TL armatuur/lamp

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

06 okt 2017, 19:16

Ik heb een probleem met het vervangen van een TL lamp .
Ik heb een defecte TL lamp uit de TL armatuur gedraaid en dan wilde ik een nieuwe TL lamp in de armatuur draaien en dat gaat niet meer . De pinnetjes van de nieuwe TL lamp schuiven langs een kant niet goed meer in de armatuur waar dat voorzien is en als ik dat wil vast draaien gaat het niet meer .

Graag informatie .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 okt 2017, 20:45

Noriem schreef:Ik heb een probleem met het vervangen van een TL lamp .
I[...]
Graag informatie .
Zorg dat de gleufjes van de lamphouder aan weerszijden perfect verticaal staan dmv een brede schroevendraaier, dan zou het moeten lukken.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

06 okt 2017, 21:10

Wat Michel bedoelt is dat die twee plaatsen waar je die TL moet indraaien, dat daar die gleuf zoals op de volgende foto te zien is, moeten staan
Afbeelding
En dat kan je doen met een grote schroevendraaier (ook zoals Michel daar aangeeft)

Dit gebeurt heel vaak door bij het verwijderen van de defecte TL, nadat een zijde er uit gehaald werd, met de lamp te draaien zodat die gleuf niet meer "open" staat.

Kijk dat eens na.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

07 okt 2017, 08:38

Geachten ,

Graag bijkomende informatie :

Het betreft een TL armatuur in de gemeenschappelijke ruimten in een appartementsgebouw .
Ik heb de klus op mij genomen om defecte lampen te vervangen .
Aangezien de TL lampen automatisch aangaan en uitgaan kan ik de elektriciteit niet afzetten , want dan zitten alle gemeenschappelijke ruimten ( gangen enz. ) zonder elecktriciteit .

Hetgeen U in Uw antwoord schrijft , mag dat gebeuren zonder de elektriciteit af te zetten .

Graag antwoord .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 okt 2017, 09:24

Noriem, is geen probleem omdat te verdraaien , vervang je steeds de TL lamp zonder de starter te vervangen ?
Of zijn het modernere TL-lampen die zijn voorzien van een electronisch voorschakelapparaat. Deze EVSA stuurt de lamp op een hogere frequentie aan waardoor het stroboscopische effect van de lamp met starter niet meer zichtbaar is.
Bij oude TL armaturen begeeft de ballast het ook soms, maar dat weet je wel denk ik ,aangezien je de verlichting in het gebouw op u neemt.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 okt 2017, 09:46

Noriem schreef:... Hetgeen U in Uw antwoord schrijft , mag dat gebeuren zonder de elektriciteit af te zetten ...
Ter info en met die foto die ik geplaatst heb als "model".

Daar zie je een zwarte ring, en ook een wit midden gedeelte, wel, als je een schroevendraaier neemt die juist in dat wit gedeelte past, dan kan je dat gedeelte probleemloos draaien.

Een ander mogelijkheid is met de TL lamp zelf, je steekt die twee pinnetjes in die ligplaats, en je draait met de TL buis tot die gleuf staat zoals op die foto te zien is, beide kanten moeten dus zoals op die foto te zien is staan.

En door gebruik te maken van de TL buis moet je dus geen schrik hebben ergens met een schroevendraaier iets te gaan raken.

Succes, en groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

07 okt 2017, 10:00

Geachten ,

Iedere maal dat ik een TL lamp vervang ( de armatuur betreft nog het gewone originele ) vervang ik ook de starter .

Als ik U goed versta is dat geen enkel probleem zoals ik bijkomend gevraagd heb .

Ik weet iets te melden hoe het afgelopen is , misschien niet vandaag want er is geen haast bij !!!
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

07 okt 2017, 15:37

Geachten ,

Ik heb eerst nagezien met een zaklampje en ik zag dat het zwart randje meegedraaid was want het witte rondje stond recht op .
Ik heb dat zwarte randje met een schroevendraaier zo gedraaid dat de opening onderaan gelijk zat met het witte gleufje .
Dan heb ik de TL lamp met de pinnetjes in de gleufjes geplaatst en alles verliep normaal en de lamp was O.K.

Aan allen mijn beste dank .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 okt 2017, 16:07

Noriem schreef:Dan heb ik de TL lamp met de pinnetjes in de gleufjes geplaatst en alles verliep normaal en de lamp was O.K.
Aan allen mijn beste dank .
Et voilà, graag gedaan.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

07 okt 2017, 18:15

Noriem schreef:Geachten ,

Ik heb eerst nagezien met een zaklampje en ik zag dat het zwart randje meegedraaid was want het witte rondje stond recht op .
Ik heb dat zwarte randje met een schroevendraaier zo gedraaid dat de opening onderaan gelijk zat met het witte gleufje .
Dan heb ik de TL lamp met de pinnetjes in de gleufjes geplaatst en alles verliep normaal en de lamp was O.K.

Aan allen mijn beste dank .
Bedankt voor de update.

Eind goed, al goed. :)
Ondank is 's werelds loon