Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Foto op internet

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mont-Blanc

BerichtGeplaatst: Do 20 Jul 2017, 16:41    Onderwerp: Foto op internet Reageer met quote

Hallo

Ik woon nevens een grootwarenhuis en nu krijg ik een reklamefolder in mijn brievenbus van dit warenhuis met een foto van dit warenhuis maar mijn woning die daaraan paalt staat er ook op !!!
Ik heb nooit de toestemming gegeven om alzo reklame te maken !!!
Enige tijd geleden heeft men mij gervraagd om mijn woning te verkopen maar ik heb geweigerd en nu is het alsof het grootwarenhuis veel groter toont dan het in werkelijkheid is..

Welke zijn mijn rechten daar ik deze werkwijze niet kan tolereren !!!

Alle info is welkom

Vele groeten MB Exclamation Exclamation Question Idea Mad Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

denlowie

BerichtGeplaatst: Do 20 Jul 2017, 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Potret recht is voor personen en niet voor gebouwen die op de openbare weg zijn !

VB: google streetvieuw publiceerd bijna de gehele wereld aan foto's van op straat genomen!
Dan zou er niemand nog een foto van een speciaal huis mogen genomen worden !

Dit kan je vinden in de wet van 30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten.

Mont-Blanc

BerichtGeplaatst: Vr 21 Jul 2017, 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Denlowie

Bedankt voor je uitleg

Met vriendelijke groet

MB

Wink

benq

BerichtGeplaatst: Vr 21 Jul 2017, 8:09    Onderwerp: Reageer met quote

denlowie schreef:
Potret recht is voor personen en niet voor gebouwen die op de openbare weg zijn !

VB: google streetvieuw publiceerd bijna de gehele wereld aan foto's van op straat genomen!
Dan zou er niemand nog een foto van een speciaal huis mogen genomen worden !

Dit kan je vinden in de wet van 30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten.

Dat is ook niet helemaal waar,
Je kan wel degelijk een procedure opstarten om uw gebouw op Streetview onkenbaar te maken
http://www.logic-immo.be/nl/immo-nieuws/hoe-je-huis-verwijderen-van-google-street-view-385.html

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
denlowie

BerichtGeplaatst: Vr 21 Jul 2017, 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan altijd en voor alles een procedure opstarten, maar helaas kan nooit iemand de uitspraak voorspellen, je zal al goede redenen moeten hebben om dit tot een goed einde te brengen.

Er is ook een zeer groot verschil tussen portret recht en auteursrecht van een foto, omdat het portretrecht een persoonlijk recht is van de geportretteerde, en een woonhuis is geen persoon.

En er is ook geen sprake van inbreuk op de privacy of op het eigendomsrecht het ongestoord genot van je eigendom is deel van dat recht, want je heeft er geen last van, en je staat niet persoonlijk op de foto, mocht het van je interieur zijn dan was dit totaal anders.

Het niet Leuk vinden is juridisch geen argument.

Ook in Franse en Nederlandse rechtbanken woedt de discussie

Het Franse Hof van Cassatie oordeelde in 2004 dat er in beginsel geen recht op afbeelding op onroerende goederen kan bestaan.

Enkel in geval van een "trouble anormal" erkende het Hof dat de eigenaar van het goed zich kan verzetten tegen de exploitatie van de afbeelding.

In 2006 weigerde het hof van beroep in Parijs te erkennen dat het gebruik van de afbeelding van de Tour Montparnasse in een film een "abnormale storing" betekende voor de mede-eigenaars van de bekende wolkenkrabber.

in 2007 gelijk van het Gerechtshof in Amsterdam.
Fortis voerde aan dat zij op grond van artikel 10 EVRM het recht heeft haar reclame te voeren zoals zij dat wil.

Het hof antwoordde hier onmiddellijk op dat dit recht op informatievrijheid onderworpen is aan beperkingen zoals het eigendomsrecht of het recht op privacy (artikel 8 EVRM).

Maar het hof oordeelde dat niet bleek dat de handelingen van Fortis de eigenaars verhinderden het huis in kwestie overeenkomstig hun recht te gebruiken.
Ook de tweede grondslag, de inbreuk op de privacy, werd verworpen

De vraag aan CBPL

Ik wens een foto van een huis of een wagen te nemen. Is de privacywet wel van toepassing?

Neen. De privacywet is in beginsel enkel van toepassing op beeldmateriaal van personen.

Het gebruik van foto’s of video's van roerende (bv. een wagen) of onroerende goederen (bv. een gebouw) valt niet onder de toepassing van deze wetgeving

Wat google betreft die doet dit op eigen initiatief, ook als je vb in de gevangenis heeft gezeten kan je vragen aan google om dit niet meer weer te geven ! [/u]

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Recht Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: