Lekkende mazouttank

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 okt 2017, 11:05

Krant 06/10/2017:
“85.000 euro: moet ik dát betalen van mijn pensioen?”
WEDUWE (80) KRIJGT GEPEPERDE FACTUUR DOOR LEKKENDE MAZOUTTANK.

Bovengrondse buitenstaande mazouttank.
Bij dit artikel staat dat er tijdens een afwezigheid van mevrouw (ziekenhuis verblijf) iemand de pvc peilleiding heeft losgetrokken van de tank, zodat de stookolie uitgelopen is. Dus een soort van sabotage. Er staat niet bij of die tank gekeurd was.

Zelf heb ik ondergrondse mazouttank 5.000 liter liggend in het Vlaams Gewest. Woning /tank dateert van +/- 1976. Elke 5 jaar wordt die goedgekeurd (groene dop)
Wat als er toch een lek komt ? Ik bedoel wie draait op voor de kosten ?
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

06 okt 2017, 11:34

Bij een lek zijn de kosten voor u Pol55.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 okt 2017, 12:01

pastoor schreef:Bij een lek zijn de kosten voor u Pol55.
Wat voor zin heeft dan die keuring?
Hoeveel woningen zijn er nog in mijn geval in Vlaanderen ? Vroeger had 80% mazouttank in de grond.
Waar moet ik dan mazout in doen ? Ik heb nergens plaats . Behalve in de living.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

06 okt 2017, 12:11

pol55 schreef:
pastoor schreef:Bij een lek zijn de kosten voor u Pol55.
Wat voor zin heeft dan die keuring?
Hoeveel woningen zijn er nog in mijn geval in Vlaanderen ? Vroeger had 80% mazouttank in de grond.
Waar moet ik dan mazout in doen ? Ik heb nergens plaats . Behalve in de living.
Die keuring is om na te gaan of er geen lek is.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 okt 2017, 12:19

U moet de verontreinigde grond dus saneren. Men spreekt al snel van een slordige € 1.000 per kubieke meter grond voor het afgraven, wegvoeren én vernietigen van aangetaste grond. Er zijn de onderzoekskosten, de kosten voor het opstellen van een saneringsproject, de effectieve sanering, enz.
U zou hiervoor inderdaad uw woningverzekering kunnen aanspreken, maar lang niet alle verzekeringsmaatschappijen dekken de hoge kosten om de bodem te saneren!

Soms verzekerd. Een paar verzekeringsmaatschappijen dekken wél saneringskosten en vragen daarvoor een vaste meerpremie van enkele tientallen euro’s. Bij nader inzien bedraagt de ver­zekerde som echter vaak het luttele bedrag van € 2.500.
Let op 1! Daar komt nog bij dat u het best nakijkt of de inhoud van uw stookolietank de 6.000 liter niet overschrijdt. Indien uw tank een grotere inhoud heeft, zijn de kosten immers plots NIET meer gedekt door de verzekeringsmaatschappij.
Bent u nu dus wel verzekerd voor schade aan uw stookolietank? Het is best mogelijk van niet. Contacteer daarom uw verzekeringsmakelaar. Vaak weet hij/zij niet of u al dan niet een stookolietank bezit. Bij het onderschrijven van een woningpolis wordt deze vraag immers gewoonweg niet gesteld! Neem dus zélf het initiatief en laat u informeren en adviseren.

jaky
Lid geworden op: 30 nov 2011, 20:49
Locatie: Limburg

06 okt 2017, 12:20

pol55 schreef:
pastoor schreef:Bij een lek zijn de kosten voor u Pol55.
Wat voor zin heeft dan die keuring?
Hoeveel woningen zijn er nog in mijn geval in Vlaanderen ? Vroeger had 80% mazouttank in de grond.
Waar moet ik dan mazout in doen ? Ik heb nergens plaats . Behalve in de living.

Wij hebben ook een tank liggen 5000l wat gekeurd is (om de 5 jaar).
Je moet dit in je verzekeringspolis woning laten zetten, indien er dan wat gebeurd betaald de verzekering op voorwaarde dat je een officieel keuringsbewijs kan voorleggen

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 okt 2017, 12:28

Prima Vera schreef:
pol55 schreef:
pastoor schreef:Bij een lek zijn de kosten voor u Pol55.
Wat voor zin heeft dan die keuring?
Hoeveel woningen zijn er nog in mijn geval in Vlaanderen ? Vroeger had 80% mazouttank in de grond.
Waar moet ik dan mazout in doen ? Ik heb nergens plaats . Behalve in de living.
Die keuring is om na te gaan of er geen lek is.
Dus als de keuring "goed" is (groene deksel/attest/bewijs dat er geen lek is ) ben ik in orde ? Zelf kan/mag ik die tank niet "goed" keuren.
Natuurlijk als er een lek is moet er iets gebeuren. Desnoods een jerrycan met mazout vullen...
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

06 okt 2017, 12:37

Waarom moet electriciteitswerken goedgekeurd worden door een expert? Neen als je dat zelf doet krijg je en mag je geen attesten uitschrijven.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 okt 2017, 12:43

