Inkomen zwakkere klasse

Hier is plaats voor openbaar debat.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

03 nov 2017, 15:01

denlowie schreef:
pol55 schreef: Lowie:

90% van de weekend jobs situeren zich in de horeca, en die gaan stilaan allemaal failliet, omdat het aantal klanten scherp daalt....vanwege de armoede...

.
Pol nu zit je toch wel heel fout !!!

Ik ga veel tot enorm veel uit eten op alle dagen van de week en nog nooit zat er zoveel volk in de week op het restaurant dan de laatste twee jaar !

Ik hou van cijfers: dit is van de provincies

West en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg, Vlaams Brabant is hier niet in opgenomen.

omzet : 2010    5.179.000.000€

: 2017    6.890.000.000€

Dit is een verschil van 1.720.000.000€

of een verhoging van maar eventjes 33,2% !!!!

aantal horeca zaken in 2016 waren er 439.000 stuks.

oprichtingen : 2980

sluitingen en schrappingen : 2698

Dus pol niet zeveren hé, cijfers bewijzen dat de horeca nog steeds in de lift zit.
!
BVL: 03/11/2017.
Horeca Vlaanderen waarschuwt voor een nieuwe golf van faillissementen in de sector. “Er moet dringend iets veranderen of er blijven binnenkort geen cafés en restaurants meer over.”
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

03 nov 2017, 16:28

pol55 schreef:
BVL: 03/11/2017.

Horeca Vlaanderen waarschuwt voor een nieuwe golf van faillissementen in de sector. “Er moet dringend iets veranderen of er blijven binnenkort geen cafés en restaurants meer over.”
Heb je al gezien wie van de horeca verdwijnt, en wie als maar meer werk geeft.

De instroom van horeca zaken is nog steeds groot, en je moet eerlijk zijn wie verdwijnt er ?, dit zijn zaken waar u en ik niet wil gaan , zoals Egyptische resto's, Turkse pizza zaken, Belgische restos die op 1 jaar rijk willen zijn etc..

Geloof me Pol er zijn nog steeds meer starters in de horeca dan sluitingen in de horeca, de horeca doet zijn eigen das om want nog steeds is er veel te veel zwart, ik ga zeer veel uit eten meerdere keren per week en de btw kassa bonnetjes kan ik op één hand tellen, op den buiten krijg je er nooit, in stad in zeer grote zaken wel , maar in kleine zaken krijg je er geen omdat je cash betaald, mensen die met een kaart betalen krijgen wel een bonnetje, als ik er geen krijg vraag ik me een koffie of een cognac van het huis meestal krijg ik dit, en als ik dit niet krijg vraag ik om een bonnetje.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

03 nov 2017, 18:42

Juist op het nieuws VRT.

Er zijn veel meer faillissementen in oktober 2017 in de horeca in vergelijking met de faillissementen in oktober 2016.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

03 nov 2017, 19:19

pastoor schreef:Juist op het nieuws VRT.

Er zijn veel meer faillissementen in oktober 2017 in de horeca in vergelijking met de faillissementen in oktober 2016

.
Dat zal zeker juist zijn, maar men zou eens moeten zie wie er in de horeca in faillissement gesteld word, en ook naar hun naam soms !!
En eerlijk gezegd er zijn nog meer dan genoeg horeca zaken, en dit zeker tijdens de week.
En toch zijn er sectoren in de horeca waar het nog zeer goed gaat, frituren, pita zaken, pizza zaken , deze zaken doen het nog steeds zeer goed, het zijn de resto's met een dure kaart die nu de meeste klappen krijgen, veel mensen zien het niet meer zitten om meer dan 100€ per persoon nog uit te geven op restaurant.

Maar kom er zijn nog sectoren waar het zeer slecht gaat zoals de transport, en de zelfstandige kleinhandel !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

04 nov 2017, 13:25

denlowie schreef:
pastoor schreef:Juist op het nieuws VRT.

Er zijn veel meer faillissementen in oktober 2017 in de horeca in vergelijking met de faillissementen in oktober 2016

.
Dat zal zeker juist zijn, maar men zou eens moeten zie wie er in de horeca in faillissement gesteld word, en ook naar hun naam soms !!
En eerlijk gezegd er zijn nog meer dan genoeg horeca zaken, en dit zeker tijdens de week.
En toch zijn er sectoren in de horeca waar het nog zeer goed gaat, frituren, pita zaken, pizza zaken , deze zaken doen het nog steeds zeer goed, het zijn de resto's met een dure kaart die nu de meeste klappen krijgen, veel mensen zien het niet meer zitten om meer dan 100€ per persoon nog uit te geven op restaurant.

Maar kom er zijn nog sectoren waar het zeer slecht gaat zoals de transport, en de zelfstandige kleinhandel !
Horecasector kent meeste faillissementen eerste 10 maanden 2017
Met 1.792 faillissementen over de eerste tien maanden van dit jaar kent de sector het op één na hoogste niveau faillissementen ooit, enkel in 2013 noteerde Graydon nog een nog zwaarder aantal, waarbij nu de provincie Limburg (+88,5%) het meeste in het oog springt.

