werkgever vraagt om minder te werken

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

biep99
Lid geworden op: 23 apr 2006, 13:59

01 sep 2017, 09:01

na een afwezigheid van 3,5 maand na operatie vraagt mijn werkgever mij plots of ik geen interesse heb om MINDER te werken...
ik werd al 30 jaar in dezelfde sector waarvan 16 jaar bij de huidige werkgever in een 4/5 stelsel en dit sedert de geboorte van mijn zoon 23 jaar geleden.
bij mijn afwezigheid is het werk moet herverdeeld worden waardoor hij vindt dat mijn collega (die half zo oud is als ik) een deel van mijn werk kan verderzetten.
toen ik vroeg hoe ik dan mijn dagen zou opvullen, was de volgende vraag of ik niet geïnteresseerd was om 3/5 te werken of om op regelmatige basis onbetaald verlof te nemen.
Nu ben ik al 30 jaar niet meer naar de RVA of syndicaat of zo geweest omdat ik het nooit nodig had.
Op mijn vraag aan het sociaal sekretariaat van mijn werkgever kreeg ik als antwoord dat zij er waren voor de werkgever en niet voor de werknemer :roll:
Nu weet ik totaal niet welke impact dit zal hebben op mijn loon en of mijn pensioen MOCHT ik overwegen om erop in te gaan.
Ik ben 53 jaar en kan op pensioen gaan op 1/7/2025 volgens mypension.
Dat is niet zo vreselijk lang meer natuurlijk. Niettemin heb ik geen flauw idee welke gevolgen dit alles zou kunnen hebben.
Volgende week kan ik pas op afspraak bij de pensioendienst, maar ik stel de vraag hier omdat ik mij er vreselijk ongerust over maak, ik weet niet goed wat ik ervan moet denken.
Dank voor jullie inbreng.
Viva España !!

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

01 sep 2017, 09:28

U bent bediende zeker ??

Anders kon de werkgever u een twee tal dagen per week je economische werkloosheid inroepen, en dan zou je niks verliezen op je pensioen daar dit gelijkgestelde dagen zijn !

P.S vind het zeer raar dat je naar het sociaal bureel ging om inlichtingen, je zou moeten weten dat dit bureel enkel werkt en verwerkt, wat hun opgedragen word door de werkgever.

Die hebben niks met de werknemer te zien, daar zijn de vakbonden of de hulpkas voor.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

biep99
Lid geworden op: 23 apr 2006, 13:59

01 sep 2017, 09:49

Dat begrijp ik.
Ik ben gisteren bij de RVA geweest om inlichtingen te vragen hoe of wat, maar ik ben al 30 jaar niet meer thuis in de nieuwe statuten, dus ik vraag maar hé. Ik zou toch van het sociaal sekretariaat van mijn werkgever moeten te weten kunnen komen hoe mijn loon er zou uitzien indien ik op zijn vraag in ga. Economische werkloosheid is hier niet aan de orde, werk genoeg, maar ik denk dat hij wil besparen.
RVA kon mij niet helpen, die doen niet aan loonberekening.
Viva España !!

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

01 sep 2017, 09:51

Ik zou zeker niet ingaan op zijn vraag.
Het is duidelijk dat uw werkgever u aan de kant wil schuiven met zo weinig mogelijk impact in zijn zak. Wat de gevolgen voor u zijn, trekt hij zich niet aan.
Hij is de werkgever, blijf gewoon je job doen, heb je geen werk, meldt het dan schriftelijk aan je rechtstreekse chef. Maar blijf ter plaatse, laat je niet intimideren. Vraag aan de werkgever om zijn voorstel schriftelijk vast te leggen en vraag bedenktijd. Ondertussen ga je informeren. Hij moet tenslotte een reden opgeven waarom hij jou die vraag stelt.
Als de werkgever vindt dat u niet meer nuttig kunt zijn voor zijn bedrijf, kan hij u altijd ontslagen, met volledige rechten van een bediende. En geloof mij, ook na 53 jaar is er werk. Maar zover zal hij het niet laten komen.
Blijf bij je eigen wensen, ga niet in op zijn voorstellen voor werkduurverkorting. Hij moet je werk geven, jij moet geen werk vragen.
Weer een mooi voorbeeld van intimidatie door de werkgever.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

01 sep 2017, 10:29

Bovendien gaat dit altijd een impact hebben op je pensioen, dat kan niet anders.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 sep 2017, 11:30

biep99,
Ik werd al 30 jaar in dezelfde sector waarvan 16 jaar bij de huidige werkgever in een 4/5 stelsel en dit sedert de geboorte van mijn zoon 23 jaar geleden.
Toen ik vroeg hoe ik dan mijn dagen zou opvullen, was de volgende vraag of ik niet geïnteresseerd was om 3/5 te werken of om op regelmatige basis onbetaald verlof te nemen.
Ik ben 53 jaar en kan op pensioen gaan op 1/7/2025 volgens mypension.


