tabula rasa

Hier is plaats voor discussie over onderwerpen over de media.
De camera is de eenoog die koning is in het land van de media (Brigitte Raskin - 1947)
Gast

30 okt 2017, 14:23

Wie heeft er gekeken naar de eerste aflevering van "tabula rasa" met Veerle Baetens?

Wat vinden jullie ervan?

Het onderwerp boeit mij wel en ik zie Stijn Van Opstal heel graag spelen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 okt 2017, 14:48

*leah* schreef:Wie heeft er gekeken naar de eerste aflevering van "tabula rasa" met Veerle Baetens?

Wat vinden jullie ervan?

Het onderwerp boeit mij wel en ik zie Stijn Van Opstal heel graag spelen.
Ik heb problemen met die flashbacks, heb dat nooit graag gezien. De dochter van een vroegere collega heeft dezelfde ziekte. Is best wel héél moeilijk. Woont nog altijd thuis en moet bij alles en overal goed begeleidt worden. Ze heeft geprobeerd om te gaan werken (er werden spiekbriefjes e.d. voor haar gelegd) maar het is niet gelukt. Ze kan met de auto rijden (zoals Veerle Baetens in de serie) maar heeft dus nood aan die spiekbriefjes om de weg te weten, dikwijls een hele traject dat uitgeschreven werd. Ondertussen zal ze mss al wel een GPS gebruiken. Dus het onderwerp zelf is wel boeiend. Maar met het verloop van de serie toch moeite zoals gezegd die voortdurende flashbacks héén en weer maar ook met het trage verloop. Niettemin zie je hier toch ook weer de kunde vind ik van Gène Bervoets en Peter V.D.Begin die beiden schitterend spelen. Van Mieghem kwam, in tegenstelling tot anders, vrij naturel over en Veerle Baetens doet het goed maar ik heb haar niet graag. De tweede aflevering zal alles bepalend zijn denk ik.
Gast

30 okt 2017, 15:03

Ja, die flash backs zijn soms moeilijk.
In "Salamander" heb je dat ook, als ze terug keren naar 1944.
Ik ga toch volhouden om de hele reeks van tabula rasa af
te kijken, de acteurs zijn wel klassebakken.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

30 okt 2017, 15:18

In tegenstelling tot Prima Vera vind ik Veerle Baetens een topactrice, maar met acteurs heb je dat wel meer, hevig pro of hevig contra, dat duid volgens mij aan dat ze een zéér persoonlijke en eigen manier hebben om hun taak te verrichten. de ene kijker vind dit zus en de andere zo. De reeks op zich is nog wat onduidelijk, ook weer normaal na een eerste luik. Ik verwacht er echt wel wat van, afwachten maar.
Flashbacks vind ik meestal niet zo prettig kijken, maar zolang het aantal wat onder controle is valt het wel mee. Hier in dit verhaal zijn ze quasi onontbeerlijk.

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

30 okt 2017, 21:31

Ja, ik heb ook gekeken. De eerste 10 minuten dacht ik: ik zet het af. Maar dan heeft er iets (ik kan het (nog) niet definiëren) mij toch getriggerd om te blijven kijken. En ik ga zeker aflevering 2 kijken. Of ik ga blijven volgen kan ik nu nog niet zeggen. Té veel flashbacks heb ik niet graag, want dan kan ik gewoonlijk niet meer volgen. Persoonlijk zie ik Veerle Baetens wel graag spelen, Hilde Van Mieghem ook, maar het was lang geleden dat ik van haar nog iets heb gezien. Wie is Stijn Van Opstal?
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)
Gast

31 okt 2017, 10:19

Stijn van Opstal speelt de rol van Benoit, de echtgenoot van Mie.

In "met man en macht" speelde hij de rol van uitbater van een
sporthal, zijn vrouw was de actrice Alice Rhys, die balletles
gaf aan kinderen.

Natali Broods heeft ook een rol in tabula rasa, vind ik ook een
hele goede actrice.
Benieuwd wie haar personage zal worden.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

31 okt 2017, 10:25

kitten schreef:In tegenstelling tot Prima Vera vind ik Veerle Baetens een topactrice, maar met acteurs heb je dat wel meer, hevig pro of hevig contra, dat duid volgens mij aan dat ze een zéér persoonlijke en eigen manier hebben om hun taak te verrichten. de ene kijker vind dit zus en de andere zo. De reeks op zich is nog wat onduidelijk, ook weer normaal na een eerste luik. Ik verwacht er echt wel wat van, afwachten maar.
Flashbacks vind ik meestal niet zo prettig kijken, maar zolang het aantal wat onder controle is valt het wel mee. Hier in dit verhaal zijn ze quasi onontbeerlijk.
Kitten, 't is niet omdat ik haar niet graag zie spelen dat ik haar een slechte actrice vind hé! Verre van dat maar zij ligt mij gewoon niet. Jan Decleir is één van de beste acteurs van ons land maar ik kan het niet ruiken of zien. Ik was al dik blij dat hij in Tytgat Chocolat maar af en toe te zien was samen met z'n jongste zoon die ik ook niet moet. Voor mij is iemand die ik niet graag zie spelen niet synoniem aan 'slechte' of 'geen goede' acteur. Het één sluit het ander niet uit.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

