MEDICATIE TELLEN !!!

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

03 aug 2017, 15:01

Ik heb al tot in de treurnis moeten vaststellen dat het aantal pillen, gelulen enz...niet altijd overeenkomt met het aantal dat er op de verpakking staat.

Dat geldt trouwens ook voor de voedingssupplementen die je bv. in een natuurhuis of zo kan kopen.

Als uitleg kreeg ik dan dat je niet naar de hoeveelheid moet kijken maar naar het aantal gram maar excuseer, als het aantal al niet klopt zal het aantal grammen ook wel niet kloppen. Dat is gewoon logisch.

Soms denk ik dat ze denken dat de mensen achterlijk zijn.
Want ik kom het om de 5 voet tegen.

Op de duur denk je dat ze het opzettelijk doen, want ja, wie gaat dat tellen hé !!!

Als dat bij mij gebeurt, zal dat ook wel bij anderen gebeuren.

Ook de hoeveelheid calciumpreparaten die ik moet nemen en zogezegd geteld zijn bij de apotheker komt niet overeen.

Dus om de 5 voet moet ik dan een mail sturen dat het niet klopt en dan krijg ik een verpakking gratis, of het aantal dat te weinig. Terecht.
fijne dag verder

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 aug 2017, 20:37

Raar, ik moet al jaren zo'n 10 pillen per dag nemen en dat is mij nog niet overkomen. Zijn wel alleen 'fabrieks'pillen en altijd van bij de apotheek.

Om de drie maand haal ik een lading zal er de volgende keer eens extra opletten, maar de meeste verpakkingen zijn er van 96 stuks of een veelvoud ervan. Als er een strip te weinig zou inzitten zou ik dat moeten merken hé dat er één soort sneller op is.

Ooit vertelde een handelsreiziger mij (en nee t' was niet die Coucke) dat als je veel geld wilde verdienen je iets moest verkopen wat in flessen zit... kan je altijd wat water bij doen :lol:

Of witte zand bijmengen bij de waspoeder... goedkoop en 't werkte ook nog :roll:

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

04 aug 2017, 08:57

Ik maak alle 3 maanden mijn "rekening" voor ik naar de dokter ga want niet alle pillen hebben dezelfde hoeveelheid in de verpakking Ik heb er van 60 maar ook van 100 stuks in de verpakking Te weinig? Daar heb ik ook nog nooit iets van gemerkt

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

04 aug 2017, 09:51

Nooit iets van gemerkt !

Wel dat ze teveel rekenen, zelfs meermaals, maar nu reken ik het eerst uit via bcfi.be en dit klopt als een bus.

Ik heb ook gelulen die de apotheker maakt die zijn altijd juist, om dat die gevuld word met behulp van een plankje en daar zitten juist 60 gaatjes in.

De gel voor pijn psoriasis is 200 gr en daar betaal ik bij de ene apotheker 3€ meer voor dan bij een andere apotheker, word wel gemengd door de apotheker.

Ik weet niet hoeveel ze voor bereidingen mogen aanrekenen.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 aug 2017, 10:45

Ik zou het niet weten of de aantallen kloppen. Ik ga die dingen niet zitten tellen.

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

04 aug 2017, 11:17

medicatie van een firma zitten meestal in doosjes met veiligheidssluiting, en de doosjes , dat ziet men direct als die open zijn geweest en er med. uit de blister is genomen.
Ik kan echt niet zeggen dat ik het aantal al gecontroleerd heb, maar ik denk dat ik dat zou zien als er iets is gebeurd met de medicatie.

Zijn jullie dan ook niet onzeker over de juistheid van de bereidingen ??Zit er dan wel in de pillen wat er zou moeten inzitten ?

zo kan men bezig blijven. Een beetje vertrouwen in een apotheek mag er toch wel zijn . Niet ???
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

04 aug 2017, 11:47

Neem al jaren een hoop pillen, maar dat heb ik nog nooit voorgehad.
't Is ook sterk, meestal zitten in een pak een aantal blisters met een vast aantal pillen in bv 9 x 10 of 14 x5 of zo iets. Hoe kunnen er dan in totaal te weinig pillen inzitten ?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

04 aug 2017, 11:54

wanneer medicamenten individueel verpakt zijn in zogenaamde "blisters" , dan zal de hoeveelheid zo goed als zeker altijd kloppen.In elke blister worden immers automatisch het voorziene aantal pillen geplaatst en dan worden er , afhankelijk van de grootte van de verpakking, een aantal blisters in het doosje gestoken , samen met de gebruiksaanwijzing. Ook dat gebeurt meestal automatisch en sluit dus fouten zo goed als uit.

Bij de los verpakte pillen of voedingssupplementen is het anders.
Stel dat er een verpakking is waarin 100 van die pillen zitten.Dan wordt er vooraf nagegaan hoeveel die 100 pillen samen GEMIDDELD wegen.De vulling van de verpakking gebeurt dan niet volgens aantal, wel volgens gewicht. En dan kan het zijn dat er eens een paar pillen minder of meer in de verpakking zitten, want niet elke afzonderlijke pil is even zwaar.

