Cd rippen in Linux (Mint)

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

05 sep 2017, 09:10

Ik zou effectief cd's willen rippen op een computer desktop met Linux Mint 18.2 laatste versie.
Graag las ik hier de commentaren i.v.m. het gebruik van dergelijke software : welk cd rip programma gebruiken jullie hiervoor en wat is het meest efficiënte ?
Bedankt voor,de info.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

08 sep 2017, 20:56

Toby schreef:Ik zou effectief cd's willen rippen op een computer desktop met Linux Mint 18.2 laatste versie.
Graag las ik hier de commentaren i.v.m. het gebruik van dergelijke software : welk cd rip programma gebruiken jullie hiervoor en wat is het meest efficiënte ?
Bedankt voor,de info.
Met welk programma speel je CD's af??? Die kunnen (soms) ook rippen.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 sep 2017, 19:43

hviaene schreef:Met welk programma speel je CD's af??? Die kunnen (soms) ook rippen.
Met VLC Media Player.

Ik zou niet weten hoe die audio cd's kan rippen.

Ooit las ik eens dat er in VLC Player een mogelijkheid zou zijn via > Media > Converteren/Opslaan, maar dat lijkt me niet heel duidelijk.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 sep 2017, 10:01

Met Clementtine poet het lukken.

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

11 sep 2017, 20:40

Toby ik kan U even in kort uitleggen hoe te rippen met VLC. Ik zie dat U op Hviaene ook niet antwoord of het werkt, misschien is deze uitleg ook verloren werk maar toch;

U opent VLC
U klikt op Media > U klikt op Schijf openen > U zet het bolletje op Audio-cd > Dan bij TRACK, daar zet U het nummer van het liedje dat je wil rippen b.v. 1 ( het eerste liedje van de cd). Vanonder naast het afspelen klik je op het driehoekje en klik op converteren > Dan verander je het profiel naar b.v. mp3, door te scrollen of door op het driehoekje te klikken naast H264-mp3. > Dan klik je op bladeren, daar klik je b.v. op de bib muziek en klik op de map waar het liedje moet komen of maakt een map aan. > klik op opslaan en dan op start. Het liedje begint te rippen.

Met VLC kan je maar één liedje per keer rippen. Door meerdere liedjes van een cd te rippen, moet je de track telkens veranderen naar 1- daarna 2 enz.
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 sep 2017, 21:48

hviaene schreef:Met Clementtine poet het lukken.
Bedankt hoor.
Ik ga dat dadelijk en uittesten. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 sep 2017, 21:50

jean55 schreef:Toby ik kan U even in kort uitleggen hoe te rippen met VLC. Ik zie dat U op Hviaene ook niet antwoord of het werkt, misschien is deze uitleg ook verloren werk maar toch;
U opent VLC
U klikt op Media > U klikt op Schijf openen > U zet het bolletje op Audio-cd > Dan bij TRACK, daar zet U het nummer van het liedje dat je wil rippen b.v. 1 ( het eerste liedje van de cd). Vanonder naast het afspelen klik je op het driehoekje en klik op converteren > Dan verander je het profiel naar b.v. mp3, door te scrollen of door op het driehoekje te klikken naast H264-mp3. > Dan klik je op bladeren, daar klik je b.v. op de bib muziek en klik op de map waar het liedje moet komen of maakt een map aan. > klik op opslaan en dan op start. Het liedje begint te rippen.
Met VLC kan je maar één liedje per keer rippen. Door meerdere liedjes van een cd te rippen, moet je de track telkens veranderen naar 1- daarna 2 enz.
Bedankt hoor.
Ik ga je info eens uittesten zie, samen met het voorstel van hviaene. Lijken me twee interessante tips.
Ik laat zeker nog iets weten over de twee programma's.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

12 sep 2017, 17:55

Toby nog even een toevoeging,

De moment U op bladeren klikt en de map gekozen hebt, heb je de kans om de naam en desgewenst de zanger te type en dan op opslaan te klikken

Maar het wijst zichzelf uit U zal het wel zien.
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

14 sep 2017, 13:40

jean55 schreef:Toby nog even een toevoeging,
De moment U op bladeren klikt en de map gekozen hebt, heb je de kans om de naam en desgewenst de zanger te type en dan op opslaan te klikken
Maar het wijst zichzelf uit U zal het wel zien.
Hm, een en ander klopt toch niet, t.t.z. ik had gevraagd voor info om te rippen in Linux Mint 18.2, maar die computer is nu even niet bruikbaar en test ik het zaakje uit op een computer met Ubuntu 16.04 LTS.

In VLC zie ik bij opstart VLC > Media > Schijf Openen > Schijfselectie -> bolletje plaatsen aan Audio-cd > beginpositie bvb. nr. 1 ... klopt allemaal, maar dan spreek je van een driehoekje onderaan : dat driehoekje is er bij mij niet.

Heeft dat misschien te maken met Ubuntu i.p.v. Linux Mint ? Ik weet het, het is niet verstandig om te vragen voor Linux Mint en dan uit te testen in Ubuntu. Misschien dat daar het verschil zit.

Ik zie alleen in het meldingskader onderaan : "Meer Opties Weergeven", maar nergens een driehoekje met de opties die je opsomt.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

14 sep 2017, 13:49

hviaene schreef:Met Clementtine poet het lukken.
"Clementine" staat er nu op, maar zoals al gemeld, is de computer met Linux Mint 18.2 even onbruikbaar en test ik wat uit op een computer met Ubuntu 16.02 LTS. Wellicht zal daar ook een en ander anders zijn vermits ik er alleen maar in slaag om de muziek cd te doen afspelen, maar rippen, daar slaag ik niet in.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

SenNet Medewerker
Lid geworden op: 25 mar 2009, 12:07

14 sep 2017, 14:27

Ubuntu 16.04 of Mint 18.2 maakt hiervoor geen verschil, Mint 18.2 is namelijk gebouwd op Ubuntu 16.04

Clementine kan audio cd-rippen, kijk daarvoor bij Tools > Rip audio CD bovenaan in het menu

Clementine probeert een opensource alternatief voor iTunes te zijn en is dus misschien wel veel meer dan je nodig hebt... eenvoudiger om enkel een CD te rippen is Sound Juicer

Afbeelding

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

14 sep 2017, 20:42

Toby zie prt screen, indien het bij zo niet is zet dan een prt screen zoals het bij U is .

Afbeelding
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 sep 2017, 19:22

@Jean55 : opgelost en de oplossing werkt.
Bedankt hoor, ik had niet door dat je dat zwarte klein driehoekje bedoelde , te zien helemaal onderaan tussen "afspelen" en "annuleren". :oops:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 sep 2017, 19:24

SenNet Medewerker schreef:Ubuntu 16.04 of Mint 18.2 maakt hiervoor geen verschil, Mint 18.2 is namelijk gebouwd op Ubuntu 16.04
Clementine kan audio cd-rippen, kijk daarvoor bij Tools > Rip audio CD bovenaan in het menu
Clementine probeert een opensource alternatief voor iTunes te zijn en is dus misschien wel veel meer dan je nodig hebt... eenvoudiger om enkel een CD te rippen is Sound Juicer
Bedankt, ga dat ook eens uittesten.
Intussen slaagde ik er al in om via VLC player muziek te rippen. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

19 sep 2017, 21:00

Bedankt voor het melden Toby, U zal wel wat geduld moeten hebben één voor één he.

VLC is ook een goede media player. Maar dat weet je waarschijnlijk. Via Media > Meerdere bestanden openen, kan je door op toevoegen te klikken een lijst maken voor af te spelen.

Via Media > Map openen > een map selecteren in jouw bib muziek, kan je een volledige cd afspelen.
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??