Lekkende mazouttank

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

11 okt 2017, 12:48

Helena van Troje:
Die 1450€ is hetgeen je vroeger ongeveer moest betalen als ze de tank leegtrokken en opvulden met ik weet niet wat, zodat ze buiten gebruik gesteld was. Toen mocht dat nog. Als je vervuilde grond hebt na de lek is het een ander paar mouwen.
Ik vrees dat ze dat nergens gaan verzekeren. Ze weten immers nooit hoeveel de saneringskosten gaan zijn, maar dat het aardig kan oplopen dat weten ze wel. En welke verzekeraar wil iets verzekeren waarvan hij weet dat hij er niet aan verdient

 Seppe123:
Minder dan 1% van de tanken lekt na 30 jaar. De kans dat je een auto ongeval hebt is veel groter. Dus voor de verzekeringen wel een berekend risico. Maar als je zelf bij die 1% bent, ben je wel blij dat je een goede verzekering hebt.


DE vraag is BESTAAT zo'n goede verzekering wel ???? Dus tank "neutraliseren/verwijderen" EN grond afgraven...thuis en eventueel bij de buren !!!!! voor 60€ meerkost/jaar bij KBC op de jaarlijkse premie brandverzekering.

Denk dat Helana het bij het "rechte" eind heeft. Zo'n verzekering BESTAAT niet.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 okt 2017, 12:54

Deze verzekering bestaat zeer zeker = Verzekering bodemsanering

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

11 okt 2017, 13:20

Ik heb zo'n verzekering. Staat extra vermeld op mijn woningpolis. Ik betaal er elk jaar ook voor. Waarom zou die niet bestaan? Als jij een autoverzekering hebt, bestaat die toch ook, of twijfel je dan aan alles?

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

11 okt 2017, 13:25

Seppe123 schreef:Ik heb zo'n verzekering. Staat extra vermeld op mijn woningpolis. Ik betaal er elk jaar ook voor. Waarom zou die niet bestaan? Als jij een autoverzekering hebt, bestaat die toch ook, of twijfel je dan aan alles?
Seppe enig idee van uw jaarlijkse premie voor die extra verzekering. Gewoon als informatie, kan ik dan beter beoordelen als ik bij mijn verzekering een aanvraag indien daarvoor.
vg,
Pol
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

again
Lid geworden op: 11 feb 2010, 13:05

11 okt 2017, 13:39

De aangehaalde verzekering door prima vera dekt tot 60000 euro. Vraag blijft natuurlijk of dit voldoende is ?!

https://www.diesterverzekeringsgroep.be ... emsanering

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

11 okt 2017, 13:39

Ik heb deze verzekering al een paar jaar. De premie bij aanvang was 60,00 euro, geindexeerd zal dat nu een 70,00 euro zijn per jaar. Het bedrag dat ik bij schade krijg: 58000,00 euro toen, met index is dit ook verhoogd, maar dit kan je vragen bij uw verzekeringsagent. Is dit voldoende? Door de jaarlijkse keuring ziet men dat er een lek is, zodat de vervuiling niet jaren kan aanslepen. Zo wordt de schade toch beperkt. En het is toch een mooi bedrag dat je zelf niet moet betalen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

11 okt 2017, 13:43

Wel wat een chance dat ons moeder die verzekering niet betaald heeft dan. Er bestaat een ouderdomsbeperking voor die stookolietanken van 35 of 45 jaar. Ja zeg, wanneer beginnen die dingen te roesten? Jawel, als ze ongeveer die respectabele leeftijd bereikt hebben. Denken ze bij KBC dat wij onnozel zijn?

Dat is hetzelfde als die bewuste hospitalisatieverzekering: mits betaling van een huizenhoog bedrag, kon mijn man nog een hospitalisatieverzekering aangaan, met uitsluitsel van al wat de gekende kanker betrof. Dus, als hij een been brak dan zouden ze dat wel verklaren door het feit dat hij eventueel botmeta's had. Zo kan ik ook mijn brood verdienen hoor.

Sorry, voor de mensen die toevallig bij KBC werken. Voor de rest ben ik heel tevreden over de dienstverlening.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

11 okt 2017, 13:45

again schreef:De aangehaalde verzekering door prima vera dekt tot 60000 euro. Vraag blijft natuurlijk of dit voldoende is ?!

https://www.diesterverzekeringsgroep.be ... emsanering
Bedankt voor de info. Ook enig idee van een "richtprijs" op jaarbasis voor een goedgekeurde ondergrondse tank van 5000 liter. Woning is van 1978.

vg,
Pol
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

11 okt 2017, 13:46

Mijn tank is 30 jaar oud, dus ik ben nog 15 jaar gerust met mijn verzekering. Als ik hiervoor niet verzekerd ben, kan ik het huis verkopen . Ik kan deze schade zelf niet betalen. Nu ben ik voor 70,00 euro gerust.

again
Lid geworden op: 11 feb 2010, 13:05

11 okt 2017, 13:58

Ik begrijp niet waarom infomazout die vlaamse regering niet eens onder druk zet om decreet ter goedkeuring te krijgen om dat stookolietankfonds voor particulieren nu eens op te starten.

