Storing Velux dakvenster (Gekoppeld aan brandalarm)

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

29 okt 2017, 13:31

Hallo,
In de traphal van ons appartementsgebouw bevinden zich rookmelders. Deze zijn in de kelder verbonden met een brandmeldingscentrale en een bedieningsunit om een Velux raam die zich bovenaan de trapzaal bevind,bij brand of rook te openen. Nu is deze "Velux-unit" in storing gegaan. We krijgen deze storing niet weg gereset. In de kast van deze Velux-unit bevinden zich wel twee noodbatterijen,zouden deze het na 5 à 6 jaar kunnen begeven? Voor nazicht of herstelling,wie zou daar het best voor geschikt zijn? De installateur van de dakraam of een elektricien?

Alvast dank,
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

29 okt 2017, 13:54

En eens eerst de noodbatterijen vervangen? Zou dat de kosten niet kunnen drukken?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

29 okt 2017, 14:37

Jockey, is dat een sturing van Velux, of van een andere leverancier?

Misschien eventjes een foto plaatsen.

Je schrijft "storing", wat voor soort storing wordt daar gemeld?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

29 okt 2017, 15:28

Danny. schreef:Jockey, is dat een sturing van Velux, of van een andere leverancier?

Misschien eventjes een foto plaatsen.

Je schrijft "storing", wat voor soort storing wordt daar gemeld?

Groetjes

Danny
Afbeelding

Afbeelding

Hallo Danny,
Bedankt voor de respons. Op de kast van de Velux pinkt het rechter oranje lamje. Als we het deurtje willen sluiten begint er ook een bieper te gaan... De twee zwarte knopjes dienen om het Veluxraam manueel open of dicht te sturen.De rode knop zit achter een glaasje.(Dat snap ik niet goed,zou dat eveneens een alarmknop om brandalarm te geven zijn?)
Op de kast van de brandmeldercentrale wordt er geen storing aangegeven. Op het gelijkvloers bevind er zich een resetkastje. Ook dat deurtje moet geopend blijven of er begint een biepertje in af te gaan.
Prima Vera,de noodbatterijen bevinden zich op de bodem van de kast. Ik denk dat zij redelijk kostelijk zijn en daarom zo maar niet onnodig aan te schaffen...
Met dank.
Jos.
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

29 okt 2017, 15:55

Hey Jos, om met jouw antwoord aan Prima Vera te beginnen, deze zijn van verschillende merken op de markt te vinden, maar alles hangt af van wat jij als prijzig omschrijft, bovendien, indien deze toch de schuldigen zouden zijn, en je beroep zou doen op een installateur, deze verplaatst zich ook niet "van de voor niets", en zal hij eveneens zijn percentje op de prijs van de batterijen nemen, maar zie verder hieronder.
Afbeelding
Het ziet er mij naar een sturing van Velux uit gezien dat hun merk daar op staat.

Je laat eveneens weten dat je met die twee zwarte knopjes het venster kunt aansturen, indien dit zo is, dan zijn die batterijen niet 100% in de fout, maar het zou kunnen dat ze niet meer opgeladen worden, is daar misschien een of andere zekering op die printplaat (die foto die je daar genomen hebt is niet heel duidelijk om dat daar te kunnen zien).

Ten slotte Jos, ik wil jouw aandacht vestigen op het feit dat je hier te doen hebt met brandbestrijding, en dat, indien er iets zou gebeuren, de verzekering hier moeilijk gaat doen.

Ik zou daar niet mee spelen, mensenlevens zijn onbetaalbaar.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

29 okt 2017, 20:02

Danny. schreef:Hey Jos, om met jouw antwoord aan Prima Vera te beginnen, deze zijn van verschillende merken op de markt te vinden, maar alles hangt af van wat jij als prijzig omschrijft, bovendien, indien deze toch de schuldigen zouden zijn, en je beroep zou doen op een installateur, deze verplaatst zich ook niet "van de voor niets", en zal hij eveneens zijn percentje op de prijs van de batterijen nemen, maar zie verder hieronder.
Afbeelding
Het ziet er mij naar een sturing van Velux uit gezien dat hun merk daar op staat.

Je laat eveneens weten dat je met die twee zwarte knopjes het venster kunt aansturen, indien dit zo is, dan zijn die batterijen niet 100% in de fout, maar het zou kunnen dat ze niet meer opgeladen worden, is daar misschien een of andere zekering op die printplaat (die foto die je daar genomen hebt is niet heel duidelijk om dat daar te kunnen zien).

Ten slotte Jos, ik wil jouw aandacht vestigen op het feit dat je hier te doen hebt met brandbestrijding, en dat, indien er iets zou gebeuren, de verzekering hier moeilijk gaat doen.

Ik zou daar niet mee spelen, mensenlevens zijn onbetaalbaar.

Groetjes

Danny
Klopt Danny,daarom ook men vraag. Kwestie is dat we het vertrouwen van de installateur van de elektriciteit hier in het gebouw kwijt zijn.Hij heeft ons 6jaar terug technisch en geldelijk goed bij ons p##tj# gehad... Natuurlijk onderneem ik morgen actie,maar in het weekend is dat wat moeilijk nietwaar. En daar ik gisteren tot laat naar zee was... Ik hoopte dat er een SNter was die het model dus echt kende (van zelf te installeren b.v.)en met zijn ogen dicht kon zeggen waarnaar te kijken. :wink: Komt wel in orde...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

29 okt 2017, 21:56

Jockey, mijn opmerking over die batterijen was wat Danny er over zei : om kosten te vermijden of laat ons zeggen veel meer te betalen als dat nodig zou zijn. Hopelijk raakt het opgelost!

