25¤voor reservatie

Hier is plaats voor openbaar debat.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

12 aug 2017, 10:53

Restaurants zijn het beu om dat klanten niet komen, wanneer ze eigenlijk toch tafels gereserveerd hebben. TableFever wil dat tegengaan door als eerst Vlaamse website een online platform te openen waar je een voorschot moet geven voor je kan reserveren. “Voor een brasserie is dat ongeveer 25 euro per couvert, voor een sterrenzaak 100 euro”, zei de zaakvoerder Stef van der Schueren tegen het Laatste Nieuws.

Ik ben het daar mee 100% eens!

Ik zelf reserveer enkel als ik met meer dan 4 personen ben, wat maar enkele malen gebeurt per jaar !!
Dus ik zelf ga veel tot zeer veel uit eten en reserveer nooit.

Maar wat men aanhaalt heb ik al meermaals gezien en dit meestal op zaterdag avond gereserveerd voor 4 personen maar men komt niet af, de eigenaar is wel deze 4 plaatsen kwijt deze avond.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

12 aug 2017, 12:14

De mensen hebben echt geen manieren meer tegenwoordig.
Als ik ergens op een afspraak niet kan komen opdagen, restaurant of elders, bel ik steeds af.
Ondank is 's werelds loon

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

12 aug 2017, 12:38

Iedereen kan iets overkomen, en in 2017 is er toch genoeg middelen om het restaurant te verwittigen, den tijd van de tamtams is een ver verleden.

Maar dit meestal jongeren die een 4 tal reservaties doen en dan op den avond zelf beslissen ze pas waar ze gaan eten.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

14 aug 2017, 12:34

denlowie schreef:Restaurants zijn het beu om dat klanten niet komen, wanneer ze eigenlijk toch tafels gereserveerd hebben. TableFever wil dat tegengaan door als eerst Vlaamse website een online platform te openen waar je een voorschot moet geven voor je kan reserveren. “Voor een brasserie is dat ongeveer 25 euro per couvert, voor een sterrenzaak 100 euro”, zei de zaakvoerder Stef van der Schueren tegen het Laatste Nieuws.

Ik ben het daar mee 100% eens!

Ik zelf reserveer enkel als ik met meer dan 4 personen ben, wat maar enkele malen gebeurt per jaar !!
Dus ik zelf ga veel tot zeer veel uit eten en reserveer nooit.

Maar wat men aanhaalt heb ik al meermaals gezien en dit meestal op zaterdag avond gereserveerd voor 4 personen maar men komt niet af, de eigenaar is wel deze 4 plaatsen kwijt deze avond.
Jouw beroep ? Zelfstadige, vrij beroep....dan begrijp ik dat (maar ben er niet mee akkoord)
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

14 aug 2017, 12:48

pol55 schreef: Jouw beroep ? Zelfstadige, vrij beroep....dan begrijp ik dat (maar ben er niet mee akkoord)

pol waarom ben je er het niet mee eens ??

Iedereen heeft recht om daar een eigen mening over te hebben.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

14 aug 2017, 15:21

pol55 schreef:
Jouw beroep ? Zelfstadige, vrij beroep....dan begrijp ik dat (maar ben er niet mee akkoord)
Ook ik begrijp niet, waarom u het met denlowie niet eens bent, pol55.

Hoe zou u reageren, als u een restaurateur was? Het gaat, al bij al, om uw inkomen.

Eigenlijk wijst dit weer om het groeiend gebrek aan respect voor elkaar.
Zo kwamen er gisteren ook enkele genodigden, onaangekondigd, niet op een verjaardagsfuif van een nichtje van me.

Een nieuw modeverschijnsel ? Triestig !

Wiana

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

14 aug 2017, 15:50

Een beetje extreem.

Een meneer reserveert een restaurant voor 2 personen. en betaalt € 25.
De dag van de afspraak is zijn vrouw ziek en hij telefoneert naar de zaak dat het kan niet.

Krijgt die persoon zijn centen terug? Volgens de regels van de overeenkomst niet.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

14 aug 2017, 15:58

pastoor schreef:Een beetje extreem.

Een meneer reserveert een restaurant voor 2 personen. en betaalt € 25.
De dag van de afspraak is zijn vrouw ziek en hij telefoneert naar de zaak dat het kan niet.

Krijgt die persoon zijn centen terug? Volgens de regels van de overeenkomst niet.
Uiteraard wel hé, pastoor ! Dat is toch overmacht en elke rechtschapen restaurateur zal dat ook aanvaarden, vermoed ik.
Het gaat er m.i. om dat mensen, zonder verwittigen, niet komen opdagen.

Wat dacht u hierover ?

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... 0212814eec

Zoiets zouden mensen vroeger toch nooit gedaan hebben !

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

14 aug 2017, 16:42

pastoor schreef:Een beetje extreem.

Een meneer reserveert een restaurant voor 2 personen. en betaalt € 25.
De dag van de afspraak is zijn vrouw ziek en hij telefoneert naar de zaak dat het kan niet.

