LED-TL

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

08 okt 2017, 14:49

Vooraleer de "Google fu" te raadplegen wou ik de vraag hier stellen omdat er wel wat professionelen/kenners hier zowat alles van weten.
Een tijdje reeds vervang ik, elke lamp/spaarlamp door LED-lampen. Een kapotte lamp wordt door een LED-lamp vervangen dus.
Mijn vraag: Kan men een kapotte TL-lamp (gekoppeld aan een ballast) zomaar vervangen door een LED-TL-lamp?
Iemand?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

08 okt 2017, 15:35

Paca schreef:Mijn vraag: Kan men een kapotte TL-lamp (gekoppeld aan een ballast) zomaar vervangen door een LED-TL-lamp?
Iemand?
Ja, op voorwaarde dat je de ballast eruit knipt en de stroomdraad "L" rechtstreeks met de lamp verbindt, doe hetzelfde met de "N" blauwe draad, ook aan de TL aansluiten. Als het een toestel met starter is, weggooien en vervang je die door de meegeleverde.
Gewoon op letten dat je dezelfde lengte van lamp koopt en kies toch maar die met de hoogste lumen - meestal in twee soorten aangeboden, heeft te maken met kleurtemperatuur en lichtopbrengst per Watt.
Er zit altijd een schema bij als je zo'n lamp aankoopt.
http://images.philips.com/is/content/Ph ... INE_NL.pdf

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 okt 2017, 16:22

De 120cm en 150cm TL’s
(met starters)
1. Schakel de elektriciteit uit
2. Haal uw oude TL buis eruit
3. Haal uw oude starter eruit
4. Plaats de meegeleverde led starter
5. Plaats de led TL
6. Schakel de elektriciteit weer aan
U hoeft dus géén aanpassing aan het armatuur te doen en de led TL werkt gewoon op 220V. De led-starter zorgt ervoor dat de VSA automatisch (zonder iets te verbruiken) buiten spel wordt gezet.

Heeft u 60cm TL buizen (met starters)
- Een armatuur met 1x 60cm buis kunt u direct vervangen door een led TL. Het enige dat u hoeft te doen is de oude starter te vervangen door de (meegeleverde) led starter.

Hoogfrequente TL vervangen door led •1.Schakel de elektriciteit uit
2.Haal uw oude HF TL buis eruit
3.Ontkoppel de VSA
(bij conventionele 60cm TL: ook starters ontkoppelen)
4.Verplaats het Fase en het Nul draad naar één voetje
5.Plaats de led TL
(met het Power-voetje aan de stroomtoevoer kant)
6.Schakel de elektriciteit weer aan.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

09 okt 2017, 02:05

Dit hangt af van het type LED-buis. Lees bijsluiter, bestaan immers in 4 verschillende uitvoeringen.
- Ballast MAG blijven (meest vookomend)
- Ballast MOET weg
- Ballast MOET blijven (vooral eerste generatie LED-buizen)
- LED-buizen geschikt voor een elektronisch HF VSA

Sommige hebben een meegeleverde kortsluitstarter, sommige moet je herbedraden omdat de voeding aan een zijde zit.

Als de ballast bijft is het rendement uiteraard ook lager, is immers een klein verlies.

Dubbele TL-bakken moet je sowieso herbedraden omdat deze buizen meestal in serie staan, wat bij LED-buizen bij mijn weten niet bestaat.

Bij een elektronisch VSA heb je een LED-buis nodig die hiervoor specifiek gebouwd zijn, tenzij je dit VSA uiteraard verwijdert.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

09 okt 2017, 13:55

Dank u wel voor de antwoorden!

Dirk 3
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:40
Locatie: Sint Niklaas

20 okt 2017, 23:09

Ik heb er onlangs ook vervangen in een bak van 2 x 65 W zonder aanpassingen. Recht naar beneden evenveel licht naar opzij wat minder, maar in de richting van de uiteinden veel minder licht.