slippen, een kindergewoonte van vroeger

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

jpvds
Lid geworden op: 08 aug 2009, 11:05
Locatie: Aalst

15 aug 2017, 18:00

Ik herinner me van veel vroeger, toen ik nog kind was en in de kleuterschool zat, dat het gebeurde dat kinderen elkander "uitslipten". Ik vermoed dat dit gebruik nu uitgestorven is. Toch zou ik er graag meer willen over weten.
Het uitslippen gebeurde als volgt : wanneer een kind werd bespot, werd dat gedaan door spottend te roepen : slip, slip, slip. Tegelijkertijd werd er de ene wijsvinger over de andere wijsvinger gewreven, in het zicht van het bespotte kind. Nu doet me dat denken aan het slijpen zoals een kapper vroeger deed wanneer hij zijn scheermes sleep op een lederen band.
Eigenaardig genoeg heb ik in een flits hetzelfde gedrag gezien in een film. Ik was naar een western "The Searchers" aan het kijken. Op een bepaald ogenblik werd een verliefde jongen uitgelachen door zijn jongere broer en zus. De zus deed dat ook, hetzelfde gebaar als datgene wat ik hierboven beschreven heb. Het zat duidelijk niet in het script, daarvoor duurde het slechts enkele sekonden. Het maakte me wel duidelijk dat het geen Vlaams gedrag was, maar zeker Europees.

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

16 aug 2017, 23:46

Windows 10-21H2; Malwarebytes Premium; Linux Mint 19.3 Xfce; linuxfirewall

Robol
Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Locatie: Beringen

24 aug 2017, 23:09

sliepuit ook in Limburgse Kempen...
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

jpvds
Lid geworden op: 08 aug 2009, 11:05
Locatie: Aalst

27 aug 2017, 18:28

Bedankt voor jullie reacties !