Vragen aan gebruikers van Telenet (web)mail ...

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

04 sep 2017, 16:41

Hallo,

Mailen op zich vormt weinig of geen problemen ... maar ik zit wel met volgende 'structurele' vragen.

Mijn vrouw en ik hebben één gezamenlijk klantennummer bij Telenet.
Mijn vrouw heeft een persoonlijke Telenet-mailbox met daaraan gekoppeld een persoonlijk mailadres en datzelfde geldt voor mij.

Nu lees ik dat binnen een Telenet-abonnement 10 gratis mailboxen toegelaten zijn en dat je per mailbox 5 mailadressen kunt instellen die elk naar de desbetreffende mailbox leiden.

Vraag 01
Dat betekent dus dat wij onder mekaar 10 mailboxen kunnen aanmaken/verdelen waaraan in totaal 10x5=50 mailadressen kunnen worden gekoppeld. Juist ?

Vraag 02 A
Ik ben lid van drie verenigingen en wil om alles een beetje overzichtelijk te houden mijn mails m.b.t. die verschillende verenigingen gescheiden houden ... Dan volstaat het dus niet om drie verschillende mailadressen aan te maken, want zelfs met drie verschillende mailadressen zouden die allemaal in mijn enige (tot nu toe bestaande) mailbox terechtkomen. Juist ?

Vraag 02 B
Ik ben dus genoodzaakt om 4 mailboxen aan te maken (3 verenigingen + 1 privé) met aan elke mailbox een verschillend mailadres gekoppeld. Juist ?

Vraag 03
De relatie "mailbox - mailadres (alias)" is mij duidelijk ... Maar wat is nu precies een "mail-account" ? Slaat die term op een mailbox of slaat die op een mailadres ? ... Of schuilt achter die term nog iets anders ?

Het zijn misschien niet direct de super dringende/belangrijkste vragen over e-mailen ... Maar ik had toch graag wat meer duidelijkheid gekregen achter het product "e-mail".
Misschien zou ik mijn vragen ook kunnen richten aan Telenet zelf ... maar eigenlijk reken ik erop dat ik via het SN-forum een duidelijk(er) en snel(ler) antwoord krijg op bovenvermelde vragen.] :D

Oh ja ... nog een vraagje (04) : moet ik dan voor elke mailbox/mailadres een apart wachtwoord instellen ?

Uitkijkend naar enige verduidelijking,

Vriendelijke groeten.
[/u]
Willen is Kunnen

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

04 sep 2017, 17:02

01 ja
02a ja
02b ja
03 : Een account wordt ingesteld in een mail client programma. Daarmee haalt men de mails van een mailbox af en kan men mails zenden vanaf een bepaalde account. Soms wordt er met account ook verwezen naar een mailbox maar dat is oneigenlijk gebruik van de benaming account. In een mailprogramma kan je meerdere accounts aanmaken voor je verschillende mailboxen.
04 neen
In het onderwerp schrijf je ook webmail. Persoonlijk vind ik webmail een heel onhandig ding en gebruik ik dit alleen als mijn mailprogramma's niet werken in hebt buitenland of via een privaat WiFi in een hotel ed..

Ik heb zelf 6 mailboxxen (2x telenet, 3x gmail, 1x live.be. Als deze mailboxen beheer ik vanuit mailprogramma's:
desktop : Outlook 2007
tablet(win10) : Thunderbird
smartphone Androïd : standaard mail app van android.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

04 sep 2017, 18:27

Beste Janneke Dust2,

Bedankt voor uw snel en duidelijk antwoord !

Prutser
Willen is Kunnen