Dan hoeven wij ons geen zorgen te maken om de saneringskosten bij eventuele lek van de mazoettank. Maar ja welke saneringskosten gaat dat stookoliefonds dekken. Zitten daar ook alle kosten voor zuivering van de grond in ? Begin 2013 circuleerden dat het fonds toen voor maximaal 200000 euro zou gaan tussenkomen.

Hoe zit dat nu eigenlijk ?


:?:

again
Lid geworden op: 11 feb 2010, 13:05

11 okt 2017, 14:18


again
Lid geworden op: 11 feb 2010, 13:05

11 okt 2017, 14:46

En ter bevestiging het bericht van 1 oktober 2013

http://www.jokeschauvliege.be/content/a ... etankfonds

Als men hier al spreekt van 200000 euro per schadegeval wat voor zin heeft die bodemsaneringverzekeing
nog van 60000 euro ?

En voor welk bedrag gaat het fonds dat nu zou gaan starten tussenkomen ?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 okt 2017, 15:17

Helena van Troje schreef:Wel wat een chance dat ons moeder die verzekering niet betaald heeft dan. Er bestaat een ouderdomsbeperking voor die stookolietanken van 35 of 45 jaar. Ja zeg, wanneer beginnen die dingen te roesten? Jawel, als ze ongeveer die respectabele leeftijd bereikt hebben. Denken ze bij KBC dat wij onnozel zijn?

Dat is hetzelfde als die bewuste hospitalisatieverzekering: mits betaling van een huizenhoog bedrag, kon mijn man nog een hospitalisatieverzekering aangaan, met uitsluitsel van al wat de gekende kanker betrof. Dus, als hij een been brak dan zouden ze dat wel verklaren door het feit dat hij eventueel botmeta's had. Zo kan ik ook mijn brood verdienen hoor.

Sorry, voor de mensen die toevallig bij KBC werken. Voor de rest ben ik heel tevreden over de dienstverlening.
En denk je niet dat andere verzekeringsmij'en op dezelfde manier werken?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 okt 2017, 16:42

In de polis van KBC staat :
Wat is onder andere niet verzekerd? (Voornaamste uitsluitingen)


•Historische vervuiling
•Vervuiling de eerste 30 dagen na begindatum van de verzekering, als het een gevolg is van corrosie van de ondergrondse tank
•Vervuiling door andere stoffen dan stookolie
•Minwaarde of gebruiksderving van je gesaneerde bodem

Historische vervuiling ( opgelet daar wringt het schoentje) ,de vraag stelt zich wanneer spreekt men van een historische vervuiling?
De aard van een bodemverontreiniging is bepaald door het tijdstip van ontstaan : Historische bodemverontreiniging ontstond voor 29 oktober 1995.

Bodemsanering is er bij historische bodemverontreiniging op gericht om te vermijden dat de bodemkwaliteit een risico oplevert of kan opleveren tot nadelige beïnvloeding van mens of milieu door gebruik te maken van de beste beschikbare technieken die geen overmatig hoge kosten met zich meebrengen.

Als dit niet mogelijk is, worden zo nodig gebruiks- of bestemmingsbeperkingen opgelegd.

Dus wil dat zeggen als men kan bewijzen door bodemstalen dat de vervuiling dateert van voor 29 oktober 1995 ( men kan dit zeker vaststellen in labo's dan VERVALT de verzekering misschien , zou die vraag toch eens stellen in het kantoor van KBC
aangezien het zelf in hun voorwaarden staat.

Dus ik zeg niet dat ze niet verzekeren alvorens er hier een discussie losbreekt van wel of niet verzekert zijn maar je kan toch niet ontkennen dat die bepaling " historische vervuiling" een grote betekenis heeft voor de verzekerde.

:)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

11 okt 2017, 16:53

@ Prima Vera: uiteraard dat ik dat denk. Het valt op dat van zodra een verzekering echt over de brug moet komen er van alles en nog wat is dat in de weg staat.
Enfin, het is niet al kommer en kwel, want de verzekering tegen inbraak heeft correct gehandeld toen dat nodig was.
Evenzo bij glasschade aan dubbel glas.
Over mijn persoonlijke hospitalisatieverzekering valt ook niet te klagen. Maar ik ben niet gauw ziek, dus....

Bon on topic. Ik hoop dat er niet teveel mensen met lekkende stookolietanken gaan geconfronteerd worden, want het is beslist geen sinecure om alles volgens de regels in orde te krijgen. En als er dan nog eens bij de verkoop van het besmette pand een moedwillige notaris uw pad kruist is het hek helemaal van de dam.

Het ligt achter ons, maar is toch nog niet helemaal verteerd.