nieuwe TL lampen probleempje

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Dirk 3
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:40
Locatie: Sint Niklaas

20 okt 2017, 23:15

Ik heb vandaag 2 TL lampen vervangen in een vliegenvanger. Dat zijn lampen die een blauw licht geven. Maar nu maakt het gas in de lampen een draaiende beweging. Ik heb de lampen al eens omgedraaid en eerst was het dan gedaan maar na 10 minuten begon het licht weer te draaien. Is daar iets aan te doen of moet ik een andere leverancier zoeken en weer nieuwe lampen kopen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 okt 2017, 10:16

Dirk 3, Kan maar 1 ding bedenken en dat is het fluorescerend poeder dat de binnenkant van het glas bekleed wat aan de dunne kant is.
Bij de fluorescentielamp wordt een elektrische spanning opgewekt tussen twee elektroden. Hierdoor komen elektronen vrij, die met het gas in de lamp botsen en een onzichtbare ultraviolette straling doen ontstaan , is die werveling dat je ziet zou mij daar geen zorgen om maken ; dat poeder op binnenkant zet de ultraviolette straling om in zichtbaar licht.
Als je echt er geen vertrouwen in hebt ,ga eens terug waar je ze gekocht heeft en zie wat ze daar zeggen en laat het anders hier eens weten , kan het ook verkeerd voorhebben en leer nog graag iets bij
:)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

21 okt 2017, 12:11

wardje schreef:Dirk 3, Kan maar 1 ding bedenken en dat is het fluorescerend poeder dat de binnenkant van het glas bekleed wat aan de dunne kant is.
:)
Doorgaans is dat alleen maar bij nieuwe lampen en verdwijnt dat fenomeen na enige tijd. Het heeft wel een voordeel: je kan perfect de sinusoïde waarnemen.:-)

Dirk 3
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:40
Locatie: Sint Niklaas

05 nov 2017, 12:17

Het waren nieuwe lampen en inderdaad na enkele dagen is dat fenomeen verdwenen.