Buxus-ziekte

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

27 jun 2018, 16:11

stja da's gebeurd door de uploader van sennet , daar is weinig aan te doen
dit jaar heel moeilijk om seriese zonnebloemen te kweken (alléé de gekleurde ) ik had er véél geplat , en veel gelukte , maar eenmaal in volle grond was het triestig
en véél opgefret door de slakken
t'was zo erg dat ik het niet meer kon bijhouden van ze te vangen , elke avond wel 50
van armoede heb ik dan tevens maar slakkenkorrels beginnen te strooien
momenteel is de slakkenplaag bijna gedaan
maar véél zonnebloemen (soorten) schieten der niet meer over , en der zijn der een deel die niet verder willen groeien dan 20 a30 cm
abnormaal toch

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

12 jul 2018, 07:26

Ik denk dat het een zeer slechte periode is voor onze buxusplanten. Als ze al niet aangetast zijn door de buxusmot, zien ze verdraaid heel erg veel af van de droogte.

Veel water geven helpt niet altijd (in de volle grond) en ik vrees dat er veel buxusplanten zullen sneuvelen.

Ik spuit ook regelmatig gif tegen die buxusmot, maar als je buurman ook buxusstruiken staan heeft en als hij vertikt om ook te spuiten, zal je behandeling niet veel helpen.

Ik heb jaren "stinkers" (tagetes) en zonnebloemen zelf gekweekt en in de volle grond geplant met groot succes. Maar de laatste 2 à 3 jaar zijn die planten een dikke mislukking in de volle grond. Komt dit door de slakken ? Ik vrees van wel.

Maar geen nood. Dit jaar heb ik een hoop stinkers gezet in bloembakken en dito potten, met zuivere teelaarde. Veel bemesten en water geven is natuurlijk nodig.

Maar sedert ik die stinkers en zonnebloemen na zaaien en uitkomen, in een grotere pot plant, heb ik weergaloze bloemen. Eigenlijk zijn er geen geheimen om die "kweek" succesvol te laten verlopen :  bijmesten en vochtig houden.

Ik durf zeggen dat stinkers, zonnebloemen en ook dahlia's, heel erg goed kunnen gedijen in een grotere  bloempot i.p.v. dat je ze in de volle grond zet.

Mijn ervaring met buxus in een bloempot is dan weer het tegenovergestelde : dikwijls heeft de plant een moeilijk bestaan in zo'n pot. Als er bovendien enkel bewaterd wordt met kraantjeswater, is de grond binnen de kortste keren verzuurd.

Zo'n dingen zelf doen geeft veel voldoening in de tuin.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

12 jul 2018, 08:54

mijn buxussen zij  helemaal goed hoor , alhoewel der in de voorhof toch opnieuw gespoten moet worden , of ze gaan terug beginnen die motten , das nu de tijd hé

slakken verschrikkelijk hé
maar stinkers trekken die aan heb ik ondervonden , ze lusten niks zo graag als verse stinkerkes , daar zijn ze razend op
zonnebloemen lusten ze ook wél (de bladeren) maar eens de zonnebloemen wat groter zijn is dat gedaan
maar inderdaad de zonnebloemen bleven een hele tijd achter in groei
sommige hebben hunne groescheut nu en ... , maar der zijn der nog altijd een pak die klein blijven zoals ik ze verplant heb , t'is raar

van de slakken ben ik nu zo goed als vanaf , maar dat heeft me toch 3 bussen slakkekorrels gekost hoor + manueel vangen elke avond

Acep
Lid geworden op: 15 nov 2009, 09:44
Locatie: scheldeland

28 feb 2019, 16:52

Buxsusmot niets aan te doen ik heb een jaar gespoten en ik ben er mee gestopt volgende maand 48m buxus moeten er uit niet dus niet meer snoeien en spuiten.
Vervangen met ruikende winterharde pelergonium (geranium)gemakkelijk te onderhouden als men wat ouder wordt.
Misdaad tegen kinderen verzwijgen is even erg dan de misdaad zelf.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

28 feb 2019, 17:43

ik hoop dat je het juist hebt
want echte winterharde geraniums ken ik toch niet hoor , die echt buiten kunnen blijven tijdens vrieskou in de winter als groenblijvers
tenzij je dergelijks bedoelt
https://www.google.com/search?q=Pelargo ... 17&bih=543

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

28 feb 2019, 17:47

zij draait het eigenlijk om, wat wij kennen als geraniums in bloembakken zijn in werkelijkheid pelargoniums.

geraniums zijn vaste planten en die zijn wel winterhard

http://www.plantenkwekerijen.be/geraniumsoorten-.html
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

28 feb 2019, 17:58

ha
wat wij dus als geraniums bedoelen die niet winterhard zijn
en die we teveel werk vinden om telkens voor de winter die bakken in de garage te zetten
vandaar dat we der mee gestopt zijn

Afbeelding

heten dus in feite pelargoniums
maar iedereen spreekt altijd van geraniums

en eigenlijk zijn geraniums dus die soort wilde bloemen

denk dat véél mensen dat niet weten (ikke dus ook niet )

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

01 mar 2019, 09:54

Ik wist dat wel, maar kende de wilde soort minder.
Ondertussen heb ik als vaste plant die geranium staan en inderdaad winterhard en de hete zomer overleefd.
Heel gemakkelijke plant: gewoon laten groeien.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 mar 2019, 11:18

ik zal eens naar de pelckmans rijden
en een paar rozanne R halen sé