* * * * *

Ik begrijp het niet goed.
U hebt 30 jaren gewerkt en u doet nog 8 jaren tot 2025, dat is 38 jaren.
Vervroegd pensioen vraagt 42 jaren werken, en dit is geldig vanaf 2018.

* * * * *

Zo te zien hebt u gewerkt vanaf uw 23ste jaar tot het 53ste jaar.
Daarna volgen nog 8 jaren.
Wat is er gebeurd tussen het 20ste en 23ste, of tussen het 18de en het 23ste jaar. Kunnen die jaren ingebracht worden als zijnde geldig voor het pensioen. Heb je toen gewerkt tof gestudeerd?

* * * * *

Er klopt iets niet tussen het 18de en het 23ste jaar.

U hebt 14 jaren voltijds gewerkt. Dan zijn 14 jaren met pensioenrechten.

U hebt 16 jaren gewerkt aan 4/5. Die 4/5 is een overeenkomst tussen uw werkgever en u, en niet tussen de overheidsdiensten en u. Op uw loonbriefje staat nergens 4/5. Eigenlijk wilt dat zeggen dat u voltijds gewerkt hebt.
Als u zoiets zegt tegen de pensioendienst, dan rekenen zij 4/5 van 16 jaren of 12,8 jaren. De pensioendienst heeft uw gegevens en beschouwen die als 16 jaren met een lager inkomen dan de 14 eerste jaren. Idem voor de regeling van de laatste 8 jaren.

Verder werkt u nog 8 jaren tot 2025.

Alles samen 14 + 16 + 8 = 38 jaren en niet de vereiste 42 jaren..
Vermits mypension hett goedkeurt gelden de jaren 18 tot 22 bijvoorbeeld als studies en dus geldig voor het pensioen.

* * * * *

Het pensioen wordt bepaald door 2 factoren.

(1) de loopbaan, hoeveel jaren men gewerkt heeft.
Dat is 4 jaren studies, 16 jaren ergen gewerkt, 14 jaren ergens anders gewerkt, en nog 8 jaren gewerkt.
Dat levert een loopbaan van 4 jaren + 16 jaren + 14 jaren + 8 jaren = 42 jaren. Dat is in OK.

(2) Wat u verdient hebt.
Dat is € 0 voor de elk jaar van de 4 eerste jaren.
Dat zijn 16 aparte bedragen voor de volgende 16 jaren.
Dat zijn 14 aparte bedragen voor de daarop volgende 14 jaren.
Dat zijn 8 aparte bedragen voor de laatste 8 jaren.
De pensioendienst heeft al die bedragen van u.

(2.1) De pensioendienst gaat voor al die jaren, jaar per jaar, daar waar er een indexatie was op het loon, een hogere indexatie plaatsen, en dus het loon verhogen.

(2.2) Vervolgens wordt het totale loon van alk jaar apart verhoogd met herwaarderingscoëfficiënten.
Die herwaarderingscoëfficiënten staan hier:
http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/cal ... fault.aspx
Helemaal onderaan een tabel.
Bijvoorbeeld het loon van 1980 wordt 2,354249 maal groter.
Bijvoorbeeld het loon van 1990 wordt 1,602023 maal groter.

(2.3) Het gemiddelde van al die lonen is het pensioen.
Dat wordt vermindert tot 42/45, omdat u 42 jaren gewerkt hebt.
En verder verwerk tot een bruto pensioen.

(2.4) Op uw 55ste jaar krijgt u een raming van de pensioendienst hoeveel euro pensioen er is op het 62ste jaar en het 65ste jaar.

* * * * *

Met uw notaris ervaring is er hier in het dorp ook iemand die na 20 jaar notaris ervaring een Crelan Bank kantoor kon openen en terzelfdertijd een IMMO kantoor. Die heeft en doet het heel goed.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.