paardenkastanjes ziek

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

03 aug 2017, 00:07

Het is op vele plaatsen in het landschap en langs de wegen te zien.
Zieke paardenkastanjes, Aesculus hippocastanum.
Complete bomen en bomengroepen zijn aangetast, allemaal met bruine omkrullende bladeren.

Mijn vraag: welke ziekte of ziekten houdt hier zo lelijk huis?
Ondank is 's werelds loon

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

03 aug 2017, 05:15

Larven paardenkastanjemineermot !
Doe wel en zie niet om !

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

17 aug 2017, 20:38

Info uit de wikipedia:
het beestje komt uit Azie en is in 1985 voor het eerst in Europa gesignaleerd.

Ik vind het verschrikkelijk.
Vele kastanjebomen verliezen al hun blad in de zomer, en moeten daaronder volgens mij zo erg lijden dat ze na enkele jaren dood zullen zijn.

Zelfde verhaal voor de buxusmot, ook een boosdoener uit Azie.

"De soort komt oorspronkelijk voor in Oost-Azië, maar komt door ongewilde introductie nu ook voor in Europa. Mogelijk is de soort in 2005 door een zending buxussen vanuit China naar Duitsland in Europa binnengekomen. Ook in België, Nederland, Groot-Brittannië en Frankrijk is de buxusmot intussen aan een opmars bezig." (Wikipedia)

Wat voor vuiligheid gaan ze nog allemaal importeren wat onze planten kapotmaakt?
Zoiets krijg je nu met de globalisering van de handel.
Ondank is 's werelds loon

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

17 aug 2017, 21:14

Ooit is de coloradokever ook ingevoerd, net zoals de aardappelplant. Gelukkig heeft men die kunnen terugdringen. Ik heb in mijne jonge jaren heel vaak tussen de patattenplanten gelopen om kevers en maden te vangen. Het kruid werd dan ook na de oogst verbrand. De natuur zal zich wel herstellen, tenminste als de mens zijn gezond verstand gebruikt.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...