Prima Vera schreef:Waarom moet electriciteitswerken goedgekeurd worden door een expert? Neen als je dat zelf doet krijg je en mag je geen attesten uitschrijven.
Ben ik ook niet van plan natuurlijk.
Maar mijn vraag blijft: Wat zijn de gevolgen voor MIJ als die tank toch lek geraakt, ondanks alle attesten van goedkeuring volgens VLAREM II .
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 okt 2017, 13:03

Pol 55, Heb hierboven geschreven wat er boven je hoofd hangt , het is niet omdat iets goedgekeurdis ,dat 1 uur nadien niets fout kan lopen , kleine anekdote als vb. stel dat je auto gekeurd is en je rijdt de parking van de keuring af en je remmen begeven en je veroorzaakt een ongeval , moet je ook niet zeggen "ik kom pas van de keuring" ,snap je?
Je moet je laten verzekeren punt.
Een onderaardse tank zeker de oude van over 25 jaar zijn niet zoals de nieuwe , hier is er voor particulieren nog geen wet zoals in de skandinavische landen ,waar een bovengrondse mazouttank op een gladde betonvoet moet geplaatst worden voorzien van een opstand zo groot als de inhoud van uw tank om te beletten dat er geen mazout in de grond terecht komt.
Dus wees content dat ze hier dat ( nog) niet invoeren ,of dat de Groenen daar nog niet aan gedacht hebben.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 okt 2017, 13:58

Leg gerust een 25000€, ja je leest goed: vijfentwintigduizend eurokes = een miljoen oude belgische franken, gereed als je tank lekt! Ik spreek van ondervinding.
Om nog maar te zwijgen van de administratieve lijdensweg die je moet bewandelen.
Wardje heeft de juiste uitleg gegeven. En heeft overschot van gelijk.
Zolang je een groene dop hebt is alles oké. En juist om te voorkomen dat er een onontdekte lek zou zijn dient die keuring van je tank.

Wij hebben de miserie voorgehad met de ondergrondse stokoolietank van bij ons moeder, toen ons ouderlijk huis moest verkocht worden. Zij had altijd geheimzinnig gedaan over die tank die buiten gebruik gesteld was. Achteraf zaten wij toch met de gebakken peren. Negen maand heeft dat spelletje geduurd eer alles daaromtrent goed gekeurd was.
Je moet naar een deskundig studiebureau, naar Ovam en zo voort en zo voort.

En ja, de helft van Vlaanderen heeft zo een ondergrondse en velen een ondergrondse enkelwandige stookolietank, die ondertussen aan het doorroesten zijn....gat in de markt voor de saneringsfirma's die weten waar hun winst ligt.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 okt 2017, 14:07

Voor  schade aan de eigen bodem moet u uw brandverzekering nakijken. Sommige verzekeringsmaatschappijen  bieden dekkingen voor de bodemverontreiniging door mazout.
Indien de verzekering dit soort schade niet of slechts gedeeltelijk dekt kan het Bodemfonds voor stookoliereservoirs aangesproken worden.

https://informazout.be/sites/default/fi ... nds_nl.pdf
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

06 okt 2017, 14:15

In Vlaanderen hebben meer dan 84 % van de gebruikers aardgas.
In Wallonië is het omgekeerd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

06 okt 2017, 14:29

Volgens een commissievergadering van de Vlaamse Overheid van 03.05.2016 is er nog altijd geen stookoliestankfonds voor particulieren ( eigenaars met een lekkende tank ) waar deze een beroep op kunnen doen bij een lekkende tank.
Blijkbaar ligt het probleem bij de Federale Overheid die hierin nog steeds geen standpunt hebben genomen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 okt 2017, 14:50

Tel 1700 gedaan naar Vlaanderen.be.
Doorverwezen naar OVAM op 015284458.
Doorverwezen naar Info Mazout 078152150:
"Bij een lekkende mazouttank (meestal komt er water in de tank) valt de CV ketel in storing. De aanzuigleiding ligt op een paar centimeter van de bodem van de tank en zuigt dit water op. Water is zwaarder dan mazout en zakt naar de bodem van de tank.
Dan opzoeken waar dit lek is, meestal tank laten verwijderen/leegpompen/neutraliseren en/of een nieuwe dubbelwandige eletronisch beveiligde tank plaatsen . Indien de bodem toch verontreinigd is laten ontsmetten. Kosten kunnen oplopen tot 100.000€ en meer ten laste van de eigenaar. Troost...slechts 0,8%is in dit geval.
Gebeld naar mijn makelaar brandverzekering (AXA).....gaat terug bellen....zo'n verzekering bestaat wel maar is niet zo eenvoudig uitteleggen aan de telefoon.
Er zal waarschijnlijk iemand ter plaatse komen om attesten, plaatsing tank ezv te komen bekijken.
Wat ik wel al weet dat er minstens 1 maand moet voorbij zijn na afsluiting, vooraleer de verzekering geldig wordt (wat natuurlijk misbruik wil uitschakelen)
Laatst gewijzigd door pol55 op 10 okt 2017, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf