

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 aug 2017, 08:53

en hier een paar zonnebloemen

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 aug 2017, 08:57

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

22 aug 2017, 10:17

Mooie tuin, Verhaegen, die brugmansia of engelentrompet heb ik jaren geleden ook gehad in een kuip, maar ze is helaas gesneuveld....Zoals Fregat stelde, kauwkes eten heel graag slakken en engerlingen. En die andere zwartjes, de merels, zorgen voor een muzikale tuin.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 aug 2017, 17:23

tot voor 2 maanden zaten hier redelijk wat merels , waarvan der drie met witte plekken
maar nadien had ik der éne dood in de hof gevonden , en op straat kwam ik der ook af en toe dode tegen
sindsdien is hier weinig merel méér te bespeuren , af en toe eens een (bij wijze van spreken) een verdwaalde
mezen ook niks de laaste tijd (en toch heb ik hier elk jaar ne nest die groot worden en uitvliegen )
normaal zitten der hier een pak mussen in de hagen ook , maar de laaste tijd ook niks mus nog gezien
t'is verdorie raar hoor

ik heb al 2 vuilbakken van 250 liter eikels geraapt (der staan der massa's op ) en ze blijven nog komen met vallen , en der staan der nog véél op
da's niet van de warmte of droogte
t'is verdorie allemaal pakken te vroeg
normaal is die éne eikenboom één van de laatste die zijn bladeren laat vallen (in december vallen de laaste )
nu zit der al op redelijk wat bladeren randverkleuring op

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

22 aug 2017, 21:30

verhaegen schreef:tot voor 2 maanden zaten hier redelijk wat merels , waarvan der drie met witte plekken
maar nadien had ik der éne dood in de hof gevonden , en op straat kwam ik der ook af en toe dode tegen
sindsdien is hier weinig merel méér te bespeuren , af en toe eens een (bij wijze van spreken) een verdwaalde
mezen ook niks de laaste tijd (en toch heb ik hier elk jaar ne nest die groot worden en uitvliegen )
normaal zitten der hier een pak mussen in de hagen ook , maar de laaste tijd ook niks mus nog gezien
t'is verdorie raar hoor
Lees eens mijn bijdrage : Usuru-virus // Enkel merels worden aangetast ! Als je geen mussen mer ziet ligt de oorzaak waarschijnlijk aan de aanwezigheid van sperwers ! De mussen verplaatsen zich dan !
Doe wel en zie niet om !

jef11
Lid geworden op: 26 okt 2008, 15:56
Locatie: kempen

03 dec 2017, 09:25

beste tuinders
ik zie hier dat mijn buxus aan het verkleuren is metgrote bruine en gele vlekken
vermeerdert nu van week tot week
zou dit nu te behandelen zijn of is het iets voor later ?
ben niet rijk maar soms gelukkig

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

27 jun 2018, 15:15

heb het ook al gehad , eens goed snoeien en veel wateren nadat je voeding gegeven hebt . en regelmatig met de fijne waterstraal , dit hebben die beestjes niet graag en ze ziet wegvliegen ! nu staat buxus terug mooi groen !  veel wateren !!!!!!

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

27 jun 2018, 15:18

@verhaegen , jammer van die foto's die verkeerd gedraaid zijn .