Pneumokokken vaccin

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid
alfa

19 okt 2017, 05:58

Ik liet de griepprik zetten.
Ik was van plan bij de huisarts te polsen naar het hoé en waarom van een pneumokokkenvaccin , maar ik ben het vergeten.

In afwachting van een volgende consultatie....

Wie liet dit vaccin inenten ?
Waarom ?

Wie is anti ?
Waarom ?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

19 okt 2017, 07:13

Alfa,

Deze website
http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_ ... action=art
zegt wat het is en waarvoor het dient.

Voor zij die een medisch dossier bij de huisdokter hebben weet deze laatste of het nodig is of niet. De huisdokter hier heeft mij gezegd dat ik geen preventieve vaccinaties krijg omdat ik eigenlijk nooit ziek geweest ben.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 okt 2017, 07:52

Wij laten hier beiden een griepspuit zetten omdat we beiden tot een risicogroep behoren. Toen dit reeds een 10 tal jaren en nog nooit hebben wij daar last van gehad. Maar die nu al laten zetten is nog veel te vroeg. Huisdokter raadde ons aan om zeker nog te wachten tot eind november, tenzij er ineens een opstoot van griep zou komen. Als je nu die griepspuit laat zetten heb je veel kans dat ze uitgewerkt is tegen dat de griep effectief in het land is en dan kan je alsnog griep krijgen, dus ben je niet meer beschermd. Wat wel wijzigt is dat wij die griepspuit nu door onze verpleegster zullen laten zetten ipv door de huisarts.
alfa

20 okt 2017, 06:05

Volgens de huisarts was het OK om nu al de griepprik te laten zetten.
Meningen van artsen verschillen, dus .
Tja....

EN wij zijn beiden opnieuw wat ziek geweest.(zoals elke jaar trouwens na het inenten van het griepvaccin)
De één wat meer dan de ander.
Volgens de huisarts is dat geen rechtstreeks gevolg van het vaccin....
maar wél ons immuunsysteem dat reageert op dat vaccin.
Afhankelijk van een aantal factoren , kan men dus symptomen vertonen die 'gelijken' op griep.

Gelukkig duurt dat niet lang.
Maar lang genoeg voor ons om de griepprik te' plannen' in een week zonder dwingende activiteiten.

Dank Pastoor voor de link over pneumokokken.
Ik had gelijkaardige uitleg gelezen op de pagina's van de ziekenfondsen.
( ik weet niet of 'gezondheid.be' een wetenschappelijk onderbouwde site is )

Ik had graag de 'ervaringen' gelezen van mensen die zich lieten inenten.....

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 okt 2017, 09:18

"Gezondheid.be is, samen met haar Franstalige tegenhanger PassionSanté.be, de grootste gezondheidswebsite van België met kwalitatieve, leesbare en actuele informatie rond gezondheid in de brede zin van het woord."

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rrub&t=345
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

20 okt 2017, 10:46

Ik heb mij vorig jaar laten inenten Ik heb nergens last van gehad(van de griepspuit trouwens ook nooit last) Ik ben een risico patient (hart en diabetes type 2)
MaLoReg

20 okt 2017, 11:33

Hier idem-geen last van inenting pneumokokken noch van inenting griep maar langs de andere kant bekeken
zou ik wat gezondheid of gevolgen van wat dan ook eerst toch met mijn huisarts overleggen ipv op het forum.
alfa

21 okt 2017, 06:45

MaLoReg schreef:Hier idem-geen last van inenting pneumokokken noch van inenting griep maar langs de andere kant bekeken
zou ik wat gezondheid of gevolgen van wat dan ook eerst toch met mijn huisarts overleggen ipv op het forum.
Dat ben ik ook van plan, MaLoReg.....maar vergat het om het bij de laatste consultatie ter sprake te brengen....
en in afwachting van een volgende consultatie, kan het toch geen kwaad hier naar de ervaringen te polsen ???

odilon
Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:03
Locatie: West-Vlaanderen

26 okt 2017, 18:22

Ben hartpatiënt (klep vervangen en 3 overbruggingen) Weet dat ik bij een “ontsteking” en bij trekken van tanden antibiotica moet nemen.
Werd half juli, gehospitaliseerd wegens longontsteking en water in de longen.
Gevolg: andere en “sterkere” medicatie - veel bijwerkingen = terug naar ziekenhuis - medicatie werd aangepast,

Vroeg advies aan de longarts aangaande de vaccinatie tegen pneumokokken.
Er bestaat geen vaccin tegen alle virussen. Maar het bestrijdt wel de gevaarlijkste; met de vaccinatie was je waarschijnlijk niet ziek geworden.
Heb gekozen voor het vaccin i(is wel kostelijk en wordt niet terugbetaald.
Heb mij laten vaccineren. (Pneumovar 13 (74,55€) en 8 weken later Pneumovax 23 (31,93 €). Veel geld maar nu (hopelijk) levenslang beschermd.

Las op (http://www.cm.be/diensten-en-voordelen/ ... kokken.jsp) dat CM tussen zou komen met 25 €.
Klopt niet, alleen geldig voor de leden van de “CM Leuven”. (en misschien nog ergens anders, maar de CM Roeselare-Tielt komt niet tussen. Dus eerst eens informatie vragen aan “uw” CM.
desktop
Q-force - HD Seagate 500 GB Sata II - 3GB
Windows XP.

Laptop - Acer Aspire V3-771
Windows 7 home. /idem windows 10
alfa

30 okt 2017, 15:51

Dankuwel, Odilon , voor de informatie.