Krijgt die persoon zijn centen terug? Volgens de regels van de overeenkomst niet.
Ze hebben gezegd dat de afspraak dan wordt verzet naar een latere datum, dus ook geen probleem. Of als de restauranthouder van goede wil is, geeft hij de centen terug. Ik ben er ook zeker van dat als je rechtstreeks een afspraak maakt met een restaurant waar ze je goed kennen, je geen 25 eur zal moeten betalen. Trouwens in het nieuws spraken ze vorige week over 50 eur.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

15 aug 2017, 11:16

Prima Vera schreef:
pastoor schreef:Een beetje extreem.

Een meneer reserveert een restaurant voor 2 personen. en betaalt € 25.
De dag van de afspraak is zijn vrouw ziek en hij telefoneert naar de zaak dat het kan niet.

Krijgt die persoon zijn centen terug? Volgens de regels van de overeenkomst niet.
Ze hebben gezegd dat de afspraak dan wordt verzet naar een latere datum, dus ook geen probleem. Of als de restauranthouder van goede wil is, geeft hij de centen terug. Ik ben er ook zeker van dat als je rechtstreeks een afspraak maakt met een restaurant waar ze je goed kennen, je geen 25 eur zal moeten betalen. Trouwens in het nieuws spraken ze vorige week over 50 eur.
Het te betalen bedrag bij reservatie hangt af van het type restaurant waar je boekt. Er was sprake van tot € 100 per persoon als je bij een toprestaurant à la Peter Goossens boekt.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

15 aug 2017, 12:18

Nog meer, maar ja zijn restaurant is idd een héél pak duurder! :lol:

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

15 aug 2017, 21:01

In het nieuwsblad onder she/food staat er 25€ bij de gewone restaurants, maar ik hoor dat er toch veel gewone restaurants er niet op staat te springen, want zo druk is er momenteel niet in de gewone restaurants.

De laatste 3 jaar is er toch veel prijsverhogingen geweest, ondanks dat de grondstoffen niet duurder zijn geworden, en personeel is veel goedkoper dank zij de flexi jobs.

En de witte kassa? 2 op de 10 restaurants geven een officieel kas ticket, ik ga veel uit eten en ik kan ze op mijn één hand tellen !!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

16 aug 2017, 08:10

ANTWERPEN - Wie een tafeltje reserveert in het pop-uprestaurant van Wout Bru in Antwerpen, moet een voorschot betalen. Vijftig euro per man. Annuleer je een dag vooraf, dan ben je die kwijt. ‘Zo hoop ik komaf te maken met mensen die niet opdagen.'

Plotse annulaties spelen restaurateurs al langer parten. ‘Een lege tafel brengt niet alleen niets op, ze kost je ook geld', zegt Geert Van Hecke van driesterrenrestaurant De Karmeliet. ‘Je koopt namelijk verse producten in volgens het aantal gasten dat je verwacht.'

Enkele restaurants voerden daarom al een systeem in waarbij je na reservering het nummer van je kredietkaart moet geven, zodat ze een bepaald bedrag kunnen aftrekken als je zonder verwittigen niet opdaagt.

Bru gaat nog een stapje verder en vraagt nu een voorschot voor zijn tijdelijke zaak. Het systeem is duidelijk. Wie vier dagen vooraf verwittigt, die krijgt zijn geld terug. Zo heb ik nog tijd om nieuwe gasten te zoeken. Tot twee dagen vooraf krijg je de helft terug, daarna betalen we niets en zien we dat als een vergoeding voor onze kosten.'

Het Hof van Cleve gebruikt een gelijkaardig systeem om annulaties tegen te gaan.

De Karmeliet en Hertog Jan doen dat niet. ‘Ik vind het raar om mensen vooraf al geld te vragen', zegt Van Hecke.

Telefoontje vooraf

Bij Hertog Jan lossen ze het anders op. ‘Wij bellen de gasten enkele dagen vooraf eens op. Om ze al vriendelijk welkom te heten, eens te polsen of ze allergisch zijn aan iets en om zo ook subtiel te controleren of ze wel komen. Een positieve aanpak van het probleem, heet zoiets. De mensen vinden het zeer attent dat we ze eens bellen. En het werkt. We hebben amper annulaties.'

* * * * *

Ik zie ze al bezig in het hof van Cleve. De klanten krijgen een aperitief en een schotel met centen wordt persoonlijk door Peter Goosens aan de klanten gegeven. Een foto ervan in Face Book, en zijn reputatie is gemaakt.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

16 aug 2017, 09:12

THUIS:(Chez Maison 3 sterren)

Lekker eten, geen reservatie nodig, goedkoop (in Belgie echter helaas wel niet meer*) wijn aan 5€ fles, bier aan 50 cent, parking, rustig, binnen of op terras eten, geen Facebook gezever, geen vervelende iphones, uren vrij te kiezen,.....wat moet ge meer hebben.

*: Voeding + diesel tanken Nederland = goedkoper dan hier.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

18 aug 2017, 10:36

"Topchefs vinden geen personeel meer" (krant van 18/08/2017)

Dat zijn volgens mij de redenen :

1. De hoge prijs. Daardoor zien de jongeren in dat er steeds minder mensen zich kunnen veroorloven om op restaurant te gaan. Dus geen toekomst meer.
2. De witte kassa, dus veel minder loon in't zwart.
3. Noodkreet van de "chefs" om ook het gepeupel de uitgaven voor resto bezoek fiscaal aftrekbaar te maken, zoals het is voor de "witte boorden"
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf