ionisatie ontstekingspen Vaillant eco Tec plus

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Tobias123
Lid geworden op: 10 aug 2017, 20:25

26 okt 2017, 16:51

Beste allemaal

ik heb een vraagje betreffende de ionisatie ontstekingspen van een Vaillant ecoTec plus.

De vraag is hoelang gaat deze pen mee, er wordt gezegd dat deze best om de vier jaar vervangen wordt.
Wat zijn de fabrieksvoorschriften hieromtrent.
Is er iemand die mij hier een antwoord op kan geven.
Met dank

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

26 okt 2017, 17:16

ik zou het niet kunnen zeggen
maar op voorhand vervangen , of der tijdseenheden op zetten , is iets wat ze tegenwoordig graag doen
volgens mij is dat onnodige ......
tenzij men bij wijze van spreken , graag geld over de balk gooit
dat van om de zoveel ......
is een middel om van inkomsten te verkrijgen , op regelmatige basis met zekerheid , voor véél bedrijven tegenwoordig

en ik heb ook een ketel van vaillant , en een bulex der van ook
ik plaats en onderhoud ze zelf (eigenlijk is der géén onderhoud aan )

ps.
trouwens op de uwe hebt ge normaal ne garantie van 5 jaar

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

26 okt 2017, 18:29

Is er geen jaarlijks verplichte keuring op gasbranders ?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 okt 2017, 18:44

Indien ze puntig is, vervang ze maar. (normaal om de 4 jaar)
ondervind je problemen?
Gaat hij soms in storing? Zo ja, Het kan ook gaan om een vervuilde rooster in de ventilatorkap,hier door wordt de gas/luchtverhouding verstoord.
Een vervuilde restrictieplaat of lekkende pakking behoort ook nog tot de mogelijkheden.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

26 okt 2017, 18:51

alleen als ge huurt of in een appartementsgebouw zit met meerdere ....
maar ook niet jaarlijks , maar tweejaarlijks
en om de 5 jaar een verwarmingsaudit

gij zoud het nog wat zotter maken

vlaanderen bouwen wonen maakt het zelfs nog zotter
dan zouden der nog véél techniekers moeten bijkomen hoor , als ge moest doen wat die durven zetten
dan waart ge failliet
een volledig onrealistische .....
maar ja , dat was genomen ten tijde van dat ze tewerkstelling moesten creéren
de idioten

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

27 okt 2017, 13:46

Oei Wardje dat is latijn voor mij hoor je uitleg.
Ik hoop dat mijn doorstroomapparaat het nog een tijdje houdt zonder storingen

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 okt 2017, 14:16

Helena van Troje , een restrictieplaat is een ventilatorfilter ,sorry beroepsmisvorming van mij :)
pakkingen zijn dichtingsringen
Om een goeie verbranding te hebben is de verhouding gas/lucht van belang , als ge ziet dat de vlam geel/oranje is (vervuiling , vlammetje moet blauw uitslaan.
Denk dat je het nu beter zult begrijpen , maar ge hebt gelijk als je het niet begrijpt moet je het vragen :D :D

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 okt 2017, 17:42

Bedankt voor de uitleg Wardje!
Ik was mij al een hoedje geschrokken van het lawaai dat dat nieuwe doorstroomapparaat maakte als het al "uit" was.
Naar het schijnt is dat de "restlucht" zegde mijn verwarmingsman.

Ik leer ondertussen heel wat bij over radiatoren die kuren hebben en ketels die overkoken, omdat die radiator wel en die geen warmte vraagt en die kleine volume keteltjes van tegenwoordig geen overschot hebben....man, man, man, subiet nog een ouderwets kolenkacheltje, zenne. Maar waarschijnlijk kan jij beter volgen dan ik.

Enfin, ik ben vertrokken voor een weekend experimenteren met opendraaien van radiatoren en opmeten van temperaturen en nakijken van thermostaten en maandag verslag uitbrengen bij de vakman...Het is dat ik niet goed ben in excel of ik zette de boel in een taartdiagram. :P :P :P :roll: :roll: :roll: :? :? :?

Bijzonderste is dat na meer dan anderhalve maand mijnheer er dan toch doorkwam in de week om de zaken op orde te stellen. Gelukkig was het nog redelijk wat temperaturen betrof de laatste tijd.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 okt 2017, 17:47

Helena van Troje , straks bent u van alles op de hoogte op gebied van verwarming & sanitair :D :D :D

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 okt 2017, 17:51

Wees maar zeker dat ik in zes jaar weduwschap al heel heel veel heb bijgeleerd over ik weet niet wat allemaal!
Nooit gedacht dat ik van zijn leven zelf mijn ramen zou vernissen bij voorbeeld!

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

12 nov 2017, 08:08

Gaskatels moeten elke tweejaarlijks controle krijgen
Maar het zotte is de gene die ik geplaatst heb bepaald type niet,hoe dit kan snap ik ook niet

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

12 nov 2017, 08:10

marcelvm schreef:Gaskatels moeten elke tweejaarlijks controle krijgen
Maar het zotte is de gene die ik geplaatst heb bepaald type niet,hoe dit kan snap ik ook niet
Ben niet zeker maar is die keuring niet vanaf een bepaald vermogen van de ketel?

Eli_
Lid geworden op: 14 dec 2014, 00:38

12 nov 2017, 11:26

Voor centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) met een vermogen vanaf 20 kilowatt (kW), geldt het volgende.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... verwarming

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

18 nov 2017, 08:50

Eli_ schreef:
Voor centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) met een vermogen vanaf 20 kilowatt (kW), geldt het volgende.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... verwarming
Amaai er staat vaste brandstof ieder jaar verplicht onderhoud
Wie doet dat vraag ik mij af,heb zelf geen kachel

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

18 nov 2017, 09:05

marcelvm ;
Om met de brandverzekering in orde te zijn in verband met verbranding van vaste stoffen gaat men ervan uit dat bij verbranding van vaste brandstoffen zoals stookolie, hout, pellets of kolen en in mindere mate gas, ontstaan onverbrande deeltjes die in het rookkanaal terechtkomen. Deze deeltjes, creosoot genaamd, zetten zich vast aan de wanden en vormen een teerachtige laag. Als de temperatuur in de schoorsteen boven de 500°C komt, wat veelvuldig gebeurt, kan het creosoot een schoorsteenbrand veroorzaken..
Dus een jaarlijkse onderhoudsbeurt vermindert de kans daartoe.
Voor een gasinstallatie is een tweejaarlijkse controle voldoende. Dit geld ook voor een verbranding op vaste brandstoffen die enkel gebruikt wordt als bijverwarming.
Als je verplicht bent om je schoorsteen te vegen door derden, dien je bij de reiniging een attest te vragen aan de schoorsteenveger of erkend technicus.
OPGELET: schoorsteenveger is in België geen erkend beroep en het uitschrijven van een attest is dus niet 100% bindend. Bij een huisbrand is de kans reëel dat je brandverzekering een expert ter plaatse stuurt om onder andere na te gaan of je schoorsteen niet ernstig vervuilt was. Was dit wel het geval en is deze vervuilde schoorsteen mede oorzaak van de brand, kan de verzekeringsmaatschappij zich terug trekken. Attest beschikbaar of niet. :(