niet werken minder pensioen

Hier is plaats voor openbaar debat.

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

24 okt 2017, 20:18

Eindelijk wordt er wat aan gedaan. Ik ken er genoeg die aan het lachen waren als zij op brugpensioen gingen. Alle dagen uitslapen, niet meer opgeroepen worden voor te werken. Van hun 55 jaar profiteren en dan meer pensioen willen als iemand die werkt. Vind zelfs dat ze met terugwerkende kracht moesten werken, voor alle die op brugpensioen gegaan zijn.  
  

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/24 ... euro-van-/
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 okt 2017, 20:29

jean55 schreef:Eindelijk wordt er wat aan gedaan. Ik ken er genoeg die aan het lachen waren als zij op brugpensioen gingen. Alle dagen uitslapen, niet meer opgeroepen worden voor te werken. Van hun 55 jaar profiteren en dan meer pensioen willen als iemand die werkt. Vind zelfs dat ze met terugwerkende kracht moesten werken, voor alle die op brugpensioen gegaan zijn.  
  

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/24 ... euro-van-/

Niet akkoord! niet iedereen over dezelfde kam scheren. Mijn man heeft gewerkt vanaf zijn 14de en op z'n 58ste op brugpensioen kunnen gaan, volledig kapot gewerkt! Durf begot niet zeggen dat hij een profiteur was. Heeft altijd gewerkt nooit gedopt en is nu kapot. 'k Zou echt wel graag hebben dat je ze niet allemaal over dezelfde kam scheert!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 okt 2017, 20:34

Prima Vera , daar heb je een punt , maar de regeringen hebben er in de jaren tevoren veel toegelaten, en je moet toch toegeven met de goeie voorwaarden die toen bestonden ; wie zou niet toegehapt hebben?
Maar ja achter de 7 vette jaren ,komen de 7 magere, natuurlijk voor de mensen die nu voorvoldongenfeiten staan is het zeker niet prettig

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 okt 2017, 20:50

wardje schreef:Prima Vera , daar heb je een punt , maar de regeringen hebben er in de jaren tevoren veel toegelaten, en je moet toch toegeven met de goeie voorwaarden die toen bestonden ; wie zou niet toegehapt hebben?
Maar ja achter de 7 vette jaren ,komen de 7 magere, natuurlijk voor de mensen die nu voorvoldongenfeiten staan is het zeker niet prettig
Je hebt natuurlijk ook de keerzijde én er zijn sowieso profiteurs onder; m'n schoonbroer is er ook zo éne. Hij was amper 55 toen die maatregel in ging en mijnheer was de 1ste om te staan springen want hij was het beu om te werken, zou liever in zijn bed blijven liggen (zoals opstarter het schrijft). Heeft veel zwarte sneeuw gezien want de vergoeding was toch minder dan gedacht en had nog leningen lopen. Toen hij 65 werd ging hij verplicht op pensioen.Mijnheer was het thuis zitten beu en ging terug werken notabene hetzelfde werk als datgene wat hij beu was (pijpfitter). Ne een jaar of 3 a 4 verschoot hij dat hij dik 5000 eur belasting moest ophoesten en nadien nog meer want hij werkte meer dan toegelaten met pensioen. Dat is er dus ene die nu klaagt dat hij te weinig pensioen heeft, te veel moet betalen en noem maar op! Die klasseer ik dus als het soort dat opstarter beschrijft;.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

25 okt 2017, 16:35

Van de zelfstandigen wordt verondersteld dat genoeg gepikt hebben.
Er zijn echter gevallen van zelfstandigen die de eindjes aan elkaar
moesten knopen, kapitaal hadden niet vergaard en toch moesten ze
voort doen met een pensioen lager dan het bestaansminimum.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

25 okt 2017, 17:34

jeronimo,

Toch even kijken naar de federale minister van Economie en Middenstand, Sabine Laruelle.
Die heeft heel wat voor de zelfstandigen gedaan.

Maandag 26 juni 2017: minimumpensioen zelfstandigen straks voor het eerst hoger dan € 1000.
De zelfstandigen komen nu aan het gemiddelde van de werknemers pensioenen.

Met internet zoektermen: Laruelle zelfstandigen pensioen
De zelfstandigen zijn haar dankbaar.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

25 okt 2017, 18:12

Zelfstandigen die de eindjes aan elkaar moeten knopen ?? Nooit gehoord of gezien!
Of ze gaan failliet met het geld in hun zak , of ze stoken hun boel op en trekken van de verzekering!

jean55
Lid geworden op: 26 aug 2011, 10:21
Locatie: De mooie Voorkempen

25 okt 2017, 19:37

Prima Vera spijtig van uw man, al hoewel ik het na 46,5 jaar werken ook moest opgeven wegens ziekte. Wel op vervroegd pensioen gegaan.

Als de regering brugpensioen mogelijk maakt en er mensen erin stappen is niet meer dan normaal. Alleen vind ik niet dat zij op 55 of 58 jaar op brugpensioen gaan dat ze dan nog 10 of 7 jaar hun pensioen moet berekend worden op hun laatste jaar loon.

Wat zag ik gebeuren, zo genaamd uit gebluste personen die al in 4/5 of 50% zitten omdat ze het werk niet meer aan kunnen. Plots het laatste jaar alles aan kunnen weekend, nacht werk en overuren kunnen kloppen. Om zoveel mogelijk loon bijeen te kunnen krijgen op het laatste jaar. WANT dat telt 10 jaar voor hun pensioen mee. En de bij passing bij het stempelgeld dat ze van de baas krijgen moet zo hoog mogelijk zijn.

Dus wat ik ervan vind laat die mensen op brugpensioen gaan, maar tel hun stempelgeld mee voor hun pensioen en niet hun laatste loon.

Kwam eens een tegen, die was van zijn 42 jaar aan het stempelen. Hij werd 60 en er werd hem voorgesteld om op pensioen te gaan. Hij liet het via de CM bekijken. Kreeg als antwoord zeker niet doen, want nu heb je 80€ meer dop. En als U dat nog 5 jaar aanhoud is uw pensioen veel hoger, anders krijg je alleen nog maar index aanpassing. Voor de fun ging hij op zijn 60 eens kijken of hij kon werken. Zij zeiden hem op de RVA jong ga terug naar huis en geniet, heb tot heden nog geen enkele dopper van honger weten omkomen.

Paullamp of je bent zelfstandig en je word door je eigen familie die mee in de zaak zitten zo bedrogen, dat er niets in uw zakken zit. Soms zijn die nog erger als de grootste crimineel en daar doe je niets aan, want dat is familie voor de rechter.
Ik probeer alle dagen een zonnetje te zijn , maar ??

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

25 okt 2017, 20:17

Zelfstandigen die de eindjes aan elkaar moeten knopen ?? Nooit gehoord of gezien!
Of ze gaan failliet met het geld in hun zak , of ze stoken hun boel op en trekken van de verzekering!

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

25 okt 2017, 20:58

paullamb schreef:Zelfstandigen die de eindjes aan elkaar moeten knopen ?? Nooit gehoord of gezien!
Of ze gaan failliet met het geld in hun zak , of ze stoken hun boel op en trekken van de verzekering!
Je praat over iets waar je geen snars van kent

Die zijn er meer dan je denkt, en die hebben geen vangnet !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

25 okt 2017, 21:32

denlowie schreef:
paullamb schreef:Zelfstandigen die de eindjes aan elkaar moeten knopen ?? Nooit gehoord of gezien!
Of ze gaan failliet met het geld in hun zak , of ze stoken hun boel op en trekken van de verzekering!
Je praat over iets waar je geen snars van kent

Die zijn er meer dan je denkt, en die hebben geen vangnet !
De naam zegt het dan ook "zelfstandig"

Zelfstandig zorgen voor je vangnet.
dejules

26 okt 2017, 02:04

jean55 schreef: Dus wat ik ervan vind laat die mensen op brugpensioen gaan, maar tel hun stempelgeld mee voor hun pensioen en niet hun laatste loon.
Hoeveel rsz betaalt de (ex-) werkgever voor zijn bruggepensoneerde? In 2016 bracht dat 1.1 miljard Euro op! Voor die pensioenrechten wordt betaald! Hoeveel % van een ontslagvergoeding gaat er naar de staat?
En indien hij niet op brugpensioen mag gaan maar ontslagen wordt, wat brengt hij dan op?
dejules

26 okt 2017, 02:07

jean55 schreef: Ik ken er genoeg die aan het lachen waren als zij op brugpensioen gingen.
Wij zijn collectief ontslagen en 1.500 van ons zijn VERPLICHT in brugpensioen gezet. Een aantal van deze mensen hebben zelfmoord gepleegd. Veel valt er niet te lachen bij een sluiting.
Komt U uit de statutaire ambtenarij?
dejules

26 okt 2017, 02:10

paullamb schreef:Zelfstandigen die de eindjes aan elkaar moeten knopen ?? Nooit gehoord of gezien!
Of ze gaan failliet met het geld in hun zak , of ze stoken hun boel op en trekken van de verzekering!
Of die staan de ganse dag op een klant te wachten zoals de 83 !!!!! jarige man waar ik mijn inktpatronen koop!
dejules

26 okt 2017, 02:56

jean55 schreef: Kwam eens een tegen, die was van zijn 42 jaar aan het stempelen. Hij werd 60 en er werd hem voorgesteld om op pensioen te gaan. Hij liet het via de CM bekijken.
U bent niet goed bij uw hoofd!
1/ Iemand die stempelt die heeft niets te maken met de CM. Een stempelaar is ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende. Een zieke of invalide krijgt zijn uitkering van een mutualiteit oa de CM.
2/ Een stempelaar of zieke of bruggepensioneerde kan nooit vervroegd met pensioen.
In België zijn weinig mensen met een volle loopbaan tenzij bij de levenslang benoemde ambtenaren en de huidige groep gepensioneerden die heel hun leven voor hetzelfde bedrijf konden werken. Gemiddeld komt een Belgische aktieve 16 jaar tekort om een volle loopbaan te hebben. Indien men de ambtenaren daar uitfiltert dan is dat 20 jaar!!!