Ambtenaar steelt 500.000 Euro en behoudt wedde en pensioen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

16 sep 2017, 09:27

Dirk S., de geschorste directeur van het Sociaal Huis in Torhout, heeft in vijftien jaar een half miljoen euro verduisterd. Dat blijkt uit het onderzoek van Audit Vlaanderen. De grootste schade is voor het OCMW zelf, maar ook minstens twee cliënten werden voor 82.800 euro bestolen.
De feiten kwamen aan het licht in november 2016, toen de directeur een tijdje afwezig was en een van zijn cliënten geholpen moest worden. Daarbij hebben collega’s onregelmatigheden vastgesteld. Daarop werd een tuchtonderzoek opgestart en klacht ingediend bij de politie. Zowel het tuchtonderzoek als het strafrechtelijk onderzoek zijn nog altijd lopende.

Dirk S. handelde volgens de audit alleen en maakte misbruik van de sociaal kwetsbare situatie van de klanten van het Sociaal Huis. “Hij hield informatie achter, vroeg financiële steun aan de OCMW-raad die de cliënten niet hadden gevraagd en schreef geld over via verschillende budgetrekeningen. Minstens één rekening werd gebruikt voor het betalen van facturen aan de directeur”, zegt stadssecretaris Tom Vandenberghe.

Nog meer onderzoeken
Twee cliënten liepen persoonlijke schade op voor 82.800 euro. Zij kregen maar een deel van hun leefloon toegekend. Het OCMW laat die cliënten nu begeleiden door een raadsman om hun belangen te verdedigen. “Het bestuur zal die mensen integraal vergoeden”, zegt Vandenberghe. De rest van het bedrag, 393.000 euro, is schade voor het OCMW zelf. Dirk S. blijft tot nader order geschorst, maar krijgt nog altijd de helft van zijn wedde. “Dat is nu eenmaal wettelijk zo vastgelegd”, legt Vandenberghe uit. Het OCMW heeft maatregelen genomen om nog meer interne controle te voorzien.

Audit Vlaanderen wil nu, naar aanleiding van het geval in Torhout, nog dertig OCMW’s onderzoeken. (BHT)

https://beta.hln.be/regio/torhout/ocmw- ... ~a9c5b383/

Die leeglopers hebben zich georganiseerd zoals de maffia. Hoog tijd om die zooi op te ruimen!
De leegloper staat enkele maanden van zijn pensioen van 3.700 Euro, dat komt niet in gevaar!





Torhout - 475.000 euro. Zo veel heeft de joviale en onberispelijke OCMW-directeur Dirk S. (64) verduisterd bij het OCMW van ­Torhout. Na één jaar onderzoek heeft de overheid de fraude die in 2016 uitkwam, eindelijk becijferd. Volgens kennissen heeft hij het geld uitgegeven aan “drank en vrouwen”. “Maar hij heeft er ook ­gewoon zijn tv- en telefoniefacturen mee betaald.”

Dirk S., directeur van het Sociaal Huis bij het OCMW van Torhout, had een onberispelijke reputatie. Maar dat veranderde helemaal toen hij een jaar geleden even afwezig was en een medewerkster een blik op de rekeningen wierp. Wat bleek? Dirk S. versluisde al vijftien jaar OCMW-geld naar zijn eigen rekening. De zaak leidde tot een kleine aardschok in de West-Vlaamse gemeente. “Iedereen kende Dirk als een eerlijke, joviale collega. We hebben gehuild toen die onfrisse zaak aan het licht kwam”, klonk het bij de medewerkers.
En toen werd nog gedacht dat de fraude meeviel. Maar na een audit die vrijdag gecommuniceerd werd, is Torhout écht in shock. Dirk S. zou in totaal 475.000 euro van het OCMW doorgesluisd hebben naar zijn eigen rekening. Het grootste deel door valse sociale verslagen te maken over mensen die ‘zogezegd’ een uitkering nodig hadden. De betrokkenen wisten zelf van niets. Ook verzweeg hij adreswijzigingen zodat hij geld kon blijven ‘uitkeren’.
En Dirk S. ontvreemdde in die periode ook zo’n 80.000 euro van twee leefloners. Hij hield steeds een deel van het geld voor de twee in. De twee slachtoffers zouden volgens het stadsbestuur “mensen zijn die zich in een heel kwetsbare positie bevinden”.
Waar Dirk S. het geld aan besteed heeft, is niet geheel duidelijk. Volgens welingelichte bronnen betaalde de directeur er zijn maandelijkse tv- en telefoniefacturen mee. Maar het grootste deel zou hij besteed hebben aan “vrouwen en drank”.
Geld recupereren
Directeur Dirk S., die op één jaar van zijn pensioen staat, zal straks wellicht ontslagen worden. Het stadsbestuur van Torhout liet weten “geschokt te zijn door de fraude van de medewerker”. “Maar we zullen alles in het werk stellen om al het geld te recupereren bij de verdachte, tot de laatste euro”, zegt waarnemend burgemeester Kristof Audenaert (CD&V). Daarnaast loopt er ook nog een strafonderzoek bij het parket en riskeert de verdachte een gevangenisstraf.
Dirk S., die in Ieper woont, gaf vrijdag niet thuis. Hij reageerde eerder wel in de lokale Krant van West-Vlaanderen. “Ik schaam me diep. Het is verfoeilijk wat ik heb gedaan. Al kan ik geen antwoord geven op de vraag waarom ik het deed.” Hij meldde toen nog dat hij niet wist hoeveel hij in die vijftien jaar gefraudeerd had. “Dat varieerde van maand tot maand.”
De man gaf de feiten ook allemaal toe. “Ik ben zo. Het ligt niet in mijn natuur om oneerlijk te zijn. Ik heb in mijn periode bij het OCMW ook veel goed gedaan. Jammer dat dat nu overschaduwd wordt.”
Gast

16 sep 2017, 10:00

Ambtenaren hebben een "license to steal"
Gast

16 sep 2017, 10:05

Ambtenaren hebben een "license to steal"
Belgische werknemers stelen voor 222 miljoen euro per jaar van werkgever.
Werknemers hebben een " license to steal "
Gast

16 sep 2017, 10:45

Dicksy schreef:
Ambtenaren hebben een "license to steal"
Belgische werknemers stelen voor 222 miljoen euro per jaar van werkgever.
Werknemers hebben een " license to steal "
Werknemers hebben geen license , die worden ontslagen als ze stelen , ambtenaren niet.
dejules

16 sep 2017, 11:35

The Spirit of Flanders schreef:
Dicksy schreef:
Ambtenaren hebben een "license to steal"
Belgische werknemers stelen voor 222 miljoen euro per jaar van werkgever.
Werknemers hebben een " license to steal "
Werknemers hebben geen license , die worden ontslagen als ze stelen , ambtenaren niet.
En kunnen zelfs niet gaan doppen, die verliezen al hun sociale rechten!!!!!

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

16 sep 2017, 13:19

Dicksy,

Ambtenaren stelen een myriade meer dan de werknemers.

1. Als een ambtenaar iets pikt was wat hij pikte betaald door de werknemer. Dat is niet zo voor een werknemer.

2. De stelende ambtenaar wordt beloond voor het stelen. Hij mag verder werken zonder verlies van loon en verder stelen tot die het pensioen opneemt. En dat wordt allemaal betaald door de werknemer. Dat is niet zo voor een werknemer.

3. De stelende ambtenaar wort beloond met een pensioen betaald door de werknemer. Dat is niet zo voor een werknemer.

Wie is hier de grootste dief?

* * * * * *

Werknemers kunnen veroordeeld worden voor diefstal bij een rechtbank en in de nor gezet worden.
Ambtenaren niet, die worden beloond voor diefstallen.
De overheid begaat een misdrijf door de wetten niet toe te passen, en discrimineert de bevolking.

Ik heb ooit gelezen dat het budget van de overheid omtrent WC papier op is na 3 maanden.
Dat betekent dat er 4 keer zoveel WC papier moet aangekocht worden.
De eerste verklaring is dat de ambtenaren per definitie buikgriep hebben. De tweede verklaring is dat de ambtenaren met een lege attache case naar het werk gaan en met een volle attache case naar huis gaan.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

17 sep 2017, 15:39

Is er weeral een arme sukkelaar langs de graaikas geweest, die niet toekwam ?
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad
Gast

17 sep 2017, 16:37

pastoor schreef:...

