Ambtenaar steelt 500.000 Euro en behoudt wedde en pensioen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 sep 2017, 08:10

Fregat,

Statutaire ambtenaren kan men niet ontslaan.

Contractuele ambtenaren leven i n dezelfde condities als een werknemer en kunnen zo ontslaan worden.
Toen Tobback burgemeester werd van Leuven heeft hij alle liberale ambtenaren die hij kon ontslaan zomaar op straat gezet en rooie sossen in de plaats gezet.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 sep 2017, 08:42

De eerste ambtenaar op deze "aardcloot" (Dante) is aangesteld geworden in 1231.
Daardoor is de ambtenaar het tweede oudste beroep in dit deel van de wereld.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 sep 2017, 09:52

pastoor schreef:De eerste ambtenaar op deze "aardcloot" (Dante) is aangesteld geworden in 1231.
Daardoor is de ambtenaar het tweede oudste beroep in dit deel van de wereld.
Door welke ambtenaar is hij toen aangesteld?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

20 sep 2017, 11:02

Wil. schreef:
pastoor schreef:De eerste ambtenaar op deze "aardcloot" (Dante) is aangesteld geworden in 1231.
Daardoor is de ambtenaar het tweede oudste beroep in dit deel van de wereld.
Door welke ambtenaar is hij toen aangesteld?
Effe Google'n ... De eerste ambtenaren werden geintroduceerd als slippendragers van keizer Frederik II --- en zo zijn ambtenaren nu ook nog altijd slippendragers van de machtshebbers , actueel de blauwe mannen onder het schrikbewind van de keizer van Antwerpen. :)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 sep 2017, 16:17

Sof,

Ze moeten alle wensen, maar dan ook aan alle wensen, van hun machthebber voldoen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

20 sep 2017, 18:34

pastoor schreef:Fregat,

Statutaire ambtenaren kan men niet ontslaan.

Contractuele ambtenaren leven i n dezelfde condities als een werknemer en kunnen zo ontslaan worden.
Toen Tobback burgemeester werd van Leuven heeft hij alle liberale ambtenaren die hij kon ontslaan zomaar op straat gezet en rooie sossen in de plaats gezet.
Ik spreek dit tegen ! Tijdens mijn loopbaan zag ik er meer dan één ( statutair ) ontslagen worden na gerechtelijke vervolging ( voor diefstal ) en veroordeling !.
Kijk ook eens hier : https://fedweb.belgium.be/nl/einde_loop ... tatutairen
Doe wel en zie niet om !

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 sep 2017, 19:54

pastoor schreef:Daardoor is de ambtenaar het tweede oudste beroep in dit deel van de wereld.
En het oudste beroep ter wereld is: elektricien. Immers, toen God het licht schiep waren die mannen al wekenlang bezig geweest met draden trekken en kabels leggen.

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

21 sep 2017, 07:53

Daarvoor was het draadloos.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 sep 2017, 09:27

Fregat,
Ik spreek dit tegen ! Tijdens mijn loopbaan zag ik er meer dan één ( statutair ) ontslagen worden na gerechtelijke vervolging ( voor diefstal ) en veroordeling !
.

Moet men dit gegeven interpreteren als: de overheid moet een rechtbank opstarten tegen het eigen personeel om die te ontslaan?

* * * * *

Dat is niet altijd zo geweest. Dat is recent veranderd (jaarlijkse evaluatie).
Uw referentie is van 09/08/2012.

( Tobback heeft enkel zijn contractuele ambtenaren op straat gezet. Dat bericht komt van mij. Ik heb destijds 2 van hen gezien in Leuven. Die hadden een andere job gevonden in de privé en waren verlost van dat altijd hetzelfde te doen tot vervelens toe bij de overheid ).


Statutair overheidspersoneel. 3 jun. 2009.
Ontslag van statutair is zeer moeilijk, de meeste instellingen laten het liefst nooit zover komen want dat moet er openheid gegeven worden over de feiten die aanleiding hebben gegeven tot het ontslag en dat is nu net iets wat de meeste overheidsinstelling liever mijden als de pest. Ik werk in één van de meer "strenge" "instellingen" (vertaal instellingen maar zoals je wil) en daar zijn sinds de oprichting slechts drie statutairen op staande voet ontslagen: eentje einde jaren 40 die had "vergeten" te vermelden dat hij bij de SS had gestreden, eentje einde jaren 90 die op een gegeven moment tilt sloeg en systematisch begon alle vrouwelijke personeelsleden enorm expliciete sexueel getinte mailtjes te sturen en eentje een goed jaar geleden die "in het zwart" werkte in een broodjeszaak tijdens zijn langdurige ziekte. De meesten krijgen ruim de gelegenheid om gebruik te maken van de interne mobiliteit tussen de verschillende instellingen om het nog eens te proberen...


Of 3 op 67 jaren.

want dat moet er openheid gegeven worden
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

21 sep 2017, 10:31

We gaan nu naar 2017:

"De prestaties van elk personeelslid worden jaarlijks geëvalueerd. Na een evaluatiegesprek ontvangt het personeelslid zijn evaluatieverslag, dat bij minder goede prestaties de einduitspraak “loopbaanvertraging" of "onvoldoende" kan bevatten.
Het statutair personeelslid dat na een evaluatie "onvoldoende" bij één van de twee eerstvolgende evaluaties een tweede evaluatie "onvoldoende" krijgt, wordt ontslagen. "(Vlaamse overheid)

De tijd van de stofjassen, liggen slapen op bureel en niet ontslagen kunnen worden dateren uit de tijd van "De collega's"...
dejules

21 sep 2017, 10:44

frits1955 schreef:We gaan nu naar 2017:

"De prestaties van elk personeelslid worden jaarlijks geëvalueerd. Na een evaluatiegesprek ontvangt het personeelslid zijn evaluatieverslag, dat bij minder goede prestaties de einduitspraak “loopbaanvertraging" of "onvoldoende" kan bevatten.
Het statutair personeelslid dat na een evaluatie "onvoldoende" bij één van de twee eerstvolgende evaluaties een tweede evaluatie "onvoldoende" krijgt, wordt ontslagen. "(Vlaamse overheid)

De tijd van de stofjassen, liggen slapen op bureel en niet ontslagen kunnen worden dateren uit de tijd van "De collega's"...
Een werknemer heeft 75.000 meer kansen om ontslagen te worden dan een statutair.
ELKE negatieve evaluatie tav een statutair die tot ontslag zou leiden wordt door de vakbond aangevochten tot het hoogste rechtsorgaan. Tot heden werd geen enkele statutair hiervoor ontslagen!
Laatst gewijzigd door dejules op 21 sep 2017, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

21 sep 2017, 10:49

Jules, je slaat de plank volledig mis. Ik heb meerdere vastbenoemde collega's weten ontslagen worden na een dubbele negatieve evaluatie. Daar kwamen wel wat procedures o.a. via vakbonden bij kijken maar..ze werden aan de deur gezet. Daar zat zelfs een directeur van een atheneum bij.Zo gaat dat de laatste tijd.
dejules

21 sep 2017, 11:59

frits1955 schreef:Jules, je slaat de plank volledig mis. Ik heb meerdere vastbenoemde collega's weten ontslagen worden na een dubbele negatieve evaluatie. Daar kwamen wel wat procedures o.a. via vakbonden bij kijken maar..ze werden aan de deur gezet. Daar zat zelfs een directeur van een atheneum bij.Zo gaat dat de laatste tijd.
Aan de deur gezet maar met behoud van loon.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

21 sep 2017, 12:09

Wat betreft die directeur moet ik u jammer genoeg gelijk geven :wink:

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

22 sep 2017, 12:35

Iemand kan pas ontslagen worden, zijn wedde verliezen of zijn mandaat niet verder meer uitoefenen nadat hij/zij veroordeeld werd. Niet eerder. Cfr de kasteelmoord: dien dokter blijft dokter en kan blijven als dusdanig werken zolang hij niet veroordeeld wordt, eens veroordeelt kan de Orde van Geneesheren hem schorsen en zijn rizivnummer afnemen. Iemand is pas schuldig nadat die persoon veroordeeld werd.