HP ProBook 450 G4 - vraagje onderzijde

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

10 sep 2017, 20:57

....Update 2......
Het vervolg van het verhaal over deze dubieuze kaartjes........

Dus uit curiositeit enkele kaartjes besteld en deze in de postbus gekregen begin sept.

Zoals ik reeds zei, te mooi om waar te zijn. Enerzijds te verkrijgen aan een dumping-prijs terwijl anderzijds merken zoals Sandisk, Kingston, Samsung e.a. deze kaartjes nog niet eens op de markt hebben. (allemaal maximaal 256GB) Ze bestaan al, maar zitten nog altijd in een testfase.
Deze bedrijven kunnen dan ook beter hun deuren sluiten.

Een eerste controle blijkt dat het idd. om een zogezegde "512GB" kaartje gaat.
Afbeelding

Een kijk op dat kaartje geeft aan dat alle bits vanaf sector 16680759 tot het einde op "1" staan, daar waar ze normaal gezien op "0" zouden moeten staan aangezien het volledig leeg aangeeft.
Afbeelding


Een eerste test:
Video bestanden van 1 Gig naar dat kaartje copieren.
Vanaf het 9de bestand zijn ze niet meer open te krijgen - bijgevolg corrupt.
Zoals men hieronder ziet worden alle sectoren tot en met 16680758 beschreven en de rest van de bits blijft allemaal op "1" staan.
De rest van de sectoren zijn fake en worden gesimuleerd. Alle gegevens die er verder naartoe gecopieerd worden verdwijnen in een bodemloze put.
Afbeelding

Aangezien 16680758 sectoren overeenkomt met 8.144,9MB oftwel 7,954GB kan men dus zeggen dat het kaartjes zijn van 8GB.
Voor al diegene die zinnens zijn deze kaartjes in hun huidige vorm te gebruiken, je loopt gegarandeerd in de miserie als het om belangrijke informatie gaat.
Een verwittigd mens is er dus 2 waard. Bezint eer je begint.

Anderzijds kan men ze wel bruikbaar maken op 8 GB en verder op een veilige manier gebruiken.
Men verwijdert de partitie en maakt terug een nieuwe aan binnen de grenzen van de bruikbare sectoren.
In dit geval heb ik de grootte van de nieuwe partitie op 8.100MB genomen, zijnde 7,91GB.

Afbeelding
Afbeelding

===============================================================================

Het verhaal is nog niet ten einde........

Enkele dagen nadien dus klacht neergelegd bij Wish.com wegens levering van een "Fake product".
Bij de vraag om terug te sturen, geen probleem maar dan op kosten van de bestemmeling en goed ingepakt in een doos van 2Kg om deze zeker niet te beschadigen.
Op kosten van de bestemmeling, daar het niet om defecte of beschadigde producten ging, maar gewoon om "Fake".
Zonder al te veel gemor betalen ze terug en moest ik die ineens niet meer terugsturen..... :roll:

Ik heb dus nu alle tijd om die gevallekes verder te ontleden en uiteindelijk hebben die mij gene cent gekost.

Verder ga ik er hier niet meer over discussieren, alléén nog maar eens verwittigen: Bezint eer je begint.

Oh.... nog vergeten bij te vertellen dat die USB-adapters dus ook geenen bal waard zijn.
Alléén de SD adapters zijn op een deftige manier te gebruiken.