Ik heb ooit gelezen dat het budget van de overheid omtrent WC papier op is na 3 maanden.
.....
Mijn vroegere , reeds overleden adjudant-chef buurman haalde al zijn verf voor zijn huis uit de kazerne. Resultaat was uiteraard "groen deuren" en, "gele muren" :lol: En aangezien hij bij de medical zat slikte hij dozen vitamines .. meegebracht uit de kazerne. :D
Gast

17 sep 2017, 17:10

Mijne vroegere schoolkameraad werkte in een merkengarage maar reed niet met dat merk. Hij schafte zich een voertuig aan van dat merk omdat de wisselstukken en dergelijke er toch maar voor het rapen lagen en hij daar zijn klein onderhoud gratis mocht doen.
Die wisselstukken werden dan gemonteerd in een garage waar hij in het zwart ging bijwerken :lol:
Gast

17 sep 2017, 17:39

Zwartwerk ? Het enige probleem met zwartwerk is dat de kassa die de ambtenaren moet spijzen leeg geraakt. :twisted: :lol:

Dat van die merkengarage geloof ik niet. Grote garages met veel personeel hebben doorgaans een magazinier en/of stockbeheer. Ge raakt zo maar niet aan een reserveonderdeel zonder dat dat ergens op een factuur van een klant terug moet opduiken. Zo was dit althans reeds meer dan 40 jaar geleden het geval bij mijn garagist concessiehouder. De man kan wellicht wel versleten / defecte onderdelen meegenomen en herstelt hebben en als nieuw terug in ' t zwart hebben geplaatst.
Gast

17 sep 2017, 18:04

Dat van die merkengarage geloof ik niet.
Dat van Uwe adjudant-chef geloof ik ook niet. De verf zou hij pikken en de borstels zou hij dan gaan kopen :roll: :lol: :lol:
En als ze de brabanconne speelden dan ging zijn dak in geef acht staan zekers. :lol: :lol:
Gast

17 sep 2017, 18:38

:lol: De borstels zal hij ook wel gepikt hebben. En toch .... het is de waarheid en niets dan de waarheid ( wist ooit zijn vrouw en dochter mij in alle onschuld te vertellen :lol: )

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

17 sep 2017, 20:01

Bestaat dat nog "aan de Staat" dat een heel deel voorwerpen gemarkeerd worden met "EB-BS" 'Etat Belge-Belgische Staat", of het indertijd veel uitgehaald heeft weet ik niet.
Papier had toen ook een watermerk met het Belgisch wapen en wapenspreuk. Je kwam dat alle dagen wel eens tegen en had niets te maken met de Staat, wel met familie die daar werkte. Er waren (zijn?) nog wel zo'n dingen.
Ice

19 sep 2017, 14:14

Audit Vlaanderen wil nu, naar aanleiding van het geval in Torhout, nog dertig OCMW’s onderzoeken. (BHT)
En waarom niet álle ocmw's??? of zijn ze bang dat dan overal de beerputten gaan opengaan? Mogelijk is er geen énkele ocmw waar geen corrupte graaiers zichzelf verrijken en, schandelijk, nog wel stelen van de meest behoeftigen in de maatschappij...
Nu, het is al langer geweten dat beroepsleugenaars, aangesteld als budgetbeheerder of schuldbemiddelaar al dan niet via ocmw hun macht misbruiken om onwetende armen nog verder in de armoede te duwen, een pervers genoegen erin scheppen om deze mensen ook nog te vernederen en soms zelfs helemaal zonder leefloon zetten. Tenslotte is het hun eigen schuld en de sadistische advocaat zal ze dat wel eens even inpeperen.
De man gaf de feiten ook allemaal toe. "Ik ben zo. Het ligt niet in mijn natuur om oneerlijk te zijn"
Nee, het ligt wel in zijn natuur om te stelen.... :roll:

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

20 sep 2017, 07:00

The Spirit of Flanders schreef:
Dicksy schreef:
Ambtenaren hebben een "license to steal"
Belgische werknemers stelen voor 222 miljoen euro per jaar van werkgever.
Werknemers hebben een " license to steal "
Werknemers hebben geen license , die worden ontslagen als ze stelen , ambtenaren niet.
Ik heb nochtans weet van postpersoneel ( statutair ) dat ontslagen werd voor diefstal of wangedrag ! Bij militairen zijn er ook ontslagen ......Dus ambtenaren die niet kunnen ontslagen worden neem je best met een korrel zout !
Doe wel en zie niet om !