31 okt 2017, 10:53

mij kon het niet boeien. om onverklaarbare redenen zie ik veerle baetens én gene bervoets niet graag bezig... maar dat heb ik ook met meryl streep... sorry !
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

31 okt 2017, 11:11

vagelis schreef:mij kon het niet boeien. om onverklaarbare redenen zie ik veerle baetens én gene bervoets niet graag bezig... maar dat heb ik ook met meryl streep... sorry !
Dat kan hé al goed dat we niet allemaal dezelfden goed vinden. Gène Bervoets is zo'n twijfel geval, die kan én of geweldig goed zijn of geweldig arrogant en ambetant overkomen waardoor ik de serie dan weer niet meer wil volgen. In dit kan ik hem dan wel weer pruimen maar ook bij hem blijf ik er bij dat hij één van de betere acteurs is.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

04 nov 2017, 13:54

Ja Prima Vera, je hebt daarin gelijk, ik trok ergens een verkeerde conclusie, en meer nog ik heb dat ook soms, een soort van afkeer van de ene of de andere acteur, waarom weet ik meestal niet, maar ik heb dan veel moeite om er iets goed van te vinden. Akkoord voor Jan Decleir, die wordt in Vlaanderen naar mijn bescheiden mening soms een beetje te veel op een verhoogje gezet. Hij speelt in mijn ogen altijd zichzelf, geen regisseur kan daar wat aan veranderen. Terwijl ik vind dat een goede acteur nog beter wordt met het inzicht van een goed regie, daardoor kan hij ook een scala van personages heel verschillend neerzetten.
Nogmaals dit is maar mijn bescheiden mening.
Gast

04 nov 2017, 14:29

Ik kan Lotte Pinoy niet uitstaan!

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

07 nov 2017, 10:31

Ik hou doorgaans wèl van Vlaamse series en films.

Zo heb ik de eerste aflevering van Tabula Rasa ook bekeken en ... ik hou het voor bekeken .Wat onsamenhangend en veels te geforceerd allemaal naar mijn goesting . Ik heb niks tegen flashbacks maar het kon me allemaal niet echt boeien en trop is inderdaad teveel .
Ik heb het een kans gegeven ondanks dat Veerle Baetens als actrice ook niet zo mijn dada is . Ik vind ze wat aanmatigend , zondigt soms aan overacting (zeker in Code 37) en haar' lispel' zo nu en dan werkt danig op mijn zenuwen . Ik vind ze eigenlijk 'zo wat vol van zichzelf' acterend .

Ik denk eigenlijk dat Prima Vera en ik in deze wat op dezelfde tak geënt zijn want ook ik heb het niet zo voor de kop van Jan Decleir en zijn zoon .. en Gene Bervoets kan me ook maar matig boeien .
Peter van den Begin vind ik dan wel een klassebak ! Zet zijn personage feilloos neer in elke serie en film die ik van hem al gezien heb.

Tja, hoe komt het dat ik bvb. een Tommy Lee Jones, De Niro , Matt Damon , Travolta, Andy Garcia, Michaël Madsen , Tim Roth , Di Caprio wél graag bezig zie en anderen zoals Martin Sheen , en vroeger Charlton Heston, John Wayne , Humphrey Bogart mij tegengaan als ik ze bezig zie en hoor .
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 nov 2017, 10:34

Wel ik moet zeggen dat de 2de aflevering gisteren mij meer beviel, het begint samenhangender te worden. De 3de aflevering geef ik toch ook een kans.

Iemand Anders
Lid geworden op: 16 mar 2014, 18:48
Locatie: Ieveranst Anders (Prov. Midden Brabant, VL.)

18 nov 2017, 10:20

Ik kijk naar niks dat meer dan 4 afleveringen heeft, een uitzondering maak ik voor NGC (bv Einstein Genius) en Duts op de BRT!!! kon ik ook wel smaken , alsook bepaalde docu's.
A; My dog has no nose.
B: How does it smell?
A: Terrible!

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

18 nov 2017, 10:59

Mijn man heeft sowieso al afgehaakt, die kan het echt niet smaken.