Lekkende mazouttank

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 okt 2017, 15:04

Dicksy schreef:Volgens een commissievergadering van de Vlaamse Overheid van 03.05.2016 is er nog altijd geen stookoliestankfonds voor particulieren ( eigenaars met een lekkende tank ) waar deze een beroep op kunnen doen bij een lekkende tank.
Blijkbaar ligt het probleem bij de Federale Overheid die hierin nog steeds geen standpunt hebben genomen.
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1081260

Dus nog geen fonds voor de particulier.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf
Gast

06 okt 2017, 15:18

Dus nog geen fonds voor de particulier.
" Voorzitter, recent is mijn aandacht getrokken door een persbericht van de Belgische Petroleummaatschappij waarin wordt gesignaleerd dat het Bodemsaneringsfonds voor Tankstations (BOFAS) momenteel 150 miljoen euro aan reserves heeft. Dat bedrag zou tegen 2019, als het fonds ten einde loopt, tot 200 miljoen euro oplopen.

dinsdag 3 mei 2016, 14.30u
" Een stookolietankfonds kan vele gezinnen besparen van de hoge saneringskosten die gepaard gaan met een lekkende stookolietank.
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1056371

U haalt 2 zaken door elkaar. Er is een bodemsaneringsfonds voor (ex)bedrijven ( zoals o.a tankstations, sites van vroegere bedrijven enz..... ) maar geen bodemsaneringsfonds voor particulieren die met een vervuilde bodem zitten omwille van een lekkende mazouttank.
Daarom ook dat die dame in kwestie ( in je openingspost ) met een kost zit van 85.000 euro.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 okt 2017, 16:11

Dicksy schreef:
Dus nog geen fonds voor de particulier.
" Voorzitter, recent is mijn aandacht getrokken door een persbericht van de Belgische Petroleummaatschappij waarin wordt gesignaleerd dat het Bodemsaneringsfonds voor Tankstations (BOFAS) momenteel 150 miljoen euro aan reserves heeft. Dat bedrag zou tegen 2019, als het fonds ten einde loopt, tot 200 miljoen euro oplopen.

dinsdag 3 mei 2016, 14.30u
" Een stookolietankfonds kan vele gezinnen besparen van de hoge saneringskosten die gepaard gaan met een lekkende stookolietank.
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1056371

U haalt 2 zaken door elkaar. Er is een bodemsaneringsfonds voor (ex)bedrijven ( zoals o.a tankstations, sites van vroegere bedrijven enz..... ) maar geen bodemsaneringsfonds voor particulieren die met een vervuilde bodem zitten omwille van een lekkende mazouttank.
Daarom ook dat die dame in kwestie ( in je openingspost ) met een kost zit van 85.000 euro.
Bedankt voor de info
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

again
Lid geworden op: 11 feb 2010, 13:05

06 okt 2017, 18:47

Een vervolg op het bericht Dicksy is hier te vinden. Betreft stand van zaken van 3 oktober 2017 j.l.

https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1194105

Met tussen de regels te lezen zou je kunnen verstaan dat er een stookolietankfonds kortelings
opgestart zou worden ? Of begrijp ik het verkeerd ?
Gast

06 okt 2017, 19:18

Met tussen de regels te lezen zou je kunnen verstaan dat er een stookolietankfonds kortelings
opgestart zou worden ? Of begrijp ik het verkeerd ?
Ik denk niet dat U tussen de regels leest en dat U correct gelezen hebt dat het bodemsaneringsfonds voor particulieren gaat opgestart worden met de middelen van BOFAS omdat hier alles als zo goed gerealiseerd werd.
De vraagsteller ( Nevens ) vraagt hierin ook wanneer de bijdragen die geïnd werden via de benzine -en dieselprijs afgebouwd worden zodat de benzine -en dieselprijs kunnen zakken, maar hier zal wel het schoentje beginnen wringen want hier geeft ze een nietszeggend antwoord ( De goedkeuring van de verlaging van de bijdragen werd in het kader van de Uitgebreide Interministeriële Conferentie Leefmilieu besproken. )
De vraag is alleen wanneer dit: ( “ Collega Nevens, ik weet niet of u goed naar het antwoord hebt geluisterd. De beslissing is er. De oplossing is er. Het geld wordt gebruikt voor het Stookolietankfonds. Alles is geregeld. Alles is opgelost en beslist. Ik zie geen probleem. U vraagt wat beslist is. “) in een decreet wordt omgezet zodat dit fonds voor particulieren wordt opgestart.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

09 okt 2017, 23:13

Toen er bij vrienden een lekkende mazouttank was, liepen de kosten heel hoog op: sanering van de grond, opbreken van oprit enz. Een grap van 45000 euro.
Ik heb mij toen direct laten verzekeren voor de mazouttank. Alleen een geldig keuringsbewijs is nodig.
Je kan je voor alles verzekeren, maar deze bedragen vond ik toch de moeite waard. Mijn verzekering neemt de uitvoering van de saneringswerken volledig op zich, ook bij de buren als dat nodig is. Ook de herstelling van de schade aan de tuin of terrein, en schade bij derden zit er bij. Wel een maximumbedrag van 58000 euro.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

10 okt 2017, 00:51

Seppe123 schreef:Toen er bij vrienden een lekkende mazouttank was, liepen de kosten heel hoog op: sanering van de grond, opbreken van oprit enz. Een grap van 45000 euro.
Ik heb mij toen direct laten verzekeren voor de mazouttank. Alleen een geldig keuringsbewijs is nodig.
Je kan je voor alles verzekeren, maar deze bedragen vond ik toch de moeite waard. Mijn verzekering neemt de uitvoering van de saneringswerken volledig op zich, ook bij de buren als dat nodig is. Ook de herstelling van de schade aan de tuin of terrein, en schade bij derden zit er bij. Wel een maximumbedrag van 58000 euro.
En bij welke verzekeringsmaatschappij kon u terecht ?

Tussen GROTE HAAKSKES : ( ) Als de moderatoren u voor zulk een antwoord zouden berispen, zou dat erg "asociaal zijn", niet ?
En een berisping(ske) is nog geen ban, hé. Ge helpt alleen maar andere mensen.

Het is toch een typisch Senioren probleem ! ! En vermits het hier Seniorennet is ...

Trouwens, de namen van diverse programma's voor op uw pc, die worden ook op het forum neergepend. Om mensen te helpen.


procman4
.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

10 okt 2017, 08:16

Voor vele mensen met een pensioen ( en ook anderen) is een mazoutverontreiniging een drama. Vele mensen kunnen dit niet betalen. Ik denk dat je bij elke woonpolis( brandverzekering) een saneringsverzekering kan bijvoegen. Ik ben bij KBC.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

10 okt 2017, 12:03

Ik heb hierover eens een gesprek gehoord,en ik kon uitmaken dat de man bij zo zuiverings bedrijf werkte
Hij was raad aan het geven hoorde ik hem zeggen ,weet niet of zij met vervuilde grond zaten of niet
Hij zei laat direct vaststellen door een deurwaarder op welke diepte de vervuiling zit
Want het bedrijf rekend elke kuub grond als te zuiveren,wat niet altijd klopt
Met mazout kan het zijn dat de ganse tuin de grond tot aan de leemaarde niet bevuilt is,kan u dat bewijzen dat tot de diepte van bv een meter geen vervuiling zit ,moet u die meters niet betalen
Klink mij als waarheid,waarom betalen voor iets dat niet verontreinigd is
Men gaat misschien een hoop problemen op de hals halen,maar als het over zo grote somme geld gaat
Proberen waard denk ik

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

10 okt 2017, 14:20

Succes met uw verzekering bij KBC. Ons gingen ze ook terugbellen. Ik heb ze nog altijd niet terug gehoord, na drie jaar.
Het is uit de voeten, maar zonder verzekering... :? :? :?Ik lees hier graag hoe u gevaren bent met de verzekering.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

10 okt 2017, 15:48

pol55 schreef:Vrijdag 6/10/20170:
Tel 1700 gedaan naar Vlaanderen.be.
Doorverwezen naar OVAM op 015284458.
Doorverwezen naar Info Mazout 078152150.
Uitleg Info Mazout:
"Bij een lekkende mazouttank (meestal komt er water in de tank) valt de CV ketel in storing. De aanzuigleiding ligt op een paar centimeter van de bodem van de tank en zuigt dit water op. Water is zwaarder dan mazout en zakt naar de bodem van de tank.
Dan opzoeken waar dit lek is, meestal tank laten verwijderen/leegpompen/neutraliseren en/of een nieuwe dubbelwandige eletronisch beveiligde tank plaatsen . Indien de bodem toch verontreinigd is laten ontsmetten. Kosten kunnen oplopen tot 100.000€ en meer ten laste van de eigenaar. Troost...slechts 0,8%is in dit geval.
Dus Info mazout zegt met andere woorden ....trek uwe plan, loop naar de maan....

Gebeld naar mijn makelaar brandverzekering (AXA).....vrijdag (06/10/2017) . Stagair aan de lijn. Kende die materie nog niet goed. Wist wel te vertellen dat in mijn polis brandverzekering gebouw (inboedel woning is bij KBC verzekred) er een tegemoetkoming is van max 1450€. Dus moet de huige premie (380€ /jaar gebouw) verhoogd worden.Maar een andere agent van AXA gaat terug bellen...Nog niets van AXA gehoord.
Wat ik wel al weet dat er minstens 1 maand moet voorbij zijn na afsluiting, vooraleer de verzekering geldig wordt (wat natuurlijk misbruik wil uitschakelen)
Dus verzekerd ben ik wel, betaal al meer dan 40 jaar nog nooit beroep moeten doen op de verzekering (gelukkig maar)...en krijg 1450€ max schadevergoeding. Dat noem ik GEEN verzekering. Dus mensen die dit lezen...informeer u laat het op papier zetten... :twisted:
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

10 okt 2017, 16:52

Ik denk dat een goede agent van uw verzekeringsmaatschappij waar je persoonlijk contact mee kan hebben in het kantoor heel belangrijk is. ( niet : we zullen eens terugbellen) Ik ben al 40 jaar klant bij mijn verzekering en mijn agent staat altijd klaar: al meerdere malen schade aan auto gehad en waterschade aan huis : perfect geregeld en betaald. In mijn polis staat ook duidelijk wat er verzekerd is en voor hoeveel. De sanerings-
verzekering zit niet automatisch in de brandverzekering, deze moet je er apart bijnemen.
De keuring alleen geeft geen recht op schadevergoeding. Groene dop: de mazoutleverancier mag mazout vullen, bij rode dop: de mazoutleverancier mag geen mazout bijvullen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

11 okt 2017, 11:33

Die 1450€ is hetgeen je vroeger ongeveer moest betalen als ze de tank leegtrokken en opvulden met ik weet niet wat, zodat ze buiten gebruik gesteld was. Toen mocht dat nog. Als je vervuilde grond hebt na de lek is het een ander paar mouwen.
Ik vrees dat ze dat nergens gaan verzekeren. Ze weten immers nooit hoeveel de saneringskosten gaan zijn, maar dat het aardig kan oplopen dat weten ze wel. En welke verzekeraar wil iets verzekeren waarvan hij weet dat hij er niet aan verdient?

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

11 okt 2017, 11:49

Minder dan 1% van de tanken lekt na 30 jaar. De kans dat je een auto ongeval hebt is veel groter. Dus voor de verzekeringen wel een berekend risico. Maar als je zelf bij die 1% bent, ben je wel blij dat je een goede verzekering hebt.