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

04 aug 2017, 16:46

ook nog nooit mee gemaakt.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

05 aug 2017, 14:41

Zelfs met los verpakte pillen lijkt het me redelijk onwaarschijnlijk. Automatische verpakkingsbalansen zijn tegenwoordig op 0.1 g juist, das maar een heel klein pilletje verschil.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 aug 2017, 17:23

Er zijn ook mensen die niet kunnen tellen.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 dec 2017, 05:36

Dat er een afwijking zou bestaan bij losse verpakkingen van pillen, is me nog niet opgevallen.

Maar wat ik wel reeds meerdere malen ondervond, is dat tubes met doorgaans duurdere inhoud (zalf of crème op doktersvoorschrift), bijna voor de helft gevuld zijn met lucht ...

Sommige tubes zijn zodoende na 2 of 3 maal knijpen, voor de helft leeg (of voor de helft vol :wink: ).
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

09 dec 2017, 10:16

Toby,
Maar wat ik wel reeds meerdere malen ondervond, is dat tubes met doorgaans duurdere inhoud (zalf of crème op doktersvoorschrift), bijna voor de helft gevuld zijn met lucht ...


Zalf of créme op doktersvoorschrift wordt een "magistrale bereiding" bij de apotheker.
Als de dokter oordeelt dat er 3 behandelingen nodig zijn, dan zit er weinig in die tube of doos.

Een 10-tal dage terug heb ik zoiets gekregen bij de apotheker "magistraal" gemaakt. een ronde plastiek doos hoogte 4 cm was maar voor 10 % gevuld. De bodem van de doos moet men indrukken en de zalf is er voor 3 behandelingen. Prijs € 2. Liever dat dan een volle doos waarvan men 90 % niet nodig heeft.

* * * * *

Ik heb nooit een onvolledige doos medicatie gehad. Ik bestel de medicatie per 3 maanden bij de dokter.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 dec 2017, 20:06

@Pastoor,

Nee hoor, ik weet wel wat ik schrijf en ik weet ook wat magistrale bereidingen zijn overigens.
Over dat laatste gaat het hier niet.

Ik bedoel zalven of crèmes ter behandeling van eczeem van alle aard en vervaardigd door pharmaceutische bedrijven en die door hun componenten, samenstelling dus, onderworpen zijn aan een doktersvoorschrift. Dan denk ik bvb. aan een zalf of crème waar een bepaald percentage cortisone in verwerkt zit. Voor alle duidelijkheid en nogmaals : dan bedoel ik geen magistrale bereiding.

Een voorbeeld van dergelijke crème is L*tr*d*rm. Ook nog de vroegere M*c*l*g (is thans vrij verkrijgbaar onder gel vorm). Het vroegere P*m*f*c*n. O.a. D*kt*c*rt (nu ook vrij verkrijgbaar) was vroeger slechts tegen voorleggen doktersvoorschrift verkrijgbaar. Nog een voorbeeld is F*c*d*n Hydrocortisone.

Veel van die tubes zijn opvallend snel leeg.
Dat is de kern van mijn betoog.
Dure lucht dus.

Terloops wil ik nog opmerken dat de grote reden dat magistrale bereidingen in kleinere hoeveelheden afgeleverd worden door de apotheker, voortkomt uit het feit dat die bereidingen een beperktere houdbaarheid hebben dan industrieel vervaardigde bereidingen. Of dit nu in een potje of in een tube zit, maakt niks uit.

Bepaalde bereidingen kan je zelfs krijgen zonder voorschrift van de dokter, maar dan betaal je het volle bedrag zonder tussenkomst mutualiteit. De essentie van zo'n een bereiding is dat de behandelende arts een accent wil leggen op een of meerdere componenten van het produkt.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

10 dec 2017, 08:27

Toby,
Terloops wil ik nog opmerken dat de grote reden dat magistrale bereidingen in kleinere hoeveelheden afgeleverd worden door de apotheker, voortkomt uit het feit dat die bereidingen een beperktere houdbaarheid hebben dan industrieel vervaardigde bereidingen. Of dit nu in een potje of in een tube zit, maakt niks uit.

Bepaalde bereidingen kan je zelfs krijgen zonder voorschrift van de dokter, maar dan betaal je het volle bedrag zonder tussenkomst mutualiteit. De essentie van zo'n een bereiding is dat de behandelende arts een accent wil leggen op een of meerdere componenten van het product.


Mijn echtgenote is nu 3 jaar en 4 maanden in nabehandeling. Elke dag komt een verpleegster van het wit gele kruis. De reden is een slechte immuniteit ( witte bloedlichaampjes ). Eenmaal thuis zijn er 8 potten van 0,5 kg magistraal aangemaakte zalf gebruikt om de wonde te dichten, na 8 maanden was er verbetering en dan andere producten verkrijgbaar bij de apotheker. Ongeveer 2 jaren na de operatie is er opeens een wonde op 25 cm van de plaats waar de operatie plaatsgevonden had. 12 zalven van de apotheek zijn gebruikt, elke week een andere, niets hielp. De huisdokter heeft dan een formule gezocht uit het verre verleden, de jaren 50. Dat is magistraal gemaakt en dat deed het. Na maanden was de wonde dicht, de verdere genezing is nog niet beëindigd 
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.