De middenklasse/gepensioneerden zijn praktisch "kaal geplukt" alleen de "chef" restaurants houden stand (De rijker geworden hybride Porsche Belgen komen er nog) en de lowkost frituren doen het nog goed (Het gepeupel zit daar nog een vettige friet = obesitas te eten)

Andere kmo's en eenmanszaken:
Na tien maanden staat de teller voor dit jaar al op 8.888 faillissementen, dat zijn er 5,6 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Het binnenlands verbruik blijft dalen....de centen geraken op....teveel geleend, teveel verhogingen van alles en nog wat....dat komt ervan "we leven boven onze stand" zou minister Peeters zeggen.
Laatst gewijzigd door pol55 op 04 nov 2017, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 nov 2017, 13:43

De naoorlogse babyboom gaat op pensioen en kan dus minder spenderen. Dat kan al één reden zijn.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 nov 2017, 14:00

voorn schreef:De naoorlogse babyboom gaat op pensioen en kan dus minder spenderen. Dat kan al één reden zijn.
Ik denk dat je hier de bal volledig mis slaat. De babyboomers hebben meestal goed geboerd en laten het geld graag rollen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

04 nov 2017, 14:09

voorn schreef:De naoorlogse babyboom gaat op pensioen en kan dus minder spenderen. Dat kan al één reden zijn.
Inderdaad KAN één van de reden zijn.
Maar de hoofdredenen voor de consumptie daling zijn:
De gepensioneerden hebben een "appeltje" voor de dorst gespaard (sparen, geerft) en krijgen geen rente meer. (Dank aan EUROPA) Ze moeten aan hun spaargeld gaan om te overleven want het pensioen loopt verder en verder achter op de levensduurte en kunnen daarom weiniger spenderen.
De jongere generatie spaart niet (meer) en hebben teveel leningen lopen. De banken zijn content....
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

04 nov 2017, 14:11

MyriamC schreef:
voorn schreef:De naoorlogse babyboom gaat op pensioen en kan dus minder spenderen. Dat kan al één reden zijn.
Ik denk dat je hier de bal volledig mis slaat. De babyboomers hebben meestal goed geboerd en laten het geld graag rollen.
Ja, dat wel....maar het overgrote deel gaat gestadig achteruit en hebben niets meer om te laten rollen...
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 nov 2017, 14:57

pol55 schreef:
MyriamC schreef:
Ja, dat wel....maar het overgrote deel gaat gestadig achteruit en hebben niets meer om te laten rollen...
Tja, ik kan alleen maar voor mezelf en leeftijdsgenoten uit mijn omgeving spreken.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 nov 2017, 15:48

Niet alle gepensioneerden hebben een goed pensioen.
Voor velen is het een grote hap uit het oude budget.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

04 nov 2017, 15:53

Als ik Oostende rond 12 uur bij een mooie dag, eens langs de visserskaai kijk hoeveel gepensioneerden, die met den trein van rond 11 uur zijn aangekomen dan zit je Pol zeer fout, die zaken leven met de gepensioneerden die daar dagelijks neer strijken, en daar zie je de crissis niet.

De buitenlandse reizen hebben nog nooit zo goed geboerd of nu, en geen reisjes naar Lloret del mar, maar dure reizen canada en mexico, dan spreek ik nog niet over de dure cruises !

De volgende vakantie moet je eens kijken hoeveel er op wintersport gaan.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 nov 2017, 17:09

voorn schreef:Niet alle gepensioneerden hebben een goed pensioen.
Voor velen is het een grote hap uit het oude budget.
De meeste van mijn generatiegenoten zijn/waren tweeverdieners en hebben dus elk hun eigen pensioen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

04 nov 2017, 19:07

denlowie schreef:Als ik Oostende rond 12 uur bij een mooie dag, eens langs de visserskaai kijk hoeveel gepensioneerden, die met den trein van rond 11 uur zijn aangekomen dan zit je Pol zeer fout, die zaken leven met de gepensioneerden die daar dagelijks neer strijken, en daar zie je de crissis niet.

De buitenlandse reizen hebben nog nooit zo goed geboerd of nu, en geen reisjes naar Lloret del mar, maar dure reizen canada en mexico, dan spreek ik nog niet over de dure cruises !

De volgende vakantie moet je eens kijken hoeveel er op wintersport gaan.
Ik geloof u Lowie geen enkel probleem MAAR het zullen procents gewijze toch maar 20/100 zijn die dat financieel "aankunnen"
Die "goed geboerd" hebben kunnen dat . Ik behoor tot de andere 80/100 klasse die dat niet kan, die zich moet tevreden stellen met 55% van mijn vroeger netto loon. Die groep zal je weinig zien in Oostende, helemaal NIET opwintersport (sneeuwruimen doe ik wel aan mijn voordeur) of Lloret del mar.
Cruises en aanverwanten is voor 5% "goedgeboerde " mogelijjk

Enfin iedereen leeft zoals hij dit kan. Voor sommigen speelt financieel weinig mee, echter de grootste hoop moet het met minder doen.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

04 nov 2017, 19:47

pol55 schreef: Ik behoor tot de andere 80/100 klasse die dat niet kan, die zich moet tevreden stellen met 55% van mijn vroeger netto loon. Die groep zal je weinig zien in Oostende, helemaal NIET opwintersport (sneeuwruimen doe ik wel aan mijn voordeur) of Lloret del mar.
Je weet toch op voorhand dat je veel moet inleveren als je op pensioen gaat. Ik zou in ieder geval in mijn pollen wrijven met 55% van mijn netto loon! Ik krijg maar het minimum pensioen ondanks het feit dat ik 41 jaar gewerkt en afgedragen heb, helaas de laatste 21 jaar als zelfstandige. Wij hebben tijdens onze loopbaan wel goed kunnen sparen ondanks het feit dat wij toch gemiddeld 60 à 80 dagen per jaar op vakantie gingen en iedere week minstens één keer uit eten gaan/gingen. En nu doen wij zeker niet minder ... net terug van een maand in Spanje.