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

29 okt 2017, 23:35

Prima Vera schreef:Jockey, mijn opmerking over die batterijen was wat Danny er over zei : om kosten te vermijden of laat ons zeggen veel meer te betalen als dat nodig zou zijn. Hopelijk raakt het opgelost!
:-) Dat begreep ik ook zo hoor Vera,en je opmerking was welgekomen. Doch daar ik vrees dat we onze originele installateur gaan moeten aanspreken wou ik in feite wat wijzer zijn voor als die kerel zou langskomen. :wink: Bedankt voor jullie raad! En ik laat in ieder geval iets weten wanneer het zaakje terug werkt!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 okt 2017, 05:58

Bij zo'n installatie controleert de printplaat de tijd tussen de inspectiebeurten.
Wanneer er meer dan 15 maanden tssn de laatste inspectie is, zal het gele/oranje led-lampje branden en een akoestisch alarm klinken.
De noodaccu's wordt aangeraden om de 4 jaar te vevangen.
Foutmeldingen kunnen ontstaan wanneer de bekabeling van motoren, breekglaspunten of rookmelders onderbroken of kortgesloten zijn of de accu's niet meer goed zijn.
Wanneer de bedieningscentrale stroom van de accu's krijgt zal het gele/oranje licht knipperen en zo weet je dat de 220 V stroomtoevoer onderbroken is. :)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 okt 2017, 07:55

wardje schreef:Bij zo'n installatie controleert de printplaat de tijd tussen de inspectiebeurten.
Wanneer er meer dan 15 maanden tssn de laatste inspectie is, zal het gele/oranje led-lampje branden en een akoestisch alarm klinken ...
Wist ik niet dat dit nu zou ingevoerd zijn, maar het is best mogelijk (ik ben nu reeds 18 jaar niet meer actief in die sector).

Maar als er de laatste 15 maanden geen onderhoud meer is gebeurd, dat zal topic starter wel weten zeker, en ook zou dit toch in een of andere handleiding over die installatie moeten te vinden zijn.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

30 okt 2017, 11:04

wardje schreef:Bij zo'n installatie controleert de printplaat de tijd tussen de inspectiebeurten.
Wanneer er meer dan 15 maanden tssn de laatste inspectie is, zal het gele/oranje led-lampje branden en een akoestisch alarm klinken.
De noodaccu's wordt aangeraden om de 4 jaar te vevangen.
Foutmeldingen kunnen ontstaan wanneer de bekabeling van motoren, breekglaspunten of rookmelders onderbroken of kortgesloten zijn of de accu's niet meer goed zijn.
Wanneer de bedieningscentrale stroom van de accu's krijgt zal het gele/oranje licht knipperen en zo weet je dat de 220 V stroomtoevoer onderbroken is. :)
Wardje ik val van mijn stoel! :o Dienen deze installaties periodiek gekeurd te worden??? Heb jij per toeval een link naar een firma die dit uitvoert? Alvast met dank!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 okt 2017, 11:15

Jos, zie eens op volgende URRL http://www.ocb.be/nl/info/37/Brandveiligheid.html

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 okt 2017, 11:25

Neem contact op met firma die dat geinstalleerd heeft ,die komen de installatie nazien en zullen een reset uitvoeren naar de volgende check -up.
Als de installatie een nazicht heeft ondergaan , vraag een document waarop dat is gebeurd ( voor de brandverzekering) , idem als dat je uw schouw of brander laat nazien en je een document ontvangt dat je die controle hebt laten uitvoeren.
Om in hetvervolg de controle niet te vergeten kan je met de firma een periodieke afspraak maken als dat mogelijk is.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

30 okt 2017, 12:20

Bedankt mensen,nu kan ik verder...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

30 okt 2017, 14:09

Danny. schreef:
wardje schreef:Bij zo'n installatie controleert de printplaat de tijd tussen de inspectiebeurten.
Wanneer er meer dan 15 maanden tssn de laatste inspectie is, zal het gele/oranje led-lampje branden en een akoestisch alarm klinken ...
Wist ik niet dat dit nu zou ingevoerd zijn, maar het is best mogelijk (ik ben nu reeds 18 jaar niet meer actief in die sector).

Maar als er de laatste 15 maanden geen onderhoud meer is gebeurd, dat zal topic starter wel weten zeker, en ook zou dit toch in een of andere handleiding over die installatie moeten te vinden zijn.

Groetjes

Danny
Nog even ter verduidelijking Danny. Er is nog nooit een nazicht of onderhoud gebeurd.(Installatie is 6 jaar oud) Een handleiding? Als ik ze al gezien heb,dan jij ook. Nu was ik van het gedacht dat de installateur van de elektrische installaties van het gebouw dit brandalarm had geplaatst,doch begin nu wel te twijfelen... Ik zal dus daarom contact opnemen met de aannemer of ramen-man. Eèn van die twee moet me wijzer kunnen maken,in ieder geval moet dit wettelijk in orde zijn zoals je eerder aanraadde...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...